Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3627
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, er en gutt på 17 år som har slitt med daglig angstanfall og generell angst som ble utløst av daglig cannabisbruk siden jeg var 15. Jeg har ikke røykt på over et halvt år nå, men uansett.

Jeg har ikke kunnet komme på skolen hver dag og har over 25% udokumentert fravær på grunn av dette og risikerer å ikke få karakterer i det hele tatt. I fjor måtte jeg slutte etter et halvt år på VG1 på grunn av angsten, prøvde også å ta livet mitt på et punkt etter jeg sluttet men nådde ikke årene i armen. Går VG1 på nytt igjen den dag i dag.

Jeg lurer på om noen av dere vet om det er noe som helst sjangse for meg å få en legeærklæring som kan fortsatt gi meg karakterer? Har snakket med en venn som sier han har en "supererklæring" fra legen som garanterer han dette, men jeg er usikker på om dette er forsåvidt sant.

Jeg kan virkelig ikke gå VG1 for tredje gang.

Takk for alle svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Første steg er jo å snakke med legen og med skulen, og prøve å komme fram til ei ordning. Det er ingen måte tilfeldige personer på internett kan vurdere ei såpass kompleks sak på.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har snakket med legen, moren min, skolen og alt. Endte opp med at jeg gikk fra å få 10% fraværsgrense til 15% fraværsgrense selv når jeg allerede hadde 20+% fravær. Skal spørre om legetime i morgen men er det så ille å spørre om noen har informasjon angående dette før det?
Du treng ei legeerklæring som seier at du slit med angst og at dette vil føre til fråvær. Dersom du får legen til å seie at dette var årsak til fråvær for spesifikke datoar du allereie har vore vekke, er dette veldig bra og du får kan hende gjort om noko av fråværet til fråvær som ikkje tel mot 10%-regelen.

Alt dette er avhengig av at skulen og lege er litt grei, men dei har insentiv til at du skal kome gjennom med karakter...
Sist endret av snegler; 18. april 2017 kl. 18:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal spørre om legetime i morgen men er det så ille å spørre om noen har informasjon angående dette før det?
Vis hele sitatet...
Det er jo klin umulig å vite korleis fråværet ditt fordeler seg, vurderingsgrunnlag skulen har, og kva dokumentasjon du har.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av snegler Vis innlegg
Du treng ei legeerklæring som seier at du slit med angst og at dette vil føre til fråvær. Dersom du får legen til å seie at dette var årsak til fråvær for spesifikke datoar du allereie har vore vekke, er dette veldig bra og du får kan hende gjort om noko av fråværet til fråvær som ikkje tel mot 10%-regelen.

Alt dette er avhengig av at skulen og lege er litt grei, men dei har insentiv til at du skal kome gjennom med karakter...
Vis hele sitatet...

Jeg har gjort akkuratt det men når jeg ga legeerkleringen til fastlæreren min ble jeg fortalt at han bare kommer til å trekke 5% av fraværet og det er absolutt maks. Altså jeg gikk fra å ha 10% fraværsgrense til 15%
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.udir.no/Udir/PrintPageAs...x?pdfld=111449

Kort svar er at skulen må gjere eit enkeltvedtak, etter at du har formulert ein klage. Skulen kan velje å sjå vekk frå fråversgrensa, eller dei kan konkludere med at dei uansett ikkje har grunnlag for karakter.

https://www.udir.no/Udir/PrintPageAs...x?pdfld=111449

Kort svar er at skulen må gjere eit enkeltvedtak, etter at du har formulert ein klage. Skulen kan velje å sjå vekk frå fråversgrensa, eller dei kan konkludere med at dei uansett ikkje har grunnlag for karakter.
Sist endret av vidarlo; 18. april 2017 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Joda, du kan gå vg1 for tredje gang, det er ikkenoe problem.
Er du heldig har du også fullført noen av fagene så du får fritak.
Selv gikk jeg vg1 4 ganger fordi jeg alltid droppa ut.

Noe av det dummeste du gjorde var å fortsette å røyke etter du fikk denne angsten.
Bra du har sluttet nå, absolutt ikke bra for en 15 (nå 17) åring å røyke daglig.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar @vidarlo @Slæsken og @snegler, skal se hvordan det går.
Hva med å si det samme som du skriver her (bortsett fra hasjrøyking) til rektor f.eks? Rådgivere osv. har jeg lært gir lite mening når du går vgs, prat heller direkte med rektor.

Får du forresten virkelig ikke bestått i noen fag? Bare pg.a fravær? Vet det er nye regler i disse dager, men..

Uansett hvis ingenting av dette skal kunne hjelpe på noen måte, så ser jeg virkelig ikke noe galt i å prøvde vgs et annet år hvis det lar seg gjøre. Jeg jobbet heller i nesten 2 år istedenfor å gå på vgs og var vel ferdig når jeg fylte 21 med yrkesfag (2år). Ser ikke noe galt i det. Jeg lærte mye mer av å jobbe i 2 år enn jeg gjorde på vgs.

Vokste også mye på det, - hjalp med alt som selvtillit og ellers negative tanker jeg hadde mye av.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville anbefalt å gå til bup de kan faktisk hjelpe deg der :P
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke du skal bekymre deg for dette så altfor mye uansett. Jeg også hadde mye fravær på skolen mm. Det som er driten er at du må bare jobbe med dette i senere tid. Du må evt ta opp igjen fag dersom du ikke står. Meld deg opp som privatist. Dette er bare hvis du ikke får legeerklæring og du ikke består - Det går fint Men ikke sluntre unna for den del!

Lykke til videre! Dette fikser du

Det er ikke så mye en vanlig lege får gjort i ditt tilfelle. Om du ønsker kan du få tilbud om å bli henvist videre til f.eks en poliklinikk. Dette er også standard prosedyre hos BUP.

Er rimelig sikker på at det ikke finnes noen form for "supererklæring" som garanterer at du får karakterer og blir flyttet opp på VG2. Som vanlig elev på videregående skole er du pliktig til å følge den vanlige "skolehverdagen", det vil si at du må møte og delta i et visst antall timer og få karakterer på prøver og innleveringer. Dessverre er det ingen "menneskerett" å gå å VGS; om man ikke er i stand til å følge rammene for vanlig undervisning kan man bli bortvist / ikke bli flyttet opp på nytt år. Skolen "skylder" deg ingenting, men er som regel villig til å prøve å finne løsninger på et slikt problem.

Sånn som du beskriver situasjonen, og med to måneder igjen av skoleåret tviler jeg på at du består. Har en del erfaring med det du sliter med, men det er begrenset hvor langt en attest fra psykolog rekker, og hvor langt skolen kan strekke seg (spesielt etter at fraværsregelen ble innført). Det virker rett og slett som at du ikke er frisk nok til å gjøre ferdig skolen på dette tidspunktet, og om du må begynne på VG1 igjen til august rekker du uansett ikke å bli ferdig med skolegangen (om du går 3-årig, skolen forventer at man skal fullføre på 4 år).

Om det er grunnlag for det, og skolen har mottatt en skriftlig vurdering fra en autorisert psykolog (dette tar litt tid), så kan du få hjelp til å søke om utvidet tid til å fullføre skolen på. Da kan du f.eks ta et år uten skole, starte på nytt igjen og akkurat rekke å fullføre et vanlig 3-årig opplegg. Om du ikke får utvidet tid til å fullføre skolen, og du begynner på VG1 neste år blir får du ikke nok tid til å bli ferdig. Da må du vente til du er 24 år (!) før du kan begynne på VGS igjen.

Merkelig at du ikke har vært i en haug med møter på skolen enda, for du har havnet i en veldig alvorlig situasjon med tanke på skolegangen din.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.udir.no/Udir/PrintPageAs...x?pdfld=111449

Kort svar er at skulen må gjere eit enkeltvedtak, etter at du har formulert ein klage. Skulen kan velje å sjå vekk frå fråversgrensa, eller dei kan konkludere med at dei uansett ikkje har grunnlag for karakter.
Vis hele sitatet...
Skolen kan fatte et enkeltvedtak som kan tøye på fraværsgrensen, men ikke fjerne den fullstendig. Som du nevnte tviler jeg på at skolen i dette tilfellet har grunnlag for å gi karakter i de fleste fag.

Med så lite tid igjen av et vanlig skoleår vil uansett ikke et slikt enkeltvedtak bety noe som helst. Det tar i tillegg lang, lang tid før man får innvilget et slikt vedtak (jeg fikk mitt etter litt over 4 måneder med tonnevis av møter med skole og psykolog).
Sist endret av Spelunky; 19. april 2017 kl. 08:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.