Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1065
Hei alle!!

For tiden har jeg en kompis som sliter noe jævelig.
Han har flippa ut på Extacy, syre, hasj, hyppere, speed, ghb, meckalin og slike stoffer. Mistenker at ha vil måtte tilbringe mange mange år i psykriatrien fremover.

Han vill ikke inn pga. han lurer på om han kan bli utstøtt og ekskludert fra det kriminelle miljøet han er inne i og som han gjerne vil tilbake til.

Kort spørsmål, hvordan fungerer det i miljøene rundt om kring, også ta med utenlandske miljøer og muligheter om dere også har kunskap om dette.
ArbeidsledigProletar
Her anbefaler jeg å se Sopranos.

Spøk til revolver, vedkommende psyk er jo ikke akkurat noe til å stole på.
Så samme hvor inngrodde og ureflekterte miljøet er, så må det vel være best for alle parter om vedkommende prøver å bli frisk.
Skjønner
Takk for innspill!
Jeg har intrykk av at psykiatrien i Norge ikke legger så mye ressurser i å forstå rus relaterte problemer, hvordan de kan oppstå eller hvordan man kan behandle det på best mulig måte. De jeg har snakket med som har vært innom psykiatrien virker absolutt ikke friske, tvert imot. Og dette kan jo være grunnen til at de har vært der.

Behandlingene jeg har hørt om går desverre for det meste på regelmessig inntak av sovepiller og deposprøyte. Problemet med dette er at dette alene ikke gjør at folk slutter å ruse seg, og noen får enda mere trang til å ruse seg av depotsprøyta, fordi de beskriver å føle seg "flate" i humør og følelsesliv.
De kan ofte gå på depotsprøyte, sovepiller eller subutex i mange, mange år fremover, om ikke resten avlivet.

Jeg ønsker å se en psykiatri som tar for seg rus relaterte problemer på en helt annen måte. Hvor hovedfokus ikke er å kutte alle rusmidler brått ved hjelp av flere/andre medikamenter, men starte med roten av problemet slik at folk ikke gir opp. Så kan man heller evt bruke noen av disse løsningene ved siden av annen behandling, som vil kreve tid og penger av samfunnet(mere tid med en psykiater/ruskonsulent/kontaktperson). Jeg mener dette likevel en god langtids investering mtp at man kanskje slipper å bruke resten av livet deres på behandling, tapt arbeidstid og mere kriminalitet pga mangel på penger og god psyke.

Når alt dette er sagt, eller på tross av at alt dette er sagt vil jeg absolutt ikke fraråde denne vennen du snakker om å få behandling fort som fy, for dette høres ikke ut som noen god cocktail. Bare pass på at han ikke blir "stua bort" og proppa full av "medisiner" uten annen psykiatrisk behandling.

Åja, btw hvis vennen din blir utstøtt pga psykiatrisk behandling er miljøet både falsk(veldig mange i miljøet har allerede vært der selv) og inhumant. Hvorfor skal det være ett mål å komme tilbake til rusmiljøet etter behandling? DA snakker vi om bortkasta penger
Sist endret av knert1; 22. september 2017 kl. 10:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å bli ekskludert fra det kriminelle miljøet bør sees på som positivt, da. Hvis du blir ekskludert fra et hvilket som helst miljø, basert på at du snakker med en psykolog i blant, så er ikke det miljøet noe interessert i ditt velvære.


Jeg ville vært mer bekymret for hvordan han som rusmisbruker blir mottatt av helsevesenet. Man får ikke noe reell hjelp når man ruser seg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Som Garthe sa: "ser miljøet at du er udugelig, vil de ikke bruke deg." Ikke sjeldent jeg har hørt folk miste" ansvar" fordi vedkommende ikke er helt 100
Sist endret av Carmex; 22. september 2017 kl. 14:01.
Ja, nei hør på disse gode rådene slik at vennen din kan fortsette å ha "ansvar" for å fortsette med en cocktail bestående av: Exctasy, syre, hasj, hyppere, speed, ghb og meskalin. Klarer han dette lenge nok kan han kanskje få lov til å være med på organisert kriminalitet også. Skjønner bare ikke hvordan dette skal være til hjelp...