Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2855
Hvordan få seg jobb når man er under 16 år? Trenger penger fort. Tenker butikk eller noe. Skal man bare sende mail til butikksjef med cv og høre om de trenger folk eller?
Har butikker lovt å ansette så unge folk?
Den som bare er der
Gå inn på butikk og spør om daglig leder, si du vil søke om jobb og lever cv til han. Du har lov å jobbe i butikk, men du har ikke lov å selge tobakk eller alkohol, så du får mest sannsyligvis ikke lov å sitte kassen.
Hvordan er lønnen? Er litt flaut og gå på butikken. Er ikke mulig å sende mail isteden eller får arbeidsgiver et dårligere inntrykk av meg da?
Det beste er å stille opp selv og møte sjefen, ta han/hun i hånda og presentere deg. Si du er på utkikk etter jobb. Smil og si jeg står på og er klar for å lære. Verre er det ikke.
Bedre å møte opp personlig så du får gitt et godt førsteinntrykk med en gang. Fast håndtrykk, rett i ryggen, opp med haka og et smil om munnen.
Slik jeg gjorde det noen år tilbake var å gå innom et lass med butikker, spørre om daglig leder/sjefen, og levere CV personlig. Om du ikke møter sjefen så kan du spørre en av de ansatte om de kan gi den til sjefen.

Det er viktig at du prater godt for deg, virker oppegående, og virker motivert. Det inntrykket kan du ikke gi via en e-post, og det er nøyaktig det en butikksjef vil ha. Bonuspoeng om du klarer å følge opp på søknaden innen en uke eller to uten å være masete.

Tok meg en 10-15 forsøk før jeg fikk jobb.

P.s. tenk gjennom CV og intervjuet og.
Sist endret av Vekst; 16. august 2018 kl. 21:55.
Lager, kino, cafe, bibliotek osv kan også være steder du kan gå jobb. Når du er så ung så har du en del mer energi enn de eldre, så på lager er det absolutt muligheter. Og det er bedre betalt enn i butikk
Lager?
Er faen ikke dum. Jeg vet hva et lager er. Hvilken bedrift eller kjede har lager man kan jobbe på?
Kanskje du burde jekke deg ned litt når du kommer her og spør om råd og tips fra andre? Det sitter folk og bruker av sin tid og kunnskap her for å hjelpe deg.

Ingen har sagt at du er dum. Hvis du ønsker at folk skal svare på "hvilken bedrift eller kjede har lager man kan jobbe på?" så skriv det da, ikke skriv "Lager?". Bruk ordene dine, og skjerp deg.

Bruk google og søk på lagermedarbeider, eller bruk hodet og forsøk å tenk på hvilke bedrifter eller butikker som kan ha store mengder med varer som de kanskje også må ha på lager.
Et (vare)lager omfatter en virksomhets beholdning av varer som har blitt anskaffet for produksjon eller videresalg. Et lager er et sted man oppholder butikkens varer altså..
Takk for svar folks
En plass med 7-8 butikker ish. Nord norge
Lykke til med jobbjakten med den tafatte innstillingen der
Yup. Ik jeg må jobbe med meg selv da det kommer til det
Bor du Nord i Norge så kan du sjekke med alt av fiskeproduksjon. Tenker ikke på båt, men på land. De jobber hardt, men tjener fett med penger. Og du får en fot innenfor bransjen hvis du finner ut at du liker det. Bare søk etter lager på Google (i det området du kan reise til), så tar du kontakt med dem direkte. Er ikke like lett å møte opp der som på butikk, men si at du gjerne kommer innom for en prat hvis det er aktuelt. Butikker bør du besøke som nevnt tidligere. Kle deg fint, snakker ikke om dress, men ikke finn på å komme inn med joggebukse og dårlig holdning, da kan du glemme jobb der Jeg har jobbet siden jeg var 13 og mye av jobbene i starten var butikk og lager, så 16 år er absolutt ikke for ungt
Sitat av ronniba Vis innlegg
Bor du Nord i Norge så kan du sjekke med alt av fiskeproduksjon. Tenker ikke på båt, men på land. De jobber hardt, men tjener fett med penger. Og du får en fot innenfor bransjen hvis du finner ut at du liker det. Bare søk etter lager på Google (i det området du kan reise til), så tar du kontakt med dem direkte. Er ikke like lett å møte opp der som på butikk, men si at du gjerne kommer innom for en prat hvis det er aktuelt. Butikker bør du besøke som nevnt tidligere. Kle deg fint, snakker ikke om dress, men ikke finn på å komme inn med joggebukse og dårlig holdning, da kan du glemme jobb der Jeg har jobbet siden jeg var 13 og mye av jobbene i starten var butikk og lager, så 16 år er absolutt ikke for ungt
Vis hele sitatet...

Krever ikke fiskeplasser kurs sånt som andre harde yrker som slakter?
Tjener ganske godt på sånne plasser ja, men er jo ikke alle arbeidsgivere som er villige til å la bedriften til å betale de 100-1000kr for kuret til en 16åring.
Fiskemottak i nord-norge ansetter masse ungdommer. Spesielt i vintersesong når det skjæres torsketunger. Akkurat det er akkordjobb men de som står på de tjener en bråte penger per dag. Det er sikkert andre jobber de kan bruke ungdommer, som i sløying eller pakking. Men nå er jo nord-norge som begrep temmelig stort og det er jo ikke sikkert ts bor langs kysten så da hjelper det jo ikke med fiskeribedrifter.
Blir en times kjøring hver vei hvis fiskemottak hadde vært aktuelt. Litt vanskelig da jeg tenkte og ha en kveldsjobb/helgejobb. Dårlige bussforbindelser og vil ikke legge kjøring på foreldre. Men takk for tips
Sitat av Cloor Vis innlegg
Krever ikke fiskeplasser kurs sånt som andre harde yrker som slakter?
Vis hele sitatet...
nei det krever absolutt ingen kurs får å jobbe på fiskemottak, kun kranførerkurs om du skal losse av båter, på små mottaker gjør fiskerne det som oftest selv eller på litt større mottaker så har de en egen mann til å styre kranen.
16åringene som skjærer torsketunger tjener seriøst flere tusen kroner om dagen, de som sløyer og sorterer fisk tjener 200kr-ish timer.
Moped for the win?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Moped for the win?
Vis hele sitatet...
Moped funker sikkert bra på sommeren, men resten av året er det rimelig tøft mtp vær og vind. Spesielt når det er en times kjøretur med bil, så blir det fort ganske langt på moped. Jeg kjørte godt over en time til jobb når jeg var yngre (moped) uansett vær, helt frem til snøen la seg på bakken, så det er heller ikke umulig
Kjøp en gammel tsx og trimm den, så minsker kjøretimen minimalt. Er også lite pris og betale for erfaringen psyksikt og fysiskt du får av hardt arbeid og god lønn.
Sitat av TheDarkMister Vis innlegg
Hvordan er lønnen? Er litt flaut og gå på butikken. Er ikke mulig å sende mail isteden eller får arbeidsgiver et dårligere inntrykk av meg da?
Vis hele sitatet...
Hva er flaut med å gå på butikken? Er det fortsatt flaut med jentelus for deg også?


Sitat av TheDarkMister Vis innlegg
Er faen ikke dum. Jeg vet hva et lager er. Hvilken bedrift eller kjede har lager man kan jobbe på?
Vis hele sitatet...
..men dum nok til å ikke klare å google deg frem til "lager, *din by*"
Sist endret av korkdal; 17. august 2018 kl. 14:51.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Moped funker sikkert bra på sommeren, men resten av året er det rimelig tøft mtp vær og vind. Spesielt når det er en times kjøretur med bil, så blir det fort ganske langt på moped. Jeg kjørte godt over en time til jobb når jeg var yngre (moped) uansett vær, helt frem til snøen la seg på bakken, så det er heller ikke umulig
Vis hele sitatet...
Er det langt så gå for førerkort A1 og 125ccm. Piggdekk til vinterbruk. Gode hendelbeskyttere holder henda varme.

Det er jo svært lett å komme opp med argumentere for hvorfor man ikke skal jobbe. Forsøk heller å fokusere på hva som kan gjøres for å få den best betalte jobben i området. Selv om det krever mer innsats å komme seg til og fra jobb.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Er det langt så gå for førerkort A1 og 125ccm. Piggdekk til vinterbruk. Gode hendelbeskyttere holder henda varme.

Det er jo svært lett å komme opp med argumentere for hvorfor man ikke skal jobbe. Forsøk heller å fokusere på hva som kan gjøres for å få den best betalte jobben i området. Selv om det krever mer innsats å komme seg til og fra jobb.
Vis hele sitatet...
A1 funker også men vi fikk mopedlappen på skolen, så derfor ble det det på meg.

Hvis den siste delen i innlegget ditt er myntet på meg, så forstår jeg ikke hvor det kommer fra, da jeg tydelig prøver å komme med løsninger til TS. Satser på at den også var til TS