Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1289
Noen som vet om det å oppgi egenkapital ved søknad om startlån i husbanken er i ens egen favør eller ikke? Da tenker jeg på at de kanskje gir mindre i lån siden en har egenkapital, som jo ikke er bra. På den andre siden, kanskje det å ha egenkapital teller positivt da det viser at man har økonomisk styring?

Noen som vet?
Jeg hadde 450k i egk og fikk likevel ganske mye lån i husbanken. Er jo bare positivt å ha egk, da slipper du å ta opp så mye i lån og det blir derfor mindre å betale i måneden. Du kan jo sikkert også droppe å fortelle at du har egk og se hvor mye du får i lån hvis du vil det.
Mer egenkapital gir mer lån
Dersom de vet om pengene, må du oppgi de skal du få lån.
Viser jo å at du har kontroll på økonomien.

Men har du de ikke i cash, så de sees på bankkontoer, ligningen til slutt. Kan du ikke holde det tilbake.
For det slår bare tilbake på deg selv.
Nå er det også så lett å få startlån.

Så vær ærlig.
Dumt å starte ett låneforhold på løgn.
Som du siden, meget sannsynlig vil tenke deg grønn på.

Lykke til, tvi tvi.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan man få lån gjennom Husbanken uten egenkapital?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Kan man få lån gjennom Husbanken uten egenkapital?
Vis hele sitatet...

Kommunen kan gi startlån til barnefamilier, eldre, personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som bor i en uegnet bolig og enten vil kjøpe bolig eller utbedre/tilpasse boligen sin.

Startlån kan gis til refinansiering dersom du står i fare for å miste boligen.

Hvis du får lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån.

Barnefamilier som bor i en uegnet bolig og som trenger en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare.

Kommunen kan velge å gi deg startlån til å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig dersom det vurderes som den eneste løsningen for at du skal kunne fortsette å arbeide i kommunen, eller at du skal velge å ta en jobb i kommunen.

Du trenger ikke egenkapital hvis du er i en situasjon der å spare opp til egenkapital ikke er realistisk.
Sist endret av Astro Man; 28. juli 2023 kl. 09:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det ikke sånn at man skal få 5x inntekten sin i lån selv i startlån? Hvorfor er det da slik at man ikke får det og mye mindre? Har ingen lån fra før.
Det er da ikke sånn at man skal få 5x. Det er maks hva du kan få og så vurderes helheten. Annen gjeld og utgifter bl.a. Så for å svare på dette må du nesten legge ut alle dine personlige økonomiske opplysninger.
Astro mann har forstått det.
Men nå, når det nærmer seg nytt budsjett, må man jo bruke opp det som er, for å få mere til neste år.
Det er det beste forsøket, på å eie mot å leie.

Da jeg leide av Komunen, endte jeg opp på i overkant av 12.000,- pluss strøm.
Nærmere 13.000.- i tillegg kom jeg over grensen for bostøtte, så det utgjorde ingen ting.
Etter husleie, ikke tv, ikke medisiner. Og knapt 3 tusen igjen til mat. Trekk fra medisin, tv, og mat, må jeg likevel gå til sentrum.



Med startlån har jeg nå mer enn nok, og går rundt, å synes jeg er rik.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av kdirt Vis innlegg
Er det ikke sånn at man skal få 5x inntekten sin i lån selv i startlån? Hvorfor er det da slik at man ikke får det og mye mindre? Har ingen lån fra før.
Vis hele sitatet...
Målet med det er at du ikke skal dra på deg lån du øyeblikkelig kommer til å slite med å betjene. Krav til maksimalt lånebeløp og til at du skal kunne takle en viss renteøkning. Du får uansett bare hva banken (el.) føler det er forsvarlig å gi deg i kreditt.