Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5448
Jeg er 20, og aner ikke hva jeg vil arbeide med, eller hva jeg vil utdanne meg som. Siden jeg er så målløs vil jeg gjerne ha tips til utdanning som kan sikre meg en jobb som er greit betalt, som det vil være behov for (helst internasjonalt) samt at det er noe som ikke vil drive deg gal etter noen få år, ala Office Space.

Noen som har forslag?
Søk bachelor i fornybar energi i Sogndal! Varierte studier, vakkert sted og ikke minst en av de mest fremtidsrettede studiene du finner. Får en all-round kunnskap om prosessene som foregår utenom stua osv. Varierte jobbmuligheter når du er ferdig, alt ettersom du går etter en master eller ikke.
Maskinist kanskje? Trur det er ett greit nok behov for det på båt.
Skulle vel tro at elektriker og lignende er fag som kommer til å være viktige og godt vernet uansett hvor mange arbeidsplasser som blir erstattet av roboter i fremtiden..
Jeg foreslår at du går til NAV, og får kartlagt dine interessefelt først. For du er vel interessert i noe?
Jeg prioriterte slik;

1. Trivsel/interesse.
2. Lønn
3. Arbeidstid/mengde.

Dersom du er av typen som egentlig ikke bryr seg så fælt om hva man gjør, men lever for fritiden, kan du hoppe rett til punkt 2 og 3. Da tenker jeg en eller annen stilling offshore med turnus, og her er det mye å velge i. Både med yrkesfaglig bakgrunn og høyere utdannelse.
Som noen andre her har touchet innpå... hva er du interessert i? Det er vesentlig. De aller fleste fagfelt er greit betalt og vil være behov for fremover. Hva som driver deg til vanvidd er høyst individuelt.
Fornuftig av deg å tenke gjennom dette.

Kanskje du kan avgrense valgene ved å bestemme deg for om du ønsker en praktisk jobb eller en mer teoretisk jobb på kontor?

Finnes mange håndverksjobber som betaler ganske godt. For eksempel elektriker og ulike retninger der. Automasjon for eksempel. Gode muligheter for å gå videre med høyere utdanning også.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Som noen andre her har touchet innpå... hva er du interessert i? Det er vesentlig. De aller fleste fagfelt er greit betalt og vil være behov for fremover. Hva som driver deg til vanvidd er høyst individuelt.
Vis hele sitatet...
Det er mye jeg er interessert i, men jeg tror ikke noen av interessefeltene mine kommer til å ende opp som karriere. Spiller en del piano, kan spille gitar, har holdt på en del med studio-fotografi, grafisk design, markedsføring, det siste året har jeg studert mye økonomi, politisk teori/filosofi og generell normativ filosofi.

Jeg er realistisk nok til å skjønne at jeg ikke kommer til å ende opp som musiker. Så flink er jeg ikke. Jeg kunne sikkert blitt studio-fotograf om jeg hadde hatt kapital, men markedet der er ganske oversvømt for å si det mildt. Markedsføring kunne vært interessant, men jeg vet ikke om det er noe særlig etterspørsel der.

Jeg vet ikke om jeg har noe særlig lyst å sitte i akademi heller, siden min politiske filosofi er omtrent motsatt av det som virker å være normalt der.

Jeg kan mye, men føler meg ikke som ekspert i noe.
Europastudier med fremmedspråk åpner for ganske mye. NTNU flagger med intervju av tidligere elever som jobber med alt i fra å være engelsklærer til å drive kontorarbeid i Brüssel. Du nevner politisk teori og ønske om internasjonalt arbeid - Mistenker at du kan ta glede at å titte nærmere på dette studiet.
Taksidermist. En jobb du kan ta med deg rundt i verden.
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Jeg kan mye, men føler meg ikke som ekspert i noe.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man tar en utdanning. Ingen forventer at du er en ekspert før du tar en utdanning. Du må bare finne ut hva du vil bli en ekspert i.
Økonomi eller politikk?

Jeg kjenner flere på europastudier som trives veldig godt. Selv går jeg økonomistudium og liker det. Ta en titt på statsvitenskap også.
Sist endret av Spirituell; 4. juni 2014 kl. 18:46.
Quoter meg selv fra en lignende tråd:
Sitat av moret Vis innlegg
Vil du ha et par råd? Ok, her er oppskriften for å lykkes i arbeidslivet.
-Ta deg et par minutter. Tenk over hvor du kunne tenke deg å jobbe. Go wild.
Så, la oss si du valgte google da, fordi alle vil jobbe der.
-Hva slags arbeid har du lyst til å gjøre for google?
Hva om du har lyst til å skrive HTML.. Okai, fett da har vi noe å starte med.
-Hva slags stilling er det å kode HTML dukker opp i.
Da ender du kanskje opp med webutvikler. Da er det på tide å finne ut
-Hvordan blir du webutvikler?
Her er det enkelt. Du går inn på utdanning.no og søker etter webutvikler. Da får du dette resultatet:
http://utdanning.no/utdanning/hig.no/webutvikling
Søk den utdannelsen og bli fuckings webutvikler.
Du ender kanskje ikke opp hos google, men du har en helt habil utdannelse som du kan videreutvikle deg selv innen.

La oss gjøre dette for noe annet.
-Si at du ikke vet helt hvor du vil jobbe, men for godknowswhatreason har du lyst til å jobbe med dyr.
Okai, dyr kan være så mangt. La oss se enda litt smalere på det.
-Store dyr...
Store dyr ja. Hva slags mennesker jobber med store dyr. Man har dyrelege, "løvetemmere", forskere, rideinstruktører. Mye å velge blant. Men, du er ikke hypp på å bli spist av løver og du er allergisk mot hester.
-"Jeg kunne tenke meg å forske på bjørner".
Aha, fair enough. Men, how? La oss tenke litt på det og finne ut at
-Zoolog!
Fett. Hvordan blir man zoolog da? utdanning.no har svaret igjen:
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/zoolog

Gjør sånn omtrentlig lignende fremgangsmåte til du sitter med en ~10 forskjellige greier du kunne tenke deg å jobbe med. Det må være gjerne litt far fetched og uoppnåelig; som austronaut eller høyesterettsdommer.
Her er det ikke snakk om at du _elsker_ å jobbe med dette nå, men at du faktisk har en viss interesse for det og ser deg selv om 10år helt fornøyd med stillingen og en eventuell arbeidsplass.

Så kryssjekker du litt ekstra. Er det et marked for en løvetemmer? Nei, okai da stryker vi den fra lista.
Tjener rideinnstruktøren helt ok med penger? Nei, kanskje ikke nok for deg. Da stryker du den.
Kan jeg kombinere familieliv med å gå flygskole i USA? Ikke det, da strykes den.

Til slutt står du igjen med en håndfull utdannelser/yrker. Luft ideen til venner familie, tenk litt på det. Hvilken retning tror du har best fremtidsutsikter, både rent jobbmessig mtp marked/lønn men også om du faktisk kan se for deg deg selv i denne retningen og om det er realistisk for deg å bli profesjonell marathonløper.
Når du har brukt litt tid på å sile de nøye utvalgte retningene; da kjører du på. Søk skolen/gå utdanningen/søk jobben - gå all inn.
Det er ikke sikkert du ender opp som astronaut til slutt, men jeg kan banne på at du har en stilling du er tilfreds med og en utdannelse som er relevant så lenge du tar første steget ut. Om ikke annet så har du kanskje funnet ut at rørlegger ihvertfall ikke er noe for deg. All erfaring er god erfaring, det er ingenting som heter å kaste bort et år så lenge du ikke ender opp med å spille playstation og røyke weed dagen lang istedet for å møte opp på skolebenken/jobb.

De som er lykkeligst med sine jobber er ikke de som alltid har likt å tegne, går noe innen grafisk design og ender opp med å produsere kjipe logoer. Ei heller de som elsker gaming og ender opp med å få sparken fra Funcom.
Neida, de som er mest fornøyd med jobben sin er de som har funnet en stilling som gir dem en mening og ikke bare noe de liker å gjøre for fun. Et sted der de får bruk for sine evner og kan mestre noe. Et sted de kan utvikle seg gjennom jobben.
I tillegg har man en jobb som lar jobb/fritid/familie/lønn kombineres til en helhet uten at noe blir nedprioritert eller satt på sidelinjen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Økonomi eller politikk?

Jeg kjenner flere på europastudier som trives veldig godt. Selv går jeg økonomistudium og liker det. Ta en titt på statsvitenskap også.
Vis hele sitatet...
Kult! Hvilken økonomisk skole læres du opp i? Er det Keynesianisme? Er det veldig mye macro? Aggregat modeller og lignende?

Har tenkt på statsvitenskap, det virker veldig interessant, men jeg vet ikke helt hvordan det er hvis du har syn som faller utenfor zeitgeistest innenfor akademiet.
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Kult! Hvilken økonomisk skole læres du opp i? Er det Keynesianisme? Er det veldig mye macro? Aggregat modeller og lignende?

Har tenkt på statsvitenskap, det virker veldig interessant, men jeg vet ikke helt hvordan det er hvis du har syn som faller utenfor zeitgeistest innenfor akademiet.
Vis hele sitatet...
De to store linjene er samfunnsøkonomi og økonomi og administrasjon. Jeg går sistnenvnte, men skulle gjerne byttet.

Samfunnsøkonomi har veldig mye makro og du får en dyp forståelse av økonomiske mekanismer i samfunnet, du kan velge å ha bl.a. politiske fag eller finansielle fag. Er du samfunnsinteressert og vil bli ekspert på området anbefaler jeg deg samfunnsøkonomi!

Økonomi og administrasjon er mer økonomi sett fra en bedrifts perspektiv. Når du har fullført graden er du i stand til å hoppe inn i en bedrift med riktig tankegang. Jeg har strategifag, markedsføringsfag, ledelsesfag, matte/statistikk, modellering av finansielle modeller, litt makroøkonomi/mikroøkonomi, international relations, regnskapsføring osv. Jeg syntes de administrative fagene og regnskap er kjedelig, men du har som oftest stor valgmulighet og kan velge det du interesserer deg for.

Send meg PM om du har spørsmål!
Sitat av Spirituell Vis innlegg
De to store linjene er samfunnsøkonomi og økonomi og administrasjon. Jeg går sistnenvnte, men skulle gjerne byttet.

Samfunnsøkonomi har veldig mye makro og du får en dyp forståelse av økonomiske mekanismer i samfunnet, du kan velge å ha bl.a. politiske fag eller finansielle fag. Er du samfunnsinteressert og vil bli ekspert på området anbefaler jeg deg samfunnsøkonomi!

Økonomi og administrasjon er mer økonomi sett fra en bedrifts perspektiv. Når du har fullført graden er du i stand til å hoppe inn i en bedrift med riktig tankegang. Jeg har strategifag, markedsføringsfag, ledelsesfag, matte/statistikk, modellering av finansielle modeller, litt makroøkonomi/mikroøkonomi, international relations, regnskapsføring osv. Jeg syntes de administrative fagene og regnskap er kjedelig, men du har som oftest stor valgmulighet og kan velge det du interesserer deg for.

Send meg PM om du har spørsmål!
Vis hele sitatet...
Er mer interessert i micro. Er langt fra overbevist at macroøkonomi er mer en pseudovitenskap. Spesielt siden kontrollerte tester er umulig innenfor økonomi, pluss at du kan få empirisk data til å si omtrent akkurat hva du vil. Er mye mer interessert i a priori deduksjon.

Har du sett den her? Fight of the Century: Keynes vs. Hayek Round Two

Er mer enig med Hayek en Keynes for å si det sånn.

Som Rothbard sa:

The problem of forecasting interest rates illustrates the pitfalls of forecasting in general. People are contrary cusses whose behavior, thank goodness, cannot be forecast precisely in advance. Their values, ideas, expectations, and knowledge change all the time, and change in an unpredictable manner. What economist, for example, could have forecast (or did forecast) the Cabbage Patch Kid craze of the Christmas season of 1983? Every economic quantity, every price, purchase, or income figure is the embodiment of thousands, even millions, of unpredictable choices by individuals.

Many studies, formal and informal, have been made of the record of forecasting by economists, and it has been consistently abysmal. Forecasters often complain that they can do well enough as long as current trends continue; what they have difficulty in doing is catching changes in trend. But of course there is no trick in extrapolating current trends into the near future. You don't need sophisticated computer models for that; you can do it better and far more cheaply by using a ruler. The real trick is precisely to forecast when and how trends will change, and forecasters have been notoriously bad at that. No economist forecast the depth of the 1981–82 depression, and none predicted the strength of the 1983 boom.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke starte en lang diskusjon om dette. Poenget mitt er å illustrere at jeg har syn som er veldig sjeldne, iallefall i Norge. Jeg har en følelse at det blir dumt å bli utdannet innenfor noe jeg er helt uenig med.
karrieresenteret i din kommune.

Om du vil reise mye, så kan du jo teste å jobbe support jobber, http://www.toplanguagejobs.com/international-sites.

Du er ung, og du vil få oppleve mye med det. Når det gjelder utdanning, så kan du jo ta det senere?
Sitat av Fritjoflam Vis innlegg
karrieresenteret i din kommune.

Om du vil reise mye, så kan du jo teste å jobbe support jobber, http://www.toplanguagejobs.com/international-sites.

Du er ung, og du vil få oppleve mye med det. Når det gjelder utdanning, så kan du jo ta det senere?
Vis hele sitatet...
Har ikke lyst å reise mye, men har underholdt tanken om å flytte til USA.
At du har et syn utenom mainstream når du er 20 betyr ikke at du har samme syn når du er 22. Jeg var også helt anti alt, (feks Keynes) da jeg var 20, men det forandret seg. Dessuten har man for dårlig grunnlag å gjøre seg opp en mening dersom man ikke har lest seg opp (ikke artikler på Internet, men grundig ala bachelorgrad). Jeg sier ikke at du ikke kan mye, men vær klar over at det er mye du ikke kan.

Dessuten er det bare bra at du er kritisk til pensum og har evne til å tenke selvstendig. Dette belønnes også av sensor. Husk at du bør lære forskjellige vinklinger for å gjøre opp en mening. Å studere Keynes mens du leser Hayek på fritiden er en god løsning. På NHH har vi en egen gruppe som driver med den østerrikske skole, holder foredrag etc.

Alt innen økonomi er modeller, og det er ikke istand til å spå noe som helst. Modeller er forenklinger av virkeligheten. Et lands økonomi er for avansert til å studere uten å forenkle. Dersom du mener du vet om en bedre måte å gjøre ting på, gjør research, og publiser da vel. Bli forsker innen samfunnsøkonomi. Det kan alltid lages bedre modeller og økonomi er et fagfelt som oppdateres hele tiden.

En økonom kan jobbe med veldig mye, så sånn sett kan det passe deg. Etterspørsel kommer vel litt utifra hva du vil jobbe med, karakterer, skole osv. Går veldig inflasjon i økonomistudenter for tida, høy konkurranse.

Du må nok spesifisere litt mer. Vil du jobbe som snekker? Offshore? Europastudier høres veldig relevant ut, spør du meg. Hva slags snitt spiller også inn. Hvis du har et høyt snitt er det rett og slett morsommere å velge studium med inntakskrav nært snittet ditt. Utdanninger med høyt inntakskrav vil som oftest ha flinkere studenter, bedre studie og karrieremuligheter. Da blir det faglig sett mer gøy.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
At du har et syn utenom mainstream når du er 20 betyr ikke at du har samme syn når du er 22. Jeg var også helt anti alt, (feks Keynes) da jeg var 20, men det forandret seg. Dessuten har man for dårlig grunnlag å gjøre seg opp en mening dersom man ikke har lest seg opp (ikke artikler på Internet, men grundig ala bachelorgrad). Jeg sier ikke at du ikke kan mye, men vær klar over at det er mye du ikke kan.

Dessuten er det bare bra at du er kritisk til pensum og har evne til å tenke selvstendig. Dette belønnes også av sensor. Husk at du bør lære forskjellige vinklinger for å gjøre opp en mening. Å studere Keynes mens du leser Hayek på fritiden er en god løsning. På NHH har vi en egen gruppe som driver med den østerrikske skole, holder foredrag etc.

Alt innen økonomi er modeller, og det er ikke istand til å spå noe som helst. Modeller er forenklinger av virkeligheten. Et lands økonomi er for avansert til å studere uten å forenkle. Dersom du mener du vet om en bedre måte å gjøre ting på, gjør research, og publiser da vel. Bli forsker innen samfunnsøkonomi. Det kan alltid lages bedre modeller og økonomi er et fagfelt som oppdateres hele tiden.

En økonom kan jobbe med veldig mye, så sånn sett kan det passe deg. Etterspørsel kommer vel litt utifra hva du vil jobbe med, karakterer, skole osv. Går veldig inflasjon i økonomistudenter for tida, høy konkurranse.

Du må nok spesifisere litt mer. Vil du jobbe som snekker? Offshore? Europastudier høres veldig relevant ut, spør du meg. Hva slags snitt spiller også inn. Hvis du har et høyt snitt er det rett og slett morsommere å velge studium med inntakskrav nært snittet ditt. Utdanninger med høyt inntakskrav vil som oftest ha flinkere studenter, bedre studie og karrieremuligheter. Da blir det faglig sett mer gøy.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig at jeg kanskje kommer til å ha andre syn når jeg blir eldre, men jeg tror ikke jeg kommer til å snu 180 grader for å så ende opp innenfor sosialdemokratisme eller noe. Jeg er også enig at jeg har dårlig grunnlag for å gjøre meg opp meninger om omtrent noe som helst innen økonomi, macro eller micro. Det er derfor jeg leser bøkene og ser foredragene fra folk som Robert P. Murphy (anbefaler foredraga hans btw, helt fantastiske), Henry Hazlitt, Hayek, Rothbard, Mises, Bryan Caplan, Davif Friedman, Thomas Sowell, Milton Friedman osv.

Det er sant som du sier. Jeg kan lite, men jeg kan det grunnleggende. Hvis du ser på effekten av makro-politikk (har vi et norsk ord for policy?) så får du et ganske klart bilde av hvor god teorien er. Det er en grunn til du trenger en grundig utdannelse før teorien begynner og gi mening.

Jeg forstår at du må forenkle modellene, det er nettopp det som er problemet. Det fører også til andre problemer, sånn som at du ikke kan finne ut av, eller se om ressurser har blitt misallocated (vet ikke hva det norske ordet er for det heller), som ofte er resultatet av kunstig lave rente hvis du tror på den øssteriske teorien. Du kunne plassert alle de kapitale godene tilfeldig i landet, og makroøkonmer ville ikke skjønt hvorfor bruttonasjonalproduktet plutselig falt drastisk. Jeg mener ikke at det er en bedre måte å gjøre det på, jeg mener det ikke kan gjøres. Kompleksiteten til markedet er utrolig. Markedet er satt opp av milliarder av individer med egne mål, egne verdier som ikke kan presses inn i en elegant matematisk modell.

Målet til økonomer burde være å forstå verden, ikke prøve å manipulere den. Økonomer er enda ikke enige om akkurat hva som skjedde under The Great Depression. De er enda ikke enige om politikken til Roosevelt gjorde situasjonen værre eller bedre, selv med all den empiriske dataen, selv ikke etter nesten 80 år med tid til å bearbeide hver minste detalj. Hvordan kan de da tro at de kan styre en økonomi? Økonometri kan brukes til å illustrere teori, sure, men aldri til å falsifisere eller å verifisere teori ettersom historie skjer en gang uten gjentagelse, og siden en økonomi er så kompleks at du aldri kan ha forsøk, som du kan i andre vitenskaper. Økonomisk teori er a priori, ikke posteriori. Det er selvfølgelig likevel fullt mulig å drive med økonometrisk analyse, men en økonometriker som finner en priselastisitet på en bestemt varehar ikke funnet en almenngyldig priselastisitet. Forskeren har kun kartlagt et historisk faktum,nemlig hva priselastisiteten til en vare var på et bestemt sted til en bestemt tid.

Ett annet problem er korrelasjon-kausalitet problemet, I.E at når du først har en doktrine så settes data opp som et ad-hoc forsvar. Eller sagt på en annen måte: Folk ser ofte akkurat det de leter etter. En økonomi er så kompleks at du kan finne akkurat det du vil finne.

Sorry for ramblinga, men siden du kan mye mer enn meg, og siden det virker som du har et relativt balansert syn på økonomi tenkte jeg det kunne være lurt og lufte noe av det jeg tror, for å se om det er helt ute på jorde eller ikke.

Visste ikke at det var noen østerrikske grupper i Norge heller. Kult!

Og til det du sa til slutt: Aner ikke hva jeg vil drive med. Absolutt null peiling. Skulle gjerne blitt betalt for å lese, og se foredrag om økonomi, filosofi og politisk teori så jeg kan prøve og forstå verden, men da tror jeg nesten det er mer realistisk at jeg ender opp på Rema 100 eller noe.
Mitt subjektive råd, som jeg vet mange vil være uenige i, men noen vil også være veldig enige.

1. Ta deg selv i øret
2. Ikke søk på de første utdanningene som du vet du liker, SØK PÅ NOE AV DET SOM MARKEDET TRENGER OG ETTERSPØR
3. Få automatisk interesse for studiet. Når du blir flink er det gøy uansett!
4. Få jobbmuligheter nesten før du har du har fullført utdanningen og velg det beste tilbudet du får.
5. Tjen mye penger. Ikke sløs bort pengene. Det finnes 2 måter å få mye ting for pengene. 1 Å gjøre lite arbeid for pengen. 2 å få mye varer for lite penger. Nå som du er en vinner har du et godt potensial til å få ett godt liv. Ikke spar for mye penger, du er en vinner og skal ha det godt
Liker du pcen din? Vært borti webdesign eller programmering? IT/programmering er bra arbeidsmarked.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Liker du pcen din? Vært borti webdesign eller programmering? IT/programmering er bra arbeidsmarked.
Vis hele sitatet...
Haha, har en skolepc fra 2010. Antar den ikke har lenge igjen å leve. Har designet en nettside for en skole før, men vil ikke si at det er noe jeg er flink til:

http://www.nordlysmontessori.no/

Kan fint lite om programmering. Er bedre på design. Software og lignende høres interessant ut, men jeg vet ikke om det er noe jeg ville vært flink til. Virker veldig truende for å si det sånn.

Virker som om det er sinnssykt mange som utdanner seg innenfor programmering også. Det begynner ikke å bli overskudd av programmere enda eller?
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Det er mye jeg er interessert i, men jeg tror ikke noen av interessefeltene mine kommer til å ende opp som karriere. Spiller en del piano, kan spille gitar, har holdt på en del med studio-fotografi, grafisk design, markedsføring, det siste året har jeg studert mye økonomi, politisk teori/filosofi og generell normativ filosofi.

Jeg er realistisk nok til å skjønne at jeg ikke kommer til å ende opp som musiker. Så flink er jeg ikke. Jeg kunne sikkert blitt studio-fotograf om jeg hadde hatt kapital, men markedet der er ganske oversvømt for å si det mildt. Markedsføring kunne vært interessant, men jeg vet ikke om det er noe særlig etterspørsel der.

Jeg vet ikke om jeg har noe særlig lyst å sitte i akademi heller, siden min politiske filosofi er omtrent motsatt av det som virker å være normalt der.

Jeg kan mye, men føler meg ikke som ekspert i noe.
Vis hele sitatet...
Veldig få som får en karrière i det dem utdanner seg i, de fleste trenger å jobbe seg frem og prøve ut litt før en finner ut hva en virkelig er god i og vill jobbe med.

Lyd / lys / scene utdanning ? Med en slik utdanning kan du få jobb over alt i verden. Praktisk og kreative jobber og du kan jobbe innen musikk bransjen
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Har tenkt på statsvitenskap, det virker veldig interessant, men jeg vet ikke helt hvordan det er hvis du har syn som faller utenfor zeitgeistest innenfor akademiet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du zeitgeistet er i akademia og da statsvitenskap? Min erfaring er at det er ganske variert. Kanskje du vil bli "utsatt" for teorier du ikke nødvendigvis selv støtter i starten av studiene. Men jo lengre ut i studier en kommer jo mer fritt får en jobbe.

Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
har vi et norsk ord for policy?
Vis hele sitatet...
Ja. "politikk" er det norske ordet for både "policy" og "politics".
Sorry for ramblinga, men siden du kan mye mer enn meg, og siden det virker som du har et relativt balansert syn på økonomi tenkte jeg det kunne være lurt og lufte noe av det jeg tror, for å se om det er helt ute på jorde eller ikke.

...

Og til det du sa til slutt: Aner ikke hva jeg vil drive med. Absolutt null peiling. Skulle gjerne blitt betalt for å lese, og se foredrag om økonomi, filosofi og politisk teori så jeg kan prøve og forstå verden, men da tror jeg nesten det er mer realistisk at jeg ender opp på Rema 100 eller noe.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod jo ganske raskt at du har vært mye inne på Mises. Fulgte litt med i Ron Paul-perioden min, men aldri satt meg ordentlig inn i det. Har fått en del lesestoff av Mises-gruppa på skolen som jeg skal se på Angående policy tenker du vel på pengepolitikk. Og det heter også allokering på norsk, så man kan si at ressursene er allokering dårlig, altså ineffektivt. Denne diskusjonen er jo ganske off topic, og jeg har heller ikke noe spesielt godt svar. Men du sier at det som skjer idag ikke er mulig, i hovedsak at alt er galt. Mitt tips er å tenke litt motsatt, og se hva som er galt med Østerriksk skole, og om vi gjør noe riktig idag. Plukk opp noe av Krugman og les feks The Economist. Økonomisk teori blir ganske annerledes når man leser flere lærebøker og løser hundrevis av oppgaver. Jeg tror det hjelper når man faktisk forstår modellene matematisk, og tar det derfra. Uansett er det bra at du er kritisk. Men det er selvsagt at Mises alltid har et motargument, og Krugman alltid et argument mot dem igjen. Man må finne ut selv.

Men et slikt syn burde ikke forandre ditt valg av utdanning. Hvis akkurat økonomi er det du har brukt mest av fritiden på, det ser ut til at du har lest mye, kan det virke som om økonomi er riktig for deg. Samfunnsøkonomi dersom du ikke er interessert i bedriftsøkonomi. Det handler jo om hvordan verden fungerer, og det virker som om du er interessert i sånt. Samfunnsøkonomi på NTNU og UiO er veldig bra. Både NHH og UiO er topp klassifisert, excellent, innen samfunnsøkonomi. NHH er i verdenstoppen innen atferdsøkonomi (jf. the Choice lab). Atferdsøkonomi er relativt nytt og kanskje noe for deg: Det går mot mainstream teori.

Sjekk ut hvilke karriereveier en politisk utdannelse kan gi deg, men dropp det hvis du ikke ser for deg at du jobber i disse. For å studere filosofi bør du være dedikert, slik jeg har forstått det er det litt begrenset med gode jobber. Innen samfunnsøkonomi kan du bli forsker eller bare skrive artikler et sted. Og siden man da kan økonomi kan man alltids hoppe inn i en bedrift. Bedriftsøkonomi er i forhold ikke alt for avansert.

Det er bra at du tenker mye, fortsett med det! Men vær obs på at du er i en periode i livet hvor akkurat dette er veldig naturlig, og at du en dag ville ønsket at du tok en ordentlig utdanning og har en trygg, god jobb som du liker.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Jeg forstod jo ganske raskt at du har vært mye inne på Mises. Fulgte litt med i Ron Paul-perioden min, men aldri satt meg ordentlig inn i det. Har fått en del lesestoff av Mises-gruppa på skolen som jeg skal se på Angående policy tenker du vel på pengepolitikk. Og det heter også allokering på norsk, så man kan si at ressursene er allokering dårlig, altså ineffektivt. Denne diskusjonen er jo ganske off topic, og jeg har heller ikke noe spesielt godt svar. Men du sier at det som skjer idag ikke er mulig, i hovedsak at alt er galt. Mitt tips er å tenke litt motsatt, og se hva som er galt med Østerriksk skole, og om vi gjør noe riktig idag. Plukk opp noe av Krugman og les feks The Economist. Økonomisk teori blir ganske annerledes når man leser flere lærebøker og løser hundrevis av oppgaver. Jeg tror det hjelper når man faktisk forstår modellene matematisk, og tar det derfra. Uansett er det bra at du er kritisk. Men det er selvsagt at Mises alltid har et motargument, og Krugman alltid et argument mot dem igjen. Man må finne ut selv.

Men et slikt syn burde ikke forandre ditt valg av utdanning. Hvis akkurat økonomi er det du har brukt mest av fritiden på, det ser ut til at du har lest mye, kan det virke som om økonomi er riktig for deg. Samfunnsøkonomi dersom du ikke er interessert i bedriftsøkonomi. Det handler jo om hvordan verden fungerer, og det virker som om du er interessert i sånt. Samfunnsøkonomi på NTNU og UiO er veldig bra. Både NHH og UiO er topp klassifisert, excellent, innen samfunnsøkonomi. NHH er i verdenstoppen innen atferdsøkonomi (jf. the Choice lab). Atferdsøkonomi er relativt nytt og kanskje noe for deg: Det går mot mainstream teori.

Sjekk ut hvilke karriereveier en politisk utdannelse kan gi deg, men dropp det hvis du ikke ser for deg at du jobber i disse. For å studere filosofi bør du være dedikert, slik jeg har forstått det er det litt begrenset med gode jobber. Innen samfunnsøkonomi kan du bli forsker eller bare skrive artikler et sted. Og siden man da kan økonomi kan man alltids hoppe inn i en bedrift. Bedriftsøkonomi er i forhold ikke alt for avansert.

Det er bra at du tenker mye, fortsett med det! Men vær obs på at du er i en periode i livet hvor akkurat dette er veldig naturlig, og at du en dag ville ønsket at du tok en ordentlig utdanning og har en trygg, god jobb som du liker.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Atferdsøkonomi høres veldig interessant ut. Høres nesten litt ut som public choice theory.

Det kan godt være at det er noe galt med den Østerrikske skolen. Bryan Caplan har skrevet en veldig god kritikk. Jeg er langt ifra å vite om en skole har rett. Monetaristene har også mange gode poeng for eksempel. Som du sikkert har gjettet ettersom jeg har lært mye fra Mises, og ettersom jeg er interessert i filosofi, så har jeg moralske og etiske syn som går i mot mye av makroøkonomi.

Du har ikke forslag til noen andre makroøkonmer en Krugman? Har sett for mye bevis på at han motsier seg selv igjen og igjen. Han er bedre ideolog en økonom, for å si det sånn.

Er ikke helt sikker på om jeg er smart nok, eller godt nok student til å ta en utdannelse innenfor økonomi, men jeg skal overveie det sterkt. Public choice theory og atferdsøkonomi virker ekstremt interessant! Det kan godt hende at jeg tar en utdanning i markedsføring eller noe, for å så studere økonomi på fritiden. Skal i det minste sjekke ut NHH og UiO.

Takk for hjelpa! Håper du liker Mises lesestoffet. Får håpe det overbeviser deg litt iallefall

Sitat av tep0sen Vis innlegg
Hva mener du zeitgeistet er i akademia og da statsvitenskap? Min erfaring er at det er ganske variert. Kanskje du vil bli "utsatt" for teorier du ikke nødvendigvis selv støtter i starten av studiene. Men jo lengre ut i studier en kommer jo mer fritt får en jobbe.

Ja. "politikk" er det norske ordet for både "policy" og "politics".
Vis hele sitatet...
Det intellektuelle paradigmet er vel en annen måte og si det på. Jeg sett veldig mange foredrag fra folk med lignende politisk filosofi som jeg har, og de møtte en god del resistans og vanskeligheter pga. de hadde syn som ikke passet inn. Akademi, iallfall innenfor alt med politiske konnotasjoner, virker veldig politisk styrt. Har du sett dokumentarserien hjernevask? Der får du se akkurat hva jeg mener. Mange intellektuelle oppfører seg mer som sosiale ingeniører som tror de kan manipulere verden på samme måte som de kan manipulere et exel dokument. Ser du dokumentarserien (hele fins på YouTube), så får du se noen eksempler av dette.
Sist endret av I_Like_Canon; 5. juni 2014 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det du glemte å nevne var om du har tidligere VGS enten fra yrkes eller studiespesialiserende.

Og ja, det er bra å tenke mye, men når man skal utdanne seg må man være realist.
Skaffe deg master i litteratur? Ja, det er jo fint med bøker, men er det etterspørsel etter dette? Senest i går var det en artikkel på TU.no der det sies at det mangler 20k folk i IT-bransjen (bachelor og høyere). Tidligere år (2012 der omkring) var det mangel på ingeniører, dette er det fortsatt. Det er mye man kan bli engeniør i; miljø, energi, bygg, data osv. Også innenfor disse vil det være spesialiserende emner både på bachelor og masternivå.

Man må innimellom bare svelge sin politiske holdning or what not og bare skaffe seg en utdannelse. Har du utdannelsen så er du så og si sikra jobb. Påvirkning kan du drive med når du har en håndfast utdannelse. En kar uten utdannelse får jo ikke akkurat mye respekt (for sine meninger (i dette tilfellet vil jo respekt også korrelere med tilhengere etc.) kontra en med f.eks. doktorgrad i Pareto-optimalisert økonomi.

Per nå vil min objektiv analyse av dine kommentarer være følgende; du er alt for høytsvevende å må få beina ned på jorden igjen.
Sist endret av uaexed; 5. juni 2014 kl. 16:51.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det du glemte å nevne var om du har tidligere VGS enten fra yrkes eller studiespesialiserende.

Og ja, det er bra å tenke mye, men når man skal utdanne seg må man være realist.
Skaffe deg master i litteratur? Ja, det er jo fint med bøker, men er det etterspørsel etter dette? Senest i går var det en artikkel på TU.no der det sies at det mangler 20k folk i IT-bransjen (bachelor og høyere). Tidligere år (2012 der omkring) var det mangel på ingeniører, dette er det fortsatt. Det er mye man kan bli engeniør i; miljø, energi, bygg, data osv. Også innenfor disse vil det være spesialiserende emner både på bachelor og masternivå.

Man må innimellom bare svelge sin politiske holdning or what not og bare skaffe seg en utdannelse. Har du utdannelsen så er du så og si sikra jobb. Påvirkning kan du drive med når du har en håndfast utdannelse. En kar uten utdannelse får jo ikke akkurat mye respekt (for sine meninger (i dette tilfellet vil jo respekt også korrelere med tilhengere etc.) kontra en med f.eks. doktorgrad i Pareto-optimalisert økonomi.

Per nå vil min objektiv analyse av dine kommentarer være følgende; du er alt for høytsvevende å må få beina ned på jorden igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk media og kommunikasjon, tre år.

Du har helt rett, og det er derfor jeg lagde denne tråden. Jeg vil ta meg en utdanning som det er etterspørsel etter. Jeg har overveid IT, men aner ikke om dette er noe jeg vil være flink til. Grunnen til at jeg overveier økonomi, politisk teori og filosofi er at dette er noe jeg føler meg noenlunde komfortabel med. IT derimot, virker truende.

Det er greit nok at noen ikke respekterer meningen til folk uten utdannelse. Helst skal man jo ta argument på argumentets grunnlag.

Jeg sier heller ikke at jeg ikke kommer til å ta meg utdannelse pga mine politiske syn. Det jeg sier er at jeg har reservasjoner for en spesifikk utdannelse med politiske konnotasjoner pga. mine politiske syn. Hadde jeg valgt noe innenfor økonomi, politisk teori eller filosofi så hadde det vært for å forstå verden bedre, ikke for å få en god karriere, som også blir idiotisk når man skal ta seg en utdanning.

Jeg vil ikke si at jeg er høytsvevende. Jeg skjønner godt at jeg burde ta en utdannelse som det er etterspørsel etter. Jeg vet bare ikke hvilken retning jeg bør gå enda, eller hva jeg er smart nok til å gjøre, eller hva jeg vil bli god til å gjøre. Jeg føler meg ikke spesielt kvalifisert til å ta beslutninger som kommer til å påvirke resten av livet mitt, for å si det sånn.