Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1860
Hei.
Vi har hatt noen humler som bosatt seg i muren forsiden av vinduet.
Det har vært ganske travelt inn og ut av bolet med mange humler. Vinduet de har bygget bol i er i stuen så er lett å følge med. Jeg har blitt fasinert av disse humlene og synes de er interessante insekter.

Men idag merket jeg at de er tilsynelatende helt forsvunnet.
Har ikke sett en humle.
Noen her som vet om humler kan finne på å flytte bolet sitt eller om de kanskje har blitt syk og døde?
Begge deler kan ha skjedd.

Hvilken type humle er det snakk om?
Er det kaldare enn før? Kan vere dei har ein innedag?
Kan ikke svare på spørsmålet, men tanken på at noen ser på et humlebol i veggen som en berikelse og er bekymret når de blir borte, gjorde dagen min. Å si at troen på menneskeheten er gjenopprettet blir å strekke det for langt, men det hjelper litt på.
Humler er reisende Nomader De reiser, bor et sted og reiser videre. Antakelig er planten de levde av hos deg enten ferdig med pollenering eller så har noe annet begynt å blomstre et annet sted! Humler er spennende skapninger!

visste du at mange planter kun frigjør sæden "pollen" sin til humler, da må humler summe en spesiell tone for å vibrere deg og få blomsten til å så og si få orgasme hvor den så blir sprutet ned med blomsterstøv!

Dette gjør plantene for å sikre at pollenering skjer til de arter som kun går på de artene, ikke slik andre planter gjør, og sprer det overalt!

Se youtube klippet for en artig liten snutt om akkurat dette! https://www.youtube.com/watch?v=SZrTndD1H10
Eg er einig i at det er oppløftande. Eg er gal etter humler og synes dei er kjempekule. Heia humlene!