Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 15073
Hei!

For tida går det ikke helt greit hjemme, og er redd for at jeg må flytte ut i nærmeste framtid. Problemet mitt er at jeg har nesten ingen arbeidserfaring, bortsett fra avisbud. Jeg går for øyeblikket på VG2 Studiespes, men har søkt om å komme inn på IKT.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal skaffe meg jobb, eller hvordan jeg skal skrive en CV (Er det noe jeg kan skrive da jeg ikke har jobberfaring?). Jeg bor på et lite sted med veldig få jobber, så jeg tenker at jeg må reise til områder rundt for å skaffe meg jobb.

Tenkte at jeg kan bruke sommeren til å jobbe hvis jeg ikke klarer å skaffe meg noe fast, men jeg har heller aldri hatt en sommerjobb og jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å skaffe en.

Er det noen som kan hjelpe her? Spør gjerne om flere detaljer trengs!
kjedelig streiting
Hva slags jobb er du ute etter da? Har du lite jobberfaring bør du prøve å få alle egenskaper du måtte ha som er relevant for yrket inn i søknaden og CVen. Liker du f.eks å kokkelere hjemme på kjøkkenet er det f.eks relevant for flere yrker.

Driver du med idrett/trening er det også relevant for yrker hvor det er mye tung løfting.

Du skal uansett skrive CV for å få med utdanning osv. Ta også med alt av arbeid og kurs du måtte ha hatt.
På CVen din burde du ha med skolen du har gått og hvilke år. Ta også med relevante kurs, f.eks bil-lappen, trucksertifikat e.l.

Har du mange lagre i nærheten? Isåfall burde du ta truck sertifikatet. Veldig godt betalt også.
Flere deltidsstillinger og fulltidsstillinger som butikkmedarbeider e.l som man ikke trenger rikelig med arbeidserfaring for å få. Det er alltid et stort pluss å dra innom den akutuelle arbeidsplassen med søknad og CV å levere dem personlig, slik at mulig fremtidlig arbeidsgiver ser at du er en rèal kar. Du kan også presse inn en setning til han å si at selvom du ikke har så mye arbeidserfaring dokumentert, så liker du å stå på å du er arbeidsvillig. Du kan jo også f.eks dokumentere lavt fravær fra videregående hvis du har det, det er jo også et stort pluss for arbeidsgiver.

Er flere maler på google hvis du søker for både CV og søknad. Mange arbeidsgivere liker en kortfattet søknad og ikke en overkill med masse bullshit hvis du ikke har mye å skrive ned. Ikke spe på for mye salt.
Sist endret av Hutch; 11. juni 2014 kl. 15:11.
Når jeg skrev cv og søknaden min spurte jeg norsk læreren min om å rette den noe hun med glede gjorde, så et tips er å gå til hun å spørre om hun gidder å hjelpe deg kanskje du får skrive det til en kortvars oppgave engang så slår du to fluer i en smekk?

Om du har det vanskelig hjemme kan du jo kontakte NAV? En kollega av meg gjorde dette da hun var på din alder og fikk støtte til å kunne leie leilighet, nok til å klare seg i måneden osv. Alt hun måtte gjøre var å finne leilighet selv
CV nerden er ganske bra side

http://cvnerden.no/


Du kan se flere eksempler på CV og søknad :-)
Sist endret av SJefen; 11. juni 2014 kl. 15:15.
Nav.no, under arbeidssøker finner du flere tips til både cv og søknad. Googler du et par min finner du nok en hel haug andre også.

Sommerjobber er det stort sett flust av, er det ingen utlyste kan du f.eks. gå innom butikkene i nærområdet å skakke med butikksjef eller NK, er ikke alltid de lyser ut stillinger på nett/aviser på sommeren. Husk å ta med en kopi av søknad og cv i tilfellet de har noe ledig. Jobber du bra iløpet av sommeren kan det godt hende du får tilbud om en fast deltidsstillinger eller tilkallingsjobb. Du får også muligheten til å be om å bruke de som referanse, en god referanse fra en tidligere arbeidsgiver er noe av det beste man får når man skal søke ny jobb, eller i det minste en god attest.

Det er kanskje vanskelig å få en jobb innen it uten utdanning, men arbeidserfaring er bra uansett. Å ha en jobb ved siden av utdanning viser at du har stor arbeidskapasitet og vilje. I kombinasjon med referanse og utdanning (når du er ferdig), står du nok godt foran en som bare har utdanning til en senere jobb.
Sist endret av Anoman; 11. juni 2014 kl. 16:41.
For å skrive CV har jeg tidligere bare brukt Finn.no sin mal. Fyll ut en CV der og send den til deg selv på mail Finn.no er en ganske grei plass og søke jobber på og egentlig. Hvis dette blir din første jobb, så blir det vel å starte på bunnen, på 7/11, butikk eller en bensinstasjon f.eks. Lagerjobb er og en fin jobb å begynne med

Lykke til
Sitat av Hutch Vis innlegg
Flere deltidsstillinger og fulltidsstillinger som butikkmedarbeider e.l som man ikke trenger rikelig med arbeidserfaring for å få. Det er alltid et stort pluss å dra innom den akutuelle arbeidsplassen med søknad og CV å levere dem personlig, slik at mulig fremtidlig arbeidsgiver ser at du er en rèal kar.
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Skal jeg bare spørre en av de ansatte om å få snakke med sjefen?

Sitat av SJefen Vis innlegg
CV nerden er ganske bra side

http://cvnerden.no/


Du kan se flere eksempler på CV og søknad :-)
Vis hele sitatet...
Sitter og lager en CV nå, men jeg vet ikke helt hva annet jeg burde ta med? http://i.imgur.com/EbR8KVt.png
Finnes flust av guider på nettet om hvordan man skriver søknad og CV. Er bare å søke på google.

Foreslår at du lager en CV først. Når du har gjort det bør du gå rundt til forskjellige aktuelle arbeidsplasser (dagligvarebutikker f.eks.), be om å få møte sjefen og levere CV-en i hånda hans.

Du bør selvsagt kle deg ordentlig og opppføre deg ordentlige. Vær høflig og si at du følger opp avtaler og at du veldig gjerne ønsker å få en jobb og at du håper de kan gi deg en sjans til å vise hva du kan.

Jobbsøk handler om salg, salg av deg selv, så tenk litt på hvilke gode egenskaper du har og prøv å legg vekt på det. Sett deg i arbeidsgivers situasjon. Ville du ansatt deg selv? Hvorfor skal de ansette akkurat deg? Hvilken nytte kan bedriften få av å ansette deg?

Ha fokus på bedriftens behov og ikke på deg selv, for det er ingen som kommer til å ansette deg primært for å være snill. Du må faktisk gjøre nytte for deg på en eller annen måte for at du skal lykkes i arbeidsmarkedet.
Vil understreke en ting som er blitt sagt, det er oppsøk arbeidsgiver personlig dersom du kan! Nå for tiden er det mange om beinet på arbeidsmarkedet, og arbeidsgivere mottar søknader i mengdevis via epost/finn etc.
Jeg droppa ut av videregående før jeg fikk fullført det siste året, og gikk rett til nav og fikk hjelp med å ordne jobb som hospitant i barnehage. Om du velger å gjøre dette har du god sjans for å komme inn i arbeid fort, og få en jobb du har lyst til å gjøre. Eneste kjipe er at du får lønnen av nav, og den er svært dårlig, men dette i hvert fall en god måte å komme seg inn i arbeidslivet på.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Har tenkt på det, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Skal jeg bare spørre en av de ansatte om å få snakke med sjefen?
Vis hele sitatet...
Spør en av de ansatte om de vet hvor resepsjonen er, så går du dit, og spør etter sjefen. Vær hyggelig, og vis interesse, annet en at du trenger jobb. Sleng gjerne med at du liker å snakke med folk, og at du er motivert, og i godt humør.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Jeg droppa ut av videregående før jeg fikk fullført det siste året, og gikk rett til nav og fikk hjelp med å ordne jobb som hospitant i barnehage. Om du velger å gjøre dette har du god sjans for å komme inn i arbeid fort, og få en jobb du har lyst til å gjøre. Eneste kjipe er at du får lønnen av nav, og den er svært dårlig, men dette i hvert fall en god måte å komme seg inn i arbeidslivet på.
Vis hele sitatet...
Øhh, nei. Dette hadde jeg i allefall aldri satt på min CV.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Øhh, nei. Dette hadde jeg i allefall aldri satt på min CV.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo helt klart veldig negativt å vise at når man ikke liker skolen/ikke kan fortsette, så tar man seg arbeid. Hvorfor i all verden skulle det være negativt å ta jobben man får og få gode referanser?
Skriv en god søknadd, ta med

Hvofor du vil ha jobben,
Hvilke egenskaper som gjør deg godt evnet,
Hva som motiverer deg,
Hva du ønsker å lære av jobben,
og til slutt, knytt dette opp til ett eller annet ved bedriften, gjerne "Visjon" eller "verdier" til bedriften. Alternativt til noe ved måten de gjør business på.
Hva med å male huset til naboen?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Har tenkt på det, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Skal jeg bare spørre en av de ansatte om å få snakke med sjefen?



Sitter og lager en CV nå, men jeg vet ikke helt hva annet jeg burde ta med? http://i.imgur.com/EbR8KVt.png
Vis hele sitatet...
Denne CVen var serr helt jævlig dritstygg. Fiks opp designet før du sender den ut ellers blir du å virke som en useriøs drittunge og de hiver sikkert bare CVen din i søpla. Design har mye å si på CVer, du trenger ikke være grafisk designer men det burde se noenlunde profesjonelt ut.
Sist endret av Dongerino; 12. juni 2014 kl. 11:36.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ja, det er jo helt klart veldig negativt å vise at når man ikke liker skolen/ikke kan fortsette, så tar man seg arbeid. Hvorfor i all verden skulle det være negativt å ta jobben man får og få gode referanser?
Vis hele sitatet...
Å gå gjennom NAV viser mangel på initiativ og egeninnsats.
NAV-jobber er arbeidserfaring. Man får referanser fra arbeidsplassen, og den er viktig. Arbeidsgivere sjekker alltid referansene. Det kan være flere grunner til at man dropper ut av skolen, ikke bare mangel på initiativ og egeninnsats.

Uansett, om man har sett seg villig til å jobbe i stedet for skole, så er det mye mer positivt enn et stort hull på CVen.

Til trådstarter anbefaler jeg å ringe rundt og sende ut generelle søknader. Møte opp personlig er heller aldri dumt. Muligens må du stå på litt, men kan også hende du får napp ved første forsøk. Butikkjobber trenger ikke å være ille i det hele tatt, så lenge du har bra folk du jobber med. Du er bare 18 år, så mangel på jobberfaring er ikke uvanlig for folk i din alder. Ett sted må man jo begynne.
Skriv masse bullshit på CVen din, skriv at du har deltatt frivillig på hjelpeaksjoner, at du har vært bøssebærer, jobbet på gamlehjem, gjort masse dugnad etc. Du må gjerne skrive at du har jobbet en eller flere plasser før, 90% av gangene sjekker de ikke opp referansene hvis det bare er snakk om en liten butikkjobb uansett..

Å skrive CV handler om å selge deg selv til arbeidsgiver rett å slett, du må gjøre deg så attraktiv så mulig å reklamere for deg selv og hvor bra person du er. Det har funket fjell for meg hver gang.
Sist endret av Juicekongen; 12. juni 2014 kl. 14:24.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Skriv masse bullshit på CVen din, skriv at du har deltatt frivillig på hjelpeaksjoner, at du har vært bøssebærer, jobbet på gamlehjem, gjort masse dugnad etc. Du må gjerne skrive at du har jobbet en eller flere plasser før, 90% av gangene sjekker de ikke opp referansene hvis det bare er snakk om en liten butikkjobb uansett..

Å skrive CV handler om å selge deg selv til arbeidsgiver rett å slett, du må gjøre deg så attraktiv så mulig å reklamere for deg selv og hvor bra person du er. Det har funket fjell for meg hver gang.
Vis hele sitatet...
Så du sier at han bør skrive falske referanser? Høres ut som et helt tullete forslag for meg. Hva skjer om han blir avslørt, noe som faktisk er ganske sannsynlig?

Han risikerer å ødelegge ryktet sitt, og det er faktisk ryktet ditt du til syvende og sist får jobb på, og ikke nødvendigvis bare formell utdannelse eller rene kvalifikasjoner.

Dessuten så vil de fleste arbeidsgivere ha minst 2 referanser de kan ta kontakt med og spørre hvordan du jobber. Skal han forfalske dette også? Få en kamerat eller to til å stille opp?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Han risikerer å ødelegge ryktet sitt, og det er faktisk ryktet ditt du til syvende og sist får jobb på, og ikke nødvendigvis bare formell utdannelse eller rene kvalifikasjoner.
Vis hele sitatet...
Ryktet? Nå vet jeg ikke om han bor i en stor eller liten by men hvis det er en medium/stor by så kjenner ikke alle hverandre akkurat, så hvordan skal andre eventuelle arbeidsgivere finne ut om ryktet hans?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ryktet? Nå vet jeg ikke om han bor i en stor eller liten by men hvis det er en medium/stor by så kjenner ikke alle hverandre akkurat, så hvordan skal andre eventuelle arbeidsgivere finne ut om ryktet hans?
Vis hele sitatet...
Jeg bor i en veldig liten by, så det er ikke akutelt å forfalske referanser.

Er ganske stressa atm, hverken Kiwi eller Coop her i området trenger folk akkurat nå. Har søkt på Gamestop ikke så altfor langt unna, og et callsenter. Håper jeg får til noe, ellers må jeg kanskje flytte til vestlandet eller til bestemor (Noe jeg ikke har så veldig lyst til).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Å gå gjennom NAV viser mangel på initiativ og egeninnsats.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du tenker. Hvordan viser det mangel på initiativ og egeninnsats?
Siden du sier du bor på et lite sted, så er det som flere skriver over at personlig oppmøte er det som betyr mest i en typisk førstegangsjobb. Så arbeidgiver kan danne seg et inntrykk av den personen han har med å gjøre.
Ta gjerne på en skjorte, gå til en frisør, klipp neglene osv. Hvordan du ser ut er det som gir den nye "sjefen" førsteintrykket av deg.
Er/har vært i akkurat samme knipa selv.
Uansett hvor mye jeg søker så er det sjeldent jeg får svar tilbake på søknader.
De eneste tipsene jeg kan gi deg er:

1. Søk mye, selv på jobber du ikke ønsker.
2. Se ordentlig og velstelt ut.
3. Møt eventuelle arbeidsgivere isteden for å sende søknad på nett.