Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1141
Uvaksinert 👍
Finner ikke noe godt svar på dette. På moped er jo den avsluttende prøven teoriprøven og ikke oppkjøring, på lett mc osv så er det jo oppkjøringen som er den avsluttende prøven. Teoriprøven for lett mec kan man ta fra 15,5, mens oppkjøringen ikke kan tas før fylte 16. På moped så kan ikke teoriprøven tas før fylte 16. Hvis man fyller 16 i november så kan man jo ikke ta oppkjøring på lett mc og man kan ikke få lett mc lappen og kjøre moped på denne fra fylte 16. Men kan man ta lett mc teoriprøven når man fyller 16 og få ut mopedlappen? Det er kun for å evt. spare en penger på å slippe en teoriprøve. Alle svar jeg finner så blir det bare sagt at det trengs en oppkjøring til hver klasse, men dette stemmer ikke og det er jo ikke oppkjøring til moped uansett. Noen som vet svaret på dette?
Det var ganske rotete skrevet, men om jeg forstår det du spør om så kan jeg si at du vil ikke få moped lappen kun ved å bestå teoriprøven på lett mc. Du må fullføre lett mc lappen (oppkjøring og teori), da vil du også få lappen på moped.
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Siden man erverver førerett etter avlagt OPPKJØRING med A,A2,A1 så vil vel det si at ved bestått teori så kommer man innunder UNNTAK når det gejlder moped. Og hvis man da HAR tatt de 4 trinnene men IKKE teoriprøven på moped så trenger man kun å ta FØRERPRØVEN, men siden det IKKE er noen oppkjøring på mopedlappen så er det ikke lett å bli klok på dette.

"§ 10-12.Unntak for elever som har gjennomført opplæring i klasse A, A2 eller A1

Elev som har gjennomført all obligatorisk opplæring i klasse A, A2 eller A1, men som ikke har ervervet førerett, kan avlegge førerprøven i klasse AM 146 etter å ha gjennomført obligatorisk opplæring på trinn 4 for AM 146, jf. § 10-5."

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...10#%C2%A710-12
Jeg tviler sterkt på at du kommer til å få lappen før du er 16, uansett om du tar teoriprøven for lett mc. Du må da evt. søke om muligheten til å ta prøven tidligere fordi du har bursdag sent på året, men igjen - tviler på at du får noen unntak.

Hvorfor ikke bare ringe til trafikkstasjonen og høre? Det er ingen her som kan gi deg et bedre svar enn dem.
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Det er ikke snakk om å ta lappen før fylte 16. Det er kun ett spørsmål om det er mulig å bruke teoriprøven til lett-mc som førerprøve til moped. Har sjekket med vegvesenet, de kan ikke gi ett ja/nei svar, for å kunne få ett ja/nei svar så må man ta kontakt med en saksbehandler på en trafikkstasjon. De henviser kun til lovdata. Men fikk til svar at 10-12 trolig betyr at man kan droppe kjøreopplæringen på moped hvis man har tatt all kjøringen på lett-mc og kun ta teoriprøven på moped. Dette fordi det er forskjellige teoriprøver på moped og lett-mc, men hvis jeg skulle ha ett ja/nei svar så må jeg kontakte saksbehandler på en trafikkstasjon.