Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2863
Hei, jeg er en mann/gutt (19) og er i veldig stuss når det kommer til videre og høyere utdanning. Har nå kommet inn på vernepleien (2 valget). Hvor første valget var sykepleie.

Har interesse i Biologi.
Jeg ønsker en utdanning hvor jeg i større grad kan være i kontakt med/hjelpe andre. Enten barn eller voksne.

Er nå veldig usikker på veien videre.
De alternativene jeg har foran meg er:

1. Gå vernepleie og så hvordan det blir.
2. Bruke et år på jobb og fag (forbedre biologi eksamen og ta opp R-matte slik at jeg kan komme inn på diverse utdanninger innen biologi).Eventuelt trene en del og søke meg inn på politi høyskolen.
3. Folkehøyskole.


Spørsmålet mitt er da:
Er det noen av dere som har erfaringer fra vernepleie og sykepleie. Hva er de store forskjellene?

Noen som har erfaringer innen Biologi, utdanninger knyttet til dette?

Erfaringer fra politi studiet?

Tusen takk for alle de svarene jeg måtte få!
Barnevernspedagog da? Bra betalt, 500k og du jobber ikke livet av deg. Medlever turnus så har du 3 dager åå, 7 dager fri, 4 dager på, 7 dager fri (: siden du er mann bader du i slike jobber.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Barnevernspedagog da? Bra betalt, 500k og du jobber ikke livet av deg. Medlever turnus så har du 3 dager åå, 7 dager fri, 4 dager på, 7 dager fri (: siden du er mann bader du i slike jobber.
Vis hele sitatet...
Vet om mange pedagoger som jobber mer enn livet av seg, men ja. Ikke spesielt godt betalt heller.
Sitat av Eikaas933 Vis innlegg
Spørsmålet mitt er da:
Er det noen av dere som har erfaringer fra vernepleie og sykepleie. Hva er de store forskjellene?
Vis hele sitatet...
Har jobbet litt rundt begge, ut i fra min erfaring jobber gjerne sykepleiere med litt 'røffere' arbeidsoppgaver (tenk sykehus, sårstell, sprøyter etc) mens vernepleiere jobber med litt mer 'mildere' oppgaver som med personer som trenger div assistanse/tilsyn i hverdagen.


F.eks. i kommunesektoren jobber gjerne sykepleierne på eldrehjem eller hjemmetjeneste og gjør det som trengs rundt om, mens vernepleiere jobber i større grad med personer som av ulike årsaker trenger tilsyn av en person gjennom hele dagen (eks funksjonshemning, utviklingshemning etc).


Du kan søke om jobb i kommunen og se om du får jobb som miljøarbeider/hjelpepleier etc. Mye av arbeidet dem gjør utføres også av vanlige folk uten utdannelse, men dem får høyere lønn når dem selv tar vaktene. Vil nesten si det er et must dersom du vurderer slik utdannelse, da du fort ser hvilke arbeidsoppgaver og hvordan jobben til de to yrkene er.



Menn med vernepleier-/sykepleierutdannelse har også en tendens til å jobbe mer med administrativt/kontorarbeid etter kort tid da yrkene ellers er ganske kvinnedominert
Sist endret av Vontalo; 8. august 2017 kl. 18:23.
Jeg begynner på siste året mitt på vernepleierutdanningen nå og jeg kan si at jeg er veldig fornøyd med valget mitt. Dette er på grunnlag av at jeg har så mange forskjellige muligheter til å jobbe i diverse typer arbeid seinere. Det mest stereotypiske arbeidet for en vernepleier er å arbeide med funksjonshemmede mennesker og ta vare på dem og legge tilrette slik at de kan leve et mest verdig liv. En vernepleier får ofte en "sjefsrolle" på slike steder siden mijløarbeidere/hjelpepleiere mangler den akademiske kompetansen som blir stilt (selv om de kan gjerne være flinkere enn en nyutdannet vernepleier).

Andre arbeidsoppgaver Miljøterapi (innenfor barne/ungdom/videregående skole, fengsel, barne/ungdoms institusjoner), Rusomsorg, psykiatri.

Jeg var veldig heldig med den ene praksisen min hvor jeg fikk jobbe i en vernet bedrift hvor det jobbet flere forskjellige mennesker i diverse livssituasjoner. Du hadde personer som utførte samfunnsstraffen sin der, funksjonshemmede, autister, utplassering fra nav f.eks. Min hovedoppgave som vernepleierstudent ( men jeg fikk en type laglederstillig) var å hjelpe til å legge tilrette arbeid for dem som trengte det. Selv om man har downs syndrom eller cerebral parese, så skal det være mulig å finne arbeidsoppgaver som en kan mestre.

Jeg har en praksis igjen nå, hvor jeg har veldig lyst til å prøve å komme meg inn på en ungdomsskole eller barneskole som miljøterapeut, dette er fordi at jeg syns psykologi og atferdsanalyse er veldig interessant.

Hvis det er noe mer spesifikt du lurer på med tanke på utdanningen innenfor vernepleieyrket så er det bare så spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dersom du er spesielt interessert i biologi, ville jeg valgt sykepleien. Der er det mye mer prosedyrer og mer omfattende sykdomslære samtidig som du får det nære. Vernepleie er også helt fantastisk, og de har spisskompetanse f. eks på mennesker som er psykisk utviklingshemmet - korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her, vernepleiere! Vi er selvsagt også innom det, men ikke like omfattende. Du finner også mange vernepleiere i psykiatrien. Men, du kan ikke jobbe som vernepleier på kirurgiske avdelinger på sykehuset, for eksempel.