Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2686
Dersom man hadde skaffet en liste med norske personnummer, altså alle 11 siffer. Kjøper folk dette, og hva kan man egentlig tjene på noe sånt?

Ikke noe jeg sitter på, eller har tenkt å gjøre altså, men en diskusjon som kom opp i kompisgjengen
Noe sånt som dette? http://www.fnrinfo.no/Verktoy/FinnLovlige_Dato.aspx

Personnummer + personlig informasjon vil være verdt noe.
Trådstarter
6 3
Sitat av meitemark Vis innlegg
Noe sånt som dette? http://www.fnrinfo.no/Verktoy/FinnLovlige_Dato.aspx

Personnummer + personlig informasjon vil være verdt noe.
Vis hele sitatet...
Tenker rett og slett på personnummer som en person har, og ja, info som fornavn, etternavn, fødselsdato og personnummer.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Noe sånt som dette? http://www.fnrinfo.no/Verktoy/FinnLovlige_Dato.aspx

Personnummer + personlig informasjon vil være verdt noe.
Vis hele sitatet...
Må bare spørre her jeg Er virkelig den siden lovlig? Fant jo jaggu meg sjøl på <posisjon> av 200 stk
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2020 kl. 14:30. Grunn: Fjernet potensielt avslørende personopplysninger.
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Må bare spørre her jeg Er virkelig den siden lovlig? Fant jo jaggu meg sjøl på <posisjon> av 200 stk
Vis hele sitatet...
Personnummeret genereres etter en veldig enkel algoritme og den algoritmen er offentlig tilgjengelig. Hvem som helst kan lage sin egen implementasjon i sitt foretrukne programmeringsspråk - eller bruke penn og papir, for den saks skyld. Det er omlag 200 gyldige personnumer for hver dato, og at du var på den posisjonen du oppgir var bare tilfeldigheter. Noen må jo være der. Som du ser har jeg redigert innlegget ditt slik at den konkrete posisjonen du oppga er sensurert vekk. Grunnen til det er enkel: Dersom noen kjenner din fødselsdato og vet hvilket år du er født i, så ga du de nettopp hele personnummeret ditt.

Jeg er litt usikker på om personnummeret tildeles i rekkefølge. I så fall skulle de tidligste gyldige nummerne være langt mer sannsynlige enn de senere, og det ville være uheldig. Konkret hvordan skatteetaten håndterer dette vet jeg ikke, men jeg håper de trekker lodd.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2020 kl. 14:31.
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Må bare spørre her jeg Er virkelig den siden lovlig? Fant jo jaggu meg sjøl på <posisjon> av 200 stk
Vis hele sitatet...
Dette er jo enkel alrogirtme
Jeg finner også mitt her
Sist endret av pearL1337; 6. april 2020 kl. 14:33.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er litt usikker på om personnummeret tildeles i rekkefølge. I så fall skulle de tidligste gyldige nummerne være langt mer sannsynlige enn de senere, og det ville være uheldig. Konkret hvordan skatteetaten håndterer dette vet jeg ikke, men jeg håper de trekker lodd.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du så fotnoten på nettsiden, men:
Listen er vist i den rekkefølge som de blir brukt, så det er veldig sannsynlig at de første numrene i listen faktisk er i bruk og veldig lite sannsynlig at de nederste numrene i listen faktisk er i bruk. Normalt blir det født ca 85 barn av hvert kjønn i Norge hver dag.
Vis hele sitatet...
Når det er sagt, så er jeg også (fremdeles) usikker på om dette stemmer.

Jeg ble født relativt tidlig på morgenen, og mitt personnummer er langt, langt nede på lista. Kanskje det var et babyboom akkurat den dagen, men ellers er jeg litt i tvil.
Sist endret av Realist1; 6. april 2020 kl. 15:16.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vet ikke om du så fotnoten på nettsiden
Vis hele sitatet...
Det så jeg, men det er en sånn påstand jeg ikke tar for god fisk uten å ha skjekket kildene. Kildene som oppgis på siden resolver ikke.

Edit: Etter å ha undersøkt ser jeg at de faktisk tildeles fortløpende. Det betyr at dersom du kjenner fødselsdato og kjønn, så er det svært lite sannsynlig at du trenger å kverne deg gjennom alle de 200 mulighetene (eller hva nå det eksakte tallet var igjen) for å finne nummeret: Tallene skulle være være zipf-distribuert. Så da vet vi det!
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2020 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.