Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 10295
Hei,
Jeg går nå andre året på vgs studiespess med visuelle kunstfag. Nå er jeg halveis på vidregående og begynner å tenke på hva jeg skal bruke tid på etter vgs. Jeg vurderer om jeg vil bruke tid i militæret eller ei.... mest sansynlig gjør jeg det. Men så kommer universitet!
Jeg har ikke lyst til å studere i Noreg. Slik jeg ser det nå så vil jeg enten studere i Statene eller i England. For å komme inn på gode skoler kreves en del. Ikke bare krever de masse merklige tester og poengsystem som jeg har 0 peilin på og som ikke brukes i Norge. Noen har inne som har vært gjennom prosessen før? Finnes det steder man kan hendvenne seg for å få litt guiding rundt slikt? Universitetene jeg har snust litt på er: University of Cambridge, Harvard University facultet i kunst og forskning, Massachusetts Institute of Technology (MIT), University of Oxford, og Princeton University!

De brukes så mange forskjellige systemer for poeng at jeg blir gaal Hvordan går jeg frem for å finne ut hvor jeg kan ta disse testene og hvilke bøker må jeg lese for å kunne ta dem? All informasjon rundt hvordan man går frem for å søke på disse universitetene


Takk for all informasjon
Henvend deg til rådgiveren på din videregående skole, sjekk ut ANSA sin hjemmeside for informasjon om utenlandsstudier, osvosv.

Om du skal innpå Harvard University, Princeton eller noe slikt, er det vel nå du burde begynne å forberede alle de ulike testene du må gjennom.

Mine femti øre, du får ha lykke til
Hei Hei
Trådstarter
Takk hoksalon! Ja derfor jeg begynner å stresse Jeg hadde ikke funnet sidene til ansa, takk for den! Men å snakke med rådgiveren tror jeg re dødfødt... de har aldri greid å svare på noe som helst jeg har lurt på noen gang. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor de er der :P Men skal lese litt på ansa nå
UK: God engelskkarakter (type minst 5) og generelt høyt snitt. Hvor høyt vil variere. Husk dog at Russell Group-universitetene er verdenskjente for å være blant de beste, og kravene blir derfor deretter, gjerne med egne opptakstester i tillegg til krav om eksepsjonelt gode karakterer.

USA: Samme som over, men du må gjerne ta SAT. Du kan like gjerne begynne å øve til den nå. Jo mer du øver, jo bedre score. Ikke noe IQ eller noe inni bildet, rett og slett bare hvor hardt du gidder å jobbe med det. I tillegg bør du skaffe deg en deltidsjobb og ha sommerjobb. For det er dritt dyrt - og det er en stor egenandel som du IKKE får hverken lån eller stipend fra Lånekassen til å dekke.

Generelt: De mest kjente universitetene har ofte intervjurunder også for å sile søknadene. Dette er egentlig mye tradisjon, og på Oxbridge har blitt anklaget ved flere anledninger for å utnytte denne prosessen for å kunne forfordele Etonians osv på bekostningen av elever fra den offentlige skolen. Å totalt feile på disse er dog tabbe. De sjekker også nemlig hvorvidt du evner å ha en avansert samtale på engelsk, så igjen - engelsk er viktig. Og CV. De vil gjerne at du skal ha gjort noe; vært aktiv med idrett eller musikk. Eller noe annet organisert. Helst hatt et verv med litt tyngde (kasserer eller leder er å foretrekke).

Og med mindre du går på en stor skole eller har drit flaks; rådgiverne har ikke peiling i havet. Snakk med tidligere og nåværende elever. Skolene setter deg mer enn gjerne i kontakt med norske elever på det feltet du studerer om de har det.

Om du bare ikke vil studere i Norge, og egentlig ikke har topp akademiske resultater (det har ingen betydning om dette skyldes en gretten lærer eller en dårlig dag på eksamen - karakterene må du ha på plass), kontakt Across the Pond. De har flere gode universiteter i sin portofølje, og er veldig flinke. Og det er gratis å få hjelp fra de.
Sist endret av nikita; 25. november 2011 kl. 21:05.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Men å snakke med rådgiveren tror jeg re dødfødt... de har aldri greid å svare på noe som helst jeg har lurt på noen gang. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor de er der :P
Vis hele sitatet...
Det er jo fordelen med å ta et år ved en utdanningsinstitusjon i Norge først, de har ofte grei skuring på utveksling. Men hvis du absolutt ikke vil, så må du dessverre belage deg på en del research på egenhånd.
Hei Hei
Trådstarter
Takk Nikita! Engelsk er ikke noe stress. Jeg er halvt Engelsk Jeg har hatt jobb siden jeg ble 13 først avisbud og nå i matbutikk/bakeri Tjener ikke akkurat svimlende summer men tror ikke pengene skal bli det største problemet Men vet du hvor jeg kan få tatt SAT's? Må jeg dra til England? Ja, jeg må finne ut hvilke bøker jeg må kjøpe og begynne nå Jeg har alltid drevet organisert idrett hele livet, helt til 10 klasse. Ville komme inn på den skolen med høyest snitt så det bleså mye skole at jeg ikke greide å trene nok til å hevde meg, og de gadd jeg ikke lengere. Men jeg trener på Elexia 6 dager i uken Er det ett must å ha organisert trening? Jeg følger bare ett treningsprogram. Jeg er medlem i ungdomsparti men har ingen verm atm. Men har planer om det i fremtid.

For å komme i kontakt med tidligere elever på de forskjellige skolene, skal jeg bare sende en mail til dem å spørre om de kan sette meg i kontakt med tidligere norske elever?

Hvor topp karakterer må jeg ha? trenger jeg liksom 60+4 realfagspoeng? Eller kan 58+4 duge? Men jeg kan vell ta opp enkelte fag mens jeg er i militæret? Førstegangsvitnemål eksisterer vell ikke i utlandet? Og de testene teller vell en del?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Hei,
Universitetene jeg har snust litt på er: University of Cambridge, Harvard University facultet i kunst og forskning, Massachusetts Institute of Technology (MIT), University of Oxford, og Princeton University!
Vis hele sitatet...
Kudos for å satse høgt. Du listar forsåvidt opp nokre av dei absolutt beste universiteta i verda. Oddsen for å komme inn er ikkje stor, men om du verkelig vil er det berre å forsøke.

Eg kan ikkje så mykje om dei engelske skulane, så skal ikkje sei mykje om dei.
Når det kjem til dei amerikanske derimot, sitt eg med litt kunnskap. Noko av det første du bør merke deg, er at ein søknad til desse skulane er langt meir enn karakterane dine. Du må mellom anna skrive eit søknadsessay, som ofte kan telle meir enn karakterar. Dei ser i tillegg på erfaring, både med tanke på arbeid og livet generelt. Leder og ansvarsroller har og mykje å seie.

MIT sin søknadsguide for internasjonale elevar kan du finne her: http://mitadmissions.org/apply/international/howto

Du nevner Harvard, og meir spesifikt deira "Arts and Science" skule. Eit kjapt søk viser at dei ikkje tilbyr bachelor grader innanfor dette, men kun master og høgre. Om eg forstår deg rett er det først og fremst ei bachelor grad du ser etter. Harvard sine bachelor program, og korleis ein går fram for å søke på desse kan du lese meir om her: http://www.admissions.college.harvar...nal/index.html

Når det kjem til Princeton kan du finne meir informasjon her: http://www.princeton.edu/admission/a...onal_students/

Sjøl om ikkje skal få pepper for å satse høgt, så trur eg du bør tenke over om du kanskje bør satse på andre skular i stadenfor, både i Usa og England. Sjangsane for å komme inn på skulane som du nevner er svært, svært små.

Er du interessert i andre skoler vil eg anbefale www.sonor.no
Dei har god peiling på både England og Usa, og kan tilby mykje hjelp.

Sitat av nikita Vis innlegg

USA: Samme som over, men du må gjerne ta SAT. Du kan like gjerne begynne å øve til den nå. Jo mer du øver, jo bedre score. Ikke noe IQ eller noe inni bildet, rett og slett bare hvor hardt du gidder å jobbe med det. I tillegg bør du skaffe deg en deltidsjobb og ha sommerjobb. For det er dritt dyrt - og det er en stor egenandel som du IKKE får hverken lån eller stipend fra Lånekassen til å dekke.
Vis hele sitatet...

Såvidt eg kunne sjå var det berre Princeton som krevde SAT eller ACT test av skulane han nevnte, men mogleg eg tar feil.
Han får forøvrig støtte til å gå på desse skulane frå Lånekassa. Dei er på lista over skuler med tilleggstiped. ( http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...an/Utland/usa/ )
TS: TOEFL må du nok ta for alle skulane du nevnte. Sjekk ut kor og kva for tider desse er tilgjengelig. Når eg tok min var det berre ei par plassar i landet ein kunne ta ein slik test, og kun på spesifikke datoar.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg skal til UK og jeg må ikke ta noen tester i det hele tatt, men flere andre måtte. Hva som styrer dette vet jeg ikke, kanskje engelsk-karakter. Er det noen som kan bekrefte hva som gir fritak for språktest?
Mitt tips til deg er å ta et år på uni i norge og så søke utveksling til et av disse universitetene. Mye enklere!
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg skal til UK og jeg må ikke ta noen tester i det hele tatt, men flere andre måtte. Hva som styrer dette vet jeg ikke, kanskje engelsk-karakter. Er det noen som kan bekrefte hva som gir fritak for språktest?
Vis hele sitatet...
Varierer fra universitet til universitet. En kompis av meg måtte ta TOEFL-test fordi han ikke hadde engelsk andre året på vgs da han skulle inn på Cambridge.
Savidt meg bekjent kjoerer cambridge og oxford mer eller mindre samme krav. Uansett er det veldig mye mer enn karakterene som avgjor om du kommer inn (Du burde forovrig ha klart a finne ut at Oxford krever minst 5 for at du far soke pa nettsiden deres). Du trenger motivasjonsbrev og anbefalingsbrev som imponerer inntaktskontoret. (Jeg mistenker forresten Cambridge for a lage nettsida si unodvendig kronglete for a "teste" folk.)
For a komme i kontakt med studenter ved de forskjellige institusjonene kan du kontakte ANSA.
Og forresten sa er du nok sent ute om du vil inn pa Oxford (og da antakeligvis ogsa Cambridge) iom. at soknadsfristen var 15. oktober. Det burde uansett vare greit a finne ut via nettsidene deres.

En ting som er greit a vaere klar pa er hvorfor du vil inn pa disse skolene? De skiller seg vesentlig fra andre universiteter og hvis du ikke har noen spesifikk grunn til a ga der sa vil jeg anbefale deg a ga pa et "vanlig" universitet. Husk at dette er institusjoner som hvert ar har mange dropouts fra de forste ukene og gjennom hele aret fordi folk er utbrent. Oxbridge har ogsa hoyere selvmordsrate enn vanlig.
Veldig bra for deg om du klarer et sant universitet - du kommer til a laere mye mer enn de fleste andre i lopet av utdnninga, og det ser bra ut pa CV'en selvsagt - men om du ikke vet at kan jobbe MYE selvstendig hver dag sa vil jeg anbefale deg a dra andre steder.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Mitt tips til deg er å ta et år på uni i norge og så søke utveksling til et av disse universitetene. Mye enklere!
Vis hele sitatet...
Når du ser på listen over skoler jeg sniffer på, tror du jeg går for enkelt? Nei, go large or don't go at all!
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Når du ser på listen over skoler jeg sniffer på, tror du jeg går for enkelt? Nei, go large or don't go at all!
Vis hele sitatet...
Ref alle de jeg kjenner så er det noen ting du må opfylle:

1. Være svært god i sport
2. Ha ekstremt gode karakterer
3. Gjort noe uvanlig, studert i utlandet, spesiell jobb osv...


Har du gjort noe av dette? Om ikke står du relativt svakt for å komme inn.

Dessuten så er BA på amerikansk uni 4 år. Lånekassen støtter ikke første året. Det må du finansiere selv. Håper du har spart penger for å si det sånn.
Du skal ikke søke før neste år ja? Da rekker du jo 15. oktober neste år. Realfag og akademiske fag kan du jo glemme hvis du går kunstnerlinje. Men har du type 5,8 i snitt, så er det nok mulig. Hold på snittet! Nå må du imidlertid starte på søknadene o.l. Du bør gjøre noe i fritiden, være leder for et eller annet, engasjere deg i noe. Og så bør du ha anbefaling fra rektor/lærer som skryter deg opp i skyene.

Btw i USA, når vi sier spar penger. Det blir nok 100-200 tusen.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av hoyt Vis innlegg
Kudos for å satse høgt. Du listar forsåvidt opp nokre av dei absolutt beste universiteta i verda. Oddsen for å komme inn er ikkje stor, men om du verkelig vil er det berre å forsøke.

Eg kan ikkje så mykje om dei engelske skulane, så skal ikkje sei mykje om dei.
Når det kjem til dei amerikanske derimot, sitt eg med litt kunnskap. Noko av det første du bør merke deg, er at ein søknad til desse skulane er langt meir enn karakterane dine. Du må mellom anna skrive eit søknadsessay, som ofte kan telle meir enn karakterar. Dei ser i tillegg på erfaring, både med tanke på arbeid og livet generelt. Leder og ansvarsroller har og mykje å seie.

MIT sin søknadsguide for internasjonale elevar kan du finne her: http://mitadmissions.org/apply/international/howto

Du nevner Harvard, og meir spesifikt deira "Arts and Science" skule. Eit kjapt søk viser at dei ikkje tilbyr bachelor grader innanfor dette, men kun master og høgre. Om eg forstår deg rett er det først og fremst ei bachelor grad du ser etter. Harvard sine bachelor program, og korleis ein går fram for å søke på desse kan du lese meir om her: http://www.admissions.college.harvar...nal/index.html

Når det kjem til Princeton kan du finne meir informasjon her: http://www.princeton.edu/admission/a...onal_students/

Sjøl om ikkje skal få pepper for å satse høgt, så trur eg du bør tenke over om du kanskje bør satse på andre skular i stadenfor, både i Usa og England. Sjangsane for å komme inn på skulane som du nevner er svært, svært små.

Er du interessert i andre skoler vil eg anbefale www.sonor.no
Dei har god peiling på både England og Usa, og kan tilby mykje hjelp.




Såvidt eg kunne sjå var det berre Princeton som krevde SAT eller ACT test av skulane han nevnte, men mogleg eg tar feil.
Han får forøvrig støtte til å gå på desse skulane frå Lånekassa. Dei er på lista over skuler med tilleggstiped. ( http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...an/Utland/usa/ )
TS: TOEFL må du nok ta for alle skulane du nevnte. Sjekk ut kor og kva for tider desse er tilgjengelig. Når eg tok min var det berre ei par plassar i landet ein kunne ta ein slik test, og kun på spesifikke datoar.
Vis hele sitatet...
å takk! At Harvard faculty of art and applied science ikke har bac var jeg ikke klar over! Men en master på Harvard og så ta utvidelse til baclor ett annet sted hadde heller ikke vært å forakte Selvfølgelis skal jeg ikke bare søke på de universitetene... men det er liksom drømmen da, det jeg må jobbe opp mot fremmover for i det hele tatt ha nubsjangs takk for svar, her ta en øl !
Nå vet jeg ikke hvordan det er med de andre universitetene, eller de andre fakultetene for den saks skyld, men for å komme inn på Harvard Kennedy school trengs en god cv, tre anbefalingsbrev, hvorav et skal være fra en arbeidsgiver og nærmere $40 000 - altså 237 000kr hvert år i skolepenger. Dette gjaldt da en masterstudie i økonomi vel og merke..

Nå vet jeg ikke noe om deg og din situasjon, men å komme inn på Harvard blir iallefall tøft
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Savidt meg bekjent kjoerer cambridge og oxford mer eller mindre samme krav. Uansett er det veldig mye mer enn karakterene som avgjor om du kommer inn (Du burde forovrig ha klart a finne ut at Oxford krever minst 5 for at du far soke pa nettsiden deres). Du trenger motivasjonsbrev og anbefalingsbrev som imponerer inntaktskontoret. (Jeg mistenker forresten Cambridge for a lage nettsida si unodvendig kronglete for a "teste" folk.)
For a komme i kontakt med studenter ved de forskjellige institusjonene kan du kontakte ANSA.
Og forresten sa er du nok sent ute om du vil inn pa Oxford (og da antakeligvis ogsa Cambridge) iom. at soknadsfristen var 15. oktober. Det burde uansett vare greit a finne ut via nettsidene deres.

En ting som er greit a vaere klar pa er hvorfor du vil inn pa disse skolene? De skiller seg vesentlig fra andre universiteter og hvis du ikke har noen spesifikk grunn til a ga der sa vil jeg anbefale deg a ga pa et "vanlig" universitet. Husk at dette er institusjoner som hvert ar har mange dropouts fra de forste ukene og gjennom hele aret fordi folk er utbrent. Oxbridge har ogsa hoyere selvmordsrate enn vanlig.
Veldig bra for deg om du klarer et sant universitet - du kommer til a laere mye mer enn de fleste andre i lopet av utdnninga, og det ser bra ut pa CV'en selvsagt - men om du ikke vet at kan jobbe MYE selvstendig hver dag sa vil jeg anbefale deg a dra andre steder.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at jeg ikke skal søke før om .... 2 år så tror jeg ikke helt fristen har gått ut Ja, det er primært for å få en flying start i arbeidslivet. Det hadde gjort seg veldig godt på cv'n Men jeg tror ikke jeg helt er typen for å ta selvmord, hvis jeg gir opp setter jeg meg heller til å game wow resten av livet eller noe slikt.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Du skal ikke søke før neste år ja? Da rekker du jo 15. oktober neste år. Realfag og akademiske fag kan du jo glemme hvis du går kunstnerlinje. Men har du type 5,8 i snitt, så er det nok mulig. Hold på snittet! Nå må du imidlertid starte på søknadene o.l. Du bør gjøre noe i fritiden, være leder for et eller annet, engasjere deg i noe. Og så bør du ha anbefaling fra rektor/lærer som skryter deg opp i skyene.

Btw i USA, når vi sier spar penger. Det blir nok 100-200 tusen.
Vis hele sitatet...
Haha, nei jeg går ikke ren kunstnerlinje. Jeg går studiespesialisering realfag (Fysikk, Kjemi og R1 Matte) men jeg har også kunst og design fag i tilleg Jeg fikk ikke 5,8 i år men jeg regner med å ta opp noen få fag mens jeg er i militæret. Ja, det var først og fremst for å begynne på søknader og begynne å øve til merklige tester de har i det store utland. Har funnet noen bøker om SAT's som jeg håper på å få til jul. Må også finne ut hvaslags tester de andre universitetene krever. Takk fro svar!

Og ja jeg vet det er sviiin dyrt!

Sitat av popmart Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan det er med de andre universitetene, eller de andre fakultetene for den saks skyld, men for å komme inn på Harvard Kennedy school trengs en god cv, tre anbefalingsbrev, hvorav et skal være fra en arbeidsgiver og nærmere $40 000 - altså 237 000kr hvert år i skolepenger. Dette gjaldt da en masterstudie i økonomi vel og merke..

Nå vet jeg ikke noe om deg og din situasjon, men å komme inn på Harvard blir iallefall tøft
Vis hele sitatet...
Ja, takk! Regner med at det er ca det samme på de andre studiene Det er jo som sakt en drøm. Jeg kommer ikke til å satse hele livet på bare de beste skolene. Men for å ha nubsjangs må jeg vell begynne allerede nå med forberedelser, selvom jeg kommer ut av militæret i 2014 ish .... :P
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Btw i USA, når vi sier spar penger. Det blir nok 100-200 tusen.
Vis hele sitatet...
US Dollar, ja

Problemet med Ivy League-universitetene er at de krever enten anbefalinger eller at du har gjort noe som skiller seg veldig ut for å ha en reell sjanse til å komme inn.

MiT derimot er mye, mye billigere og lettere å komme inn på. Kommer du rett fra videregående er det litt verre, de tar kun unn 100 og noe internasjonale søkere hvert år og krever både tester og intevju. Tar du først et år på universitet i Norge og flytter over er du så godt som sikret plass hvis du har gode karakterer (A/B).
Problemet i USA er at de ikke skjønner hvorfor du ikke bare har 6ere på kortet. Jeg kjenner flere som har støtt på dette problemet. Med 5,5 i snitt f.eks., og så spør de amerikanske "Guidance counselorene" hvorfor i all verden du ikke bare har 6ere. En A/A+ er nemlig mye lettere å få i USA, enn en 6er i Norge.
Jeg ser du snakker om realfagspoeng, trådstarter. Dette har ingen betydning til søknader i utlandet. Å ta opp fag i militæret hjelper heller ikke, ettersom de fleste land ikke godtar norsk 2.gangsvitnemål
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Problemet i USA er at de ikke skjønner hvorfor du ikke bare har 6ere på kortet. Jeg kjenner flere som har støtt på dette problemet. Med 5,5 i snitt f.eks., og så spør de amerikanske "Guidance counselorene" hvorfor i all verden du ikke bare har 6ere. En A/A+ er nemlig mye lettere å få i USA, enn en 6er i Norge.
Jeg ser du snakker om realfagspoeng, trådstarter. Dette har ingen betydning til søknader i utlandet. Å ta opp fag i militæret hjelper heller ikke, ettersom de fleste land ikke godtar norsk 2.gangsvitnemål
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har hørt om at en A+ egentlig er det samme som en helt ok femmer i norge. Men at realfags poeng ikke telles i utlandet var jeg ikke klar over.. trodde det ble bakt inn i karakterene kind of :P Takk for at du gjorde meg klar over det, det er ganske vesentlig egentlig Og godtas ikke norsk 2.gangsvitnemål?!!!!!!!! Er du helt sikker? Hva baserer du det på? Nå ble jeg liiiit stressa :P

takk
A ene itter veldig løst i USA. Det er ikke alle u utlandet som forstår hvor vanskelig det er å få 6'er/A i Norge.


Enda et tips fra min side er å droppe militæret. Dra heller til utlandet et fjern fjernt steed og jobb frivillig for noe. Det teller mye bedre på søknaden enn en førstegangstjeneste. Med mindre du blir kystjeger eller noe.


Andre tingen jeg vil adressere til deg, er at jeg håper du har en plan B også.

Du skal credds for å prøve. Men dette er litt som å prøve å bli jageflypilot. Helt awesome om du får det til og bra for deg. Men de aller aller fleste blir ikke det så man MÅ ha en plan b så man ikke står på bar bakke om du får avslag.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Ja, jeg har hørt om at en A+ egentlig er det samme som en helt ok femmer i norge. Men at realfags poeng ikke telles i utlandet var jeg ikke klar over.. trodde det ble bakt inn i karakterene kind of :P Takk for at du gjorde meg klar over det, det er ganske vesentlig egentlig Og godtas ikke norsk 2.gangsvitnemål?!!!!!!!! Er du helt sikker? Hva baserer du det på? Nå ble jeg liiiit stressa :P

takk
Vis hele sitatet...
Ta opp fagene nåå før du er ferdig med VGS, så kommer det på førstegangsvitnemålet ditt. Og dropp militæret, fyll på med mer akademika. Du sa Harvard? Hva i all verdens land og rike skal du i militæret?? Du skal jo til Harvard! Ta et årsstudium, få A. Samtidig melder du deg inn i linjeforeningen din på universitetet og jobber deg så langt opp som overhodet mulig. Det skal være vanskelig.

Jeg, for min del, har også store planer. Drømmer om å dra til Berkeley. Jeg satser imidlertid på å komme inn på et universitet/høgskole i Norge som har utvekslingsavtale med dem, og prøve å ha et halvår eller år i California på den måten Det kommer ikke til å bli noe kult, bare slit og masse jobb og null fritid.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ta opp fagene nåå før du er ferdig med VGS, så kommer det på førstegangsvitnemålet ditt. Og dropp militæret, fyll på med mer akademika. Du sa Harvard? Hva i all verdens land og rike skal du i militæret?? Du skal jo til Harvard! Ta et årsstudium, få A. Samtidig melder du deg inn i linjeforeningen din på universitetet og jobber deg så langt opp som overhodet mulig. Det skal være vanskelig.

Jeg, for min del, har også store planer. Drømmer om å dra til Berkeley. Jeg satser imidlertid på å komme inn på et universitet/høgskole i Norge som har utvekslingsavtale med dem, og prøve å ha et halvår eller år i California på den måten Det kommer ikke til å bli noe kult, bare slit og masse jobb og null fritid.
Vis hele sitatet...
You said it. Og enda vanskeligere er det å komme fresh fra vgs uten et norsk universitet i ryggen.

Etter å ha lest TS sine svar, så trenger du en liten reality check.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
A ene itter veldig løst i USA. Det er ikke alle u utlandet som forstår hvor vanskelig det er å få 6'er/A i Norge.


Enda et tips fra min side er å droppe militæret. Dra heller til utlandet et fjern fjernt steed og jobb frivillig for noe. Det teller mye bedre på søknaden enn en førstegangstjeneste. Med mindre du blir kystjeger eller noe.


Andre tingen jeg vil adressere til deg, er at jeg håper du har en plan B også.

Du skal credds for å prøve. Men dette er litt som å prøve å bli jageflypilot. Helt awesome om du får det til og bra for deg. Men de aller aller fleste blir ikke det så man MÅ ha en plan b så man ikke står på bar bakke om du får avslag.
Vis hele sitatet...
Militæret gir masse fine erfaringer innen både disiplin og akademika. Finnes maaasevis av kurs og slikt man kan ta hvis man er interisert i å gjøre en insats! Har jeg blitt fortalt hvertfall :P Ja, jeg skal ikke ha noe kjedelig vakt tjeneste i militæret. Etterettning hadde vært smud.

OG, ja igjen jeg har en plan B. og C

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ta opp fagene nåå før du er ferdig med VGS, så kommer det på førstegangsvitnemålet ditt. Og dropp militæret, fyll på med mer akademika. Du sa Harvard? Hva i all verdens land og rike skal du i militæret?? Du skal jo til Harvard! Ta et årsstudium, få A. Samtidig melder du deg inn i linjeforeningen din på universitetet og jobber deg så langt opp som overhodet mulig. Det skal være vanskelig.

Jeg, for min del, har også store planer. Drømmer om å dra til Berkeley. Jeg satser imidlertid på å komme inn på et universitet/høgskole i Norge som har utvekslingsavtale med dem, og prøve å ha et halvår eller år i California på den måten Det kommer ikke til å bli noe kult, bare slit og masse jobb og null fritid.
Vis hele sitatet...
Militæret gir mange fine erfaringer har jeg blitt fortalt :P Det høres gøy ut. Ja, det er en mulighet. Berkley er kult! kp og for det!

Sitat av jalig Vis innlegg
You said it. Og enda vanskeligere er det å komme fresh fra vgs uten et norsk universitet i ryggen.

Etter å ha lest TS sine svar, så trenger du en liten reality check.
Vis hele sitatet...
Ja sure, gi meg en reality check! Jeg har jo aldri søkt universitet før overhode, så all informasjon vedrørende det er informasjon jeg vil ha Mener du at det er klin umulig å gå direkte fra vgs til topp universitet? Jeg trodde det å ha vært i en fancy førstegangstjeneste med feks patrulje leder hadde sett fint ut på cv, å vise at man ikke bare er 100% geek?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Militæret gir masse fine erfaringer innen både disiplin og akademika. Finnes maaasevis av kurs og slikt man kan ta hvis man er interisert i å gjøre en insats! Har jeg blitt fortalt hvertfall :P Ja, jeg skal ikke ha noe kjedelig vakt tjeneste i militæret. Etterettning hadde vært smud.

OG, ja igjen jeg har en plan B. og C
Vis hele sitatet...
Reality check bør bestilles igjen!

Du skal gå et år førstegangstjeneste. Om du i det hele tatt tror at du får gjort noe som helst meningsfylt innen etterretning ol så tar du grundig feil. Du har for det første ingenting du skal ha sagt i hvor du ender opp. Sjansen for å bli sjåfør eller vaktmann er mye større enn at du får sitte i fjellet. Og får du sitte i fjellet så skal det en del til før du får gjøre noe annet enn assisterende.

Også er jo spørsmålet, hva i huleste er dette relevant for harvard? De er jo ikke ute etter skjermpassere.

Kurs og slikt i militæret er bra de. Om du trenger truckførerlappen eller vil bli vekter. Det er minimalt med akademia der.

Det virker som at du mangler litt kontakt med bakken og realitetene i forhold til hva du trenger og hva du kan.

Alle jeg kjenner fra Norge som har kommet inn på Harvard har vært eksepsjonelt gode i sport eller de har gjort noe spesielt. Militæret er overhodet ikke spesielt. Det vi snakker er å være frivillig gjøre innsats eller forskning i fjerne strøk eller på sjeldne tema. Selv de har hatt noen år på Uni i Norge med gode karakterer. De har også vært superengasjert fra vgs, som elevrådsleder og mange organisasjoner.

Du skal være rimelig spesiell for å komme rett inn på harvard med vgs og militæret. Så spesiell tviler jeg faktisk på at du er.

Tilegg: Det er faktisk positivt å være geek til Universitetet. Det viser at du tar skole og det teoretisk seriøst. Om du har vært patruljemann eller oppvaskkaptein er ganske likegyldig. Unntaket jeg kan se for meg er om du i tilegg til det jeg har nevnt over har vært i afghanistan eller noe..
Sist endret av jalig; 26. november 2011 kl. 19:13.
Sitat av jalig Vis innlegg
Du skal være rimelig spesiell for å komme rett inn på harvard med vgs og militæret. Så spesiell tviler jeg faktisk på at du er.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om én norsk person som kom inn på hardvard rett etter videregående (dvs. uten en universitetsgrad eller utveksling). Han tok rundt 100 studiepoeng i matematikk ved UiO mens han gikk på videregående. Sikkert bare Aer.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg vet om én norsk person som kom inn på hardvard rett etter videregående (dvs. uten en universitetsgrad eller utveksling). Han tok rundt 100 studiepoeng i matematikk ved UiO mens han gikk på videregående. Sikkert bare Aer.
Vis hele sitatet...
som understreker mitt poeng. Du skal være rimelig spesiell for å klare det. 100 sp i matte på UiO samtidig med vgs viser at man har evner utenom det vanlige.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg vet om én norsk person som kom inn på hardvard rett etter videregående (dvs. uten en universitetsgrad eller utveksling). Han tok rundt 100 studiepoeng i matematikk ved UiO mens han gikk på videregående. Sikkert bare Aer.
Vis hele sitatet...
Holy cow. Det er virkelig bra gjort. Dette er noe som bare svææææææært få klarer.
Er nok noe slikt som skal til for å komme inn på et slikt universitet.

Det beste tipset er nok å gå noen år på en norsk universitet eller høyskole, så kan du dra på utveksling og eventuelt ta en mastergrad på skolen du drar til.
Sist endret av Spelly; 26. november 2011 kl. 19:23.
Sitat av spelley Vis innlegg
Holy cow. Det er virkelig bra gjort. Dette er noe som bare svææææææært få klarer.
Er nok noe slikt som skal til for å komme inn på et slikt universitet.

Det beste tipset er nok å gå noen år på en norsk universitet eller høyskole, så kan du dra på utveksling og eventuelt ta en mastergrad på skolen du drar til.
Vis hele sitatet...
Eller søke seg inn på et litt mindre prestisjetungt college, for å så få veldig gode karakterer, så du kan overføre deg til fks. Harvard, eller ta mastergrad ved et annet universitet. Husk at det er mange hundre universiteter i Usa, selv om alle har hørt om Harvard og Yale, er det gode universiteter i hver stat som vil gi en like fin utdannelse.

Her er info for international applicant information for Harvard: http://www.admissions.college.harvar...nal/index.html
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Reality check bør bestilles igjen!

Du skal gå et år førstegangstjeneste. Om du i det hele tatt tror at du får gjort noe som helst meningsfylt innen etterretning ol så tar du grundig feil. Du har for det første ingenting du skal ha sagt i hvor du ender opp. Sjansen for å bli sjåfør eller vaktmann er mye større enn at du får sitte i fjellet. Og får du sitte i fjellet så skal det en del til før du får gjøre noe annet enn assisterende.

Også er jo spørsmålet, hva i huleste er dette relevant for harvard? De er jo ikke ute etter skjermpassere.

Kurs og slikt i militæret er bra de. Om du trenger truckførerlappen eller vil bli vekter. Det er minimalt med akademia der.

Det virker som at du mangler litt kontakt med bakken og realitetene i forhold til hva du trenger og hva du kan.

Alle jeg kjenner fra Norge som har kommet inn på Harvard har vært eksepsjonelt gode i sport eller de har gjort noe spesielt. Militæret er overhodet ikke spesielt. Det vi snakker er å være frivillig gjøre innsats eller forskning i fjerne strøk eller på sjeldne tema. Selv de har hatt noen år på Uni i Norge med gode karakterer. De har også vært superengasjert fra vgs, som elevrådsleder og mange organisasjoner.

Du skal være rimelig spesiell for å komme rett inn på harvard med vgs og militæret. Så spesiell tviler jeg faktisk på at du er.

Tilegg: Det er faktisk positivt å være geek til Universitetet. Det viser at du tar skole og det teoretisk seriøst. Om du har vært patruljemann eller oppvaskkaptein er ganske likegyldig. Unntaket jeg kan se for meg er om du i tilegg til det jeg har nevnt over har vært i afghanistan eller noe..
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om du er spydig eller hva men synes du har en litt aggresiv skrive stil... Men nok om det. Jeg har blitt fortalt at alle topp universitetene vil ha folk som ikke bare driver med skole. Feks politisk arbeid, musikk , sport eller andre sære ting. Jeg trodde det å ha erfaring fra forskjellige ting var ett pluss! Men jeg vet jo ikke, men det er de de fleste i tråden her har ytrett. Så du er helt sikker på at militæret hadde vært en ufattlig dum ting å gjøre? Forøvrig så er det å være en del av etterettnignstjenesten i førstegangstjeneste rimlig spesielt mtp at muligheten først kom for 1 år siden... anyway. Hva slags frivillige organisasjoner foreslår du? The Peace corps?
Ja jeg syns stilen din er spydig og litt arrogant. skal være ærlig på det.

Men jeg tror helt ærlig fra bunnen av mitt hjerte. At om du har et helt år til disposisjon. Så kan du gjøre så mange mange flere mer nyttigere og bedre ting enn militæret.

Dette er kun sett i et egoistisk perspektiv.
Du nevner fredskorpset. YESS. Det norske fredskorpset har utrolig mange utvekslings og jobber i utlandet man kan dra på. Jeg jobber gjennom de nå, og jeg har vært i militæret. Der hadde jeg en ganske høystående stilling, så jeg vet hvor lite nyttig den er.

Om du har et år igjen på vgs så engasjer deg i organisasjoner. Jeg vet om flere hvor det er mange muligheter for å gjøre en god innsats. Men du kan sende meg pm så kan jeg liste opp noen som kan være interresante.

Men det viktigste er finn en organisasjon som har fagområde som du liker. Så gjør du det bra der!
Hør her: Det er fint å være målrettet og å ha ambisjoner, men utifra det du skriver virker det som om du først og fremst er interessert i statusen fra disse skolene og ikke egentlig har noen faglige ambisjoner (utover det å selvsagt være flink nok til å komme inn). Det er langt fra MIT til Harvard - dette er universiteter som er gode på helt forskjellige ting. Hva i alle dager er det egentlig du har tenkt til å drive med?

Å komme inn rett fra videregående er nok optimistisk fordi de fleste universiteter tar inn folk på utveksling eller overgang fra høyere utdanning. Systemet er mye mer standardisert der, og det er lettere for rekrutteringsansvarlige å forholde seg til en samarbeidsavtale og faglig kvalitet når du skriver at du er student hos Universitet i Oslo/Bergen/NTNU enn når du kommer fra vgs X i kommune Y i Norge.

Hvis du ser på alt du skal gjøre med livet ditt som kun CV-sminking så er det en ganske hul tilnærming, og du skal ikke se bort ifra at rekrutteringsmenneskene hos Ivy League er flinke til å spotte folk som har vært innom veledighet kun fordi de vil bruke det som et bevis på at de er solidariske og har bakkekontakt, mens det egentlig er en indikasjon på det stikk motsatte. Jeg vil anbefale deg å finne ting å gjøre du er interessert i, både faglig og veledig, og så gjøre dem uten å fokusere kun på at du skal putte det på CV-en. Deretter kan du finne et toppuniversitet som passer for deg. Ellers ender du fort opp som Patrick Bateman, ansatt av Pierce & Pierce.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Ja jeg syns stilen din er spydig og litt arrogant. skal være ærlig på det.

Men jeg tror helt ærlig fra bunnen av mitt hjerte. At om du har et helt år til disposisjon. Så kan du gjøre så mange mange flere mer nyttigere og bedre ting enn militæret.

Dette er kun sett i et egoistisk perspektiv.
Du nevner fredskorpset. YESS. Det norske fredskorpset har utrolig mange utvekslings og jobber i utlandet man kan dra på. Jeg jobber gjennom de nå, og jeg har vært i militæret. Der hadde jeg en ganske høystående stilling, så jeg vet hvor lite nyttig den er.

Om du har et år igjen på vgs så engasjer deg i organisasjoner. Jeg vet om flere hvor det er mange muligheter for å gjøre en god innsats. Men du kan sende meg pm så kan jeg liste opp noen som kan være interresante.

Men det viktigste er finn en organisasjon som har fagområde som du liker. Så gjør du det bra der!
Vis hele sitatet...
Da får jeg bare beklage det, jeg har virkelig ikke ment å være spydig eller arrogant. Hvis jeg ikke har noe å hente i militæret gidder jeg ikke. Jeg ganske nøyaktig 1,5 år igjen på vgs så ja det hadde vært fint. Skal sende deg pm Jeg er medlem av ungdomsparti og skal prøve å få meg ett verv der! Jeg er generelt sett opptatt av å holde meg i form, politikk, realfag og design. Drømmejobben hadde vært lead industrial designer

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hør her: Det er fint å være målrettet og å ha ambisjoner, men utifra det du skriver virker det som om du først og fremst er interessert i statusen fra disse skolene og ikke egentlig har noen faglige ambisjoner (utover det å selvsagt være flink nok til å komme inn). Det er langt fra MIT til Harvard - dette er universiteter som er gode på helt forskjellige ting. Hva i alle dager er det egentlig du har tenkt til å drive med?

Å komme inn rett fra videregående er nok optimistisk fordi de fleste universiteter tar inn folk på utveksling eller overgang fra høyere utdanning. Systemet er mye mer standardisert der, og det er lettere for rekrutteringsansvarlige å forholde seg til en samarbeidsavtale og faglig kvalitet når du skriver at du er student hos Universitet i Oslo/Bergen/NTNU enn når du kommer fra vgs X i kommune Y i Norge.

Hvis du ser på alt du skal gjøre med livet ditt som kun CV-sminking så er det en ganske hul tilnærming, og du skal ikke se bort ifra at rekrutteringsmenneskene hos Ivy League er flinke til å spotte folk som har vært innom veledighet kun fordi de vil bruke det som et bevis på at de er solidariske og har bakkekontakt, mens det egentlig er en indikasjon på det stikk motsatte. Jeg vil anbefale deg å finne ting å gjøre du er interessert i, både faglig og veledig, og så gjøre dem uten å fokusere kun på at du skal putte det på CV-en. Deretter kan du finne et toppuniversitet som passer for deg. Ellers ender du fort opp som Patrick Bateman, ansatt av Pierce & Pierce.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal ikke legge skjul på at det egentlig bare er 2 grunner til at jeg vil inn på noen av de universitetene. 1. det er ett viktig steg for å skaffe meg den jobben jeg har lyst på. 2. bragging rights
Så vidt jeg vet så er det veldig mye lettere å få en topp-jobb hvis man har gått på annerkjente skoler. Er det så galt da?
Jeg har helt klare planer på hva jeg vil bli, og slik de har vært helt uendret de siste 3-4 årene. Jeg er ganske kreativ, opptatt av design men liker også fag som fysikk. Derfor tror jeg at å jobbe som industrial designer hadde vært midt i blinken for meg! Jonathan Ive er ett stort idol, først jobbe som hands on designer for så senere etter en del år i brangsen gå over til å være projekt ansvarlig hadde vært chill. På fritiden lager jeg masse ting og tang som har med design og teknologi å gjøre. Så noe innen for det er det jeg vil gjøre resten av livet.
Du kan fint skaffe deg svært gode jobber ved å studere på universitet og høyskoler i norge. Jobb hardt, få gode karakterer og dra på utveksling.

Ser ikke helt årsaken til at du skal være mer attraktiv i arbeidslivet selvom du har gått på en annerkjent skole.
Den som går på en av de annerkjente skolene har muligens bedre forutsetning til å gjøre det bra, men er ikke nødvendigvis bedre faglig enn en som har gått på f.eks UIO. I bunn og grunn i arbeidslivet er det faglig kopetanse, cv og ikke minst personlighet som teller.
Sist endret av Spelly; 26. november 2011 kl. 20:14.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om du er spydig eller hva men synes du har en litt aggresiv skrive stil... Men nok om det. Jeg har blitt fortalt at alle topp universitetene vil ha folk som ikke bare driver med skole. Feks politisk arbeid, musikk , sport eller andre sære ting. Jeg trodde det å ha erfaring fra forskjellige ting var ett pluss! Men jeg vet jo ikke, men det er de de fleste i tråden her har ytrett. Så du er helt sikker på at militæret hadde vært en ufattlig dum ting å gjøre? Forøvrig så er det å være en del av etterettnignstjenesten i førstegangstjeneste rimlig spesielt mtp at muligheten først kom for 1 år siden... anyway. Hva slags frivillige organisasjoner foreslår du? The Peace corps?
Vis hele sitatet...
Tror ikke han mener det på en spydig måte, men heller for å understreke at sjansen for å komme inn på Princeton, Harvard og liknende skoler er rimelig liten. For all del, det er ikke umulig, men man må være begavet og arbeide ufattelig hardt for å i det hele tatt bli vurdert.
Jeg er selv i prosessen med å søke på skole i statene, og satser hovedsaklig på skole i California. Jeg søker på Berkeley (som beste skole), selv om jeg vet at kun 22% av søknadene i fjor ble innvilget. Jeg søker også på andre, mindre kjente skoler, ettersom jeg skal studere med to venner, og sjansene for å komme inn på Berkeley er forholdsvis små (selv om jeg tror jeg kommer inn).

Angående tester man må ta, avhenger det fra skole til skole. Felles for de fleste er at de krever en test hvor Engelsk kunnskapene dine blir satt på prøve. Det finnes både IELTS- og TOEFL- tester. Selv tok jeg TOEFL test i Drammen forrige helg. Noen skoler krever også at du tar SAT test.
Www.collegeboard.org er en informativ og nyttig side. Du kan søke på skoler, legge inn kriterier og se på opptaksrate, krav og snitt for å vite hvordan du ligger ann. Du burde få svar på de aller fleste spørsmålene dine på den siden.

Det skal forøvrig nevnes at de fleste universiteter i USA (spesielt de mindre og mer ukjente, hvor konkurransen om å komme inn ikke er like hard) er veldig glad i kulturelt mangfold på skolene sine, og nordmenn står høyt på listen over prioriterte utlendinger. Ikke ta dette som en garanti for å komme inn, men sjansene dine er større enn en likestilt amerikaner
Sist endret av petterdass; 26. november 2011 kl. 20:17.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Du kan fint skaffe deg svært gode jobber ved å studere på universitet og høyskoler i norge. Jobb hardt, få gode karakterer og dra på utveksling.

Ser ikke helt årsaken til at du skal være mer attraktiv i arbeidslivet selvom du har gått på en annerkjent skole. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg sett på kunnskaper innad fagområdet, cv og ikke minst personlighet.
Vis hele sitatet...
Årsaken er vell at det krever sinsykt mye arbeid for å komme inn? MIT gir vell veldig godt akademisk grunnlag for vidre jobb?

Bare så det er klart er det ikke harvard som er hovedmålet, men siden de er på 5.plass innen teknologifag så tror jeg ikke det er så rent ille heller. MIT er toppen, men alle de andre ivy league skolene er også veldig gode alternativ. Og ved å søke på 5 ivy league skoler øker vell sjangsen for å komme inn på en av dem..
Ikke egentlig. Ettersom hver skole vurderer deg iindviduelt og statistikk tilsier at alle avviser deg.

1. Om drømmejobben er målet kan du egentlig gå hvilkensomhelst skole. Jobbe hardt og få gode karakterer gjøre et godt arbeid på master og ba oppgaver og være langt på vei dit du vil

2. Bragging rights. om det er en motivasjon så skal den være ganske sterk for å overleve pensumlistene på ivyleauge
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av petterdass Vis innlegg
Tror ikke han mener det på en spydig måte, men heller for å understreke at sjansen for å komme inn på Princeton, Harvard og liknende skoler er rimelig liten. For all del, det er ikke umulig, men man må være begavet og arbeide ufattelig hardt for å i det hele tatt bli vurdert.
Jeg er selv i prosessen med å søke på skole i statene, og satser hovedsaklig på skole i California. Jeg søker på Berkeley (som beste skole), selv om jeg vet at kun 22% av søknadene i fjor ble innvilget. Jeg søker også på andre, mindre kjente skoler, ettersom jeg skal studere med to venner, og sjansene for å komme inn på Berkeley er forholdsvis små (selv om jeg tror jeg kommer inn).

Angående tester man må ta, avhenger det fra skole til skole. Felles for de fleste er at de krever en test hvor Engelsk kunnskapene dine blir satt på prøve. Det finnes både IELTS- og TOEFL- tester. Selv tok jeg TOEFL test i Drammen forrige helg. Noen skoler krever også at du tar SAT test.
Www.collegeboard.org er en informativ og nyttig side. Du kan søke på skoler, legge inn kriterier og se på opptaksrate, krav og snitt for å vite hvordan du ligger ann. Du burde få svar på de aller fleste spørsmålene dine på den siden.

Det skal forøvrig nevnes at de fleste universiteter i USA (spesielt de mindre og mer ukjente, hvor konkurransen om å komme inn ikke er like hard) er veldig glad i kulturelt mangfold på skolene sine, og nordmenn står høyt på listen over prioriterte utlendinger. Ikke ta dette som en garanti for å komme inn, men sjansene dine er større enn en likestilt amerikaner
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Jeg skal lese på siden du linket til! Ja, håper på å få tak i bøker om SAT's og TOEFL tester til jul LYKKE TIL! Håper du og vennene dine kommer inn! Jeg vet det er vanskelig å komme inn på Ivy league men sammtidig tror jeg at jeg ville hatet megselv hvis jeg ikke prøvde eller ikke ga maks innsats
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Årsaken er vell at det krever sinsykt mye arbeid for å komme inn? MIT gir vell veldig godt akademisk grunnlag for vidre jobb?
Vis hele sitatet...
Sinnsykt mye arbeid eller sinnsykt mye penger.

MIT gir vell veldig godt akademisk grunnlag for vidre jobb?

Med gode lærere har du godt grunnlag til å gjøre det bra på skolen. Det er ikke slik at dersom du velger MIT så får du automatisk gode karakterer... Alt kommer fortsatt an på deg.

MEn det er sant, det kan (akkuratt som merkeklær) være litt status å ha gått på et slikt universitet, men i bunn og grunn (Som sagt) er det karakterer, cv og personlighet som teller i arbeidslivet.

Du må ikke tro at en person med snitt B på MIT, kontra en person med snitt A fra UIB er mer attraktiv i arbeidsmarkedet.
Sist endret av Spelly; 26. november 2011 kl. 20:30.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Ikke egentlig. Ettersom hver skole vurderer deg iindviduelt og statistikk tilsier at alle avviser deg.

1. Om drømmejobben er målet kan du egentlig gå hvilkensomhelst skole. Jobbe hardt og få gode karakterer gjøre et godt arbeid på master og ba oppgaver og være langt på vei dit du vil

2. Bragging rights. om det er en motivasjon så skal den være ganske sterk for å overleve pensumlistene på ivyleauge
Vis hele sitatet...
ok, hvorfor gidder noen stresse med de skolene hvis det ikke gir noen fordel? Du synes jeg ikke skal prøve og heller sattse på mediocre fordi det er få som får det til? Hvaslags innstilling er det... Jeg vil jo gjøre alt jeg kan for å gjøre det så bra som overhode mulig?! Jeg trodde virkelig folk studerte fordi de ville kunne jobbe med noe de liker og ikke fordi alle er sinsykt glad i masse stress og arbeid og i tilleg tape penger? mhm
Hei! Ville bare legge til at Cambridge maatte avvise 5500 A-studenter p.g.a. saa hoey mengde med soekere, vet ikke aassen det er med internasjonale studenter.

Sauce: http://www.telegraph.co.uk/education...sity-says.html
Sats så høyt du kan og klarer syns jeg. Men poenget med nummer 1 er at for å få drømmejobben er man ikke nødvendigvis avhengig av skolen. Men heller av hva man legger i det.
Det virkelige arbeidet begynner uansett når man har kommet inn og skal lære, lære og lære og til sist produsere vitenskapelig materiale.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Sinnsykt mye arbeid eller sinnsykt mye penger.

MIT gir vell veldig godt akademisk grunnlag for vidre jobb?

Med gode lærere har du godt grunnlag til å gjøre det bra på skolen. Det er ikke slik at dersom du velger MIT så får du automatisk gode karakterer... Alt kommer fortsatt an på deg.

Universitetet i bergen og oslo, er gode universiteter, selvom de ikke er så veldig annerkjent.
Vis hele sitatet...
Selvom man kommer fra en rik familie som kan kjøpe seg inn på skolene så må de jo jobbe sjukt mye for å gjøre det bra. Jeg skjønner jo at stryk fra MIT ikke er imponerende. Med å gå på MIT hadde også vært kult for å møte/høre på foredrag av kjemte smartinger som steven hawkings og slikt. Ivy League universitetene har jo også mye penger å rutte med og kan drive med mye kul forskning etc

ok, nå trenger jeg ikke flere til å fortelle meg at det ikke går. Det går for noe, så hvorfor ikke meg? Jeg trenger ikke flere som sier at det er lite sansynelig, det er jeg klar over. Jeg vil heller få informasjon som kan hjelpe meg på veien mot en stor drøm! Ha en fin lørdagskveld videre. Nå er det kjemi og middag som står for tur
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Selvom man kommer fra en rik familie som kan kjøpe seg inn på skolene så må de jo jobbe sjukt mye for å gjøre det bra. Jeg skjønner jo at stryk fra MIT ikke er imponerende. Med å gå på MIT hadde også vært kult for å møte/høre på foredrag av kjemte smartinger som steven hawkings og slikt. Ivy League universitetene har jo også mye penger å rutte med og kan drive med mye kul forskning etc
Vis hele sitatet...
Det hadde vært stilig, men hadde det hatt noe for seg?
Tror ikke det har noen hensikt å skrive på CVen at Sven Hawkings hadde holdt foredrag for deg og noen hundre andre. Poenget mitt er at du kan ikke si at du må ha det, du må vise til gode karakterer også.

For meg virker det som du basically er ute etter en slags status, etter å ha studert på et slikt universitet - men hvem er ikek det?

Uansett, ønsker deg lykke til! Det er viktig å ha høye mål her i livet, dessverre er det mange som ikke har større mål enn å snylte på staten.
Hadde vært kult dersom du hadde fått det til. Da kunne du skrevet til de som ikke hadde tro på deg: Kom inn på MIT, suckers.
Sist endret av Spelly; 26. november 2011 kl. 20:44.
Hei Hei
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Det hadde vært stilig, en hadde det hatt noe for seg?
Tror ikke det har noen hensikt å skrive på CVen at Sven Hawkings hadde holdt foredrag for deg og noen hundre andre.

For meg virker det som du basically er ute etter en slags status, etter å ha studert på et slikt universitet.

Uansett, ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde ikke vært noe å skrive på Cv, men det hadde vært sinsykt kult. Jeg har null interesse av "vanlige kjendiser" som brad pit etc Jeg hadde heller hatt lyst til å møte Steven Hawking (Vår tids einstein) Hadde vært kult å møte ham også... men han er død.
Takk! Det er ikke slikt at jeg dreper meg selv hvis jeg ikke kommer inn. Men jeg skal hvertfall gi alt jeg har for å prøve
Folk vil gå på de gode og dyre skolene fordi man får en faglig tyngde, kunnskap og forståelse som overgår "andre" skoler. Dette krever mer av den enkelte, og skolen er derfor ikke tjent med folk som ikke er smarte nok, eller arbeider hardt nok for å tilstrebe de beste resultatene. Jo bedre resultatet en skole oppnår, jo mer vil dem tjene i lengden.
Skoler som Stanford, Harvard, Berkeley, Princeton osv. er populære fordi det er gode skoler. Skoler som er kjente for å bringe frem og videreutvikle potensiale. Mange vellykkede, kjente forskere og professorer har blitt "avlet" frem ved disse skolene.
Dedikerte elever, og ikke minst dedikerte og dyktige lærere er nøkkelordene her.

Det sier seg selv at dette er vanskelige og krevende skoler. Men de må fylles opp, og dersom du arbeider målrettet og hardt kan du så absolutt komme inn!

Edit: Vet ikke hvordan smileyen på toppen havnet der...?
Sist endret av petterdass; 26. november 2011 kl. 21:23.
Sitat av jalig Vis innlegg
Dessuten så er BA på amerikansk uni 4 år. Lånekassen støtter ikke første året. Det må du finansiere selv. Håper du har spart penger for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikkje, ettersom skulane han nevner ligger på Lånekassens liste over skular der ein kan få tilleggstipend. Har linka til denne lista i innlegget mitt på første sida.
Det vanligste er vel ikke å gå direkte fra vgs eller high school til disse universitetene, hvertfall for internasjonale studenter. Vanligvis går man vel først på et "vanlig" universitet og tar en bachelor, så jobbe litt, og så ta en master eller begynne på en ny bachelor på et av disse universitetene.

http://www.nordlys.no/nyheter/article1079728.ece

http://www.aftenbladet.no/nytte/jobb...d-1940900.html

http://e24.no/jobb/e24-kaaring-hjalp...arvard/3782607

http://www.orapp.no/nyheter/jobb_og_...verste-hylle-/

Frivillge verv, arbeidserfaring, aktiv i studentpolitikken, høye karakterer og viktigst av alt ekte engasjement er vel stikkord som gjelder for de personene i artiklene. Flere anbefalingsbrev fra en professor på et universitet teller nok også høyere enn en ukjent vgs lærer. Det gjelder å skille seg ut i mengden.

Her finnes det sikkert litt mer informasjon:
http://www.ansa.no/

Universitetet i Oslo hadde forøvrig besøk av både Richard Dawkins og Noam Chomsky som holdt forelesninger i år, dog i sammenheng med jubileumet.
Sist endret av Fanfarlo; 26. november 2011 kl. 21:51.
Vil poengtere at man kan gjøre det bra på "mindre kjente, men veldig gode" universiteter. Hvorfor ikke vurdere for eksempel universitetet i Tokyo liksom? Mener også å ha sett at Israel har hatt solide universitet elnselns. Behøver ikke å ha Ivy League i navnet sitt for å kvalifisere seg til å studere der :P, men det er jo kanskje naturlig for deg å studere i et engelskspråklig land om du er halvt engelsk. Vil personlig tro at alle universiteter som ligger på topp 50 gjør det mulig å holde et høyt internasjonalt nivå.

Personlig planlegger jeg å ta et år på NTNU for å deretter kjøre resten av utdanningen min ved ETH Zürich, og muligens ta et utvekslingsår derifra til Japan/Kina for å lære meg språket og kulturen deres Får se om jeg er disiplinert nok, men ville blitt veldig skuffet om dette ikke skjedde.

Følte jeg måtte ut med noen ord her, synes utdanning er veldig gøy
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Følte jeg måtte ut med noen ord her, synes utdanning er veldig gøy
Vis hele sitatet...
Word! Utdanning - og særlig planleggingen, drømmene og målene - er gøy. Vi som er engasjert i denne tråden er det bare fordi vi ønsker det beste for TS. Men ikke ta ting du leser på et forum for seriøst, ikke velg utdanning fordi noen sa det til deg på freak.

Må igjen poengtere at jeg ikke synes du skal i militæret på noe som helst måte. Men dette er min personlige mening. Sånn rent akademisk sett, så er jeg rimelig sikker på at universitet > militæret. Er personlig imot militæret, så ville aldri tatt en fot innenfor de gjerdene. Men tror virkelig ikke det hjelper deg en dritt når det gjelder utdanning, så det vil være et år bortkastet. Førstegangstjeneste tror jeg ikke hjelper for noe. Disiplin bør du ha allerede nå hvis du skal gå til toppen.

Men jeg har et godt forslag til deg. Har du tenkt på Industriell design på NTNU? NTNU er en virkelig god skole! Det er skikkelig hardt, det kan jeg love deg. Godt studiemiljø også. Går her selv. Du trenger 5,8 i snitt for å komme inn, og jeg kan love deg at du har jobb før du er ferdig med utdannelsen, med god lønn, rett til toppen. Ta gjerne utveksling et år. Harvard, Berkely, MIT og Yale etc vil være noe hardere. Dvs at du må gå fra 8 timer jobbing hver dag til 12-14.
Sist endret av Chronic420; 27. november 2011 kl. 11:08.