Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1258
Jeg lurer på om noen av mine komponenter er ødelagt. Igår gikk strømmen i halve huset, vi tror det har vært en kortslutning et eller annet sted i huset. Og etter at vi hadde slått på sikringen (automatisk sikring) igjen ville ikke data'en "tenke". Det vil si, prosessor lysene slår seg på, men data'en "tenker" ikke. Jeg kan ta cd-romene ut og inn så det er strøm på data'en, men skjermen er svart (selvom den også er på) og tastaturlysene blinker ikke en gang ved start (slik de normalt gjør). Først trodde jeg det var skjermkortet, men da jeg puttet inn en boot-disk for å se om data'en begynte å lese den skjer ikke dette. Viften går, men allikevel data'en vil ikke begynne å jobbe. Jeg tok ut strømmen av data'en og lot den vile i hele natt, men det hjalp ikke.

En annen ting som kanksje er viktig å få med er at en Bang&Olufsen tv som er på samme krets som Pc'en er ødelagt. Den vil ikke skru seg på engang.

Hvilke komponenter er evt. ødelagt? Hva må jeg kjøpe nytt? Jeg har en Aopen Intel PIII 800Mhz med mange bra komponenter, så jeg vil helst få fikset maskinen så fort som mulig.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
høres ut som om hovedkortet ditt har tatt kvelden
det er hovedkortet ja, sannsynligvis cpu, skjermkort og ram har også dratt til 'de evige jaktmarker'. eventuelt harddisker også.... hvis du har barracuda disker så kan du hilse de takk og farvel.

tven kan dere kansje få på garantien, men jeg klarer å gjette meg til hva som har skjedd. når enten strømmen gikk eller kom, gikk det en spenningspeak (topp) gjennom det elektriske systemet i huset deres. elektronikken brennes bokstavlig talt opp av dette. denne peaken kan ha kommer fra det lokale kraftverket/trafo, i så fall så skylder kraftselskapet dere penger. (sjekk om naboer har fått lignene problemer)
hvis den kom fra deres eget system, så får dere ingenting på garanti.

det var synd for deg, for mest sansynlig er det eneste som er verdt noe som helst på maskinen din nå er kassa...

mm
Ta med maskina de til en kamerat som har nogenlunde de samme komponentene (bør gå an å bruke dem om hverandre), så er det bare å teste del for del. Tar jo litt tid, men...

For all del ikke lever den inn til service, da blir du fort fattig
satser på å kjøpe nytt hovedkort... funker ikke det må ny data anskaffes. Nå kjører jeg en JÆVLIG treig 160Mhz, kan ikke ha to explorer åpne samtidig engang
...noen burde ha skaffet seg overspenningsvern?

forsikringen deres dekker det sikkert.. må nok betale en egenandel tho
Opprinnelig postet av Xtrax
Ta med maskina de til en kamerat som har nogenlunde de samme komponentene (bør gå an å bruke dem om hverandre), så er det bare å teste del for del. Tar jo litt tid, men...

For all del ikke lever den inn til service, da blir du fort fattig
Vis hele sitatet...
....og for all del: ikke test powersupplyet
det kan man jo gjøre uten noe problem; skru av dekslet, koble til kontakten og finn en metalldings å pirke nedi strømforsyninga di
Opprinnelig postet av mongob0ffel


....og for all del: ikke test powersupplyet
Vis hele sitatet...
Har bestilt hovedkort nå. Kommer nok imorgen. Men kan jeg ikke putte dette rett inn og teste? Eller?

--------------------

Posted by THREAD STARTER!
Vet hva som er røket(tror jeg, seen it all the time) Vist du sjekker hovedkortet, ved siden av sokkelen, står det en masse kondensatorer. Der har du en slags brems(aner ikke hva den er til), en liten stygg firkanta svart sak, som er solid loddet fast med to "bein". Du har nok smeltet av loddinga fordi kondensatorene løste ut strømmen som var ladet opp :/

Se også etter slike svarte dingsebomser som har skifta farge Blitt litt mørkere enn kameratene sine, så har den blitt svidd
hehehehe....... høres ut som om du har peil Tipex?
Slik det forige HK'et ditt puncha ut sist?

forrsten... kondensatorer er noe herk... de har det med å komme i veien for vifter å sånt..... flyr noe helt jævli gjennom lufta og greier... jeg mangler en stoor lilla en på GFX-kortet ....

De sprenger vist noe helt jævli åsså... hvis man setter på litt mere spening en anbefalt...
prøvd å ta ut nettverkskortet? skjedde noe av det samme med meg, da var det nettverkskortet som hadde blitt toast
takk for alle poster gutta!!!! sitter her nå og prøver det hver og en sier (med unntak av noen få)... Bare kom med fler forslag

--- Takker
genialt!!!!

dataen funker igjen!!!! det var et av nettverkskortene som hadde gått til helvete!!!!!

Jeg takker alle som har posta, uten dere ville jeg betalt 2000 for ingen ting

Jiihaaa
Hadde akkurat det samme problemet for noen uker siden ... og nå funker plutselig nettverkskortet igjen
Opprinnelig postet av Camv
genialt!!!!

dataen funker igjen!!!! det var et av nettverkskortene som hadde gått til helvete!!!!!

Jeg takker alle som har posta, uten dere ville jeg betalt 2000 for ingen ting

Jiihaaa
Vis hele sitatet...
fint å høre, etc..

men skaff deg et overspenningsvern ffs..
regner med at forsikringsselskapet deres skal selge slike billig

hvis ikke, bestill på en eller annen nettbutikk.. koster vel i underkant av 5-600 kr