Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1822
Hei. Har arbeidskontrakt med min nåværende arbeidsgiver som varer til 20 agust. kontrakten presiserer at oppsigelsestiden er 1 mnd regnet fra 1. i neste mnd. Men hvis jeg sier opp 21 august, må jeg fremdeles jobbe til 30 sept? Gjelder oppsigelsestiden selv når jeg ikke har kontrakt?
Dersom du har en kontrakt som utgår 20. august er du vel arbeidsledig 21. august om du vil, med mindre du avtaler noe mer med sjefen din.

Sitat av roxparade7 Vis innlegg
He he he,,,,, du er nok fucked gutten min,,,,, gliser,,, gliser,,,,,
Vis hele sitatet...
Bra innspill.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
uhm.. etter 20 august jobber du jo ikke der lengre ettersom arbeidskontrakten har gått ut, så hvorfor skulle du ha et ønske om å si opp den 21?
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av somnium Vis innlegg
uhm.. etter 20 august jobber du jo ikke der lengre ettersom arbeidskontrakten har gått ut, så hvorfor skulle du ha et ønske om å si opp den 21?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg fortsetter i jobben så lenge jeg vil, har avtalt arbeidstider fremover og sjefen er veldig interessert i å beholde meg som ansatt, jeg vet ikke hvorfor han ikke har tilbudt en ny arbeidskontrakt, men det blir kanskje litt papirarbeid han egentlig ikke har tid til.

Jeg bare lurer å om jeg kan slutte på dagen uten å få konsekvenser!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg bare lurer å om jeg kan slutte på dagen uten å få konsekvenser!
Vis hele sitatet...
Med tanke på å bruke arbeidsgiveren som en fremtidig referanse er det kanskje like greit å beholde det gode forholdet dere i mellom? Han er jo åpenbart fornøyd med jobben du gjør, så da er det litt tåpelig å lage problemer for ham ved å si opp på dagen selv om du strengt tatt står fritt til å gjøre det da du ikke lenger har kontrakt.
Du kan slutte på dagen uten konsekvenser ja.

Kun en ny kontrakt kan begrense hva du kan gjøre.
Arbeidsforholdet ditt er teknisk sett ikke lovlig uansett så.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du kan slutte på dagen uten konsekvenser ja.
Vis hele sitatet...
Man har en måneds gjensidig oppsigelsestid, selv uten kontrakt.
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-3
Du er litt tvetydig her.. Først sier du at du vil slutte 21. aug. Deretter forteller du at sjefen er interessert i å beholde deg uten kontrakt, som om du selv ønsker dette. Bestem deg: Skal du slutte eller ikke?

Generelt kan man si at om du ikke har kontrakt, så kan du bare avtale noen vakter og slutte når du ikke ønsker flere. På dagen.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Fordi jeg fortsetter i jobben så lenge jeg vil, har avtalt arbeidstider fremover og sjefen er veldig interessert i å beholde meg som ansatt, jeg vet ikke hvorfor han ikke har tilbudt en ny arbeidskontrakt, men det blir kanskje litt papirarbeid han egentlig ikke har tid til.

Jeg bare lurer å om jeg kan slutte på dagen uten å få konsekvenser!
Vis hele sitatet...
Hva mener du med konsekvenser? Hvis du ikke vil jobbe mer er det bare å si i fra og ikke møte opp. Du får ikke ris på rompa av den grunn.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Man har en måneds gjensidig oppsigelsestid, selv uten kontrakt.
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-3
Vis hele sitatet...
Under et fast ansettelsesforhold ja.

Nå går jo kontrakten ut for TS, den 20. Og han vil dermed ikke være fast ansatt lengre.
Videre vil han jo jobbe som en vikar. Og kan dermed si nei til arbeid =)
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Fordi jeg fortsetter i jobben så lenge jeg vil, har avtalt arbeidstider fremover og sjefen er veldig interessert i å beholde meg som ansatt, jeg vet ikke hvorfor han ikke har tilbudt en ny arbeidskontrakt, men det blir kanskje litt papirarbeid han egentlig ikke har tid til.

Jeg bare lurer å om jeg kan slutte på dagen uten å få konsekvenser!
Vis hele sitatet...
Tja, dette dreier seg om en muntlig forlengelse av en kontrakt. Det er fullstendig uproblematisk, men hva resultat for deg blir er veldig avhengig av hva dere faktisk avtaler. Alternativene er ofte et års forlengelse, løpende forlengelse eller andre mellomvarianter. Er ikke dumt å avtale tydelig hva som skjer.

Uansett, grunnprinsippet er at dere har like rettigheter/plikter. Må arbeidsgiver forholde seg til oppsigelsesfristen må du også. Driver arbeidsgiver og forlenger kontrakten på ukesbasis (vi har nok å gjøre neste uke, så du kan komme) har du tilsvarende lite plikter.
Sist endret av DumDiDum; 14. august 2011 kl. 16:18.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Under et fast ansettelsesforhold ja.

Nå går jo kontrakten ut for TS, den 20. Og han vil dermed ikke være fast ansatt lengre.
Videre vil han jo jobbe som en vikar. Og kan dermed si nei til arbeid =)
Vis hele sitatet...
Oppsigelsestiden er jo uansett en måned - så man kan ikke bare "gå på dagen" som folk hevder, men det stemmer som du sier at man bare kan takke nei til vakter
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Du er litt tvetydig her.. Først sier du at du vil slutte 21. aug. Deretter forteller du at sjefen er interessert i å beholde deg uten kontrakt, som om du selv ønsker dette. Bestem deg: Skal du slutte eller ikke?

Generelt kan man si at om du ikke har kontrakt, så kan du bare avtale noen vakter og slutte når du ikke ønsker flere. På dagen.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er ikke så lett å få tak i ny jobb, og jeg er avhengig av jobb for å leve. Så håper at jeg klarer å finne meg en ny jobb til 1 september, men det kan bli problematisk å finne jobb hvis jeg ikke kan begynne før om 1 mnd.

Så bottom line, fortsetter i jobben med mindre jeg finner noe bedre.

Til opplysning så har vi avtalt faste vakter jeg skal ha utover høsten. Jaja, jeg får si opp skriftlig å ta den ene måneden med oppsigelsestid.