Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 11937
Hadde virkelig satt pris på litt hjelp her.

Kort om nåværende situasjon:
-3år fullført videregående (studiespes.) med relativt dårlige karakterer
-blir 21 i vår, altså når sommeren kommer har jeg hatt 2 friår etter videregående

Jeg vil inn på profesjonsstudie psykologi i Oslo, snittet ligger på rundt 6.3-6.5

Jeg har ikke i nærheten av det snittet, men har tatt opp fag som privatist de siste årene med stor suksess, så jeg vet at å oppnå dette snittet er noe jeg klarer, MEN det vil ta meg minst ett år til. Jeg vil i såfall være 22 når jeg kommer inn, kanskje 23.

Skulle 23 være tilfellet, kan man falle under 23/5 regelen, som jeg ikke vet stort mye om.

Jeg anntar at det jeg lurer på er som følger: hva er den beste måten å gå herfra for å nå dette målet? Går jeg for 23/5 regelen? Noen som har noe som helst tips? Jeg er også interessert i hva dere eventuelt syntes om å begynne å studere (psykologi i dette tilfellet) i en alder av 22/23. Er det noen negative konsekvenser?

Hadde satt stor pris på noe som helst dere har å komme med ettersom dette har veiet ganske tungt på meg i det siste.

Samordna opptak sier dette. Ser du på 3. punkt ser du at du må kunne dokumentere 5 år arbeidspraksis/utdanning. Så du må ha jobbet 100% i disse to årene, og ha ta resten på utanningen din.

Enda bedre: det står lengre ned hvordan du kontakter de, som alltid er bedre enn nettfora. Andre psykologistudier har lavere snitt, det kan vel være en idé å ta kontakt med UiO og høre hvordan det er å overføre fra andre skoler. Om det er mulig, hvilke det eventuelt gjelder, osv.
23/5-reglen er iallefall ikke en vei å gå inntil videre, da den kun gjelder dersom du er over 23 og har fem års dokumentert erfaring innen fagfeltet.

Kan leses mer om her
Sitat av TheBorg Vis innlegg
23/5-reglen er iallefall ikke en vei å gå inntil videre, da den kun gjelder dersom du er over 23 og har fem års dokumentert erfaring innen fagfeltet.

Kan leses mer om her
Vis hele sitatet...
Er bare å stryke det med erfaring innen fagfeltet og erstatte med:

Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning.

Fra linken du selv la ut.
Akkurat det med alder skal du ikke tenke på. Joda, de fleste er yngre, men mange er langt eldre enn 22-23 på UiO. Mange i din situasjon som har tatt opp fag først der. Og noen som er godt voksne og bare vil bytte retning i livet.
23/5-regelen er bare relevant hvis ikke du har generell studiekompetanse, såvidt jeg vet. Og det har du jo?[/url]
Trådstarter
14 1
Sitat av TheBorg Vis innlegg
23/5-reglen er iallefall ikke en vei å gå inntil videre, da den kun gjelder dersom du er over 23 og har fem års dokumentert erfaring innen fagfeltet.

Kan leses mer om her
Vis hele sitatet...
Tenker på 23/5 regelen ettersom det sannsynligvis vil ta meg inntil da uansett, så tenkte jeg kanskje like så godt kunne satse på den. Fem års dokumentert utdanning/fulltidsjobbing kan fikses innen jeg er 23 også.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Enda bedre: det står lengre ned hvordan du kontakter de, som alltid er bedre enn nettfora. Andre psykologistudier har lavere snitt, det kan vel være en idé å ta kontakt med UiO og høre hvordan det er å overføre fra andre skoler. Om det er mulig, hvilke det eventuelt gjelder, osv.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, skal se nærmere på dette; det er absolutt en god idé.

Sitat av luni Vis innlegg
23/5-regelen er bare relevant hvis ikke du har generell studiekompetanse, såvidt jeg vet. Og det har du jo?[/url]
Vis hele sitatet...
Jeg har generell studiekompetanse, ja. Virkelig ikke sikker på om 23/5-regelen bare er relevant om en ikke har dette. Det kan vise seg å være et problem...
Sist endret av bjjr; 28. november 2013 kl. 18:22.
Hva med å begynne på en bachelorgrad og deretter ta et år eller to i utlandet? Tenker å gjøre det samme selv, og fordelen med dette er at man slipper det elitiske nåløyet som profesjonsstudiet har lagt opp, i tillegg til at man ved studier på de rette universitetene i utlandet blir kvalifisert til å jobbe klinisk. Med andre ord; samme utbytte med mindre konkurranse! Går bachelor selv for øyeblikket, og regner med at jeg om et års tid vil fullføre resten i utlandet, type Ungarn eller noe. Man er pretty much rik i et sånt land på norsk studielån også, så det er jo verdt å ta med i regninga

edit: For øvrig kan jeg legge til at mange av fagene og eksamenene er helt identiske enten du går bachelor eller profesjon, det gjelder i alle fall her på NTNU. Så gjør du jobben ordentlig har du i alle fall ikke noen grunn til å inneha mindre kompetanse enn en som har gått profesjon.
Sist endret av Hedges; 28. november 2013 kl. 21:08.
Sitat av luni Vis innlegg
Akkurat det med alder skal du ikke tenke på. Joda, de fleste er yngre, men mange er langt eldre enn 22-23 på UiO. Mange i din situasjon som har tatt opp fag først der. Og noen som er godt voksne og bare vil bytte retning i livet.
23/5-regelen er bare relevant hvis ikke du har generell studiekompetanse, såvidt jeg vet. Og det har du jo[/url]
Vis hele sitatet...
Som Iuni sier her skal du ikke tenke på alder. Jeg var langt eldre enn dette da jeg begynte på min 5-årige utdanning ved UiO.

Jeg brukte forøvrig 23/5-regelen for å komme inn på studiet jeg ønsket. Og dette til tross for at jeg hadde generell studiekompetanse fra før.

Men pass på å samle på deg høgskolepoeng (eller evt. fra militærtjeneste). Alderspoeng får du jo ikke mye av. Og om kravet er 63 poeng kan det bli vanskelig for noen og enhver.

Førsteåret på psykologistudiet er vel forøvrig identisk med årsstudiet (som vel er lettere å komme inn på)? Lurer på om det går an å begynne med det for så og søke seg over på profesjonsstudiet til andre året. Ellers kan du jo vurdere andre byer, kanskje? Tromsø er en fin studieby og det er adskillig lavere inntakskrav der, selv på det ettertraktede psykologistudiet!

Spør mer om du lurer på noe, så skal jeg svare som best jeg kan.
Det kjipe med 23/5 regel er at du mister alderspoeng, militær og evt andre poeng du har skaffa deg. Du har 2 år igjen, så det vil være mye lettere og heller ta flere fag for og gjevne ut snittet/bytte ut eksamner med lettere fag.

Tar selv 23/5 , og det er ganske greit, men det suger og miste så mye poeng som man gjør.


PS : Har ikke lest tråden, så mulig dette er nevnt.
Trådstarter
14 1
Sitat av Kirso Vis innlegg
Du har 2 år igjen, så det vil være mye lettere og heller ta flere fag for og gjevne ut snittet/bytte ut eksamner med lettere fag.
Vis hele sitatet...
Kan man bytte fag? Tenker spesielt på programfag (f.eks. IT, Litt. Engelsk).

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Førsteåret på psykologistudiet er vel forøvrig identisk med årsstudiet (som vel er lettere å komme inn på)? Lurer på om det går an å begynne med det for så og søke seg over på profesjonsstudiet til andre året. Ellers kan du jo vurdere andre byer, kanskje? Tromsø er en fin studieby og det er adskillig lavere inntakskrav der, selv på det ettertraktede psykologistudiet!

Spør mer om du lurer på noe, så skal jeg svare som best jeg kan.
Vis hele sitatet...
Årsstudiet er mye lettere å komme inn på, hvor du søker deg inn på profesjonsstudiet med karakterene du får det året, men det er veldig høy konkurranse. Hører du trenger A i snitt for å ha en sjanse.
Du må kunne vise til 5 år skole/jobb eller frivillig arbeid. Som skole (slik jeg har forstått dette, jævla innvikla systemet) regnes kun det du har på vitnemålet, altså vil ikke forbedring av karakterer kunne dokumenteres som noe mer timer (år) enn det du hadde i utgangspunktet. Samordna opptak sier vel også "fylt 23 år", men kan ikke tenke meg annet enn at det må bety "året du fyller 23" for ikke å slakte halvparten av 23/5 søkerne hvert år.
Trådstarter
14 1
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Du må kunne vise til 5 år skole/jobb eller frivillig arbeid. Som skole (slik jeg har forstått dette, jævla innvikla systemet) regnes kun det du har på vitnemålet, altså vil ikke forbedring av karakterer kunne dokumenteres som noe mer timer (år) enn det du hadde i utgangspunktet. Samordna opptak sier vel også "fylt 23 år", men kan ikke tenke meg annet enn at det må bety "året du fyller 23" for ikke å slakte halvparten av 23/5 søkerne hvert år.
Vis hele sitatet...
Ja, må kunne vise til 5 år med slikt. Jeg har allerede 3/5 år ettersom videregående teller. Jeg lurer da på om det teller å f.eks. studere ved et universitet eller en høyskole i 2 år fram til da...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det å komme inn via 23/5-regelen er greit nok det, men husk at da begynner du ikke å få alderspoeng før du faktisk er 23. Det betyr at hvis du får seks i snitt i de fem fagene du trenger, så må du enda vente noen år før du kommer inn på drømmestudiet.

Edit: Det er forresten ikke sånn at du søker med enten 23/5-regelen eller med dine originale poeng. Samordna opptak velger det som gir deg best uttelling.
Sist endret av Olympic; 29. november 2013 kl. 09:39.
Trådstarter
14 1
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det å komme inn via 23/5-regelen er greit nok det, men husk at da begynner du ikke å få alderspoeng før du faktisk er 23. Det betyr at hvis du får seks i snitt i de fem fagene du trenger, så må du enda vente noen år før du kommer inn på drømmestudiet.

Edit: Det er forresten ikke sånn at du søker med enten 23/5-regelen eller med dine originale poeng. Samordna opptak velger det som gir deg best uttelling.
Vis hele sitatet...
Aha. Da er ikke 23/5-regelen noe å satse på alikevel, ettersom jeg kan klare å nå snittet ved å ta opp eksamener, samle poeng fra andre studier og alderspoeng innen jeg er 23 uansett. Takk for informasjonen!
Når du har generell studiekompetanse blir du vurdert på den og kan ikke vurderes på 23/5 regelen.
Psykologer er stort sett pseudointellektuelle uten viten, som snakker litt om tissemann, og slik følger seg like kule som ignorante, og mener de da forstår noe. Dropp hele studiet du, hele psykologfaget har basis i det værste av svirrball. Sjekk "anti-psychiatry" på youtube f.eks. Bidra med noe positivt til samfunnet, og ikke bli en facist som påstår han vet noe om andre, og bruker tvang, for å opprettholde sitt poeng. Når alle ting viser til at ingen av disse blir friske, faktisk værre. Og at sannheten kun kan være det enkleste av moralsk lære, og religion, men dette nekter de på, i den tro at fysisk eksistens er det eneste. Nok den største løgn Satan har lurt folk til å tro på, og slik sett redusert de til patetiske dårer.

Psykiatri har også basis i pseudo-religion, Freud er Zionist, og Jung er gnostiker. Men Jungs mere oppvakte utsagn, er nå glemt i psykiatrien, og de behandler mennesker, stort sett som de ikke har sjel, og at de kjenner alle fenomen, og hvis noen opplever noe annet, så er de "gale".

I østlig mystikk, og noe vestlig, er vel "jinn" f.eks godt kjent. Det ville nok blitt svært anderledes om man aksepterer at virkeligheten er videre enn det snevre psykiatriske syn, og at jinn-interaksjon finnes, og f.eks at schizophreni nok ville blitt mye bedre forstått om man hadde en slik innfallsvinkel.
Trådstarter
14 1
Sitat av Politiet Busken Vis innlegg
Psykologer er stort sett pseudointellektuelle uten viten, som snakker litt om tissemann, og slik følger seg like kule som ignorante, og mener de da forstår noe. Dropp hele studiet du, hele psykologfaget har basis i det værste av svirrball. Sjekk "anti-psychiatry" på youtube f.eks. Bidra med noe positivt til samfunnet, og ikke bli en facist som påstår han vet noe om andre, og bruker tvang, for å opprettholde sitt poeng. Når alle ting viser til at ingen av disse blir friske, faktisk værre. Og at sannheten kun kan være det enkleste av moralsk lære, og religion, men dette nekter de på, i den tro at fysisk eksistens er det eneste. Nok den største løgn Satan har lurt folk til å tro på, og slik sett redusert de til patetiske dårer.

Psykiatri har også basis i pseudo-religion, Freud er Zionist, og Jung er gnostiker. Men Jungs mere oppvakte utsagn, er nå glemt i psykiatrien, og de behandler mennesker, stort sett som de ikke har sjel, og at de kjenner alle fenomen, og hvis noen opplever noe annet, så er de "gale".

I østlig mystikk, og noe vestlig, er vel "jinn" f.eks godt kjent. Det ville nok blitt svært anderledes om man aksepterer at virkeligheten er videre enn det snevre psykiatriske syn, og at jinn-interaksjon finnes, og f.eks at schizophreni nok ville blitt mye bedre forstått om man hadde en slik innfallsvinkel.
Vis hele sitatet...
Oi da!

Takk, men jeg tror nesten jeg kjører på alikevel.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Når du har generell studiekompetanse blir du vurdert på den og kan ikke vurderes på 23/5 regelen.
Vis hele sitatet...
Her er det enda et poeng: Andregangsvitnemål teller i andre rekke. De som ikke har forbedret noe stiller altså først, uten at jeg forstår helt hvordan det fungerer i praksis.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
EpicSnusBox: Feil. Det er to kvoter, og retten til å bruke førstegangsvitnemålet forsvinner når man er 20 eller 21. Etter det må alle søke med andregangsvitnemål

Politiet Busken: Kanskje du bør gå til en psykolog eller psykiater selv. Også er det forresten veldig vanskelig å ta deg seriøst.
Sist endret av Olympic; 29. november 2013 kl. 18:30.
Olympic: Og høre på en psykiater mindre intelligent, som tror kun på fysisk eksistens, og synes å være bitch på fritida er fint? Av disse grunner kan jo ikke jeg anbefale deg å gå til psykiater, men kanskje god gammeldags pisking, ville få idioter som deg til å holde kjeft.
Når det gjelder alder er det såpass mange på profesjonsstudiet som har jobbet litt for å komme inn at snittalderen antakelig ligger rundt 23 år. På mitt kull var det 6 personer som var over 30 år da vi begynte.

Psykologi er kjempespennende! Gled deg!
Trådstarter
14 1
Sitat av Cingulate Vis innlegg
Når det gjelder alder er det såpass mange på profesjonsstudiet som har jobbet litt for å komme inn at snittalderen antakelig ligger rundt 23 år. På mitt kull var det 6 personer som var over 30 år da vi begynte.

Psykologi er kjempespennende! Gled deg!
Vis hele sitatet...
Takk for oppmuntrende ord
Hvis du virkelig brenner for dette ville jeg strengt oppfordre deg til å søke direkte inn på en Bachelor i Danmark. Derfra er du garrantert til opptak på MA i klinisk psykologi. Videre må du jobbe 2 år med veiledning (man får full lønn denne perioden). Det har blitt færre og færre plasser på Mastergradene i DK for utenlandske søkere. Ergo så slipper du å stresse med dette hvis du begynner rett på en Bachelor.

Eventuelt så har du jo også Ungarn og en MA i Budapest.

Sjekk ut www.ansa.no står mye fornuftig der.
Trådstarter
14 1
Sitat av G-Erik-L Vis innlegg
Hvis du virkelig brenner for dette ville jeg strengt oppfordre deg til å søke direkte inn på en Bachelor i Danmark. Derfra er du garrantert til opptak på MA i klinisk psykologi. Videre må du jobbe 2 år med veiledning (man får full lønn denne perioden). Det har blitt færre og færre plasser på Mastergradene i DK for utenlandske søkere. Ergo så slipper du å stresse med dette hvis du begynner rett på en Bachelor.

Eventuelt så har du jo også Ungarn og en MA i Budapest.

Sjekk ut www.ansa.no står mye fornuftig der.
Vis hele sitatet...
Mye bra informasjon på ansa.no, takk for den. Virkelig hjelpsomt!
Snittet ligger nok litt over 23, ja. Har selv jobbet med lignende problemstilling for å komme inn på NHH. Dersom du er motivert, fikser du jo dette ganske raskt. Jeg var utrolig rotete og «glemte» å ta opp fag på høsten, så jeg tok 30 studiepoeng på NTNU (i psykologi, faktisk) parallellt med 6 privatisteksamener. Poenget er at du burde ta opp 6-10 eksamener pr semester, og at det er mulig. Dersom du jobber hardt fra 1. januar, skal det gå fint. VGS er veldig lett i forhold til universitetspensum.

Du burde hoppe på et årsstudium asap. Sjekk ut studieplanen ved profesjon UiO og gå et årsstudium der fagene ligner. Du vil sikkert få godkjent en del fag når du starter på profesjon. De to ekstrapoengene for 60 SP kommer godt med. Med alderspoeng og forbedret karakter burde du ha en sjanse. Lykke til!
Sist endret av Chronic420; 1. desember 2013 kl. 15:41.
Trådstarter
14 1
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Du burde hoppe på et årsstudium asap. Sjekk ut studieplanen ved profesjon UiO og gå et årsstudium der fagene ligner. Du vil sikkert få godkjent en del fag når du starter på profesjon. De to ekstrapoengene for 60 SP kommer godt med. Med alderspoeng og forbedret karakter burde du ha en sjanse. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det er en god idé, takk! Satser på at dette går fint.
Sitat av bjjr Vis innlegg
Aha. Da er ikke 23/5-regelen noe å satse på alikevel, ettersom jeg kan klare å nå snittet ved å ta opp eksamener, samle poeng fra andre studier og alderspoeng innen jeg er 23 uansett. Takk for informasjonen!
Vis hele sitatet...
Sitat av Dasset Vis innlegg
Når du har generell studiekompetanse blir du vurdert på den og kan ikke vurderes på 23/5 regelen.
Vis hele sitatet...
Som Dasset sier.

23/5 regelen er en måte for de som ikke har fullført videregående å få studiekompetanse på. Denne regelen innebærer at du har tatt almennfagene fra VGS; norsk, engelsk, naturfag o.s.v, samt at du kan dokumentere fem års praksis (arbeid av uansett type fungerer). Her teller skoleårene du har tatt, tok du for eksempel 2 år på VGS teller de mot kravet om fem år, har du i tillegg 3 år 100% arbeid med å sitte i kassa på Rimi for eksempel trenger du bare å ta eksamen i de almennfagene som de som gikk yrkesfaglig på VGS.
Dette kan gjøres enten via voksenopplæringen eller som privatist, det er forskjellige fordeler/ulemper med de to men det er ikke relevant.

Mange i denne tråden forveksler 23/5 regelen med praksisreglen, husker ikke i hodet hva den heter, men i korte trekk betyr det at fem års arbeidspraksis i et yrke er like godt som VGS.

Et praktisk eksempel er Ola Normann som er sønn av en bilmekaniker som eier sitt eget lille verksted. Han orker ikke å gå på VGS og får jobb av sin far som "lærling", etter fem år i arbeid kan Ola ta fagbrevprøven som mekaniker uten å ha tatt 2 år mekanisk på VGS.

Om man jobber i en barnehage i 5 år kan man ta førskolelærerutdannelse på universitet/høgskole med bakgrunn i denne reglen.

For TS vil ikke 23/5 regelen være av betydning siden han/hun allerede har studiekompetanse, det vil derfor være bedre å fortsette å ta opp fag som privatist og prøve å få et snitt på ca 6. Etter det kan ts legge til ekstra poeng han/hun har fått pga alder og eventuelt ta et år førstegangstjeneste/årsstudium for ekstra poeng og ta for eksempel fysikk og kjemi for enda flere poeng p.g.a realfagtilleggene.

Forøvrig har UiT et krav om at man tar årsstudium i psykologi før man begynner på profesjon, uvisst om andre har denne reglen også, men søker du til UiT og kommer inn på årsstudium får du altså ekstra poeng fra første året og du kan fortsette på det du vil etterpå om du kommer inn.
Sist endret av OnklD; 1. desember 2013 kl. 21:05.
▼ ... flere år senere ... ▼
Er en gammel tråd men bare minner om Ungarn som studieland for psykologi. De sliter om dagen. Sjekk artikler fra de siste 2 -3 månedene. De som gir autorisasjon for helsepersonell i Norge kan ikke forhåndsgodkjenne utdanning i utlandet.

Det beste rådet jeg har fått er å ta en bachelor i Norge (Høyskolen på Lillehammer er den som er mest synket opp mot dansk utdanning) og deretter Master i Danmark, evt hele studiet i Danmark.

Sjekk med ANSA!
Sist endret av Jazza; 17. juni 2017 kl. 16:47. Grunn: tilleggsinfo