Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  140 69100
Som topic sier.

Hvilken utdanning gir mulighet for lønn over million?
Uansett hvilken, bare du får større sjans til å få en slik lønn.
Siviløkonom, lege, advokat, ingeniør av et eller annet slag.
Sitat av toeless Vis innlegg
ingeniør av et eller annet slag.
Vis hele sitatet...
No way. Not gonna happen easily..
Lege, økonom, advokat, ingeniør, den slags....

Men vil anbefale deg å ta en utdannelse som du liker, ikke bare tenke på penger
Jeg lurte mer på Indøk på NTNU?

PS: Dette er noe jeg har lyst å gå på. Hadde lyst og gå data (et eller noe) ingeniør, men samtidig lyst til og bli noe Entrepenør. (?)
Sist endret av JohansenTurbo; 30. april 2010 kl. 18:00.
Jeg har lyst å bli lege. Ikke pga penger, men fordi jeg liker å hjelpe folk og jeg syns faget er meget interresant.. Er stasjonert på en sykestue i forsvaret som medic. Stortrives med jobben. Dette er ikke et realistisk mål da jeg enda ikke har studiekompetanse og ikke har like kjempe høyt snitt =)
Et tips er at du ikke blir rik av å jobbe, så lenge du ikke er sjef i statoil eller noe slikt....
Skal du bli rik, bør du få andre til å jobbe for deg, eller gjøre jobber du bare trenger å gjøre en gang og tjener på det i lang tid fremover.

Kaizen
Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Jeg lurte mer på Indøk på NTNU?

PS: Dette er noe jeg har lyst å gå på. Hadde lyst og gå data (et eller noe) ingeniør, men samtidig lyst til og bli noe Entrepenør. (?)
Vis hele sitatet...
Indøk på NTNU er elitestudiet. Kommer du inn dit og gjør det bra er det nesten garantert god lønn. Har en kamerat som går der 3.året, og han forteller at folk blir plukket ut til veldig gode stillinger før de er ferdige.
Flyger (titegn)
Oki. Noen som vet noe mer om dette studiet?
Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Jeg lurte mer på Indøk på NTNU?
Vis hele sitatet...
Har du evner til å komme inn der, så er det ikke vits at du sitter på nettet og spør på et forum om hva som er elitestudier. Det ligger lett tilgjengelig på nett. Kommer du inn og gjennomfører disse studiene, er du i toppen av hva utdanning i Norge kan tilby.

Jeg ville sagt at de som tjener mest penger av elitestudiene i Norge, er de som handler om næringsliv og teknologi, da lite innen medisin gir kjempeinntekter. En lege som tjener mye penger, er rett og slett en lege som jobber mye, og har jobbet hardt for sin spesialisering.
  1. Medisin høst, Universitetet i Oslo - 75,3 \ 65,2
  2. Medisin vår, Universitetet i Oslo - 74,3 \ 63,8
  3. Medisin, NTNU - 74,1 \ 64,3
  4. Medisin, Universitetet i Bergen - 73,3 \ 63,0
  5. Medisin, Universitetet i Tromsø - 73,1 \ 63,0
  6. Odontologi, høst, Universitetet i Oslo - 72,3 \ 61,8
  7. Odontologi, vår, Universitetet i Oslo - 71,2 \ 60,9
  8. Ernæring, Universitetet i Oslo - 70,9 \ 61,8
  9. Psykologi profesjonsstudium, høst, Universitetet i Oslo - 70,6 \ 60,7
  10. Odontologi, Universitetet i Bergen - 69,6 \ 61,0
  11. Odontologi, Universitetet i Tromsø - 69,6 \ 60,7
  12. Psykologi profesjonsstudium, vår, Universitetet i Oslo - 69,5 \ 59,4
  13. Veterinær, Norges Veterinærhøgskole, Oslo - 68,9 \ 61,8
  14. Nanoteknologi, NTNU - 67,6 \ 66,0
  15. Human ernæring, Universitetet i Bergen - 67,3 \ 59,8
  16. Industriell økonomi, NTNU - 66,3 \ 64,5
  17. Økonomi og ledelse, årsstudium, Høgskolen i Oslo - 63,6 \ 52,8
  18. Journalistikk, Høgskolen i Oslo - 63,5 \ 56,9
  19. Arkitekt, NTNU - 63,5 \ 59,8
  20. Industriell design, NTNU - 63,5 \ 61,6
  21. Idrett, årsstudium, Høgskolen i Bergen - 63,2 \ 56,5
  22. Spansk, årsstudium, Høgskolen i Oslo - 62,5 - 50,3
  23. Farmasi, Universitetet i Bergen - 61,8 \ 58,1
  24. Økonomi og ledelse, årsstudium deltid, Høgskolen i Oslo - 61,5 \ 40,5
  25. Dyrepleier, Norges Veterinærhøgskole - 61,5 \ 54,3
Vis hele sitatet...
Samtidig er det ikke alltid det som er mest populært som er det beste. Du kan jo se at Idrett, spansk, ernæring m.m. er veldig populært.

Ting går i bølger. Jeg tror at ingeniørbølgen er på vei, og at dette kommer til å bli kamp om. Løsningen for de middelmådige (smarte, men ikke nerder) blir da å ta en bachelor på en høyskole, og bruke gode karakterer derfra til å søke seg videre på en master i utlandet eller gode gamle NTNU. Skal du ha de spennende jobbene holder det ikke med bachelor lenger.

Jeg går selv på M.Sc. Innovasjon og Entreprenørskap på HiB (samarbeid med UiO). Det er mye gode fag å ta der, og jeg gleder meg til å skrive en master innen dette. Hvor du får undervisning er i mine øyne ikke viktig i det hele tatt for hvor mye du lærer. Det er fullstendig opp til deg å gjøre en best mulig masteroppgave. Ryktet til skolen er det som avgjør hvor lett det kan bli for deg videre. Går du på NTNU får du nok dobbelt så mange og gode jobbintervju som en som går på HiB, UMB, UiS osv.

Da kommer gulltipset: STUDER I UTLANDET. 70-30 (stipend-lån) finansiering fra lånekassen. Det er en gullfugl som alt for få benytter seg av. Akkurat nå tar jeg kveldskurs på Rice University i Houston. Det er en helt annen verden enn i Norge. Lærerne KAN det de snakker om og har direkte erfaring med teknologien og næringslivet. Det kommer ikke til å bli dyrere for deg totalt sett, men du kommer til å lære mye mer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
No way. Not gonna happen easily..
Vis hele sitatet...
Null problem i en ingeniørstilling selv om man ikke er ingeniør også.
Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Oki. Noen som vet noe mer om dette studiet?
Vis hele sitatet...
Vel. Indøk er kryssningen mellom ingeniøren og økonomen. De får litt av begge verdener. Økonomisiden (forretningsdelen) innebærer markedsføring, produktutvikling, prosjektledelse osv osv, mens ingeniørsiden blir de vanlige matte og fysikkfagene, kombinert med materiallære og tilvikningsmetoder.

Om du kommer inn der, er ditt sosiale liv veldig redusert i 5 år. (mange også 6år pga karakterpresset). Her er det vill konkurranse, og Indøk-gutta er kjent for å være av værste sort.

Som sagt, vanskelig å komme inn, hva har du i karaktersnitt?
Slik jeg forstår deg Matthiesen så burde jeg ta en bachelor i noe av det jeg er intressert for og etter det dra til utlande og studere det andre jeg liker?

Vil ha teknologi, entrpenørskap og økonomi i lommen når jeg skal begynner og jobbe.

Jeg er ikke ute av u.skolen enda, men tenkte jeg må begynne nå å finne ut hvilket snitt jeg trenger for å komme ditt jeg vil. Har 3.9 i snitt nå.
Sist endret av JohansenTurbo; 30. april 2010 kl. 18:26.
Først og fremst bør du ikke velge jobb og utdannelse etter lønn alene.

Videre er det oftest sant det som Kaizen sier, start ditt eget firma, ha en god idé, og hvis du har flaks så blir du steinrik.

Du kan også spesialspesialisere deg innenfor en liten sektor. Hvis du da blir en av de beste innenfor et lite felt, er det ofte mulig å hente gode lønninger.
Du kan jo selvfølgelig også være djevelsk god til det du driver med. Min far har bare 2 år vgs og 3 årig bachelor, men tjener ganske fett på en lederstilling, nettopp fordi han er god.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Null problem i en ingeniørstilling selv om man ikke er ingeniør også.
Vis hele sitatet...
Nå regner jeg ikke deg som en vanlig person. Du er en maskin.

Jeg ser på spørsmålet til trådstarter som at han tenker på startlønn eller lønn innen 5-10 år. En ingeniør, verken master eller bachelor, skal ikke forestille seg millionlønn. En startlønn for en M.Sc tenker jeg ligger på 4-450 i dag. Stigen er ikke så bratt heller. Nå er jeg ikke NITO-medlem, men kan noen gå inn og gi oss noen tall?

Derimot. Du kan alltids tjene en million i de fleste yrker (private) om du jobber HELE TIDEN. Det tar jeg ikke med i beregningen, med vilje.

Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Jeg er ikke ute av u.skolen enda, men tenkte jeg må begynne nå å finne ut hvilket snitt jeg trenger for å komme ditt jeg vil. Har 3.9 i snitt nå.
Vis hele sitatet...
Da er det bare å ta seg sammen, for å komme inn på Indøk skal du ha flere 6ere enn 5ere, for å si det sånn.

Så fortsett på tanken jeg hadde. B.Sc i Norge, få gode karakterer der, søk deg inn i utlandet på en M.Sc.

Faktisk, om du vil på en god skole i utlandet er det LETTERE å ta en bachelor på en "dårlig" skole enn en "god" skole. Du skal jo søke med karakterene dine. Konkurransen på skolen avgjør hvor lett det er å få gode karakterer. På en stor skole som NTNU er det mange som er ute etter toppen, og de nøler ikke med å fryse deg ut fra studiegrupper.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vel. Indøk er kryssningen mellom ingeniøren og økonomen. De får litt av begge verdener. Økonomisiden (forretningsdelen) innebærer markedsføring, produktutvikling, prosjektledelse osv osv, mens ingeniørsiden blir de vanlige matte og fysikkfagene, kombinert med materiallære og tilvikningsmetoder.

Om du kommer inn der, er ditt sosiale liv veldig redusert i 5 år. (mange også 6år pga karakterpresset). Her er det vill konkurranse, og Indøk-gutta er kjent for å være av værste sort.

Som sagt, vanskelig å komme inn, hva har du i karaktersnitt?
Vis hele sitatet...
Jeg går en geeke linje,allmenn andre året( alle i klassen hadde 5.0 i snitt eller mer)
Vi fikk besøk fra INDØK-linjen og for de som ikke orker/ ikke gode nok karakterer til å komme inn på den linjen kan ta vanlig sivil-ingeniør første året og så bytte til Indøk andre året(Men du skal være ganske så syk smart om du skal inn på sivil-ingeniør og....
Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Jeg går en geeke linje,allmenn andre året( alle i klassen hadde 5.0 i snitt eller mer)
Vi fikk besøk fra INDØK-linjen og for de som ikke orker/ ikke gode nok karakterer til å komme inn på den linjen kan ta vanlig sivil-ingeniør første året og så bytte til Indøk andre året(Men du skal være ganske så syk smart om du skal inn på sivil-ingeniør og....
Vis hele sitatet...
Det stemmer på bachelor rundt i Norge også..

Det er et tips alle burde bli litt mer klar over. På ingeniørstudier er de første semesterne rimelig like, om ikke identisk. Det vil alltid være noen som hopper av hele greien, og man kan bytte over om det er ledig plass.

Jeg tenker at om dette blir for vanlig, vil det ta slutt også. Men så lenge noen få ønsker å bytter hvert år, tillater de det.

Så:
1. Se hvilken type ingeniør du vil bli (maskin, marin, elkraft, data osv)
2. Se hvilket institutt denne linjen hører til (maskin og marin, data, elektronikk)
3. Søk på ALLE linjene som hører til samme institutt (f.eks er alle disse linjene på HiBs institutt kalt Maskin og Marin: Produksjonsteknikk, Energiteknikk, Marinteknikk, Maskin og Undervannsteknikk)
4. Kommer du ikke inn på ditt førstevalg? Godta en annen linje og bytt over.
jo man blir rik av og jobbe, men som sagt kommer bare ann på hvor mye mann vil jobbe (og hvis du har en lav betalt jobb så kan du regne med å bli utbrent fort..)

gå heller for en utdanning du liker / syns er intressant, penger er ikke alt så lenge men har nokk av dem
Sist endret av random40348; 30. april 2010 kl. 18:43.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
gå heller for en utdanning du liker / syns er intressant, penger er ikke alt så lenge men har nokk av dem
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som klarer å få nok ;-)
Når lønna begynner å tippe 5-600k så har du som regel mindre igjen etter skatt enn de som tjener under halve millionen i året. Så poenget med å tjene en million er egentlig bare waste of money (fnis) siden du blir skattet deretter.
Sitat av margido Vis innlegg
Når lønna begynner å tippe 5-600k så har du som regel mindre igjen etter skatt enn de som tjener under halve millionen i året. Så poenget med å tjene en million er egentlig bare waste of money (fnis) siden du blir skattet deretter.
Vis hele sitatet...
Er du ikke riktig vel bevart? Påstår du at en som tjener 1.000.000,- før skatt, sitter igjen med mindre enn en som tjener 500.000,- før skatt, etter skatt?

I såfall er det ikke overhengende fare for at du kommer til å nå noen av de inntektsnivåene der...
Jeg har ingeniører i familien som tjener godt over en mill. Med en Bachelor i data. Men skal sies at denne bachelor-graden ble tatt på tidlig 80-tallet så det er jo litt erfaring inne i bildet også.
Helikopterflyger, utbetalt 65000 etter skatt i mnd, som styrmann. Vanskelig å komme seg inn i de feteste jobbene da.
Offshore er det ikke så alt for umulig å tippe 1 mill med lønn + tillegg/overtid =)
Får man litt høyere stillinger, så stiger lønnen enda mer
Tilbake til det egentlige spm for denne tråden.... Hvilken jobb man kan tjene 1 million i fort....
Man kan komme på en god idé og selge patentet med en hvis avkastning på salget.
Bli gründer(Idar Vollvik er nå millionær igjen etter å ha vært personlig konkurs for litt siden)
Bli lege
Få agenturer på en drøss med varer å få avkastning på salget
eller starte en egen bedrift i noe du vet kommer til å trenge ansatte osv(byggebransje o.l)
De rikeste i Norge har vel ikke lege eller Indøk eller nanoteknologi utdannelse.
Røkke: Brukte komfirmasjonspengene på fiskebåt og reiste over Atlanteren som 16-åring for å bli reketråler. Gutten tror jeg ikke var så skolesmart og det sies at han har dysleksi. Han er vel en av Norges rikeste menn. (Edit me if I'm wrong)
Er det ikke en del penger å hente på å starte en Rimi eller noe?
Tviler på at man blir rik av å være advokat. Det er nok bare noen få som blir det. Leger tjener vel ikke over 1 mill heller? Kanskje 700 000 i året, men ikke 1 mill. Uansett, hvem vil bli lege? Æsj.

Det er vanskelig å bli rik. Hadde det vært en enkel oppskrift, hadde alle gjort det. Aksjer, økonomistudier, lang utdannelse innen noe crap osv. er ingen garanti for at man tjener mye.
Sats på Kirurg å jobb for forsvaret I Afganistan.

Sitat av Purge Vis innlegg
Tviler på at man blir rik av å være advokat. Det er nok bare noen få som blir det. Leger tjener vel ikke over 1 mill heller? Kanskje 700 000 i året, men ikke 1 mill. Uansett, hvem vil bli lege? Æsj.
.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke noe form for interesse innen helsefaget får jeg ble medic i forsvaret. Nå er jeg veldig interresert i å hjelpe andre mennesker og kunne godt tenkt meg å bli lege.
Utdanning vil jeg ha! Må jo ha et grunnlag til livet. Visst Røkke Mister alt han har nå. Må han ty til fisking. Jeg vil gjerne ha noen bein og stå på slik at jeg kan risikere og gå konk med et firma jeg fikser.

Men, ja det finnes ikke noen oppskrift på hvordan du skal bli rik...
Sist endret av JohansenTurbo; 30. april 2010 kl. 20:42.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av margido Vis innlegg
Når lønna begynner å tippe 5-600k så har du som regel mindre igjen etter skatt enn de som tjener under halve millionen i året. Så poenget med å tjene en million er egentlig bare waste of money (fnis) siden du blir skattet deretter.
Vis hele sitatet...
Tja, når jeg tjente 250.000 i året betalte jeg 34% i skatt, på 750.000 i året betaler jeg 32%.

Go figure.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
No way. Not gonna happen easily..
Vis hele sitatet...
Broren min er petroleum ingeniør, han tjente over en million i fjord...
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg ser på spørsmålet til trådstarter som at han tenker på startlønn eller lønn innen 5-10 år. En ingeniør, verken master eller bachelor, skal ikke forestille seg millionlønn. En startlønn for en M.Sc tenker jeg ligger på 4-450 i dag. Stigen er ikke så bratt heller. Nå er jeg ikke NITO-medlem, men kan noen gå inn og gi oss noen tall?
Vis hele sitatet...
NITO sine tall ser ikke ut til å skille mellom M.Sc og B.Sc.. Uansett, tallene for gjennomsnittlig startlønn, altså lønn for ingeniører 0 år etter eksamen, er:

Statlig sektor: 31451 kr/mnd
Kommunal sektor: 32069 kr/mnd
Privat sektor: 33071 kr/mnd

Tallene er fra NITOs lønnstatistikk fra 1. januar 2010.

Tekna er en organisasjon for de med M.Sc i teknologi og naturvitenskap, og oppgir følgende gjennomsnittlig lønnsnivå for sine medlemmer med eksamineringsår 2009:

Statlig sektor: 375 488 kr/år
Kommunal sektor: 409 372 kr/år
Privat sektor: 420 062 kr/år

Tallene er fra Teknas side, og er altså ikke bare for ingeniører. Ettersom jeg aldri har fått somlet meg til å melde meg inn i Tekna, har jeg ikke tilgang til detaljert statistikk som kunne vist ingeniørlønn alene.

Når det kommer til millionlønn for sivilingeniører, så er ikke det uhørt. Det er flere eksempler på sivilingeniører som driver sin egen bedrift og tjener såpass. Som vanlig ansatt, derimot, så ligger lønnen en del lavere, og de fleste er tross alt vanlige ansatte. Å finne en utdanning som gir en gjennomsnittlig startlønn, eller gjennomsnittlig lønn i det hele tatt, på over millionen, skal nok godt gjøres.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Er du ikke riktig vel bevart? Påstår du at en som tjener 1.000.000,- før skatt, sitter igjen med mindre enn en som tjener 500.000,- før skatt, etter skatt?

I såfall er det ikke overhengende fare for at du kommer til å nå noen av de inntektsnivåene der...
Vis hele sitatet...
Nå var det satt på spissen, men vet flere kjenninger som har sagt at de trivdes bedre når de tjente under halve millionen enn over siden de blir skattet ihjel. Mulig det føles sånn siden du SKAL tjene mer, men føles vel ut som at man sitter igjen med mindre. Nå kan jeg ikke allverden om skattenivået i Norge, men ifølge wikipedia så:

Toppskatten og eiendomsskatt er blant skatteformene som bidrar til høy marginalskatt for skatteytere med stor formue eller høye inntekter. Toppskatten betales ikke av inntekter under kr. 441.000,-. For inntekter av de neste 275.600 betales 9% i toppskatt. For enda høyere inntekter betales 12% i toppskatt (tall fra 2009).
Vis hele sitatet...
Sånn smålige svar kan du drite i. Om jeg blir å tjene 300k i året eller 600k vet ikke du noe om basert på innlegget mitt.
Sist endret av margido; 30. april 2010 kl. 22:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido Vis innlegg
. Nå kan jeg ikke allverden om skattenivået i Norge, men ifølge wikipedia så:
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje allverda til matematikk heller tydlegvis. Om du betaler 9% av dei første 275k over 441k så vil ikkje det sei at du får mindre utbetalt enn om du tente under 441k. Det vil sei at du betaler større andel av inntekta di i skatt. Såkalla progressivt skattesystem - der en betaler forholdsvis meir skatt ved større inntekt.
Det er ikke slik at du kan sitte igjen med mindre nettolønn om du går opp i bruttolønn. Hvis du leser sitatet fra Wikipedia grundig, så ser du at toppskatten belastes for det du tjener over 441000, ikke for resten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan ikkje allverda til matematikk heller tydlegvis. Om du betaler 9% av dei første 275k over 441k så vil ikkje det sei at du får mindre utbetalt enn om du tente under 441k. Det vil sei at du betaler større andel av inntekta di i skatt. Såkalla progressivt skattesystem - der en betaler forholdsvis meir skatt ved større inntekt.
Vis hele sitatet...
Nei det vet jeg også. Mulig jeg skrev det på en dum måte, men de jeg kjenner som tjener godt har sagt at det føles ut som at man sitter igjen med mindre penger selvom man tjener mer enn "hvermansen". Akkurat på grunn av toppskatt. Akkurat som du sier på slutten, man betaler mer skatt ved større inntekt.

Edit: Ser jo poenget ditt slashdot, og ser også at jeg formulerte meg helt rævva.
En jobb offshore vil sikre deg en god lønn, og mye tid i hjemmet.

2 uker på, 4 uker hjemme.
et halv år på, et halvt or hjemme osv...
Sitat av margido Vis innlegg
Mulig jeg skrev det på en dum måte, men de jeg kjenner som tjener godt har sagt at det føles ut som at man sitter igjen med mindre penger selvom man tjener mer enn "hvermansen". Akkurat på grunn av toppskatt. Akkurat som du sier på slutten, man betaler mer skatt ved større inntekt.
Vis hele sitatet...
Hvordan og hvorfor skal man kunne føle at man sitter igjen med mindre penger etter å ha gått opp i lønn, når man gjør samme jobben like lenge og ender med å få mer penger utbetalt hver lønningsdag..?
Sist endret av Provo; 30. april 2010 kl. 22:53.
tjene èn mill i året?

- Selger (forsikring franchise)
En jeg kjenner tjente 1 500 000kr i fjor på salg av forsikring på privatmarkedet. Du jobber mot kun provisjon, og mot "kalde kunder", dvs kunder som ikke har forsikring fra før i det selskapet du jobber i.

- Franschisetaker innen forsikring
Kjenner sjefen til han som tjente 1 500 000kr i fjor, han kjøpte en franchisekontrakt med et selskap (skal ikke si hvilket), og tjente 11 5000 000kr i fjor.

Utdanning? ingenting, det du trenger en en kjapp kjeft, lav flau terskel og pågangsmot.
(pluss lave faste kostnader første året da du ikke tjener mye, ikke mange venner da du er lite sosial, ikke dame for det har du ikke tid til)

Selv jobber jeg innen finans og administrerer mye av pengene til disse gutta, jobber 8-16 og tjener 500 000kr i året. Kjenner jeg trives bedre med å ha venner, fritid og samboer. Jeg er i midten av tjueåra, og kommer vel på en årslønn rundt 550 - 600 000kr innen et par år. Kunne tjent 700 000kr om jeg jobbet i Oslo. Men der ville mine faste kostnader vært betydelig større, og fortjenesten ville gått i dass.

Utdanning: Bachelor i markedsføring, master i management ved NTNU (MBA)

En annen kompis av meg er elektriker, og jobber som vedlikeholdsmedarbeider på en flyplass (lys på rullebaner etc), og tjener 650 000kr inkl overtid.

Få utdanninger gir deg en lønn på en mill og over, det er hva du gidder å gjøre som er kluet. Om du er villig til å jobbe steinhardt som selger, eller om du er keen på ett tonn overtid som faglært kan du tjene fett med penger. Det du må tenke på er om det er penger som er viktig, eller om det er andre ting som betyr mer. Om du vil tjene mye, går dette alltid på beg´kostning av noe annet. OM du ikke mot alle odds gjør det godt som daytrader e.l.

btw det som sies om indøk lønna kan nok med hell edrueliggjøres:
om "indøk"-lønna:
....."Mens gjennomsnittlig totallønn (inkludert bonus, overtid og tillegg) for diplomkullet 2008 var 477.400 kroner, har fjorårets kull en snittlønn på 464.500 kroner."
sakset fra dn.no
http://www.dn.no/karriere/article1858235.ece
Begynn å selg kopimaskiner, scannere osv. Vet om en som driver med det. Han startet sitt eget firma som 22-åring og har 1,2 mill i inntekt nå.
edit: ikke 11 5000 000, men 11 500 000.. jøss.. godt jeg ikke er regnskapsfører. jeez
Stefaren min jobber som igeniør for Aker, og han er leder for et lite team som jobber med utvikling av noe rørsystemer. noe med trykk eller noe. Jeg tror han tjener ganske bra
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Da kommer gulltipset: STUDER I UTLANDET. 70-30 (stipend-lån) finansiering fra lånekassen. Det er en gullfugl som alt for få benytter seg av.
Vis hele sitatet...
Skulle virkelig ønske at det var sant, men det er det nok ikke. Er på 7. året nå (!) ute og kan bekrefte at det ikke dreier seg om 70 - 30 stipend - lån, men motsatt. Det er kjipe når skolepengene ofte koster skjorta. Ellers er jeg enig i at det er lurt. Ja, du får gjeld, men samtidig får du ofte bedre lønn også (for ikke å snakke om alle de fine stundene du får og alle de flotte folkene du møter). Det at du har dratt ut litt i livet tar seg godt ut på CVen og ved å bo et annet sted får du gjerne litt språk med på kjøpet. Med mindre du er en expatidiot som bare henger sammen med andre expatidioter.
Ingen som har nevnt arkitekt her??

Faren min er arkitekt og tjener nok. Han har riktignok eget firma, så han kan jobbe/tjene så mye som han orker. Så lenge han har ting å tegne da selvsagt. Men han må som regel si nei til jobber siden han har så mye å gjøre.
Snittet på Indøk i fjord/år var 5,8 for førstegangssøkere. Så hvis du har 3,9 i snitt nå må du jobbe noe SYKT da de fleste som tar studiespesialiserende (det du trenger for Indøk; Realfagspesialisering (matte R2 + fysikk 1)) synker i snitt...
Sitat av Weili Vis innlegg
Skulle virkelig ønske at det var sant, men det er det nok ikke. Er på 7. året nå (!) ute og kan bekrefte at det ikke dreier seg om 70 - 30 stipend - lån, men motsatt.
Vis hele sitatet...
Å? Sorry, da feilinformerer jeg folk i såfall. Jeg får 70% stipend fra lånekassen til skolepenger gjennom gründerskolen.

http://www.grunderskolen.no/finansiering.php

Så hvordan har du det med skolepenger i utlandet? Hvor mye ligger det på, hva går du på, og hvor mye støtte får du?
Åpne franchise-light Kiwi Minipris. Ikke kødd, veldig gode bonusordninger, hvis du er villig til å legge i en innsats. Vet om et par Kiwi-butikksjefer som tjener over 1mill.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Jeg vil tro at saa godt som ALLE nordmenn lett kan tjene over en mill i aaret om de gaar inn for det og er villige til det. Om man jobber noen aar i Norge, sparer alle pengene, flytter til Soer-Amerika, kjoeper en stor jordlapp og ansetter en haug av billige arbeidere, saa er det ganske lett aa tjene store penger paa frukt og groensaker, f. eks. noetter.

Det er jo selvfolgelig ogsaa mange andre ting man kan gjoere
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg vil tro at saa godt som ALLE nordmenn lett kan tjene over en mill i aaret om de gaar inn for det og er villige til det. Om man jobber noen aar i Norge, sparer alle pengene, flytter til Soer-Amerika, kjoeper en stor jordlapp og ansetter en haug av billige arbeidere, saa er det ganske lett aa tjene store penger paa frukt og groensaker, f. eks. noetter.

Det er jo selvfolgelig ogsaa mange andre ting man kan gjoere
Vis hele sitatet...
Kan du gi meg en kalkyle på dette geniale forslaget ditt? Det henger ikke på greip i mine øyne.