Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 15724
Hallo alle sammen!
Fristen for å søke høyere utdanning nærmer seg med stormskritt, og i den forbindelse lurer jeg på hvilken utdanning som er det lureste å ta med tanke på fremtidig inntekt?
Er det noen utdanninger som peker seg ut for en som har ambisjoner om å tjene gode penger? Karaktersnitt spiller ingen rolle, men det kan ikke være noe som krever ekstreme fysiske ferdigheter.
For ordens skyld er jeg ikke interessert i kommentarer om at det er andre ting enn penger som er viktig og lignende.
Sist endret av gribene; 11. februar 2011 kl. 20:08.
Totalt patetisk å velge utdanning kun basert på lønn.
Du vil aldri kunne bli god i det du gjør, uten å ha en interesse for det.
Advokat med privat praksis?
Lege med privat praksis?

Gitt at du er dyktig har er det mye penger og hente her. Det er dog mye jobb også, lange dager, jobb på kveldstid osv.

Jeg skal ikke moralisere over hvorfor du vil ha høy lønn, det vil jo de fleste. Men en kombinasjon med noe du interesserer deg for er viktig for og bli dyktig. Du blir for eksempel ikke en god advokat med mindre du er interessert i det.
professor i hvilket som helst fag
Prosess operatør (Gir mulighet for jobb offshore) prosess/kjemi ingenør
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Det første jeg vil si er og bryte det du sier :P Ta en utdanning i noe du intereserer deg for, det er jo tross alt resten av livet ditt du skal drive med det, og du skal gjøre det mye!

Men jeg kan gi deg den infoen jeg sitter på for min utdanning.

Første året mitt gikk jeg elektro, for derreter og gå over på data og elektronikk. Nå går jeg 3p (påbyggning) for og kunne komme meg inn på høyskoler. Jeg skal neste år søke meg inn på høyskolen i gjøvik, der jeg skal ta en 3 årig utdanning. Da får jeg batchler (eller hvordan det skrives) men jeg stopper ikke der, etter dem 3 årene så går jeg videre opp til trondheim der jeg skal ta master grad (også mulig på gjøvik, men man får en anna status i trondheim) og etter jeg er ferdig med master, har jeg den nest høyeste utdanninga i verden. Jeg kan dermed gå videre på doktor grad, og da har jeg den høyeste utdanninga. Men om jeg orker dette vet jeg ikke. Master er på 2 år btw.

Målet mitt er og ha en årslønn på 1,2 mill etter skatt, og sitte med 100k i månden

Har også hørt at på olje platformer er det bra betalt, med en minstelønn på 400k som vaskedame :P
støtter Blackkoz sitt svar.

Men har du interesse for noe innen offshore, søker du nautikk på en høgskole som tilbyr deg den retningen. En gjennomsnitlig styrmann tjener 45 000,- i måneden i følge ssb.no, i tillegg til at man har sjømannsskatt.
Sist endret av Neutralizer; 11. februar 2011 kl. 20:12.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Totalt patetisk å velge utdanning kun basert på lønn.
Du vil aldri kunne bli god i det du gjør, uten å ha en interesse for det.
Vis hele sitatet...
Men du vet jo ikke at han skal basere karrierevei kun på lønnen. Kanskje han vil vite hvilke jobber som er godt betalt, slik at han kan sammenligne med egne interesser for å finne noe som passer med begge.

Jeg har laget et venn-diagram for å beskrive hva jeg mener:
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Totalt patetisk å velge utdanning kun basert på lønn.
Du vil aldri kunne bli god i det du gjør, uten å ha en interesse for det.
Vis hele sitatet...
Ut ifra det du skriver her, så regner jeg med at du underviser i moral.
Siden det er åpenbart noe du har interesse for
Sitat av Biologen Vis innlegg
Ut ifra det du skriver her, så regner jeg med at du underviser i moral.
Siden det er åpenbart noe du har interesse for
Vis hele sitatet...
Blackoz uttalte seg litt flåsete. Men det han sier er sant. Du finner ingen hjernekirurger som ikke liker det de gjør, iallefall til og starte med.
Sitat av murloc Vis innlegg
Blackoz uttalte seg litt flåsete. Men det han sier er sant. Du finner ingen hjernekirurger som ikke liker det de gjør, iallefall til og starte med.
Vis hele sitatet...
Jo det tror jeg faktisk, men uansett det er ikke poenget. Er helt enig i at det bør være en kombinasjonhan søker, omtrent som bronze viser.
For meg ble iallefall valget omtrent sånn fordelt på en interesse/lønn skala.
Jeg er ikke dødelig opptatt av å finne ut hvilke bjelker som tåler minst, og kanskje vil trenge en forsterkning. Men jeg hadde litt intresse for det, samt ganske stor interesse for klassisk fysikk. Men fordi det er litt lettere å få jobb med en ingeniør-utdanning, enn med bare en haug med fysikk-teori.. Så ble valget bygg-ingeniør!
Pakkefrakter, Amsterdam->Oslo->Amsterdam.
Skjønner meg ikke på de som ser på dette som "totalt patetisk". Hvis penger er viktig for å gjøre deg lykkelig så er det klart du kan ta utgangspunkt i yrker med høy lønn og se hvilke av disse som interesserer deg mest. Ser ikke at det skal være umoralsk, det er tross alt lønninga som betyr veldig mye av hvordan du har det utenfor jobben. Penger kan gi god motivasjon til å jobbe også, dog kanskje ikke like lenge som direkte interesse for yrket.
Det er ikke utdanningen som gir deg høy lønn, men jobben du får basert på utdanningen du tar.

Velger du en utdannelse du kan bruke bredt, øker også sjansen for at du får en jobb som betaler godt. En slik utdannelse kan f.eks. være Business Administration. Da kan du jobbe med det meste i forretningsverdenen. Problemet i dag er at det finnes så mange utdannelser å velge imellom, og mange av dem er for spesialiserte. Studerer du markedsføring, så kan du jobbe med det. Tar du bus.adm. så kan du også jobbe med markedsføring og masse annet.
Sitat av murloc Vis innlegg
Moralhore.

Det er idiotisk å klage over at noen vil tjene penger. Det er tross alt for veldig mange en faktor for og ta høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Hore hore.

[moral] Det er ekstremt viktig å basere seg på utdanning innen noe du liker. Deretter kan du begynne å tenke på lønn. Du skal tross alt holde på med det resten av livet, tenk hvor kipt det er å måtte grue seg til å gå på jobb!!! [/moral]

Petroleumsingeniør er en utdanning du kan tjene masse penger med...
Hva som helst som er vanskelig.

Lønna avhenger av hvilken jobb du får. Hvilken jobb du får avhenger av hvilke kvaliteter du har vist under studiet, og hvor mye nyttig du kan.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå er det jo heller ikke nøvendig å ha en høyere utdannelse for å ha høy lønn da.

Jeg har opptil dobbelt så høy årslønn som mine barndomskompiser som har valgt en høyere utdannelse, og mange av de har ikke jobb engang.

Det dummeste mennsker gjør er uansett å utdanne seg \ finne seg en jobb innenfor noe de ikke brenner for \ trives med.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Totalt patetisk å velge utdanning kun basert på lønn.
Du vil aldri kunne bli god i det du gjør, uten å ha en interesse for det.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du prøver og si.
Men i dagens Norge med de bolig prisene som er osv....
Så må man nesten ha en lønn som man kan leve av.

Hvem vil vel ha et liv som kun baserer seg på at lønna kun holder til hus lån/bil lån.

I work to live.
I dont live to work.
Sist endret av UrbanFreak86; 12. februar 2011 kl. 05:30. Grunn: Thug life
Flygeleder gir vel relativt bra avkastning med tanke på hvor lang utedannelsen er og hvor mye man tjener.
Det er vel ikke noen hemmelighet at mange jobber innenfor finans gir muligheter for veldig, veldig gode inntekter. Men regn med å jobbe veldig mange timer i uken.
eiendomsmegler gjør det også godt økonomisk kanske overkommelig studie. Vurdere selv og ta det etter at jeg er ferdig med informasjonsbehandling. Men tida får vise.
Eller så har enn jo offshore (brønteknikk eksempelvis)

Men som andre sier så er det patetisk og velge jobber etter lønn. Enn bør velge seg enn jobb hvor enn har interessen, Da vil en også holde ut lenger i en bedrift samt at en jobber seg oppover rang stigen, og jo lenger opp enn kommer jo bedre lønn får enn
Tro det eller ei den jobben man får mest for uten utdanning er søppeltømmer.
Denne har jeg lært er utrolig fin å holde seg til: Alltid velg en jobb utfra lønn\arbeidsmengde. Er ikke alltid like moro å jobbe og slite og tjene minst av alle, mens du ser sjefen din sitte og tjene 3-4 ganger så mye som deg bare fordi han har 2-3 års økonomiutdannelse.

Tenk alltid igjennom den der!! Lønn : Arbeidsmengde
Jeg vil dog påstå det er mentale ferdigheter som gir deg den beste inntekten, ikke "ekstreme fysiske ferdigheter" som trådstarten er ute etter. Dersom den eneste motivasjonen er å tjene penger vil jeg trekke frem finansbransjen som en mulig vei å gå. Master i finans eller økonomistyring med GODE karakterer (gjerne med ett eller flere år i utlandet) -> Komme seg inn som junior i en konsulentbedrift som McKinsey/PWC/Boston Consulting Group. Jobber man knallhardt slik at man klatrer i systemet ser man raskt millionene renne inn på konto samtidig som man innser at 'the sky is the limit'. Det skal forøvrig nevnes at en enorm andel av lederne i de største selskapene i Europa har bakgrunn fra konsulentvirksomhet.

Det finnes svært få raske veier til rikdom. Gjengangeren er hardt arbeid og et skarpt sinn.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
professor i hvilket som helst fag
Vis hele sitatet...
En professor er i all hovedsak ansatt i staten, absolutt ikke noen lønnsvinner. Øvre begrensning er rett over millionen brutto. Altså ikke ekstremt innen lønn.

Ta også med i beregningen at gjennomsnittsalderen for fast stilling i akademia i Norge er godt nord for 40 år, så det er ganske så kniving plassene og i akademia hvor mye går på hvor gløgg du er så kryr det av andre gløgginger.

Det finnes andre retninger som er raskere hvis det er utelukkene penger man er ute etter.
Kravene for for eksempel legestudiet er såpass høyt at det skulle forundre meg om du ikke hadde en interesse for fag generelt. Det vil ikke være så stor forskjell i hvilken vei du går, fordi man synes det å forstå nye ting og hvordan verden henger sammen er interessant nok i seg selv.

Jeg kunne tenkt meg å bli lege på grunn av lønnen, men det krever jo veldig mye innsats fra min side om jeg skal komme meg gjennom studiene/få gode nok karakterer for å passere kravene.
Jeg hadde en lærer i termodynamikk som hadde doktorgrad i naturgasshydrater hvis jeg ikke husker feil. 3 dagers uke, 2 måneder sommerferie og lange ferier rundt høst, jul, påske og vinterferie. 700000 i året.
Sist endret av The Rebel; 12. februar 2011 kl. 16:33.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Jeg hadde en lærer i termodynamikk som hadde doktorgrad i naturgasshydrater hvis jeg ikke husker feil. 3 dagers uke, 2 måneder sommerferie og lange ferier rundt høst, jul, påske og vinterferie. 700000 i året.
Vis hele sitatet...
Så må du ta ca 7+++ års utdannelse for å få doktorgrad
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Så må du ta ca 7+++ års utdannelse for å få doktorgrad
Vis hele sitatet...
Doktorgrad er 8 år. Bachelor - 3 år. Master - 2 år. Doktorgrad - 3 år.
Ikke alltid lang utdannelse er nødvendig for ganske grei lønn.

Automatiker er 3 år på VGS, og har en grunnlønn på 400-500 000 i året.
Så kommer alt av tillegg, så man havner fort på over millionen om man er heldig.

En læring jeg kjenner, jobbet i litt over et halvt år nå, har hatt rundt 120 000 utbetalt brutto de siste 2 mnd (jan og feb lønna)
Ikke noe å klage på det =)
Hvis temaet interesserer deg så er ikke det noe stress og man tjener vanligvis penger under doktorgraddelen.
Sist endret av The Rebel; 12. februar 2011 kl. 17:23.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Hvis temaet interesserer deg så er ikke det noe stress og man tjener vanligvis penger under doktorgraddelen.
Vis hele sitatet...
Heh... "stress". Vel hadde det vært enkelt så hadde nok fler gjordt det, men det stemmer at i Norge er det vanlig med doktorgradsstipend, på 3 eller 4 år (med eller uten pliktarbeid).

Lønnsmessig er det en relativt dårlig investering. For det første går du da 3-4 år med lavere lønn enn i privat næringsliv (hvis det finnes for det du tar grad innen) og du kommer tilsvarende senere ut i arbeidslivet og får dermed potensielt en lavere livslønn. Arbeidsmarkedet er heller ikke alvorlig stort når du er så spesialisert.
At man på død og liv må jobbe med noe man liker er imo typisk bortskjemt-norsk-drittpreik. Det er selvsagt en fordel, men på ingen måte en forutsetning. De fleste vet tross alt ikke helt hva de har lyst til, og ønskene og planene man har forandrer seg over tid.

Jeg f.eks ville mye heller sittet og kverulert samfunnsspørsmål enn knote med tall og krefter. Samtidig er jeg ikke interessert i å ta en høyere utdanning som gir jobb i staten hvor jeg tjener mindre enn en gjennomsnittlig grøfteape.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
En professor er i all hovedsak ansatt i staten, absolutt ikke noen lønnsvinner. Øvre begrensning er rett over millionen brutto. Altså ikke ekstremt innen lønn.

Ta også med i beregningen at gjennomsnittsalderen for fast stilling i akademia i Norge er godt nord for 40 år, så det er ganske så kniving plassene og i akademia hvor mye går på hvor gløgg du er så kryr det av andre gløgginger.

Det finnes andre retninger som er raskere hvis det er utelukkene penger man er ute etter.
Vis hele sitatet...
To av mine professorer på BI har over 1,7 i lønn i året.

Aksjemegling er også et høyst overbetalt yrke, men det krever veldig mye.
Oljeboring. Tjener rått og har mye ferie
Tror ikke du tjener så mye personlig av oljeboring

Men, jobber du på plattform, så tjener du ganske godt, og har normalt 2 uker arbeid og 4 uker fri =)
Ingeniører generelt tjener godt. Hva med å ta ingeniørstudier innenfor noe du finner interessant? Datamaskiner?

Onkelen min har forøvrig doktorgrad innen petroleum og jobber i Statoil. Han tjener en god del, har mange "perks" osv. men har et enormt arbeidspress. Han får dog godt overtidsbetalt osv. også da.
Sist endret av Esso; 13. februar 2011 kl. 13:41.
Jeg tenker å ta en sivilingeniør utdannelse på NTNU. Vil sjansene mine for lederstillinger øke drastisk hvis jeg slenger på en bachelor i økonomi etterpå?
Det å ha bachelor eller master i økonomi er alltid en fordel når det kommer til lederstillinger.
Generelt det meste av aktuell utdannelse fremmer det å ansette deg i en slik stilling.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
To av mine professorer på BI har over 1,7 i lønn i året.

Aksjemegling er også et høyst overbetalt yrke, men det krever veldig mye.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at BI betaler sine professorer omtrent det dobbelte av hva de ville tjent i statlig støttet utdanning, derimot vil jeg tro at professorer ved BI er meget attraktive som styremedlemmer og bi-verv - på lik med professorer andre steder er attraktive som styremedlemmer, rådgivere og gründere.

En av gründerne bak FAST (søketeknologiselskapet) innkasserte vel omtrent 50 millioner i gevinst når selskapet ble solgt til Microsoft. Et selskap startet på bakgrunn av forskning fra universitetet. Det er fortsatt ikke gjennomsnittlig for professorstanden...
Velg noe som ikke innebærer mennesker. Noe som du kan involvere deg i uten avbrytelser av andre. Hva det skulle vært vet jeg ikke, bare et tips jeg gir. Så slipper du å ha den emosjonelle biten å bekymre deg for hver dag
Oljebransjen er et sted for gode inntekter
Det lureste med tanke på fremtidig inntekt er så høy som mulig utdanning innenfor noe du interesserer deg/liker å drive med. Sjansen for å bli utbrent og deprimert er en del høyere hvis du driver med noe du ikke interesserer deg for, og det er vel ikke så veldig lurt med tanke på fremtidig inntekt?
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Tviler sterkt på at BI betaler sine professorer omtrent det dobbelte av hva de ville tjent i statlig støttet utdanning, derimot vil jeg tro at professorer ved BI er meget attraktive som styremedlemmer og bi-verv - på lik med professorer andre steder er attraktive som styremedlemmer, rådgivere og gründere.

En av gründerne bak FAST (søketeknologiselskapet) innkasserte vel omtrent 50 millioner i gevinst når selskapet ble solgt til Microsoft. Et selskap startet på bakgrunn av forskning fra universitetet. Det er fortsatt ikke gjennomsnittlig for professorstanden...
Vis hele sitatet...
Selvsagt holder de foredrag andre steder og får veldig godt betalt der, men det var bare et eksempel på professorer som tjener mye.
Da er det jo ikke i jobben som professor, men i funksjon av å være en flink og driftig person.

Det er et gjennomgangstema at skal man tjene penger bør en velge en jobb hvor en får betalt etter meritt og ikke etter tid. Å bytte tid mot penger blir man aldri rik av, å bytte kunnskap eller ferdighet mot penger derimot...
Å ta en master eller veldig høy utdanning er ikke alltid så lønnsomt. Ikke sikkert du tjener så veldig mye mere med en videreutdanning. Og om du er overspesialisert og har krav på høyere lønn er det muligens slik at du ikke blir ansatt fordi selskapet ikke har råd til å gi den lønnen, og egentlig trenger man ikke den masteren for å gjøre jobben. Og du sitter igjen med stort studielån som regel. Og tenk så kjedelig om du mister all interesse. Og plutselig må ta en ny utdanning fordi du kjeder deg ihjel..
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
En annenting er og bli sjef i eget selskap, skaffe arbeidere og da tjener du penger på dem sin jobb.

Blant annet som snekker... Jeg har hørt om en dude som gjorde akkurat dette, og han ansatte en del polakker til og jobbe for seg. Det eneste han gjorde var litt kontorarbeid og kjøre matriell opp/ned ifra stedet dem jobbet. Dette skaffet han en intekt på drøyt 1 mill i året xD
Bli lokfører. Etter et års skole+opplæring i bedrift, har du en startlønn på ca. 450 000kr/året. Det er en del ubekvem arbeidstid, så mange havner på opp mot 800 000kr/året.

Mvh!
Sitat av Harabo Vis innlegg
En annenting er og bli sjef i eget selskap, skaffe arbeidere og da tjener du penger på dem sin jobb.

Blant annet som snekker... Jeg har hørt om en dude som gjorde akkurat dette, og han ansatte en del polakker til og jobbe for seg. Det eneste han gjorde var litt kontorarbeid og kjøre matriell opp/ned ifra stedet dem jobbet. Dette skaffet han en intekt på drøyt 1 mill i året xD
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett å si at han bare gjør "litt kontorarbeid" når han har kommet i gang, men det å starte en suksessfull bedrift ligger det MYE arbeid i. Ikke det at det er en dum idè, men ikke bagatelliser arbeidet som må til for å få hjulene til å snurre av seg selv.
Sist endret av fetter; 23. februar 2011 kl. 11:28.
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er veldig lett å si at han bare gjør "litt kontorarbeid" når han har kommet i gang, men det å starte en suksessfull bedrift ligger det MYE arbeid i. Ikke det at det er en dum idè, men ikke bagatelliser arbeidet som må til for å få hjulene til å snurre av seg selv.
Vis hele sitatet...
Amen.

Har selv et par bekjente som driver for seg selv. Utad så er det "litt" kontorarbeid med trekking i trådene, men på baksiden av medaljen så er det på bekostning av tilgjengelighet med påfølgende lite fritid og vilje til å ta risiko med konsekvenser for seg selv og familie.