Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1300
Jeg vil starte enk. Men hvordan er da å få lån? Jeg ble selv svindlet og har pågåande sak mot svindler som igjen har ført til eg har en betalingsanmerkning da beløpet er så stort pga svindelen.

Kredittsjekker banken meg og når jeg søker lån til firma?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, i et ENK er det ingen forskjell mellom din økonomi og bedriftens økonomi.
Trådstarter
2 0
Med andre ord umulig å få lån då så eg kjeme i gang med firma
Ja, i enk er det din egen privatøkonomi som bestemmer.
Gjør opp svindelsaken først, få fortgang i det med advokat eventuelt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du får nok ikke lån til firma uten å stille personlig ansvarlig. Bare større selskaper som kan vise til stødig kontantstrøm og god inntjening får lån uten at eier står som ansvarlig. Tenk Telenor, Orkla osv.
Sitat av viggen Vis innlegg
Med andre ord umulig å få lån då så eg kjeme i gang med firma
Vis hele sitatet...
Ja. Det er jo ikke slik at de fleste nye bedrifter lykkes. Tvert om. De fleste ender opp konkurs. Utlån til nyetablerte foretak ville derfor raskt blitt et tapsprosjekt, selv med dertil høye renter.

Men det startes jo foretak hver eneste dag. Og veldig mange store foretak ble ikke stiftet som kapitalsterke aksjeselskap som hadde pengesterke investorer i ryggen med lang tålmodighet.

Nei det vanligste er at foretak gjerne startes som ENK eller AS også vokser de på hard innsats, fra eier(ne) over tid. De fleste gjør hva de kan for å begrense finansielle utlegg i starten for å øke sjansene for suksess.

Har du en god idé du føler er verdt å satse på men mangler finanser til å starte slik du har planlagt må du enten sette oppstart på vent til du har samlet sammen nødvendig kapital eller justere på planene. Kanskje må du starte med feks din egen pc og bil, eller fars traktor. Eller holde til i mors garasje i et par år.

Om dette er noe du virkelig vil få til, og du har troa finner du nok en vei til å komme igang. Oppstart må kanskje bli av langt rimeligere enn du tenkte og dermed tar det kanskje lengre tid å komme skikkelig igang, men da kan du jo feks ha fast jobb i tillegg under oppstarten slik at du har jevn tilgang på penger.