Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2227
Hei.
Min samboer fikk for 3 mnd siden jobb som barnehageassistent. På grunn av tull med skattekort og adresse så har hun ikke fått noe lønn før nå mandag. Hun har jobbet i 136 timer og fikk 4.7k. Vi prøvde å ringe barnehagen men sjefen hadde tydeligvis sykmeldt seg. Idag fikk hun lønnslipp i posten og der står det 34,50kr timen?? Er det virkelig lov å gi en så lav lønn? Hvem må kontaktes når sjefen er sykmeldt?
Vi har ikke minstelønn i Norge bortsett fra noen spesielle yrker, men tviler på at timelønna hennes er så lav uansett. Hvis hun jobber i kommunal sektor som barnehageassistent har hun sikkert en stor fagforening i ryggen som ganske sikkert fatter interesse for saken hvis dere ikke når fram hos sjefen.
Privat eller kommunal barnehage? Skrevet arbeidskontrakt?

Normallønn for en kommunal barnehageassistent uten utdannelse og ansientet ligger på ca 250.000 i året.
Jobber i kommune og på listen jeg har fremfor meg nå :

Lønnsansiennitet stillinger uten særskilt krav om utdanning: 0 år = 265.200 4 år= 270.300 8 år: 285 300.

Minstelønn for unge arbeidstakere/timelønn 37.5 timer uke:

yngre enn 16 år: 109.13 kr timen
16 til 18 år: 122.57 kr timen.


Om det er kommunal barnehage er det årslønnene som nevnt over som er gjeldende i.h.t HTA kapittel 4.

Om det er kommunal barnehage så må oppvekstsjef/oppvekstkontoret i kommunen kontaktes.
Sikkert 100kr feil i timen her.
Ring hoved nr til kommunen og be om å få snakket med lønn, så ordner det seg.
Lønn skal være avtalt i kontrakten og skal aldri komme som noen overraskelse i etterkant. Hva står det i kontrakten?