Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 6240
Dette stod på forsiden av Dagsavisen idag. Avisinnlegget kan leses her:http://www.dagsavisen.no/meninger/article466638.ece

Det dreier seg om det voldsomme frafallet på videregående, som politikerne nå har begynt å få øynene opp for. Gutter, særlig på yrkesfag, dropper ut av videregående skole. Samfunnet idag er lagt opp slik at det er vanskelig å klare seg med kun grunnskoleutdannelse. Alle kan ikke bli professorer, men man ser at de uten noen form for utdannelse sliter med å finne seg tilrette i samfunnet (arbeidsledighet, psykiske problemer etc.). Dette er et problem på landsbasis, men særlig i nord.

"Hvem det er som faller fra videregående skole, sier statistikken ganske mye om. Er du yrkesfagelev, gutt, bosatt i et av de tre nordligste fylkene og har foreldre som selv ikke har utdanning utover grunnskolen, ligger du syltynt an."

Hvorfor er det så mange som ikke greier å fullføre vgs? Og hvorfor særlig gutter? Noe er åpenbart galt med systemet, men hva?
Noen mener at det skyldes for mye almenfag dyttet inn i yrkesfag, du må kunne analysere et dikt skrevet for 200år siden, ellers får du ikke fagbrev som bilmekaniker. Andre mener at det skyldes holdning og generelt latskap.

Personlig så har jeg jobbet som slave/vikar for Nortura siden jeg tok fagbrev. 0 dager, 2 timer fravær, snitt på 5, fagprøve bestått meget godt, og i morgen skal jeg på jobb som en renholder med en fancy moppe-tralle. Dette er en jobb jeg lett kunne fått og klart uten å brukt 3 år på VGS.
Det er ikke noe som er åpenbart gærent med systemet. Det handler bare om hva man prioriterer i den alderen.
Sitat av tanx Vis innlegg
Det er ikke noe som er åpenbart gærent med systemet. Det handler bare om hva man prioriterer i den alderen.
Vis hele sitatet...
Ehm det er så mye galt med systemet at jeg ikke en gang orker å nevne noe!
Alle som har gått videregående opplæring kan jeg vedde på at kan tenke på minst en ting som burde endres med skolen.

Da kan jeg starte: Lærere som ikke kan opplæringsloven.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Ehm det er så mye galt med systemet at jeg ikke en gang orker å nevne noe!
Alle som har gått videregående opplæring kan jeg vedde på at kan tenke på minst en ting som burde endres med skolen.

Da kan jeg starte: Lærere som ikke kan opplæringsloven.
Vis hele sitatet...
Lærere som kan den veldig godt men, driter i den.
Lærere som utøver unødvendig maktbruk.
Yrkesfag elever er ofte folk som er lei av allmenn. Man trenger ikke kunne analysere 200 år gammle dikt for bilen eller huset, som nevnt før.
Dårlige skoler og nistepakken er sjeldent med.
Javisst, noen timer med diktanalyse er det som får folk til å droppe ut ...
Sitat av tanx Vis innlegg
Det er ikke noe som er åpenbart gærent med systemet. Det handler bare om hva man prioriterer i den alderen.
Vis hele sitatet...
Det er noe gæærnt med et samfunnssystem som skaper tenåringer som prioriterer andre ting enn å fullføre videregående utdanning. Andre land klarer produsere tenåringer som fullfører videregående i større grad, samt vi klarte det selv før.

En person som ikke prioriterer utdanning i den alderen prioriterer i 99% av tilfellene helt feil.

Sitat av yellowpillow
Da kan jeg starte: Lærere som ikke kan opplæringsloven.
Vis hele sitatet...
Vil du utfylle litt?

Sitat av eskil2k Vis innlegg
blame the parents
Vis hele sitatet...
Enig. Er altfor mange foreldre som tror at med engang de sender ungen til skole så ordner skolen alt av det som kalles motivasjon og holdning og de trenger ikke selv gjøre så mye.

Men det vil dog alltid være foreldre som driter på draget og vi burde klare finne bedre muligheter fra skolen til å motivere de som ikke er motivert.
Sist endret av Kinseek; 1. februar 2010 kl. 21:32.
Det at det ikke er noe skille på en læresituasjon og en undervisningssituasjon er et stort problem i de aktuelle fagene.
Lærere som forhåndsdømmer o.l har også alltid vært et problem.
Og ikke minst at man må stille høyere krav til lærerene som har fag der spesielt yrkesskole elever sliter med å komme seg igjennom.
Sitat av commie Vis innlegg
Javisst, noen timer med diktanalyse er det som får folk til å droppe ut ...
Vis hele sitatet...
Nei, men følelsen av at du kaster bort tid på noe som overhodet ikke er nødvendig gjør.

Uansett, jeg har sagt det før, men jeg holder meg til at det primært er ungdomskolen og tildels barneskolen som er problemet. Den drives ikke godt nok. Ungene blir skoleleie og opplært til å ikke lykkes. Det blir bare så tydelig på videregåendeskolen, fordi det er første stedet mange av disse møter noen som helst form for krav, og første de gjør som er mer eller mindre frivillig.

Problemet er todelt. For det første er det veldig mange mennesker som hadde under 3 i snitt på gymnaset som idag jobber som lærere på ungdomskolen. Dette er fullstendig uakseptabelt. For det andre er det en gjennomgående mangel på respekt for læreryrket. Foreldrene er kravstore, og vil i stor grad backe opp ungene i enhver konflikt med skolen. Dette smitter av på ungene. De gode lærerene takler dette, men alle de dårlige/middelmådige lærerene (som alltid kommer til å finnes, vi kan ikke alle være enere) faller i mye større grad igjennom enn før.

Frafallet på videregående er bare et symptom på et mye større underliggende problem.
Jeg tipper World of Warcraft har en ikke ubetydelig andel av skylda. Og dette er ikke noe jeg skriver kun for å være morsom.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Vil du utfylle litt?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, kan ta noe så lett som grunnlaget for å sette en adferdsanmerking.

Dette er hentet fra forskriften:
Grunnlaget for vurdering i åtferd er knytt til korleis eleven oppfører seg overfor medelevar, lærarar og andre tilsette i og utanfor opplæringa. Det inneber mellom anna om eleven viser omsyn og respekt for andre.


Hentet fra min ITL side under Adferdsanmerkninger: Mye sløsing av tid i løpet av dagen
Sitat av commie Vis innlegg
Javisst, noen timer med diktanalyse er det som får folk til å droppe ut ...
Vis hele sitatet...
Nei! men det er jo ikke bare DIKTANALYSE det gjelder

Det er alle de andre POENGLØSE temaene man må igjennom når man går yrkesfaglig, og skal pushes på allmennfag for å få generell studiekompetanse!

Jeg går yrkesfaglig selv, VG2 Byggteknikk, og helt siden VG1 så har det slått meg at ett stort problem, er hvor lite yrkesretta de almenne faga er lagt opp for oss som går yrkesfag!

I engelsk har vi hatt ETT kapittel om yrket vårt... det brukte vi 3 engelsktimer på... da lærte vi hva en hammer, en sag, og en gravemaskin var på engelsk, THAT'S IT! Og alle i klassen var enige om at det var BS...

det blir et stort problem, men det er LANGT fra det eneste! Men det er et stort problem, fordi når de som er drittlei av skolen kommer til yrkesfaglig skole, og den almennfaga der er akkurat det de prøver å rømme fra, og ikke lagt opp til det de hadde håpa på i det hele tatt så blir det demotiverende.
Sitat av NiteOwl Vis innlegg

Hvorfor er det så mange som ikke greier å fullføre vgs? Og hvorfor særlig gutter? Noe er åpenbart galt med systemet, men hva?
Vis hele sitatet...
De tok feil linje. Enkelt og greit.
Sitat av Muradi Vis innlegg
De tok feil linje. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Men HVA gjorde det til feil linje?

Og kan ALL skylda legges på dem for at de valgte den linja?

Høres litt veikt ut å bare slenge på en "enkelt og greit." og føle at man har et godt innlegg, kunne du utdypet deg litt mer eller latt vær å poste bare for å poste :P
Bortskjemte, kravstore og late unger er grunnen, sånn for det meste. Jeg går studiespesialisering, og ser en del av de sammen problemene her, forskjellen er bare at folk er generelt smarte og har en evne til å forstå ting lett. Yrkesfaglig tilsvarer (face it) relativt mange folk som ikke har den samme kvaliteten, i alle fall ikke på den realfaglige fronten. Ergo så sitter det en haug med folk som spiller PC i timen, røyker, gir beng i alt som heter fag man lærer i, drikker, fjoller og oppfører seg dårlig. Ikke bra

Bortskjemtheten er også en faktor. Matpakkekulturen forsvinner helt, og istedenfor er det brus og kake og Gud vet hva fra kantina som gjelder. Når folk ikke får et sekund fritid før snittet ligger på minst 4.0 snakker vi et akseptabelt nivå.

Vet at dette er lett for meg å si, som har relativt lett for å nå tett opp mot femmern, men dette er realiteten. Det nytter ikke å skylde på for strenge og konservative lærere, når det tross alt er slepphendte foreldre og late elever som er problemet.
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
Men HVA gjorde det til feil linje?

Og kan ALL skylda legges på dem for at de valgte den linja?

Høres litt veikt ut å bare slenge på en "enkelt og greit." og føle at man har et godt innlegg, kunne du utdypet deg litt mer eller latt vær å poste bare for å poste :P
Vis hele sitatet...
De visste ikke hva de ville, eller hva de selv var i stand til å fullføre.
Ikke all skylda kan legges på søkeren, men de burde forhørt seg med skolen om hvordan linja faktisk var før man søkte.

Det at lærerne er så dårlige og/eller ser ned på elever er noe annet. Dette bør meldes ifra, slik at det kan rettes opp. Uten at noen sier ifra, så blir ikke systemet rettet opp.
Om ikke elevene sier ifra, så er det kun lærerne som former systemet.

Jeg visste hva jeg ville, spurte om linja før jeg søkte, og klarte meg derfor bra.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg tipper World of Warcraft har en ikke ubetydelig andel av skylda. Og dette er ikke noe jeg skriver kun for å være morsom.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med den. Droppet selv ut av Bygg & Anleggsteknikk i 2004, og gjorde ingenting nevneverdig om dagene. Kunne sitte å spille bort hele dagen. Sluttet jo selvsagt med det når jeg så hvordan det gikk, og startet på studiespesialisering.

Tror hovedsakelig grunnen for at jeg sluttet på B&A var at jeg hadde ingen interesse innen det feltet.
Jeg synes skolen burde gi beskjed til foreldrene om eleven ikke møter opp, og det ikke er meldt fra på forhånd. Hadde vært enkelt å lage et system for det, og jeg tørr påstå at det hadde eliminert 95% "gidder ikke" skulk. Men then again så skal man jo ha ansvar for egen læring.. Man burde kansje ikke få det ansvaret før etter vgs?
Tror man lett kunne strippet de allmene fellesfagene for litt unødvendig kunnskap uten at det hadde vært en katastrofe for samfunnet i en nær framtid. Så lenge man lærer seg å skrive rett, formulere seg greit nok innenfor sakprosasjangeren, så kan skjønnlitteraturdelen være for de spesielt interesserte. Kanskje som et eget programfag med litteratur og litteraturhistorie eller at man ikke har det på yrkesfagelige linjer.

Om en rørlegger eller snekker plutselig får lyst til å lære seg å tolke og skrive dikt eller å lære mer om litteraturhistorie så får h*n melde seg på et kveldskurs eller låne et par bøker om temaet selv.
Sitat av torla Vis innlegg
Tror man lett kunne strippet de allmene fellesfagene for litt unødvendig kunnskap uten at det hadde vært en katastrofe for samfunnet i en nær framtid. Så lenge man lærer seg å skrive rett, formulere seg greit nok innenfor sakprosasjangeren, så kan skjønnlitteraturdelen være for de spesielt interesserte. Kanskje som et eget programfag med litteratur og litteraturhistorie eller at man ikke har det på yrkesfagelige linjer.

Om en rørlegger eller snekker plutselig får lyst til å lære seg å tolke og skrive dikt eller å lære mer om litteraturhistorie så får h*n melde seg på et kveldskurs eller låne et par bøker om temaet selv.
Vis hele sitatet...

Sier meg enig med torla!

stripp de allmenne fellesfagene for unødvendig kunnskap, og fyll hullet med relevant, yrkesretta fagstoff som interesserer.

Jeg ser også de som nevner de som ikke GIDDER fordi de er late, og jeg er helt enig, men ALLE er ikke sånn! har selv en kamerat som er sånn, lat, bortskjemt, og har hodet på feil sted, og det irriterer meg, men hva kan jeg gjøre? Jeg snakker med han om det så mye som mulig though, og prøver å dytte inn litt fornuft, men jeg er generelt imot å belære andre om hvordan de skal leve livet sitt på den måten, det er jo dems valg...
Det som faktisk er spennende ved denne artikkelen er vel ikke egentlig hvordan pensum er lagt opp osv, da dette er likt i hele landet for gutter og jenter og de med foreldre med og uten utdanning. Man kan jo diskutere evig hva som kreves frem og tilbake, men poenget i denne artikkelen var vel mer at jenter greier det bedre enn gutter å da spesielt gutter i nord, og som i tillegg ikke har foreldre med utdanning.

Det er jo det samme undervisningsopplegget for både nord og sør i norge, og for de med foreldre med og uten utdanning. Men litt gøy å se hvor reproduserende samfunnet egentlig er, og skal man gjøre noe reelt med dette må man vel nesten la skolen ta seg av mer og mer av opplæring og oppdragelse, da det kan tyde på at de foreldrene med utdanning greier det, og de uten utdanning ikke greier det osv osv.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Bortskjemte, kravstore og late unger er grunnen, sånn for det meste. Jeg går studiespesialisering, og ser en del av de sammen problemene her, forskjellen er bare at folk er generelt smarte og har en evne til å forstå ting lett. Yrkesfaglig tilsvarer (face it) relativt mange folk som ikke har den samme kvaliteten, i alle fall ikke på den realfaglige fronten. Ergo så sitter det en haug med folk som spiller PC i timen, røyker, gir beng i alt som heter fag man lærer i, drikker, fjoller og oppfører seg dårlig. Ikke bra

Bortskjemtheten er også en faktor. Matpakkekulturen forsvinner helt, og istedenfor er det brus og kake og Gud vet hva fra kantina som gjelder. Når folk ikke får et sekund fritid før snittet ligger på minst 4.0 snakker vi et akseptabelt nivå.

Vet at dette er lett for meg å si, som har relativt lett for å nå tett opp mot femmern, men dette er realiteten. Det nytter ikke å skylde på for strenge og konservative lærere, når det tross alt er slepphendte foreldre og late elever som er problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med Kyrios, jeg mener mye av årsaken til at folk dumper ut av Vgs, skyldes latskap. Selv om man ikke trenger kunnskapen om 200 år gamle dikt senere i livet, skades man ikke av litt teori ved siden av det praktiske.
Jeg går studiespesialisering selv, og skjønner ikke hva yrkesfaglige elever klager for. Det er lov å være skolelei, men man må ha litt struktur, og tåle litt "unødvendig" teori. På studiespesialisering kan jeg finne haugevis av ting jeg absolutt ikke trenger videre i livet, men det er ikke noe å klage for.

Etter min mening er det ikke for mye teori i yrkesfaglige, jeg går dog ikke yrkesfaglig selv. Blant vennene mine fra ungdomsskolen, der 90% går yrkesfaglig, har ingen av de lekser i det helet tatt. (Vg1). I likhet med hva Kyrios sier, bruker de mesteparten av tiden sin på å daffe foran skjermen, fyll eller diverse ulovligheter. Dette er latskap i mine øyne mer enn noe annet..
Sist endret av Bangfish; 1. februar 2010 kl. 23:53.
Må ærlig innrømme at jeg støtter latskap-teorien. Alle jeg kjenner som gjorde det dårlig VGS, er stort sett giddalause folk som ikke gidder å ta initiativ, og som stort sett ikke gidder å bry seg om skolen. Enten fordi det var "ukult" å gå på skole, eller fordi spill (eksempelvis WoW som nevnt) er mer attraktivt. De fleste av de er mindre reflekterte enn "normalen", etter min oppfattning anyways. Jeg snakker ikke nødvendigvis om yrkesfaglige linjer, dette er en generell oppfattning.

Man kan jo naturligvis lure på grunnlaget for dette, og hvilke forhåndsregler man bør stille og sette i gang for å forhindre at "slike" dropper ut av skolen. Men det bunner i latskap og merkelige prioriteringer spørr du meg. Oppdragelse, foreldre, barndom o.l. er selvfølgelig med i bildet, men en 16-19åring bør klare å se lengre enn nesetippen. Selv en ape klarer å komme seg gjennom VGS med brukbare resultater.

At ikke alle timeplanene er lagt opp etter elevenes ønske er en annen diskusjon imho.

(PS: Folk med sykdommer, påvist depresjon e.l. er unnskyldt)
Sist endret av Restyle; 1. februar 2010 kl. 23:56.
1. Fint få jenter velger YF (Bortsett fra HS) - Og de av jentene som velger YF velger det fordi de VET hva de skal bli.
2. Gutter velger normalt elektro, TIP eller byggfag og håper på å bli noe som er innenfor deres interesser. Etter noen mnd så oppdager de gjerne at "Dette er ikke noe for meg". Og velger heller å hoppe ut i arbeid resten av året for å starte på nytt igjen på en annen linje.
3. Mange går ut i lære/jobb etter 1. året, og går utenfor systemet og vil dermed stå som "dropout" når de faktisk er i arbeid.

At det er så sinnsykt mange som dropper ut, er en sannhet med modifikasjoner og overdrivelser.
Er som nevnt over gjerne at man velger feil evt får jobbtilbud som frister mer enn skole.
Vel. Nå skal jeg prate litt fra mitt eget hode. Jeg er en energisk fyr som er reflekterende, politisk interessert, høflig og utadvendt. Jeg drikker maksimalt en gang i måneden og er stort sett sunn, men jeg er drittlei av skole.

Ikke fordi jeg er lat eller giddalaus. Enkelt og greit fordi jeg må lære alt som ikke interesserer meg. Jeg har masse fravær både VG1 Medier og Kommunikasjon og IKT-servicefag, men bare i timer med allmennfag. Fra de timene med yrkesfaglig stoff har jeg nesten ikke fravær. Jeg går nå påbygg og trenger en studiekompetanse for å komme inn på fotografi på kunsthøgskolen. Jeg har nå ti timer norsk i uka og lærer om franske forfattere som jeg ikke engang husker forbokstaven på. Vi lærer om utvandringen i Europa, som om jeg har lyst å bli historieforsker.

Jeg må sitte dørgende stille (og jeg har mistanke om at jeg har ADD) å lære om stoff som ikke interesserer meg, og det tærer noe så sykt. Så fort det er fag som interesserer meg kan jeg følge med å huske alt fra timen, men jeg må lære ting som er totalt irrelevant for hva jeg ønsker å utdanne meg til.

Nå er dette meg og ikke nødvendigvis alle andre, men jeg mener at grunnskolen er til for å lære allmennkunnskap. Når man er kommet til VGS må man begynne å få velge hva man bør lære.
Sist endret av connubialis; 2. februar 2010 kl. 00:34.
Alle vet at de fleste som velger yrkesretta fag liker å jobbe med fysisk jobbing, og ikke sitte bak en pult å skrive! Så de kan godt trappe ned på diktskriving og sammfunnsfag innleveringer, siden de fleste synes dette er ett stort "ork"(slit)..
Tror også gratis varm-mat hadde blitt en stor suksess på alle skoler, både med tanke på konsentrasjon og mindre fravær!
har ikke orket å lese alle inleggene, er seint og jeg er trøtt Så godt mulig dette er nevnt før.
MEN:

Jeg tror at folk som velger yrkesfag er personer som er lei/har dårlige forutsetninger for å kunne fullføre i utgangspunktet. Hvorfor dropper ikke folk ut fra almenn-fag, jo fordi de som søker almennfag ser på denne linja som noe de vil/trenger, ikke noe for å fylle tiden med.
Da jeg gikk yrkesfag droppet halvparten ut, og gjenngangeren var at de var lei skolen. De ble litt sjokkert over at det faktisk var vanlig skolearbeid på yrkesfagene også.
Tror ikke folk regner med at det er norsk, matte, naturfag++ i yrkesfagene på samme måte som de er vant med fra tidligere skolegang, men det er det.
Det jeg har fått med meg er at de som velger yrkesfag faktsisk ser etter en kjapp utvei fra skolen, og en jobb der de kan sløve litt rundt i. Når da dette da ikke er sånn verden fungerer så tror jeg mange blir tatt på senga og bare gir opp. Kall det latskap, kall det dårlig system, dårlige foreldre, whatever.. Men jeg mener da at hvis kidsa faktsisk hadde hatt et lite ønske om å bli noe, gjøre noe med livet, så hadde de klart det på egenhånd uten å bli dullet med av noen.

Shit ser at denne posten kanskje er litt lang, og mulig litt forpestet med mine sene tanker, forstå det den som kan God natt
Som sagt tidligere her, så har nok dessverre latskap noe å gjøre med at folk dropper ut.

Jeg har selv gått vg.1 og vg. 2 byggfag og vet nøyaktig hvordan den linja funker. JA, det er nok en del latinger på byggfag som er skolelei og har hørt fra kamerater at byggfag er slumt og derfor begynner der uten noen fremtidsplaner. Det er kanskje for slumt på den linja, noe som også kan ha noe med at elever dropper ut, det blir for kjedelig rett og slett. Men dere kan ikke si at alle som begynner på byggfag er noen late dumme jævler som eter kake og brus hvert friminutt. De fleste har siden tidlig barndommen bestemt seg for å blir f.eks. snekker, rørlegger, murer osv. og VIL ha dette til et yrke. Bedre å være sikker på blir snekker enn å gå 3 år med smertehelvette på almen, hvor du mest sannsynlig havner i kassa på rema 1000 uansett.

Men noe som ikke blir nevnt her, er hva som virkelig foregår på byggfag-linjene. Det er den ELENDIGE opplæringen. Jeg gikk 2 år for å blir snekker og kan nesten ikke en dritt innenfor faget. Det er på 2. året at man skal spesialiseres innenfor et felt man prøvde ut på 1. året. Tror nesten man må ha gått byggfag i Troms selv for å forstå hvor latterlig dårlig opplæring det virkelig er. Byggfag-lærerne er til og med late og det hendte veldig ofte at lærern bare sendte oss i verkstedet og sa "bygg et tak" eller "start byggingen på hytta" også gikk lærern opp på kontoret sitt og satt seg på Facebook. (Jeg var en av de som ofte måtte opp og hente læreren for å få hjelp) Jeg ble sendt ut på praksisplasser uten å vite hvordan jeg skulle bruke og bytte bits på en vanlig borremaskin eller en Hilti-maskin. Dette er for drøyt, dette er basic og lærerne må ta til følge at de fleste elever på byggfag aldri har rørt et verktøy før.
Det ble rett og slett så dårlig prioritering av tid på 2. året at jeg flere ganger vurderte å bare slutte. De setter oss til å gjøre samme arbeidsoppgave over flere uker. F.eks. snekre en vegg. Når man har spikret inn 40000 spikre så vet man hvordan DET gjøres liksom, men neida, lærerne skal ha oss til å spikre enda mer og nedprioritere tiden enda mer. Man kan ikke gjøre samme tingen gjennom en så lang periode, og det ender jo med at elevene går ut av skolen så og si uvitende om faget de har gått. (Som meg)

Så ble det nevnt at de allmene fagene ikke hadde noe med yrkesfagene å gjøre. I engelsen måtte vi analyse både ditt og datt men når vi ba om å få lære de engelske ordene og utrykkene for byggfag-rettede ting, fikk vi ikke en dritt. Engelsklæreren kunne rett og slett ikke de engelske ordene for diverse verktøy vi bruker på byggfag, noe som gjør engelsken egentlig ekstremt ubrukelig om vi har tenkt å reise utenlandsk å jobbe. Funker lite bra å komme til england å si at man skal kutte noen plater med ei "Bandsag" liksom. Heller ikke i norsken eller samfunnsfagen var det lagt opp til noe som hadde med det byggfaglige å gjøre. Å lese om Asbjørnsen gir oss på byggfag ikke så veldig mye akkurat.

Men til slutt. En faktor jeg tror som har noe å si på hvorfor elevene dropper ut, er det at de blir fortalt at det ikke finnes arbeidsplasser til dem. Noe som stemmer. Finanskrisa har tydligvis ikke gitt seg og ikke halvparten av min klasse fikk seg lærlingeplass. (Meg inkludert, med lite fravær og gode karakterer)
Byggfaglærerne lyver til elevene når de sier at det er mangel på snekkere, rørleggere, murere osv. og at de er sikret lærlingeplass/jobb etter de 2 årene. I tromsø er det helt umulig å få seg lærlingeplass med mindre man har bekjentskap med noen innenfor en bedrift eller er i slekt med noen i bedriftene.

En gutt med 2. år fra byggfag har nesten ikke sjans i havet å få seg lærlingeplass, i Tromsø hvertfall. Se på dette som en advarsel dere på 1. året på byggfag i tromsø. Systemet idag er helt fucked up og det er latterlig at det ikke blir en ordning slik at alle elevene i èn klasse får en sjans til lærlingeplass. At 5 av 15 stk får lærlingeplass holder rett og slett ikke.

Nå ble dette veldig Off-T.. Tok ikke for meg så mye om hvorfor folk dropper ut, men heller litt om hvordan yrkesfag/byggfag egentlig fungerer.
Jeg er fortsatt uten lærlingeplass og har vært i kontakt med nærmere 30 bedrifter i tromsø, en del av dem har ikke noe å gjøre med tømrer-yrket, men må rett og slett bare prøve å ta det jeg får.
Sist endret av Ermac; 2. februar 2010 kl. 00:48.
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
Nei! men det er jo ikke bare DIKTANALYSE det gjelder

Det er alle de andre POENGLØSE temaene man må igjennom når man går yrkesfaglig, og skal pushes på allmennfag for å få generell studiekompetanse!

Jeg går yrkesfaglig selv, VG2 Byggteknikk, og helt siden VG1 så har det slått meg at ett stort problem, er hvor lite yrkesretta de almenne faga er lagt opp for oss som går yrkesfag!
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen der ja. Gikk selv Produksjons og industriteknikk, det var utfattelig få timer hvor vi faktisk gjorde noe praktisk, mens vi heller satt å hadde allmennfag istedet. Sitter å leser om guncontrol i USA, samler blader i naturfags timene og analyserer dikt og historier. Er skuffet over tingene vi gjør på skolen.
På IKT linjen så var det mye av det samme. Vi lærte såvidt ingenting om IKT, der vi lærer noe er i lærling tida.
Hva med å faktisk slutte å klage over alt?

Kanskje bare ta et tak i seg selv og jobbe for sin egen framtid?

Skal staten gjøre alt for oss?

Det finnes spesialordninger for de som faktisk sliter med allmenfag!
Men hvem er det dette faller på til slutt? Firmaer som skal ansette ungdommer!

Er det ikke viktig for en snekker å kunne skrive norsk? Skal ikke 100 personer etter han lese en rapport eller dokumentasjonen på bygget?

Hvis jeg hadde eid et entreprenørfirma så hadde ihvertfall ikke jeg ansatt noen som hadde 2 i norsk, eller kanskje 2 i gym!

Jeg ser i min egen klasse (Yrkesfag) så er det ikke norsken eller engelsken som er det store problemet! Det er i gymfaget fraværet ligger! Dette handler om latskap!

Når man kommer i arbeidslivet er det ingen som duller og koser med deg, for at du skal få det til!
Ungdommer må faktisk jobbe for sin egen fremtid, slutte å klage og legge skylda på skolesystemet for alt!


Survival of the fittest!

Dvergen
Sist endret av Dvergen; 3. februar 2010 kl. 23:12.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg tipper World of Warcraft har en ikke ubetydelig andel av skylda. Og dette er ikke noe jeg skriver kun for å være morsom.
Vis hele sitatet...
Men det forklarer ikke akkurat hvorfor det er en større andel i de tre nordligste fylkene hvor droppet skjer?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Men det forklarer ikke akkurat hvorfor det er en større andel i de tre nordligste fylkene hvor droppet skjer?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er en dritt annet å finne på, så blir man hekta spøk til side, nord-norge, hvertfall en del småsteder, er tragiske når det kommer til ting å finne på. I tillegg er været ofte kjipt, høres sikkert teit ut, men jeg tror det gjør noe med folk. Motivasjon, livsglede. Det er grunn til at man får sletta masse av lånekasse gjelda si hvis man gidder å bo og jobbe i Finnmark så så lenge....
Bor også på en plass hvor det er lite organiserte aktiviteter for ungdom! (Hvis man ser vekk fra fotball og langrenn)

Vi klarer å finne på ting for det.. Dette faller igjen på det ene individet! Man skaper sin egen glede!
Sitat av merulz Vis innlegg
Noen mener at det skyldes for mye almenfag dyttet inn i yrkesfag, du må kunne analysere et dikt skrevet for 200år siden, ellers får du ikke fagbrev som bilmekaniker.
Vis hele sitatet...
Jeg er ubegrenset enig i akkurat dette.

Før i tiden, når man ikke trengte å gå skole for å lære seg å jobbe som f.eks smed måtte man ikke lære seg å analysere gamle dikt.
Da lærte man seg å bli SMED.

Hvor ble det av den "yrkesretta" utdanningen?
Litt av poenget er jo at vi ikke ønsker ett klasseskille der yrkesfaglige elever blir stemplet som dumme. Vi trenger veldig mange elever på yrkesfag og for at det skal være attraktiv så må man få en utdannelse som gjør at man faktisk kan henge med i samfunnet etter endt skolegang.
Lønna skaper allerede ett skille mellom yrkesfag og folk med høyere utdannelse, så hvordan skal det bli hvis vi fjerner grunnleggende kunnskaper om feks. diktanalyse.

En relativt høyt utdannet arbeiderklasse er meget viktig for ett velferdssamfunn.
Mith: Bra poeng.

Et av de viktigste poengene med utdanning er å skape arbeidsmobilitet. Når du svekker utdanningen ned til bare det mest grunnleggende som føles nødvendig for å klare gi en "latsabb" eller "dust" noe å gjøre etter utdanningen (som f.eks. å skru på motorer) så får du et samfunnsproblem når endringer i samfunnet gjør det nødvendig at det blir mindre personer som skrur på motorer (ikke usannsynlig når vi f.eks. går over til biler som har enklere el-motorer f.eks....).
Mith, håper du virkelig ikke mener at diktanalyse er en grunnleggende kunnskap. Er du klar over hvor OVERSVØMTE norsk ungdom er av kultur? Og jeg tror analysering av 200 år gamle dikt kanskje er noe av det mest fjerne, latterligste tullet jeg noen gang har vært borti. Problemet med norsk skole er umotiverte lærere og elever som ikke skjønner hvor heldige de er og i hvilken possisjon de er i. Norsk skole trengs å effektiviseres! Det siste jeg hørte var at de gir alle vgs elever en bærbar data! Som om det skal hjelpe noe?
Poenget med diktanalyse er jo å åpne øynene for litt annen kultur enn Hollywood og det å lære seg å analysere en tekst, forstå metaforer og utviklet språket. Det er også rimelig kjekt å ha i bunnen hvis man skal se noen annet en Iron man på kino eller diskutere andre bøker enn de som er skrevet av Anne B Ragde.
Det er jo ikke nødvendigvis diktet som er viktig, det er det at du klarer å kjenne igjen og forstå det mest grunnleggende elementene i en tekst.

Dessuten føler du deg jævla dum når du havner i en samtale der folk faktisk diskutere dikt eller litteratur og det er faktisk ikke så sjelden som man ønsker å tro på videregående. Spesielt ikke når folk rundt deg vokser opp å blir leger, økonomer og lærere.
Sist endret av Mith; 4. februar 2010 kl. 15:25.
Det er mange faktorer som må tas med i betraktningen når man diskuterer et tema som dette. Selv tror jeg ikke det er én spesiell ting som er skyld i at frafallet er så høyt, men heller en blanding av tingene dere har tatt opp tidligere:
  • generell latskap
  • elendig opplæring
  • "feil med systemet"
  • foreldre som tror skolen har alt ansvaret for barnas opplæring
  • følelsen av å kaste bort tid
  • World of Warcraft
  • folk velger feil linjer
  • kjedelig pensum
  • teori, teori, teori
  • skole-PV
  • maktsyke lærere
Mine to beste venner studerer for å bli lege, kjenner mange som går økonomi og et par som studerer for å bli lærer. Har aldri havnet i noen som helst diskusjon om dikt eller litteratur og kan ikke se for meg at jeg noen gang vil. Er enig i at det er viktig for elever å lære å lese og forstå tekster, men det kan læres bedre ved å lese noe annet enn gamle dikt. For eksempel fagrelevant eller annen ikke-fiksjon. Når du tvinger folk til å lese ting de syntes er uinterresante tar du vekk gleden i å lese. Det er litt fail, ikke sant? De lærerene som har lært meg mest er de som har klart å utfordre og inspirere meg. Og viss du ikke bruker en del av livet ditt på å utforske all den fantastiske nye kulturen som vi har i dag går du faktisk glipp av utrolig mye. Poenget mitt er at kulturbegeret til ungdommen er fylt. De gir faen i dikt, så slutt å lær det på skolen for så å klage over at ungdommen dropper ut.
Jeg gidder ikke diskutere viktigheten av diktanalyse side det ikke er tema i denne tråden. Poenget mitt er at hvis yrkesfaglige elever slutter å lære seg grunnleggene egenskaper som man lærer på allmennfag så kommer klasseskillet mellom høyere utdanning og yrkesfaglig utdanning å bli enda større. Det skillet er allerede ganske stort pga. lønn og sosial status og det kommer til å bli enda større hvis yrkesfaglige elever skal få enda dårligere allmennkunnskap.

Det må vel for faen gå an å skru bil å lese Hamsun om hverandre. Eller er yrkesfaglige elever dummere enn allmennfaglige?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg tipper World of Warcraft har en ikke ubetydelig andel av skylda. Og dette er ikke noe jeg skriver kun for å være morsom.
Vis hele sitatet...
Ikke ubetydelig, nei, men å nevne det alene som mulig årsak blir litt tynt IMHO.

Selv har jeg stor erfaring med å føle at jeg kaster bort tid på skolen; og jeg har ikke spilt WoW hele skolegangen, bare så det er klart.

Problemet ligger i at mange kan ha problemer med å motivere seg som det er. For dem der dette er tilfelle vil det ikke hjelpe med krav om å analysere lange dikt og skrive lange noveller i norsktimen.
Ja, jeg vet at diktanalyse begynner å bli en klisjé i diskusjoner om dette temaet, men det er likevel høyst relevant. Enten du blir elektriker, montør, bilmekaniker, sykepleier, industritekniker, astronom eller kirurg er det vanskelig å komme fra at diktanalyse vil hjelpe deg svært lite.
I mellomtiden later det til at stadig flere skriver som dritt. Hva med litt mer fokus på å lære å skrive og lese ordentlig norsk?

Etter man har analysert dikt til døde skal man lære om skolesystemet i Australia, New Zealand, Canada og på månen i engelsktimene - greit nok, det kan være interresant for de 0.1% som faktisk skal dit, men for resten kunne det kanskje vært greit å lære noe man faktisk får bruk for.

Jeg vil tro at kombinasjonen "kjedelig" og "komplett ubrukelig" (som dessverre er nokså utbredt) gjør ganske mye med elevers motivasjon. Spesielt de som ikke er supermotivert fra før av - og det er ofte nettopp disse vi finner i den yrkesfaglige delen av norsk videregående skole.
Jeg går selv Bygg og anleggsfag VG2, og synes jeg gjør det greit. Men mange av klassekompisene mine har store problemer med bl.a. almennfagene. Men det er ikke bare allmennfag som er problemet, når vi gikk førsteåret, fikk vi som nevnt veldig lite lekser, dette ga oss mye fritid, og vi ble late. Når vi så kom til andreåret og fikk deiset ti middels store oppgaver i fanget første uken, var det dessverre vanskelig å komme ut av rutinene vi hadde opparbeidet oss på VG1.

Dessuten skjønner jeg så absolutt ikke vitsen med å ha ett år matte, men to år med både engelsk og norsk. Jeg skjønner at engelsk og norsk er nødvendig for å fungere i dagens samfunn, men at matte skal bli dumpet til fordel for dem. I et fag som dreier seg såpass om matte, er det direkte latterlig med ett år (og vi hadde bare to skoletimer i uken...). Mange i klassen min takler ikke engang utregning av diagonaler, noe som er rimelig nødvendig som tømrer.

"Latskapen lenge leve" er noe skolesystemet må ta sin del av skylden for, å gi elevene et "friår" for så å tro at de har "hvilt seg" til andreåret, er idioti. Glir du ut, er det vanskelig å komme seg tilbake igjen.
Sist endret av ROFLCOPTER; 4. februar 2010 kl. 17:54.
Poenget mitt er at kulturbegeret til ungdommen er fylt. De gir faen i dikt, så slutt å lær det på skolen for så å klage over at ungdommen dropper ut.
Vis hele sitatet...
Dette er mer et argument for å søke etter bedre måter å lære bort diktanalyse ol. enn å slutte med det. Norske elever er generelt sett lei det meste, det er i seg selv ikke et argument for å fjerne det fullstendig fra læreplanen. Alt pratet om diktanalyse som noe negativt virker som argumenter som stammer fra at man ikke riktig forsto temaet selv når man gikk på skole: Gjennom diktanalyse lærer man å studere formen på et budskap, bryte ned virkemidlene og forstå hva som forsøkes å formidles og hva som sies implisitt. Diktmediet har i den egenskap nære bånd til reklame, brev/e-post, musikk og mye annen kultur som er alt annet enn fisefin. Å skrive godt norsk henger tett sammen med tekstforståelse på alle nivåer - at folk staver skikkelig er ærlig talt helt meningsløst hvis setningene halter avgårde.

Sitat av robhol Vis innlegg
Ikke ubetydelig, nei, men å nevne det alene som mulig årsak blir litt tynt IMHO.
Vis hele sitatet...
Hvor gjorde jeg det...? Jeg skrev at det simpelthen var en ikke ubetydelig andel. Kan godt tegne et diagram, hvis dette blir "for tynt".
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Bortskjemte, kravstore og late unger er grunnen, sånn for det meste. Jeg går studiespesialisering, og ser en del av de sammen problemene her, forskjellen er bare at folk er generelt smarte og har en evne til å forstå ting lett. Yrkesfaglig tilsvarer (face it) relativt mange folk som ikke har den samme kvaliteten, i alle fall ikke på den realfaglige fronten. Ergo så sitter det en haug med folk som spiller PC i timen, røyker, gir beng i alt som heter fag man lærer i, drikker, fjoller og oppfører seg dårlig. Ikke bra

Bortskjemtheten er også en faktor. Matpakkekulturen forsvinner helt, og istedenfor er det brus og kake og Gud vet hva fra kantina som gjelder. Når folk ikke får et sekund fritid før snittet ligger på minst 4.0 snakker vi et akseptabelt nivå.

Vet at dette er lett for meg å si, som har relativt lett for å nå tett opp mot femmern, men dette er realiteten. Det nytter ikke å skylde på for strenge og konservative lærere, når det tross alt er slepphendte foreldre og late elever som er problemet.
Vis hele sitatet...
Vert ganske sint når eg ser dette. Du har tydelegvis aldri sett noko anna enn stereotypiske TIP-folk med kjeledress ein cola i kvar baklomme. Mesteparten som går yrkesfag har mest sannsyneleg eit like godt hovud som deg. Dei aller fleste veit i tillegg korleis dei skal bruke det. Eg går elektro VG1, og klassen min har eit snitt på vel 4.

Det er ikkje nødvendig vis slik at alle som går yrkesfag gjr det for å sleppe lekser og arbeid. Det er faktisk ein veldig god veg til høgare utdanning.
Jeg tror at man i mye større grad, må begynne å tenke alternativt når det kommer til oppplæring. Er det noe vi vet så er det at vi er veldig forskjellige, og en læremåte som fungerer for noen fungerer ikke nødvendigvis for andre. Det virket for meg når jeg gikk på skolen (noe som begynner å bli mange år siden), som om det var et slags "A4 format" som alle elevene skulle passe inn i. Og de som falt utenfor måtte bare jobbe hardere. Jeg er klar over at mye har forandret seg siden den gang, men det virker som vi stadig glemmer hvor forskjelllig syn vi kan ha på ting. Og for en som ikke ser poenget med det han/hun driver med, kan det bli veldig vanskelig og motivere seg, hvis man i tilegg ikke forstår hva man driver med, sier det seg egentlig selv at ting blir ganske håpløst. Jeg er på alle måter enig i at språk er viktig, men hvor mange er det som egentlig forstår språk?
Og kanskje vi burde se litt på måten vi lærer norsk på, eller språk gennerelt?
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg gidder ikke diskutere viktigheten av diktanalyse side det ikke er tema i denne tråden. Poenget mitt er at hvis yrkesfaglige elever slutter å lære seg grunnleggene egenskaper som man lærer på allmennfag så kommer klasseskillet mellom høyere utdanning og yrkesfaglig utdanning å bli enda større. Det skillet er allerede ganske stort pga. lønn og sosial status og det kommer til å bli enda større hvis yrkesfaglige elever skal få enda dårligere allmennkunnskap.

Det må vel for faen gå an å skru bil å lese Hamsun om hverandre. Eller er yrkesfaglige elever dummere enn allmennfaglige?
Vis hele sitatet...
Om de hadde lagt til rette de almenne fagene til noe nyttig, som f.eks ved å ha TEKNISK engelsk, og heller prøve å ha gjøre om norsk-undervisningen til noe som faktisk har med utdannelsen man tar å gjøre, tror jeg at frafallet ville endret seg. De som allerede sliter på skolen (lese og skrivevansker blant annet) vil ha lettere for å falle ut når man velger en yrkesfaglig linje og får samme opplæring i almennefag som på ungdomsskolen.

Når jeg gikk mekanisk for vel 5 år siden hadde vi vanlig norsk og engelsk som 1 året på almennefag, men læreren klarte å fylle inn timene til å ha teknisk engelsk og norsk-historie som omhandlet endel av opplæringen vi hadde yrkesfaglig. Jeg mener at alle har godt av å lære norsk historie, og generell engelsk, men å ha flere timer enn bare et par som omhandler tekniske ord innen bilfag, byggfag, rørfag osv er nødvendig! Klarer man å variere så vil ikke de som allerede er dritlei skole, bli enda mer lei.
Det handler om å tilrettelegge hver enkel linje på en måte at man beholder elevene, for slik det er nå så motarbeides de som allerede har vansker på skolen eller er lei.
Går ikke VGS selv og jobber isteden , er vel et perfekt eksempel på en "dropout". .
Noe som hadde løst mange problemer er at man kunne holdt skolearbeid til skoletiden å slutte med at man tar skolearbeidet med hjem, var det som slet meg ut.
Er flink i de leste fag å kan lett få 4-5 i almennfagene.

Men at når man er ferdig på skolen å vil hjem å slappe av med venner/kjæreste eller rett å slett bare gjøre noe man har lyst til så er man nødt til å sette seg ned å sitte i flere timer å gjøre lekser. Noe som tar godt over halvparten av fritiden din om man skal oppnå et respektabelt resultat på karakterutskriften din i slutten av skoleåret.
Synes man heller kan korte ned på friminuttene å ha skole når man er på skolen å ha fri når man skal ha fri!

At man fortsatt har lekser i den norske skole den i dag idag er bare latterlig!
Sitat av Yoppl Vis innlegg
Alle vet at de fleste som velger yrkesretta fag liker å jobbe med fysisk jobbing, og ikke sitte bak en pult å skrive! Så de kan godt trappe ned på diktskriving og sammfunnsfag innleveringer, siden de fleste synes dette er ett stort "ork"(slit)..
Tror også gratis varm-mat hadde blitt en stor suksess på alle skoler, både med tanke på konsentrasjon og mindre fravær!
Vis hele sitatet...
Dette er en holdning som skremmer meg, dette at vi skal spesialutdanne elevene til å kun kunne sitt fag. Vi lever i et demokrati, og selv om dette kanskje høres selvsagt og naturlig ut for flertallet, så ligger det veldig mye mer til demokratiet enn bare allmenn stemmerett. Utdanning er essensen i hele den demokratiske funksjonen, skolen skal ikke bare lære opp elevene til å lære seg et levebrød, med de skal også gi elevene et minimum av dannelse, slik at de selv i fremtiden kan bruke hodet til å unngå politikere som spiller for mye på folks uvitenhet. Derfor mener jeg det er absolutt nødvendig med et minimum av historie, samfunnsfag, og norsk med vekt på skjønnlitteratur, for det er nettopp i disse fagene elevene blir opplært til å bli demokratiske borgere.

Om skolen kanskje går feil frem, det er en annen diskusjon, men alt dette snakket om mindre allmennfag på yrkesfag får det virkelig til å gå kaldt nedover ryggen min.

Red.: Gratis varm mat til lunsj er noe jeg synes er helt latterlig at ikke har blitt innført enda. Dette kunne gjort underverker.

Red.: Så at Mith allerede hadde kommet med dette poenget, beklager gjentagelsen.
Sist endret av gulunderstrek; 6. februar 2010 kl. 23:01.
Kan gi dere mitt syn på saken, samt litt av min skolehistorikk, så det blir lettere for dere på se poenget mitt fra den vinkelen jeg forsøker å legge det frem fra.

Fra 1. - 4. klasse lå jeg langt over gjennomsnittet i alle fag, med unntak av Religionsfag, grunnet at jeg allerede som 7åring innså hvor fullt av kattepiss det faget var. Matte, Engelsk, Norsk og gym gikk som på skinner.

Da jeg begynnte i 5. klasse, fikk vi en ny lærer i Norsk, Matte, Engelsk og Sammfunnsfag. PANG sa det, så forstod jeg plutselig ikke en dritt lenger. Ny lærer = Ny læremåte, noe jeg taklet ekstremt dårlig. Jeg gikk fra å ligge én bok (Gjennomsnittlig) foran resten av klassen i matte, til å ligge flere bøker BAK dem. Engelsken klarte jeg meg fremdeles utmerket i, ettersom jeg alltid har spillt masse spill og har på den måten lært meg selv å forstå språket.

Både jeg selv og mine foreldre prøvde desperat å få skolen til å forstå at dette ikke funket for meg, men det skulle de ikke høre noe av. Funker det for de andre, må det da funke for ******* også?! Jeg skyter nok ikke langt fra blinken om jeg sier at minst 40% av de som er faktiske dropouts opplevde noe av det samme, på et eller annet punkt.


Slik fortsatte det opp til 7. klasse, og på det punktet var matte en lost case for meg (og har siden den gang vært det), språklige fag derimot, har det aldri vært mer enn en håndfull elever på mitt nivå på samme skole / linje / fag. Da spesielt Engelsk.


Etter endte 7. klasse ventet U. skolen, med enda mer press, mer lekser, mer unødvendig dritt og igjen, en helt ny måte å lære ting på. Jeg tror jeg klarte meg relativt bra i 3 uker før det nok en gang skar seg helt. Matte funket ikke, religionsfag nektet jeg stort sett å bry meg om (Jeg endte opp med å få bytte Religionstimer med andre fag) og lærerene ble bare værre og værre. Jeg endte opp med en 2 i Norsk av følgende grunn, and I shit you not; Først fikk jeg varsel om at jeg snakket for lite i timene. Deretter fikk jeg varsel om at jeg snakket for mye. Etter det, fant jeg en grei balanse mellom det å ikke si noe som helst, og det å ikke la andre svare.

Da var jeg visst "Litt for avarege", og læreren hadde ikke "Quote: Noe å gå ut i fra, ettersom vi ikke ser om du har blitt bedre eller dårligere i løpet av året". Are you fucking shitting me?! Dø i en napalmstorm.



Slik fortsatte det opp til 10. klasse, før det hele endelig gikk rett vest. Mattematikken fikk jeg en glimrende stryk i, Norsken fikk jeg kloret til meg en 3'er i og sammfunnsfag, religionsfag og historie fikk jeg en snau 2'er i. Engelsk fikk jeg derimot 6'er i. Skriftlig, muntlig og på eksamener. Det som reddet meg fra å få et katastrofalt resultat etter endte grunnskole, var lykketreffet ved å trekke Engelsk; skriftlig og muntlig som avgangseksamen.


Nå har vi kommet til VGS, hvor jeg søkte meg inn på Hotell - Ernæring (Aka: Kokk / Servitør).
Dette burde jo egentlig ha vært grei skuring for meg, ettersom jeg liker å lage mat og gjør det med glede den dag i dag. Det å lage mat har jeg liksom helt siden jeg var en liten sneip virkelig hatt lyst til å jobbe med. Jeg bestemte meg for at dette skulle jeg klare, hvor ille kunne det være? De kunne da virkelig ikke ha klart å klemme inn så mye unødvendig humbug på Matfag? Ikke? Joda, visst faen kunne de så. Det værste jeg til da hadde sett.

Vi lærte om kunsten å lage god mat 3 dager i uken, og da kun halve dagen. Jeg mener vi hadde 3 teoretiske fag som var direkte knyttet til matfagene, hvorav det ene faget var selve matfaget. Selv disse fagene klarte de å proppe fullt av dritt. Mattematikk, Engelsk, Norsk og Naturfag var så fulle av urelevant lærestoff, for ikke å snakke om mengden stoff i seg selv, at jeg rett og slett fikk en enorm avsmak for hele linja, og bestemte meg for å bytte linje.

Linjebyttet la jeg rimelig fort på is da jeg lærte at de andre "yrkesrettede linjene" var akkurat like på dette området. 40% nyttig / relevant informasjon for yrket du vil arbeide med, 60% irrelevant dritt som hører hjemme på Allmenn.



Ikke missforstå meg, jeg sier ikke at de allmenne fagene skal fjernes helt fra yrkesfag, men de må mildt sagt reduseres kraftig samt målrettes MYE mer. Det var ikke latskap som tok knekken på meg. Det var mengden teori, inkompetente lærere og lite fleksible læreplaner. "Læringen skal tilpasses den enkelte elevs behov" heter det i reglementet. Jeg har fremdeles, etter 12 år i skole til gode å se det i praksis. Det er godt mulig jeg bare har vært uheldig, som jeg vanligvis er, og plukket alle de råttne eggene i lærerkurven.

Systemet fungerer IKKE.