Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8849
Dette var fordi jeg presterte å forveksle datoen

Oppdaget det i dag, og det er tre dager siden oppmøtet mitt skulle finne sted. Jeg har selvsagt prøvd å ringe og sende mail, men linjen deres åpner ikke før kl 15 i morgen. MP har ikke kommet på besøk enda, og jeg har ikke fått noe brev i posten.

Jeg finner ikke noe skikkelig informasjon om konsekvenser av dette på nettet, forsvaret.no eller nFF - det jeg lurer på er om noen har erfaring/kunskaper om hvilke konsekvenser dette kan gi? Jeg skal selvfølgelig legge meg flat og forsøke å ordne opp i rotet, men behovet for oppklaring og info er ganske stort akkurat nå, så jeg setter pris på om noen kan prosedyrene?

Er fullstendig klar over at dette er en idiottråd..
Sist endret av Joachimsen; 4. mai 2011 kl. 18:29.
Ring imorgen, forklar deg så går det nok bra.

Hadde en kamerat som ikke ville, så han møtte ikke opp.
Fikk først brev etter et par uker, så et par telefoner, så nok et brev hvor han fikl valget mellom å dra inn i forsvaret, eller i fengsel (og bot).
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ring imorgen, forklar deg så går det nok bra.

Hadde en kamerat som ikke ville, så han møtte ikke opp.
Fikk først brev etter et par uker, så et par telefoner, så nok et brev hvor han fikl valget mellom å dra inn i forsvaret, eller i fengsel (og bot).
Vis hele sitatet...
Seriøst kan dem tvinge deg til det? Hva med ytringsfrihet?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Seriøst kan dem tvinge deg til det? Hva med ytringsfrihet?
Vis hele sitatet...
Ytringsfrihet har du! Du kan si akkurat hva du vil Jeg tror nok du blander begreper
Sist endret av fruktsalat; 4. mai 2011 kl. 18:43.
Sitat av fruktsalat Vis innlegg
Ytringsfrihet har du! Du kan si akkurat hva du vil Jeg tror nok du blander begreper
Vis hele sitatet...
Guess so :P men du skjønner hva meg mener.
Du har faktisk ikke noe særlig frihet på dette punktet, bortsett fra å jobbe i barnehage eller lignende.
Evt dra på sesjon del 2. og si du har vondt i ryggen
Sist endret av olli408; 4. mai 2011 kl. 18:46.
Hvor stor er sjansen for å bli tatt med videre hvis man er i dårlig form og absolutt ikke vil ha førstegangstjeneste?
Slik slipper du unna.

Dette forutsetter at du ikke har brukt rusmidler som kan spores på deg(hår, urin eller spor på klær osv.)

Ganske enkelt si på innrykket at du har røyket ganske mye for ca 6 mnd siden. Gjerne flere ganger i måneden. Dette er alt for mye til at de ønsker at du avtjener førstegangstjenesten din.

Poenget med at du ikke kan ha brukt noe er at de ikke kan bevise det. Og du slipper unna uten bøter. Det var dette jeg sa, og jeg VILLE faktisk inn, og trodde ærlighet varer lengst. Jeg hadde sluttet helt med rusmidler en god stund før innrykket. Men jeg ble sendt rett hjem uten bøter eller noe. Om du derimot blir tatt på pisseprøve eller hårprøve blir det bøter.
jeg dro på sesjon, riktignok endel år siden nå, og ble videre kalt inn til tjeneste på madla.
Jeg sa fint ifra at jeg var militærnekter og møtte derfor ikke opp. De sendte vel 1 brev ca hver 3. måned med ny innkallelse i 3 år, da de slutt ga opp. Det siste brevet jeg fikk var en beskjed om at jeg kan bli kalt inn helt til jeg fyller noen og førti år. Men fengsel eller bot har jeg aldri sett noe til.
Det er vel ingen i Norge som har blitt satt i fengsel for dette enda. Så, om man virkelig vil nekte, så gjør man det - og slipper.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Murdoc: hårprøver? Dvs at om en hund markerer på deg så er du fucked? Mener å ha hørt at virkestoffer sitter svært lenge i håret.. Trodde de kun oppererte med urin- og/eller blodprøve.
Sist endret av Joachimsen; 4. mai 2011 kl. 23:02.
De tar hårprøve av deg om de mistenker noe. Jeg ble tatt hårprøve av på innrykk på madla, men det gikk fint
Ajaj, hadde en lengre diskusjon med en kompis ang dette her, og vi kom frem til at ingen hadde kommet i fengel pga. nekt. Ser ut til at vi må revurdere konklusjonen vår, hvis disse tilfellene er reelle!
Sitat av anaxyd Vis innlegg
Ajaj, hadde en lengre diskusjon med en kompis ang dette her, og vi kom frem til at ingen hadde kommet i fengel pga. nekt. Ser ut til at vi må revurdere konklusjonen vår, hvis disse tilfellene er reelle!
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en som satt inne fordi han ikke ønsket å delta i Forsvaret.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Da så. Fikk ringt opp i dag og fikk fastsatt ny dato, uten noe videre stress. Takker for svar!
Fortell dem at du har brukt\bruker steroider. Rusmidler er brudd på norsk lov, og gjør nok at du får med deg en bot hjem, samt knark på rullebladet. Ergo er det ikke noe bra tips.
Steroider derimot er fullt lovlig å bruke, så det kan de ikke si noenting på.
Nå er jeg ikke helt med på hva sesjon del 2 er for noe, da jeg har fått intrykk av at det er ett nytt system som kom i fjor eller noe? Men ihvertfall, når jeg var på sesjon så var det en kompis som sa ifra på legeattesten man skal levere om at han hadde røyket tjall. Det eneste som skjedde var det at hun helsesøster damen spurte han om når dette var, og siden det var innen 6måneder så fikk han ikke komme inn. Kompisen spurte om det hadde noen konsekvenser for han at han hadde vært ærlig, men da fikk han beskjed om at hun hadde taushetsplikt og ikke ville si noe videre.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Takk for svar. Murdoc: hårprøver? Dvs at om en hund markerer på deg så er du fucked? Mener å ha hørt at virkestoffer sitter svært lenge i håret.. Trodde de kun oppererte med urin- og/eller blodprøve.
Vis hele sitatet...
Ja hårprøver sitter i ganske lenge. Jeg hadde vært clean i ca 6 måneder før jeg var på innrykk. Hvis du tror det er en sjanse for og bli tatt for noe bør du ikke følge tipset mitt.
Si til legen at du røyker en del cannabis enkelt og greit. Jeg fortalte at jeg røyket to ganger i måneden (ble stemplet som moderat bruk), dog på det tidspunktet fyrte jeg fem spliffs daglig. Han begynte med en moralpreken som endte med at vi diskuterte lovverket ("MEN IMOTSETNING TIL HASJ ER JO KRIG LOV!" kom han med), og etter det ble jeg sendt hjem uten å måtte ta de diverse matteprøver osv. Ingen militærtjeneste, ingen siviltjeneste, ingen konsekvenser. Enkelt og greit! (dette var i oslo)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Kan nekrofilere denne tråden med å si at jeg ble erklært stridsudyktig, hehe

Noe svakt syn og plattfot gjorde susen. Dessuten var sesjonslegen bekymret over at geværrekyl kunne slå opp i en gammel skulderskade jeg har. Jeg hadde derimot eksepsjonell hørsel

Må si at det overasket meg hvor lite som egentlig skulle til for å bli erklært "udyktig"..
Husker da jeg var på sesjon. Vi fikk utdelt baugetter og iste, som jeg valgte å kose meg med under "iq-testen" da jeg ikke ante at vi faktisk hadde ganske dårlig tid på denne. jeg leverte kun halvparten av oppgavene, og må ha sett ut som den idioten. Hadde perfekt syn, og perfekt hørsel, eneste jeg fikk litt kritikk for var vell at jeg hadde litt ekstra spekk på baken

Ble jo forøvrig godkjent den gangen, men jeg kan jo si det sånn, at hvis de har lyst til å få meg inn nå, og spesielt etter endt utdannelse, skal mp få leite godt.

Hadde flytta inni en bungalow på vidda fremfor å dra inn ditt et år nå...

Eneste måten de kommer til å finne meg på er om jeg kommer med på "eit sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu"