Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1282
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
God kveld,
Jeg bor i en studentbolig i et svært bygg med flere andre, og i hvert rom er det satt opp en røykvarsler og en boks fra Elotec noe ala dette. Jeg vil gjerne ta ned og slå av røykvarsleren slik at jeg kan ta meg en blås, men er redd for at det er noe slags tamper eller at driftsansvarlige vil få beskjed om at en varsler mangler og jeg vil få noen bankende på dørå og bli tatt med buksa nede.

Overtenker jeg eller er det noe fornuft i bekymringene mine?

God helg
Anonym bruker
"Engstelig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mest sannsynelig er det nok disse en del av et større system så det vil slå ut vis det blir fjernet. Så anbefaler deg og stå på utsiden og røyke. Ved uhell vil du ikke få dekket noe ved eventuell brann og få et klekkelig krav om å dekke andres ta.
Har røyket(både grønt, brunt og vanlig tobakk) i haugevis av forskjellige blokker og over 10 ulike hotel, og ingen steder har alarmen gått. De fleste vanlige røykvarslere reagerer ikke på vanlig røyk, men for å være helt sikker burde det holde å putte en pose (f.eks sånne blå poser du tar på bena inne når det er vått ute) over detektoren den slik at røyken ikke kommer i kontakt med detektorens sensor.

Ville uansett ikke hatt vinduet helt lukket når du røyker spesielt grønt, hvis det ikke en noe særlig med rom og dører til gangen vil det erfaringsmessig lukte i hele gangen hvis det er gode saker. Det er en god sjanse for at de kan avlese det hvis du deaktiverer den, du kan jo teste en gang du ikke røyker å skru den av.
Sist endret av pkk1990; 22. september 2017 kl. 18:37.
Gjør som alle andre studenter; kondom/plastpose/svensk-vernesko over detektoren med vinduet på gløtt

Er ikke kjent med Elotec-sentraler, men den viser sikkert feilmelding ved manglede detektor hvis noen sjekker status i sentralen.
Sist endret av Arcadia; 22. september 2017 kl. 22:00.
Slike brannsentraler er ofte bygd opp med at detektorer og sirener henger sammen i sløyfer, av åpenbare sikkerhetsmessige årsaker.
Dersom sløyfen blir brutt (f.eks at du tar ned melderen) vil sentralen umiddelbart melde sløyfefeil, og er det satt opp skikkelig går det en teknisk alarm til vaktpersonell. De vil med en gang se at det er sløyfebrudd f.eks ved hybel 42, og du blir tatt med buksa nede.

Fra et sikkerhetsaspekt vil det være svært uforsvarlig å koble ned et brannvarslingssystem.
Se for deg følgende scenario, du tar deg en blås, drikker litt, sovner. Pga en overledning i vannkokeren/panelovnen/datamaskinen/mobilladeren/u name it, blir det røykutvikling og brann. Du våkner ikke, samtidig har du satt andre hybelboere i stor fare, da brannen har utviklet seg og spredd seg før brannalarmanlegget varsler brannen.

Røyk hva du vil og så mye du vil for meg.
Men ikke skru ned og/eller dekk til brannvarslingsanlegget.