Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 744
Hei!

Jeg bor for tiden i Oslo men skal snart flytte til Bergen, hvor jeg tenker å kjøpe leilighet. Jeg kommer til å tjene litt mindre i Bergen og lurer derfor på om jeg skal skaffe finaniseringsbevis nå, med den lønnen jeg har i Oslo.

Jeg lurer på om noen har vært i en lignende situasjon eller om noen har noen formening om lovligheten rundt dette.

Takk for hjelpen!
Tror banken kun nå har lov å gi deg finansierings bevis på 4 x årslønna di, etter lovendring. Før var det 5x. (Egenkapitalen din plusser du selvfølgelig på)

Så det kan være lurt å skaffe deg finansieringsbevis allerede nå, for jo høyere lønn du har jo enklere får du lån. Merk dog at du MÅ ha egenkapital, for bankene krever 15% for førstegangskjøpere.
Har du høyere lønn nå, vil du antagelig få høyere gjeldfinansiering ved å søke nå enn senere. Så kan være lurt å søke nå ja. Vær obs på at du isåfall må kjøpe bolig før du bytter jobb. Dersom du bytter jobb i løpet av den 3 måneders perioden finanseringsbeviset vanligvis gjelder for, kan banken i værstefall si at vilkårene for finansieringen ikke lenger gjelder - da din situasjon har endret seg. Worst case scenario er at du da har kjøpt en bolig som banken nekter å finansiere.

Dersom du alt har byttet jobb (sagt opp nåværende stilling og fått en ny stilling som du tiltrer i etterhvert), vil du søke lån på uriktige opplysninger dersom du bruker tidligere jobb som dokumentasjon. Er det mulig? Ja sure. Vil banken fange det opp? Ikke nødvendigvis - men er som sagt en risk for at banken nekter å finansiere kjøpet om de oppdager det.