Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 813
Hei,

Har kommet inn på ett studie i utlandet (spania) som ikke gir rett til studielån eller stipend hos lånekassen. Har alikevell bestemt meg for å dra dit, og planla derfor at jeg kunne ta ett årstudium i spansk ved siden av, slik at jeg kunne både forbedre spansk ferdighetene mine og få studiestøtte mens jeg studerer i spania.

Årstudiumet startet nylig opp, og innså fort at dette er langt over mitt språklige nivå, og timene går på spansk, uten norske forklaringer, og blir sittende i mesteparten av timen som ett stort spørsmålstegn. Vurderer derfor om det er vits å fullføre dette, og hva konsekvensene evt blir ved å ikke møte opp til timer/eksamener, og motta studiestøtten og gå på hovedstudiet som vanlig. Har ingen planer om å studere videre etter studiet i spania, og trenger derfor ikke videre støtte etter dette året. Hvilke konsekvenser kan jeg få av lånekassen dersom jeg ikke opplyser om dette?
Tror ikke Lånekassen kontrollerer om du møter i timene
De bryr seg ikke, men i Norge så stopper studielånet ved nyåret hvis du ikke har møtt opp til 1 time. Altså de ser an hvert semester. Vet ikke hvordan det funker overseas.

Altså du får betalinger hver måned frem til 1 Januar.
Sist endret av YoungAlkis; 22. august 2023 kl. 20:04.
Du får ihvertfall ikke redusert lånet med 40% ved stått eksamen, det er helt sikkert.