Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2939
Hei!

Jeg når nå Vg1 Studiespesialisering og har ganske bra karakterer, 4,6 i snitt. Saken er at jeg føler meg lite motivert for skole og jeg har ingen anelse hva jeg ønsker å fortsette med etter fullført Studiespesialisering(Vg3).

Mitt spørsmål er da, hva er mest realistisk og taktisk for meg å hoppe over til? Med tanke på mine nåværende karakterer og at jeg allerede har brukt opp ett år av skolen. Har tenkt på kjemiprosess og heismontør som interesserer meg, men hvordan er lønnen og jobb muligheter? Noen erfaringer?

Setter utrolig stor pris på alle svar Dette er ganske avgjørende for meg
Ønsker en lønn jeg kan leve av og en jobb jeg kan trives med
Hvorfor ikke fortsette med studiespess?
Ta noen gøyale fag neste år, det gjør nok susen.
Først må du gjerne komme med litt info Hva liker du å gjøre på? Liker du å jobbe med mennesker, håndarbeid, data, elektro, mekanisk el.? Liker du å være inne eller ute?

Forslag fra min side:
Selv har jeg gått elektro, jeg har ca. 5 i snitt og synes det er kjempe lett å komme igjennom pensum. Ut i fra dine karakterer tror jeg du fint klarer å beholde snittet på 4,6 ved å ta yrkesrettet utdanning. Akkurat elektrofaget tar for seg mye matematikk, så vist du liker matte og faktisk orker å sette deg inn i de forskjellige elektrotekniske lover kommer du nok til å like elektro veldig godt. Elektro inneholder også veldig mye praktisk arbeid, men også en god del spennende teori Ved å ta elektro kan du bli veldig mye å få relativt god lønn etter 2 år skole + 2 år i lære.
Sist endret av Xzip; 25. mars 2012 kl. 11:13.
Hvis du ikke vet hva du skal gjøre, og er rimelig oppegående, så studiespesialiserende riktig valg for deg. Å spesialisere seg yrkesfaglig rett ut tåpelig så lenge du er såpass usikker.

Et par tips:
1. Sjekk programfagene du kan velge mellom til neste år. Nesten halvparten av timene du har til neste år kommer til å være fag du har valgt selv. Det hjelper.

2. Utover at noen utdanninger har krav til at du må ha realfag så kan du velge fullstendig fritt. Det er helt uproblematisk å starte på BI uten å ta økonomi-fag på VGS. Derfor, velg fag du har lyst å ta. Drit i hva som høres lurt ut. Det eneste som er viktig å tenke over er om du skal ta full realfagsfordypning (R2, fysikk etc) som kreves for siv.ing og annet, delvis (R1 eller S2) som kreves for medisin og mye annet småkomplisert eller ingen realfagsfordypning (du kommer fortsatt inn på så godt som alt).
Det andre året er mye lettere enn det første, hvertfall med tanke på karakterer. I førsteklasse hadde jeg 4,6 i snitt jeg også, men i andreklasse hadde jeg 5,5 i snitt, 6 i snitt i de avsluttende programfagene og tjent opp noen realfagspoeng. Jeg hadde også bare 4 i snitt i første termin i førsteklasse, så karakterene du får første året har stort sett lite å si for karakterene du får i andre- og tredjeklasse når du er vant til hvordan ting fungerer. Det er hvertfall min erfaring.

Hvis du ikke aner hva du skal fortsette med er jo egentlig studiespesialiserende det beste å gå. Går du yrkesfag må du enten ta påbygg eller begynne som lærling etter du er ferdig. Går du studiespesialiserende kan du stort sett bli hva du vil, og de eneste begrensningene du har er dine egne karakterer og fagene du har valgt. Er veldig enig i at studiespesialiserende er ganske mye jobb, men du får utrolig mye igjen for å gå det.

Edit: Med 4,6 i snitt kommer du også inn på de fleste studier også. Det er bare de verste "elitestudiene" som krever over 5 i snitt, som f.eks. siv.ing-linjene på NTNU, jus på UiO og siv.øk. på NHH.
Sist endret av drittunge; 25. mars 2012 kl. 11:26.
For å gå litt videre på det Xzip foreslår, så kan jo skipselektriker kanskje være interessant? Dersom du liker elektro osv. Du jobber feks. ombord i 14 dager, så har du fri de 14 neste dagene, tjener mer enn i heltidsjobber, har sjømannsfradrag (tror det er 90.000.- i skattefradrag i året), og har fri "halve året". Andre stillinger på skip er feks. matros eller motormann,der du seinere kan du utdanne deg videre til å bli styrmann/maskinist, kaptein/maskinsjef. Aner ikke hva du må gå for å komme inn på disse,men det er iallefall videregående ^^
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Jeg syns industri er interessant og ønsker å sitte i et kontrollrom f.eks. å styre/overvåke prosesser på fabrikker.. syns sånt er veldig interessant.. å finne ut hvordan ting virker på fabrikker og industri hva burde jeg gå da?

Sitat av Xzip Vis innlegg
Først må du gjerne komme med litt info Hva liker du å gjøre på? Liker du å jobbe med mennesker, håndarbeid, data, elektro, mekanisk el.? Liker du å være inne eller ute?

Forslag fra min side:
Selv har jeg gått elektro, jeg har ca. 5 i snitt og synes det er kjempe lett å komme igjennom pensum. Ut i fra dine karakterer tror jeg du fint klarer å beholde snittet på 4,6 ved å ta yrkesrettet utdanning. Akkurat elektrofaget tar for seg mye matematikk, så vist du liker matte og faktisk orker å sette deg inn i de forskjellige elektrotekniske lover kommer du nok til å like elektro veldig godt. Elektro inneholder også veldig mye praktisk arbeid, men også en god del spennende teori Ved å ta elektro kan du bli veldig mye å få relativt god lønn etter 2 år skole + 2 år i lære.
Vis hele sitatet...
Har ikke spesielt lyst å jobbe mye med mennesker egentlig og liker helst å være inne
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Jeg syns industri er interessant og ønsker å sitte i et kontrollrom f.eks. å styre/overvåke prosesser på fabrikker.. syns sånt er veldig interessant.. å finne ut hvordan ting virker på fabrikker og industri hva burde jeg gå da?
Vis hele sitatet...
Om du vil styre prosesser så er jo prosessfag eit val. Men det er ikkje ein veldig utfordrande jobb - og det går meir og meir i retning av å sjå at det tallet ikkje endrer seg.

Vil du jobbe med utvikling av styringssystema er ingeniør eit opplagt val - anten bachelor eller master/sivilingeniør. Mange ulike retninger vil fungere, sidan det er stor overlapping og mange fagfelt involvert.
Jeg tror ingeniør hadde vært et bra valg. Kanskje maskin eller mekatronikk med fordypning i produktutvikling?
http://www.uia.no/no/portaler/studie...in_mekatronikk
http://www.hibu.no/studietilbud/inge...askiningenior/
http://www.ntnu.no/studier/mtprod

Noen eksempler. Du bør hvertfall fullføre VGS med realfag, R1+R2+FYS1, da har du kjempemange muligheter.

Btw, mekatronikk handler også om kontrollsystemer og reguleringsteknikk.
Sist endret av Ferner-Jensen; 25. mars 2012 kl. 13:27.
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Jeg syns industri er interessant og ønsker å sitte i et kontrollrom f.eks. å styre/overvåke prosesser på fabrikker.. syns sånt er veldig interessant.. å finne ut hvordan ting virker på fabrikker og industri hva burde jeg gå da?
Vis hele sitatet...
Ut i fra hva du nevner så kan jeg tenke meg at TIP vil være perfekt. Til TIP vg2 kan jeg anbefale deg å gå brønnteknikk. Fullfører du disse årene vil du sannsynligvis ende opp med meget godt lønnet jobb med mye fri på en oljeplattform. 2:4 turnus er vanlig (2 uker på, 4 uker av).

Mtp ditt karaktersnitt så tror jeg heller ikke at du vil ha noe problem med å fullføre. Går også ut i fra at du er jente mtp nicket ditt, hvis du ikke når helt opp så kan du vinne litt på kjønnskvotering siden både linja og yrket er mannsdominert. Oppfordrer deg ikke til å lene deg på den, men er en slags sikring.
Sist endret av Tnh; 25. mars 2012 kl. 13:35.
Er ikke det litt seint å tenke på å gå over til yrkesfag nå som søkefristen for neste år er over?
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tnh Vis innlegg
Ut i fra hva du nevner så kan jeg tenke meg at TIP vil være perfekt. Til TIP vg2 kan jeg anbefale deg å gå brønnteknikk. Fullfører du disse årene vil du sannsynligvis ende opp med meget godt lønnet jobb med mye fri på en oljeplattform. 2:4 turnus er vanlig (2 uker på, 4 uker av).

Mtp ditt karaktersnitt så tror jeg heller ikke at du vil ha noe problem med å fullføre. Går også ut i fra at du er jente mtp nicket ditt, hvis du ikke når helt opp så kan du vinne litt på kjønnskvotering siden både linja og yrket er mannsdominert. Oppfordrer deg ikke til å lene deg på den, men er en slags sikring.
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg er fra østfold, og her tilbyr de ikke brønnteknikk. Tenkte derfor på kjemiprosessfaget, men tviler på grunn av lønna

Sitat av Brisingr Vis innlegg
Er ikke det litt seint å tenke på å gå over til yrkesfag nå som søkefristen for neste år er over?
Vis hele sitatet...
Har fortsett mulighet til å endre valg

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du vil styre prosesser så er jo prosessfag eit val. Men det er ikkje ein veldig utfordrande jobb - og det går meir og meir i retning av å sjå at det tallet ikkje endrer seg.

Vil du jobbe med utvikling av styringssystema er ingeniør eit opplagt val - anten bachelor eller master/sivilingeniør. Mange ulike retninger vil fungere, sidan det er stor overlapping og mange fagfelt involvert.
Vis hele sitatet...

Noen som vet hvilke ingeniør som tjener mest? (med bachelor)
Jeg tror nok uansett ikke du kommer til å bli noe mer motivert av å måtte gå et ekstra år på skole, og ihvertfall ikke når du bare begrenser mulighetene for deg selv ved å gjøre det. I andre- og tredjeklasse er halve timeplanen fag du har valgt selv, og hvis du har valgt fag du liker er det ikke noe problem å komme seg gjennom det. Du velger jo selvfølgelig selv, men jeg vil anbefale deg å fortsette med studiespesialiserende og ta realfag.