Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 813
Hei,

Har kommet inn på ett studie i utlandet (spania) som ikke gir rett til studielån eller stipend hos lånekassen. Har alikevell bestemt meg for å dra dit, og planla derfor at jeg kunne ta ett årstudium i spansk ved siden av, slik at jeg kunne både forbedre spansk ferdighetene mine og få studiestøtte mens jeg studerer i spania.

Årstudiumet startet nylig opp, og innså fort at dette er langt over mitt språklige nivå, og timene går på spansk, uten norske forklaringer, og blir sittende i mesteparten av timen som ett stort spørsmålstegn. Vurderer derfor om det er vits å fullføre dette, og hva konsekvensene evt blir ved å ikke møte opp til timer/eksamener, og motta studiestøtten og gå på hovedstudiet som vanlig. Har ingen planer om å studere videre etter studiet i spania, og trenger derfor ikke videre støtte etter dette året. Hvilke konsekvenser kan jeg få av lånekassen dersom jeg ikke opplyser om dette?
Tror ikke Lånekassen kontrollerer om du møter i timene
De bryr seg ikke, men i Norge så stopper studielånet ved nyåret hvis du ikke har møtt opp til 1 time. Altså de ser an hvert semester. Vet ikke hvordan det funker overseas.

Altså du får betalinger hver måned frem til 1 Januar.
Sist endret av YoungAlkis; 22. august 2023 kl. 20:04.
Du får ihvertfall ikke redusert lånet med 40% ved stått eksamen, det er helt sikkert.
Ta kontakt med den høyskolen/uni og forklar situasjonen at du vil oppholde deg i Spania dette studieåret, og be om få avlegge eksamen feks ved norsk ambassade. Dette er de kjent med fra tidligere og de har nok rutiner på dette. Når du bor og lever i Spania vil du plukke opp spansken veldig kjapt. Men litt innsats si noen timer selvstudie i uken og et realt skippertak før eksamen klarer du nok ståkarakter. Og da blir det null stress. Da har du gjort det du skal i forhold til lånekassen og får støtte også i vårsemesteret. Rinse and repeat når våren kommer. Gevinst.

Evt. arbeidskrav ber du om å få levere digitalt evt. kan du også sjekke om du kan bli fritatt for arbeidskrav, siden du har dobbelt opp med studier. Aner ikke om akkurat det er mulig, men jeg vet at både høyskoler og universiteter har vist fleksibilitet for studenter som ønsker å oppholde seg utenlands selv om de formelt studerer i Norge.

Kræsjer eksamen norge/spania kan du vurdere konte eksamen om du får gjort det kjapt feks etter nyttår.

Dette klarer du om du bare bestemmer deg. Og beste av alt, når du består eksamen så blir deler av studielånet omgjort til stipend.
Sist endret av _abc_; 22. august 2023 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.