Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3582
http://www.p4.no/story.aspx?id=497070

Fikk smått sjokk da jeg fant ut at purken i sammarbeid med resten av purk europa skal ha en uke hvor de kontrollerer bilister etter narkobruk i forbindelse med kjøring.

Det jeg da lurer på er hvordan de måler dette, og hvor lenge etter intak at f.eks. THC kan spores. Har lest noe på nettet om nye målere som kommer etter nyttår, kanzsje det er disse som skal brukes.

Syns i bunn å grunn det er greit at man ikke kjører fjern, men hvis man tar seg en skikkelig trekke kveld, og skal kjøre bil neste dag, hvordan går det hvis man blir stoppa i en slik kontroll?
og det avslørte 13.500 sjåfører som var ruspåvirket av alkohol.
Vis hele sitatet...
Tror det bare er vanlig alkotest det er snakk om.

Edit: Ser nå på facebook-posten deres at det muligens blir testet for andre stoffer og.
Sist endret av Quix; 7. desember 2012 kl. 18:41.
facebook posten finnes forresten her: https://www.facebook.com/photo.php?f...9526353&type=1
...og dersom man slår ut på THC, må man inngå urinprøve-kontrakt-styr da? :s
Hei hei! Narkometeret er ikke i bruk. Og de tar selvsagt ikke hurtigtester av urinen din heller.

Det er hovedsaklig alkotest men blir ekstra fokus på oppførsel og øyner kan jeg tenke meg.
Fikk nylig høre at det var brukt en type "strips" av purken i Namsos, som man på en eller annen måte overfører spyttet til denne stripsen for et hurtig søk for hva eller hvilke narcs man har tatt
Sist endret av xaliuz; 8. desember 2012 kl. 00:58.
Trur de bare tar narkotester når de ser at folk åpenbart er ruset?
Ingen som sitter på informasjon om hvordan disse kontrollene utføres?
Vært litt interessant å vite om de bruker de nye spytt maskinene det har vært snakk om at de skulle skaffe.
Sitat av hala Vis innlegg
Ingen som sitter på informasjon om hvordan disse kontrollene utføres?
Vært litt interessant å vite om de bruker de nye spytt maskinene det har vært snakk om at de skulle skaffe.
Vis hele sitatet...
http://bil.aftenposten.no/bil/Politi...l#.UMOpsne9qGg

Planen var å starte 1. februar(2012), men narkometret holder ikke mål. Politiet satser heller på visuell kontroll.
Vis hele sitatet...
Synes det er flott at de har en sånn uke, selvom det ikke vil gjøre stor forskjell i seg selv.

Dog har det ikke blitt tatt i bruk narktester enda såvidt jeg vet, og ingen jeg kjenner har blitt testet for det heller denne uka.

EDIT: Ninjaed, de tar det vel på det visuelle ja.
Sist endret av Bruskork1; 8. desember 2012 kl. 22:01.
Folkehelseinstituttets nye retningslinjer for dette baserer seg på blodprøve, ikke urinprøve. Bruker politiet urinprøve, og f.eks. påstår at cannabisbrukere er kronisk ruspåvirket, gjør de en feil, som bør påpekes og evt. påklages. Politiet er ikke vitenskapsfolk, og stort sett ikke de mest intelligente, og gjerne også ekstremt fordomsfulle og gjør mange feil. Ikke la dere plukke på nesen.

Kilder:
FHI: Fakta om faste grenser i trafikken for andre rusmidler enn alkohol

Helsedirektoratet: Fakta om narkotiske stoffer (her står det i klartekst at metabolitter etter cannabis ikke er aktive)
Sitat av paularen Vis innlegg
Folkehelseinstituttets nye retningslinjer for dette baserer seg på blodprøve, ikke urinprøve. Bruker politiet urinprøve, og f.eks. påstår at cannabisbrukere er kronisk ruspåvirket, gjør de en feil, som bør påpekes og evt. påklages. Politiet er ikke vitenskapsfolk, og stort sett ikke de mest intelligente, og gjerne også ekstremt fordomsfulle og gjør mange feil. Ikke la dere plukke på nesen.
Vis hele sitatet...
Det har da alltid blitt brukt utvidet blodprøve i sammenheng med kjøring påvirket. Urinprøver blir sjelden brukt, og da kun for å se om det er grunnlag for å ta blodprøve.

Ingen har blitt dømt for kjøring påvirket basert på urinprøver da det er umulig å fastlå hvor påvirket man er(konsentrasjon av virkestoffet i blodet)
Her er UPs nye supervåpen, lagt ut 22.november i år. De skal få de nye apparatene etter nyttår står det.
Sist endret av KultNick; 13. desember 2012 kl. 06:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10858589

Synd for meg at det beste jeg vet er å kjøre meningsløse cruiseturer i timesvis med pipen under sete..
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av paularen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I en av kolonnene er det oppført "Straffbarhetsgrense svarende til 0,2 promille (mikromol per liter fullblod)." Er det noen som kan gjøre dette lettere å forholde seg til for oss lekmenn og -kvinner, som ikke har blodprøveutstyr på hobbyrommet?

Altså, hvor mange mikromol / liter blod har man 10 minutter etter feks å ha røyket 1 gram cannabis? Sniffet 1 gram kokain? osv.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10858589

Synd for meg at det beste jeg vet er å kjøre meningsløse cruiseturer i timesvis med pipen under sete..
Vis hele sitatet...
Synd for samfunnet at politiet stadig må bruke mer ressurser på idioter som ikke vet sitt eget beste!
Var kontroll i går når vi var ute og kjørte, men de sjekket bare førerkort og alkotest.
Sitat av sali Vis innlegg
Var kontroll i går når vi var ute og kjørte, men de sjekket bare førerkort og alkotest.
Vis hele sitatet...
Tror ikke de har tatt i bruk de nye målerne enda.
Det er heller ikke akkurat så skremmende mange av de nye målerne som blir delt ut, så kjangsen er ikke så fryktelig stor for og måtte blåse. Ihvertfall ikke visst du kombinerer det med kjangsen av og bli stoppet i det hele.
Det hadde vært mye mer hensiktsmessig å droppe narkometeret, og heller bruke det gode, gamle narkismeteret. Kast en clips-pose i grøfta og se om narkisen(?) springer etter.
Ble stoppa på nyttårsaften, da var det blåseprøve og denne bomullsvatt pinnen inn i munnen og vente i noen minutter før jeg fikk klart lys å gi gass igjen.. Synes det er bra de har tatt den i bruk å håper de får luka vekk MANGE fra veiene nå..