Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6527
Enemy of the snut
Hva er egentlig kravene hos de store selskapene for å være en beta-tester? Tenker da på at jeg får sitte hjemme i fred, filme å legge ut på nett.
Hos mange selskaper er beta åpen og man kan signe opp for å prøve beta.
Med beta testing er ikke dette å jobbe hos spillselskaper.

Noen selskaper har interne beta tester og noen velger kun ut noen få streamere f.eks som kan beta teste og gi ut video av testen sin når selskapet sier at dette er OK.
Det viktigste er å kunne dokumentere at du faktisk har testet en del spill i tidlig fase og rapportert bugs du har funnet.

Eller du kan være en stor streamer med masse views og sende Epost rundt til selskaper.
Er ingen spesielle krav for å bli betatester, kanskje utenom å være interessert i spill og ha ett øye for detaljer.
Beste du kan gjøre er å sende en mail til utgiver av spillet du vil betateste å høre.
Naboen min gjorde noe sånt altså testet spill som ham fikk på forhånd men jeg tror ikke det er noe en kan leve av
Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Hva er egentlig kravene hos de store selskapene for å være en beta-tester? Tenker da på at jeg får sitte hjemme i fred, filme å legge ut på nett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje du tenker på to forskjellige ting.

Som en programvaretester går du systematisk gjennom programvarens (spill i ditt tilfelle) funksjoner hvor du har en liste med forventet resultat når du gjør X.
Feks i ett spill vil en test kunne være å sjekke reload funksjonen.
Da kan det tenkes at du må sjekke at våpenet faktisk blir reloadet, telle at du får korrekt antall skudd, sjekke at animasjonene er riktig, sjekke at HUD blir oppdatert korrekt samt forsøke å fremprovosere bugs som å skyte uten å reloadet, hva skjer om du reloader mens du hopper osv.
Mye av dette er automatisert og det krever ofte spesifikk kompetanse og forståelse av utvikling generelt.

Å filme mens du spiller public beta er nok noe helt annet og sjeldent noe som gir penger i kassa direkte fra utviklerne.
I så fall er det betaling relatert til markedsføring og ikke testing.
Det er som sagt flere stadier for spilltesting, og det varierer veldig hvilke stadier som er tilgjengelige for eksterne testere. Det du etterspør, er det aller siste stadiet, når spillet er så og si ferdig, og det gjenstår bare en siste finpuss. Dette forsøker ofte selskapene å hype opp til å være noe eksklusivt, ved å gi få personer tilgang og passe på at populære streamere får et knippe nøkler til seg og sine venner/seere. Selskapet gjør dette dels for markedsføring, og dels for å åpne slusene for tilbakemeldinger på ulike ting som er vanskelig å teste/måle i mindre skala (f.eks. matchmaking og faktisk, dynamisk server load) - samt for å teste spillet på en haug med ulike hardwarekonfigurasjoner.

Alt før dette steget krever mest sannsynlig at du signerer en NDA, og du kan få store problemer om du lekker selv den minste detalj om hva du ser. På (pre-)alpha og tidlig beta-stadiet, så må du være systematisk og flink til å kommunisere og notere ned alt du kommer over. Selskapet forventer da at du rapporterer alle bugs i detalj, og om de ikke får reprodusert de selv, så må også sjekke om du fortsatt opplever de i fremtidige patcher. Noen ganger kan du også bare be om å spille ulike varianter av et konsept-spill, uten animasjoner eller teksturer, for så å måtte fortelle hvorfor du foretrakk den ene over den andre. Dette er en jobb, som alt annet, og selv om det involverer dataspill så er det ikke nødvendigvis så gøy som du tror. Spesielt ikke når du blir bedt om å teste tutorial-sekvensen for sekstiende gang, med streng beskjed om å ikke gjøre X eller Y fordi det er ikke ferdig enda. Eller når interne releases ikke kommer på riktig dato, så du blir sittede å tvinne tommeltotter til neste vindu.

Hvis det er et spillselskap du liker godt, anbefaler jeg å sende de en epost og spør hva som skal til, hvem du bør kontakte osv. for å få det til å bli en realitet. Er du heldig, så kan det hende at du får søkt på en jobb hos de.
Sist endret av Dyret; 3. november 2019 kl. 11:23.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tror EA gjør testing lokalt i kontorene deres, så en gang en stilling for nordmenn utlyst i Madrid som spilltester for EA. Mener å huske at det ikke var noe særlige krav i stillingsannonsen heller utover at du skulle ha gamet en del.

Edit: Fant tilsvarende annonse
Sist endret av ruskelusk; 20. november 2019 kl. 07:18.