Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1416
Har nylig byttet jobb, hvor jeg har gått over fra timelønn til fastlønn. I den forbindelse kommer jeg neste år til å ende opp med svært lite feriepenger... Men mener at jeg lærte i rettslære på vgs at man kan velge mellom fastlønn og feriepenger, men at "alle" tar feriepenger da dette er mest fornuftig. noen som vet om dette stemmer? Og om noen vet, har dere eventuelle henvisninger til lov?
Loven. Det er ikke automatisk slik at det ene er feriepengegivende og det andre ikke, for det kommer an på hva som er definert i kontrakten/tariffavtalen din. Jeg regner med at du med timelønn mener at du kun får betalt hvis du oppnår noe/selger noe. Hvis det er sånn mener jeg definitivt at det skal være en del av feriepengegrunnlaget, med mindre du/dere har forhandlet dere fram til noe annet i tariffavtalen. Det står i §10c at "Følgende ytelser inngår ikke i feriepengegrunnlaget: fast godtgjøring som opptjenes og utbetales.." Dette kan være julebonuser, ekstralønn hvis dere når konkrete mål osv, men ikke "vanlig lønn" for å utføre det daglige arbeidet, sånn som jeg ser det.

Du får mer info fra fagforeninga di, for du er selvsagt organisert?!
Feriepenger er en opptjent ytelse året før, fastlønn er betaling for arbeid utført.
Så man "velger" ikke.

Feriepenger er opptjent for å dekke de feriedagene du har krav på i løpet av året.
sorlandet her helt rett! Feriepenger skal man uansett ha. Man kan selvsagt ha lønnet ferie i tillegg, men da må det f.eks kontraktsfestes at man skal ha feriepenger i tillegg til lønn for 12-mnd.

DonTomaso:
Timelønn = Lønn pr. time utført arbeid.
Fastlønn = Lønn pr. måned uavhengig av antall timer.
Sitat av caperno Vis innlegg
DonTomaso:
Timelønn = Lønn pr. time utført arbeid.
Fastlønn = Lønn pr. måned uavhengig av antall timer.
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn så er jeg enig i at man skal ha feriepenger for timelønna men at det avhenger av hvordan "fastlønn" er definert om skal ha feriepenger for dette også. I min jobb hadde vi et fast månedlig tillegg avhengig av hvor i landet man jobba, og dette var ikke feriepengegivende.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis det er sånn så er jeg enig i at man skal ha feriepenger for timelønna men at det avhenger av hvordan "fastlønn" er definert om skal ha feriepenger for dette også. I min jobb hadde vi et fast månedlig tillegg avhengig av hvor i landet man jobba, og dette var ikke feriepengegivende.
Vis hele sitatet...
Fastlønn er jo bare en forenklet måte for alle som er ansatt i faste stillinger.
Med 4 ukers ferie: Har man 11 fastlønninger og en mnd med feriepenger.
Med 5 ukers ferie: Har man 11 fastlønninger og en mnd med feriepenger minus 4/26 som skal dekke opp den femte ferieuken.

Ellers er de aller aller fleste tillegg feriepengegivende, selv om mange bedrifter praktiserer anderledes. Bare så det er nevnt.
Sist endret av sorlandet; 24. september 2010 kl. 00:59.