Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 7811
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det du i realiteten seier er at du ikkje liker at nFF stiller krav til debattstil. Deg om det, men ver i det minste ærleg.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Ser helst at du ikke ilegger meg meninger jeg ikke har. Tvert imot registrerte jeg meg på nFF fordi Facebook er et ekkokammer uten like og jeg ikke liker onelinere (semirelevant "titegn") og folk som skriver i affekt. Det hjelper ikke når siden er designet for å bringe frem affekt.

Ytringsfridomen har aldri vore så reell som i dagens Europa. Du skal ikkje mange tiår tilbake, før det å nå meir enn ei neve personer var dyrt og ressurskrevjande. I dag kan alle oppnå det med enkle og billege middel. Viare handler ikkje ytringsfridom om at du har lov til å ytre deg overalt. Om du insisterer på å stå i stua mi og snakke, kjem du til å bli fjerna. Det er i prinsippet det samme på nFF; eigar avgjer kven som får snakke - utan at det har stort med ytringsfridom å gjere.
Vis hele sitatet...
Påstanden min er at det blir stadig strammere retningslinjer og blurred lines over hele fjøla, overalt på internett, på hva som er "hatprat" og hva som er legitim kritikk, ikke at jeg ikke får lov til å stå på badet til Støre og kalle han en kaviarsosialist, mens han pusser tennene.

Det er ikke uten grunn at det dukker opp såkalte bunker-chans basert på eldgammel P2P-tech - som den jeg nevnte - for det er helt klart mer praktisk å ha en clearnet-side, men det blir vanskelig når man blir terminert fra Cloudflare, Epik, Voxility og BitMitigate, "etter press fra eksterne aktører". Noe som jeg synes er merkelig i og med at førstnevnte har tilbydt sine tjenerster til nynazistiske nettsider i en årrekke.

Uansett så er ikke mitt poeng i denne tråden å rakke ned på Freakforum, som sagt registrerte jeg meg ikke her uten grunn, har lurket min del for å si det slik, poenget mitt med å poste her (i denne tråden) er å tilby et alternativ til TS. Men jeg tror han kommer til å slite med å finne andre mer liberale norske forum.

Det sagt så vil jeg si at jeg liker Freakforum, spesielt debattstilen. Innleggene er ikke skrevet i et hurlumhei for å havne i en instant feedback loop på jakt etter likes og "reaksjoner", men har en reell egenverdi og substans.

Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva du skrev, men det kan hende det lønner seg å ta en titt på denne siden. Så det ble nevnt affiliate-linker og det er klart brudd. Husk at nFF er privat så hvis de ber deg om å bruke dørmatta og ta av deg skoene så står du fritt til å gjøre enten det, eller å gå et annet sted. Og ærlig talt, det er ikke akkurat veldig strenge regler.
Sist endret av Duckie; 1 uke siden kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var vært i samme situasjon som deg.

Jeg hadde et annet brukernavn på dette forumet, og ble utestengt. Helt uten grunn, urettferdig!

Jeg opprettet så et nytt brukernavn, og regnet med at de ikke oppdaget hvem jeg egentlig var.

Ble så utestengt med det brukernavnet etter en stund. Opprettet så enda et, og ble utestengt igjen etterhvert.

Det var fullstendig urettferdig, jeg hadde retten på min side. Crew var maktsyke og grinete. Huff altså.

Nå har det gått omtrent ti år, jeg har blitt voksen, og jeg innser idag at det var riktig å stenge meg ute den gangen. Jeg var en drittunge. Hadde jeg vært crew den gangen og sett noen oppføre seg som jeg gjorde, ville jeg kastet ut brukeren. Jeg trodde jeg var tøff.

Mitt råd til deg er å bli voksen før du bruker forumet igjen.

For å bekrefte det, så kan du bare vente og se om jeg blir utestengt med dette brukernavnet også, nå som de får lese dette her.

Snakkes når du er voksen?
Sist endret av Stingray; 1 uke siden kl. 13:08.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Stingray Vis innlegg
For å bekrefte det, så kan du bare vente og se om jeg blir utestengt med dette brukernavnet også, nå som de får lese dette her.

Snakkes når du er voksen?
Vis hele sitatet...
Vi har kjent til dine tidligere brukere siden du registrerte denne i 2018. Vi ser ingen grunn til å utestenge deg i dag.
Sist endret av Tias; 1 uke siden kl. 13:29.
Sitat av Tias Vis innlegg
Vi har kjent til dine tidligere brukere siden du registrerte denne i 2018. Vi ser ingen grunn til å utestenge deg i dag.
Vis hele sitatet...
Der ser du, trådstarter! Voks opp
*peker på deg og ler høyt som en drittunge*
Ikke slett humor sier nå jeg, opplever at sletting kan være vel overivrig noen ganger ellers ingen klager på vårt kjære frikfårumm
Judge Dredd
meitemark's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Ikke slett humor sier nå jeg, opplever at sletting kan være vel overivrig noen ganger ellers ingen klager på vårt kjære frikfårumm
Vis hele sitatet...
Det som er humor i noen sitt hode er ikke bestandig så humoristisk eller forståelig når det blir skrevet og skal sees av mange andre.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Gjesp. Du er liksom programforplikta til å si det der, er du ikke? Til tross for at åpningsinnlegget i tråden er følgende:
Jeg mener... Jeg har på ramme alvor hatt mer saklig meningsutvekslinger med barn på langt under fire: "Onkeh! Meg ha kake! -Nei, ett kakestykke får holde. MEG HA MEJ NAMMEKAKE!"
Det der er et hederlig forsøk på å overbevise mottaker om å endre mening, i grell kontrast til trådtarters ytring. Jeg synes således vidarlos kritikk er ganske treffende.
Vis hele sitatet...
Om ett personangrep er velbegrunnet eller ikke er vel ikke så veldig relevant når det jeg påpeker er at ett personangrep har funnet sted, noe som er i strid med reglene. Om jeg mener at Vidarlo er teit og lukter prump har jeg kommet med et personangrep enten jeg drar påstanden ut av ræva, eller har gjennomført vitenskapelige tester der ett representativt utvalg av befolkningen har fått lukte på fyren.

Her skal det sies at trådens tema har blitt måten TS argumenterer på så personangrepet skiller seg fra andre i tråder der ved at det faktisk har en viss relevans for trådens tema. Det har derimot ikke karakteristikken til Robhol, noe jeg mistenker er grunnen til at du ikke adresserte den i kritikken din av posten min.

Du kan jo ta objektivitetstesten: Hva hadde du skrevet hvis noen av dine meningsmotstandere hadde uttrykt seg i tilsvarende ordelag?
Nemlig.
Vis hele sitatet...
Det hadde irritert meg, men her skal det sies at havskillpadde har uttrykt lignende i en tidligere tråd som ble slettet. Jeg føler meg ganske sikker på at poster med sånne karakteristikker stort sett blir slettet når de kommer fra folk med samme programforpliktelser som meg selv, men ikke når det kommer fra andre aktører.
Halvstudert røver
Myoxocephalus's Avatar
DonorCrew
Sitat av bennnern Vis innlegg
Om ett personangrep er velbegrunnet eller ikke er vel ikke så veldig relevant når det jeg påpeker er at ett personangrep har funnet sted, noe som er i strid med reglene.
Vis hele sitatet...
Det er hverken et personangrep eller et regelbrudd å påpeke et objektivt faktum. Det er det som skjedde her.

Om jeg mener at Vidarlo er teit og lukter prump har jeg kommet med et personangrep enten jeg drar påstanden ut av ræva, eller har gjennomført vitenskapelige tester der ett representativt utvalg av befolkningen har fått lukte på fyren.
Vis hele sitatet...
Hvis temaet som diskuteres er vidarlos olfaktoriske eller kognitive egenskaper, så ville en vitenskapelig undersøkelse absolutt være relevant informasjon. Men du ser også selv at dette er fullstendig absurd, at sammenligninga di ikke gir mening og at hele resonnementet bevitner at du klamrer deg til halmstrå i en orkan. Jeg har ikke angrepet deg som person når jeg påpeker at du fremstiller deg selv i et dårlig lys når du gjør deg skyldig i slike brølere.

Her skal det sies at trådens tema har blitt måten TS argumenterer på så personangrepet skiller seg fra andre i tråder der ved at det faktisk har en viss relevans for trådens tema. Det har derimot ikke karakteristikken til Robhol, noe jeg mistenker er grunnen til at du ikke adresserte den i kritikken din av posten min.
Vis hele sitatet...
Hvilket personangrep? Det eneste kronologisk relevante innlegget fra den kanten er dette:
Sitat av robhol Vis innlegg
Det som er morsomt er at uten å vite hva som har blitt skrevet, er det også umulig å vite om du har et legitimt poeng, eller om du (rent som et eksempel) er en edgy 4chan-fjortis som har blitt ramsalt fordi du ikke selv skjønner at det du kommer med er rent vås. Hva skrev du som ble fjernet, og da mener jeg bokstavelig?
Vis hele sitatet...
Her er intet personangrep. Han forteller bare at så lenge vi ikke kjenner konteksten er det umulig å vite om det er et legitimt poeng som fremmes eller om det ButthurtMcButthurface som er på ferde. Eller, implisitt, et vilkårlig valgt punkt på spekteret i mellom. Og, selvsagt, at det under slike omstenddigheter er jævla lite konstruktivt å bitche over nazimods og junkies. Robhol etterlyser derfor mer informasjon. Du ser personangrep. Fucks sake, leter du etter noe å la deg krenke over?

Det hadde irritert meg, men her skal det sies at havskillpadde har uttrykt lignende i en tidligere tråd som ble slettet. Jeg føler meg ganske sikker på at poster med sånne karakteristikker stort sett blir slettet når de kommer fra folk med samme programforpliktelser som meg selv, men ikke når det kommer fra andre aktører.
Vis hele sitatet...
Du føler. Det er ikke spesielt rasjonelt. Hva om du heller dokumenterer påstandene dine i steden for å kaste ut innholdsløse anklager?

Ta et steg tilbake og prøv se situasjonen litt utenifra. Du forsvarer med nebb og klør biddragene fra en fyr som melder sin tilbakekomst til forumet ved å kalle folk for nazister og junkies. Det er definisjonen av drittslenging. Men det finnes ingen grenser for hvilke mentale hallingkast du kan gjøre for å rettferdiggjøre de, for han retter skytset mot individer du misliker! I møte med slikt er personangrep helt overflødig: Du avslører deg selv langt mer effektivt enn jeg kunne klart.
Sist endret av Myoxocephalus; 1 uke siden kl. 09:38.
Det er hverken et personangrep eller et regelbrudd å påpeke et objektivt faktum. Det er det som skjedde her.
Vis hele sitatet...
Her oppfører du deg som karakterene i en vits, nærmere bestemt karakterene Tina og Bettina fra torsdag kveld fra nydalen som sier stygge ting om klassevenninner men rettferdiggjør det hele med at tingene som sies tross alt er fakta. Det er altså ikke personangrep å kalle deg en vits siden det er snakk om et objektivt faktum. Benekter du fakta?

Hvis temaet som diskuteres er vidarlos olfaktoriske eller kognitive egenskaper, så ville en vitenskapelig undersøkelse absolutt være relevant informasjon. Men du ser også selv at dette er fullstendig absurd, at sammenligninga di ikke gir mening og at hele resonnementet bevitner at du klamrer deg til halmstrå i en orkan. .
Vis hele sitatet...
Du argumenterer ikke for at sammenligningen er fullstendig absurd. Du bare påstår at det er åpenbart at sammenligningen er det.Det er vanskelig å gå argumentasjonen din etter sømmene når det bare er påstander du kommer med.

Her er intet personangrep. Han forteller bare at så lenge vi ikke kjenner konteksten er det umulig å vite om det er et legitimt poeng som fremmes eller om det ButthurtMcButthurface som er på ferde.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt.

Du føler. Det er ikke spesielt rasjonelt. Hva om du heller dokumenterer påstandene dine i steden for å kaste ut innholdsløse anklager?
Vis hele sitatet...
Du avslører deg selv langt mer effektivt enn jeg selv kunne klart når du gjør det klart at du ikke engang anser personangrep som personangrep når du mener at personangrepene er riktige. Da har det bare blitt påpekt et objektivt faktum.
Elitistisk dass
vidarlo's Avatar
Donor
Å sei at argumentasjonen er på linje med det ein fireåring produserer er jo på ingen måte usakleg? Det er ein karakteristikk av argumentasjonen. Det er ein direkte respons på nivået i diskusjonen.

Om eg derimot hadde dradd inn vekta til havskilpadde hadde det åpenbart vore grovt usakleg; det er enkelt og greit irrelevant i samanhengen. Difor er analogien din elendig, og myoxo sin påstand om å klamre seg til halmstrå i orkan relativt dekkande.
Det er altså ikke personangrep å kalle deg en vits siden det er snakk om et objektivt faktum. Benekter du fakta?
Vis hele sitatet...
Poenget er egentlig ikke om det er sant, poenget er om det er relevant. I en diskusjon om hvorfor tråden din blir slettet, så er debattstilen din relevant, mens kroppslukten din ikke er det.
RedPanda standing by
robhol's Avatar
personangrepet skiller seg fra andre i tråder der ved at det faktisk har en viss relevans for trådens tema. Det har derimot ikke karakteristikken til Robhol, [...]
Vis hele sitatet...
Aha, så du har et problem med det jeg skrev. Det var som sagt bare et eksempel. Det skal selvfølgelig sies at helt tilfeldig valgt var det ikke. Å kalle det et "personangrep" er likevel å tøye definisjonen såpass langt at jeg vil hevde man har lett etter en unnskyldning til å tre inn i offerrollen. Igjen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Poenget er egentlig ikke om det er sant, poenget er om det er relevant. I en diskusjon om hvorfor tråden din blir slettet, så er debattstilen din relevant, mens kroppslukten din ikke er det.
Vis hele sitatet...
Ja,som jeg skrev:
Her skal det sies at trådens tema har blitt måten TS argumenterer på så personangrepet skiller seg fra andre
Vis hele sitatet...
Myoxo fortsetter altså å insistere på at det verken er et regelbrudd eller personangrep om det er objektivt sant etter at jeg har gjort det klart at personkarakteristikker kan være mer legitimt i denne saken enn i andre.Jeg tolket det derfor som et genrelt utsagn om personangrep og ikke dette spesifikke personangrepet.

Det går fint an å si noe om debattstilen til andre uten å sterkt insinuere at de er like begavet som en fireåring.
Elitistisk dass
vidarlo's Avatar
Donor
Det går fint an å si noe om debattstilen til andre uten å sterkt insinuere at de er like begavet som en fireåring.
Vis hele sitatet...
Så kva skreiv eg?

No er ikkje eg moderator, men eg har vore det, og kan omlag forestille meg grunnen. For det er rimeleg opplagt. Du hadde ein debattstil som ville fått fireåringer til å innvende at du var useriøs.
Vis hele sitatet...
Eg skreiv at debattstilen ville fått fireåringer vil innvende at det var useriøst. Det er gjerne flåsete sagt, og det har eg relativt få problemer med å innrømme. Men det er på ingen måte å innvende at vedkommande var like begava som ein fireåring. Det har eg ikkje forutsetninger for å ha sterke meininger om; eg kommenterte altså kun vedkommande sin argumentasjon.

Heilt ærleg framstår det du forsøker på meir som kverulering enn reell kritikk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hanlon's razor is an aphorism "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity", known in several other forms. It is a philosophical razor which suggests a way of eliminating unlikely explanations for human behavior.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er veldig relevant for saken, vi som modererer her prøver å gjøre jobben med de beste intensjoner. Forskjellen fra brukeren til moderatoren er at moderatoren tråler igjennom veldig mange innlegg på kort tid, og når vi sletter noe er det ofte på en innarbeidet måte, omtrent som instinkt som vi har fått med noe erfaring over tiden vår på freak.

For en bruker kan det virke personlig, som vi er ute etter nettopp dég, og jeg kan betrygge dere med at 99% av tilfellene så er det like naturlig og rutine som å trekke pusten for oss. Det er ikke noe konspirasjon mot deg.
Og her kommer forespørslene om spesifikke poster/tråder inn, det virker som de brukerne som føler seg truffet i tråden her tror vi husker alt vi sletter, at vi faktisk brukte noen kalorier på å memorisere hele saken og at vi i den mørke fuktige kjelleren vår som er impregnert med ondskap sitter å krysser av et skjema.. "I dag fyllte jeg onskapskvoten min, jeg sletta innlegget til en jævel jeg er uenig med".

Jeg husker ikke innleggene jeg sletta i forrige uke en gang.

Det er så kritisk at vi får konkrete eksempler på det dere mener er uretten vi serverer for å kunne gjøre noe med saken. Ofte, veldig ofte er det missforståelser ute å går, og dette er jo nettopp grunnen til at vi er så strenge på "Offtopic humor": Det er veldig vanskelig å skjønne intensjonen eller humøret til en bruker som gjør slikt og det er grunnlag for feiltolkning. Derfor har freak en såpass høy standard på debatter: Man finner søppel over alt, diskusjon.no, vg.no, reddit, 4chan, osv osv: Vi er, så langt jeg vet, et av de få plassene som krever en viss standard, og det er nettopp dét som gjør freak så spesielt, og er grunnen til at jeg liker å henge her.
Ta et steg tilbake og prøv se situasjonen litt utenifra. Du forsvarer med nebb og klør biddragene fra en fyr som melder sin tilbakekomst til forumet ved å kalle folk for nazister og junkies. Det er definisjonen av drittslenging. Men det finnes ingen grenser for hvilke mentale hallingkast du kan gjøre for å rettferdiggjøre de, for han retter skytset mot individer du misliker! I møte med slikt er personangrep helt overflødig: Du avslører deg selv langt mer effektivt enn jeg kunne klart.
Vis hele sitatet...
Hvor er det du mener jeg forsvarer bidragene til en fyr som vender sin tilbakekomst med nazianklager med nebb og klør? Jeg har stilt meg negativ til måten dere takler kritikk på på generell basis og hvordan dere tillater større kjipheter fra dere selv enn fra de dere diskuterer med. Knask har også kritisert dere tidligere i tråden uten at du konkluderer med at han forsvarer selve definisjonen på personangrep med nebb og klør. Du sier deg faktisk enig i deler av kritikken, selv om du ikke helt ser hvordan det kan la seg løse. Om du leser siste del av innlegget du siterte ser du dessuten at jeg skriver føler meg trygg på at innlegg som det til TS blir slettet. Jeg skrev til og med spesifikt at det hadde irritert meg om noen ordla seg på samme måte som TS. Hvordan klarer du å tolke det som ett forsvar for stilen til til TS?

Videre insisterer du på at det eneste motivet jeg kan ha for å kritisere måten dere møter kritikk av modereringen deres er at jeg misliker deler av forumledelsen personlig. Det er med andre ord utenkelig at noe forumledelsen har gjort potensielt kan være grunn til å møte kritikk.Her mener jeg du illustrerer tilbøyeligheten til å blåse i andres argumenter som jeg nevnte i åpningsinnlegget. Du klarer å tillegge meg både handlinger, meninger og motiver i ett og samme innlegg. Noe du trolig har begrunnet med dine egne følelser, ett verktøy du beskriver som irrasjonelt i samme post. Dette gjør du i en tråd om god debatteknikk. Skal jeg skrive en liste med ironier?

Sitat av *pi Vis innlegg
Poenget er egentlig ikke om det er sant, poenget er om det er relevant. I en diskusjon om hvorfor tråden din blir slettet, så er debattsstilen din relevant, mens kroppslukten din ikke er det.
Vis hele sitatet...
Ved nærmere ettertanke vil jeg si at poenget ikke er relevant. Den eneste funksjonen sammenligningen med fireåringen har i teksten er å drite ut personen det er rettet mot. Setningen sier omtrent akkurat det samme om delen om fireåringen var byttet ut med noe mindre nedlatende.

Men det er på ingen måte å innvende at vedkommande var like begava som ein fireåring..
Vis hele sitatet...
I en tråd om liberalistenes sommerleir som nettopp ble slettet ble du beskylt for å argumentere på linje med en person fra partiet rødt. Dette karakteriserte du som personangrep i tilsvaret ditt. Det virker altså som du mener det er personangrep å si at noen argumenter som en person fra partiet rødt, men bare flåsete å si at noen argumenterer som en fireåring. Det framstår ganske inkonsekvent, for mange vil hevde at det er kjipere å bli sammenlignet med en fireåring enn en rødt politiker.

At du begrenser deg til å mene at vedkommende bare oppfører seg som en fireåring i en gitt situasjon synes jeg ikke burde legges like mye vekt på som du tilsynelatende gjør.

Det er etter mitt syn styggere å si at noen er som en mongoloid tilbakestående neanderthaler på jobb, altså i en gitt situasjon, enn å si at noen er teit på generell basis.

På samme måte vil jeg påstå at det er større grunn til å slå ned på påstander om at noen oppfører seg som en fireåring på freak, altså en gitt situasjon, enn å si at noen ikke har street credz eller kommer fra gata.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er så kritisk at vi får konkrete eksempler på det dere mener er uretten vi serverer for å kunne gjøre noe med saken. Ofte, veldig ofte er det missforståelser ute å går, og dette er jo nettopp grunnen til at vi er så strenge på "Offtopic humor": Det er veldig vanskelig å skjønne intensjonen eller humøret til en bruker som gjør slikt og det er grunnlag for feiltolkning. Derfor har freak en såpass høy standard på debatter: Man finner søppel over alt, diskusjon.no, vg.no, reddit, 4chan, osv osv: Vi er, så langt jeg vet, et av de få plassene som krever en viss standard, og det er nettopp dét som gjør freak så spesielt, og er grunnen til at jeg liker å henge her.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke dere har noen onde intensjoner bak modereringa deres bare så det er sagt, og jeg kan si meg enig i at modereringa gir forumet ett annet kvalitetsinntrykk enn for eksempel diskusjon.no. Så skjønner jeg at det må være jævlig irriterende å bli kritisert for velment arbeid man gjør gratis og som sikkert kan være kjedelig til tider.

Kritikken går for min del mest på at dere setter dere på bakbeina når dere blir kritisert framfor å gi inntrykk av at dere tar kritikken på alvor.

For å ta noen eksempler so har irritert meg i det siste siden det er det dere etterspør. I tråden om ran i Oslo har jeg sett at Urbanfreak86 har postet en rekke innlegg som linker til nyhetssaker der det har blitt begått ran. Noen av disse ble slettet. Jeg sliter litt med å se hvorfor ikke nyhetsoppslag om saken som diskuteres ikke skal ha noen relevans. Særlig når enkeltsaker ofte blir postet som egne tråder som gir utgangspunkt for en mer generell diskusjon. Ett eksempel på en slik tråd er Mahad tråden til Myoxo.

I tråden om toksisk maskulinitet ble Skurt Nilsen kalt for ravende dum og beskylt for å ikke vise opplagte tegn på intelligens.Det siste av en moderator. Riktignok bare i en gitt situasjon, men som jeg skrev over mener jeg at denne begrensningen ikke har den betydningen enkelte tillegger den.

Irriterer meg også over at tråden til jonta om feminisme ble slettet. Tråden utviklet seg til en diskusjon mellom *pi og Skurt Nilsen. Riktignok var det en fyr i tråden som oppførte seg som en regelrett cuck, men både *pi og Skurt Nilsen har hatt flere diskusjoner om feminisme før og etter som har utartet seg rimelig greit. Kanskje cucken burde fått en bann? Unnskyld, kanskje personen som oppførte seg som en cuck burde få en bann? Like før jeg kom med ett personangrep der og ikke bare noterte meg fakta...

Også til han som har blitt utsatt for den største uretten. Meg selv (joda jeg sutrer mye, ser den). I tråden om George Floyd skriver jeg at Myoxo trekker fram de eksemplene han gjør fordi han kommer fra ett møblert hjem og ikke fra gata. Dette var en respons til en post der myoxo eksplisitt hevdet at han var fra ett møblert hjem. Posten ble slettet, noe jeg tror er fordi den per definisjon kan defineres som peronangrep, siden jeg beskyldte noe for å ikke komme fra gata. Jeg prøver å skrive noen av de samme poengene uten ett formelt personangrep, men dette blir også slettet.

Det jeg tror dere kan trekke ut av eksemplene er at det ikke blir godt mottat når dere i praksis kommer med nedlatenheter mot folk, som dere skuler bak ett påskudd av kritikk som liksom bare gjelder i en helt bestemt situasjon.Tipper tråder som denne bare vil poppe opp med tre års mellomrom om dere tar denne kritikken til dere.
I en tråd om liberalistenes sommerleir som nettopp ble slettet ble du beskylt for å argumentere på linje med en person fra partiet rødt.
Vis hele sitatet...
Nei, det vart eg ikkje. Du las det feil. Det var svar til ein annan kommentar.
Det er etter mitt syn styggere å si at noen er som en mongoloid tilbakestående neanderthaler på jobb, altså i en gitt situasjon, enn å si at noen er teit på generell basis.
Vis hele sitatet...
No er altså tilfelle at det å storme inn og kalle folk nazister og slenge rundt seg med ukvemsord ikkje er konstruktiv debatteknikk. Fireåringer har, som myoxo har poengtert, større evne til konstruktiv debatt.
Har selv lagt merke til lenge at samme faan hva mod/crew skriver, er det den samme "harde kjernen" som på død og liv skal gi kp. Uansett hva som blir skrevet. Slått meg til ro med at det er crew/mods selv som gir kp med andre brukere...
jeg har i lang tid nå sett framfor meg hvert eneste mod og crew medlem som Hans Olav Lahlum.
Sist endret av magnet; 6 dager siden kl. 18:41.
For å ta noen eksempler so har irritert meg i det siste siden det er det dere etterspør. I tråden om ran i Oslo har jeg sett at Urbanfreak86 har postet en rekke innlegg som linker til nyhetssaker der det har blitt begått ran. Noen av disse ble slettet. Jeg sliter litt med å se hvorfor ikke nyhetsoppslag om saken som diskuteres ikke skal ha noen relevans.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt sikkert hvilke innlegg det er snakk om, men folk som bare poster hauger av lenker til nyhetssaker, videoer etc bidrar nada til diskusjonen. Jeg er glad sånt blir slettet. Skal du poste en lenke, så skriv hva det er du lenker til og hvilket poeng det er du mener det underbygger.

Irriterer meg også over at tråden til jonta om feminisme ble slettet. Tråden utviklet seg til en diskusjon mellom *pi og Skurt Nilsen. Riktignok var det en fyr i tråden som oppførte seg som en regelrett cuck, men både *pi og Skurt Nilsen har hatt flere diskusjoner om feminisme før og etter som har utartet seg rimelig greit. Kanskje cucken burde fått en bann? Unnskyld, kanskje personen som oppførte seg som en cuck burde få en bann? Like før jeg kom med ett personangrep der og ikke bare noterte meg fakta...
Vis hele sitatet...
Den slettingen der irriterte jeg meg også kraftig over, noe jeg gav uttrykk for. Det ble ikke tatt til følge, men fikk beklagelse for at det slo ut som det gjorde og forklaring på hvorfor det likevel ble slik. Bare for å nyansere litt hvordan mods reagerer på kritikk.

Sånn generelt så kan jeg ikke si at jeg fører så mye statistikk over hvem som slettest mest og minst. Jeg tror nok det kan være lett å tolke folk litt utfra hvordan de opptrer på forumet ellers, noe annet ville vært rart. Akkurat som det nok er lettere å tolke det personlig hvis man på forhånd oppfatter seg i opposisjon eller hva det nå er man tenker.

Jeg tar opplevd slettinger som jeg synes er skikkelig urettferdige og direkte kjipe også. Men jeg tror ikke det er personlig ment.
Sist endret av *pi; 6 dager siden kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg føler litt med crew jeg altså! Jeg elsker dette forumet jeg altså! Tror vi kan gjøre jobben til crew lettere hvis folk orienterer seg om regelverket rundt forumet før de poster og at man feks kan rapportere useriøse innlegg isteden for å svare på dem.

Hva er liksom freakforum og hva er meningen + hvordan har dem klart å drive det så lenge?
Episk tråd og helt uenig, men ga deg en KP så muntrer det kanskje opp.

Vil du ha noe av mitt stash?
Jeg ser at crewet prøver med velformulert tale å bortforklare og rettferdiggjøre måten de behandler folk på, men etter hva jeg selv har opplevd og lest på div. forum så er det flere som har blitt utestengt fordi de ikke tar parti med enkelte moderatorer når disse blander seg inn i en diskusjon på forumet og pga. at moderatoren da kan bli irritert over dette, så kan han/hun utestenge folk.

Her er en lenke som beviser nettopp dette:

https://www.diskusjon.no/topic/18684...mment-25279917
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Her er en lenke som beviser nettopp dette:

https://www.diskusjon.no/topic/18684...mment-25279917
Vis hele sitatet...
Takk for at du delte denne klassikeren av en tråd

Hvis dette er et "bevis" i din verden, så håper jeg ikke du tjenestegjør som lekdommer.
Dette er ikke et tema som er så viktig for meg ettersom jeg ikke er spesielt aktiv her.

Men det er en del kjente brukernavn som går igjen og får meg til å bli litt varm når jeg ser hersketeknikkene som blir brukt for å latterliggjøre andre.
Jeg sier ikke at jeg er feilfri selv, men å være nedlatende mot folk er ikke grunnpilaren i min debatteknikk.

Men sånn er det egentlig på alle forum, så det er noe man bare må leve med.
Jeg prøver egentlig mest mulig bare å unngå og diskutere med folk som er sånn, både irl og på nett.
Sitat av *pi Vis innlegg

Hvis dette er et "bevis" i din verden, så håper jeg ikke du tjenestegjør som lekdommer.
Vis hele sitatet...

Haha Epic shit!
Mye butt-hurt feelings ute å går her på forumet for tiden.
Men når folk generelt ikke egentlig er motivert eller vil ta til seg råd de får på spørsmål de stiller her på bruket (det skjer hele tiden!), så er det klart innafor å rydde opp, men på en saklig måte velogmerke.

Ja det finnes overkåte Mod`s som harver over med ljåen sin til tider, ja det finnes nå, pga freaks egen stupidity 1000`vis av anonyme idiotiske tråder om alt mulig som enkelt kunne blitt løst for deres egen maskin, å lette litt på trykke (pun intenden, GOOGLE SHIT!).
MEN!
Dette er fremdeles et PRIVAT forum, read yer fucking disclaimer!
Ta av deg skoa å sett dem ute i gangen før du kommer inn, eller la vær å entre.

Uansett, har vært medlem her i ca 13 år å fått mye dritt jeg har skrevet slettet, nettopp fordi det har vært dritt, usakelig eller rett og slett bare piss på en dag med dårlig humør, dårlig formulerte innlegg for den saks skyld.

Men har enda aldri opplevd urettferdighet fra crew, å jeg har kommet med myyye rart oppgjennom årene.
Har du lyst å rævkjøre Crew, så er det bare å komme med et velformulert saklig argument, dont make it personal
Om dere ikke visste det fra før av, så er gode å sikre kilder å linke til som kryptonit for dem
Sist endret av Eyeamare; 6 dager siden kl. 22:06.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Dette er fremdeles et PRIVAT forum, read yer fucking disclaimer!
Vis hele sitatet...
Enig med det du sier men synes det blir teit å si at mods bestemmer hva som skal diskuteres her siden det er privat. Det er jo en grunn til at det er et sett med regler her inne og at reglene ikke kun sier "crew bestemmer"... Freak hadde jo ikke fungert om det ikke var et åpent forum. hele greia med freak er jo at det er et offentlig diskusjonsforum med et sett regler som skal overholdes av de som bruker det og sånn jeg ser det så er oppgaven til crew å passe på at reglene ikke blir brutt.

Med det sagt så synes jeg crew gjør en veldig bra jobb.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Enig med det du sier men synes det blir teit å si at mods bestemmer hva som skal diskuteres her siden det er privat. Det er jo en grunn til at det er et sett med regler her inne og at reglene ikke kun sier "crew bestemmer"... Freak hadde jo ikke fungert om det ikke var et åpent forum. hele greia med freak er jo at det er et offentlig diskusjonsforum med et sett regler som skal overholdes av de som bruker det og sånn jeg ser det så er oppgaven til crew å passe på at reglene ikke blir brutt.

Med det sagt så synes jeg crew gjør en veldig bra jobb.
Vis hele sitatet...

Sier jo ikke at Mods bestemmer hva som kan diskuteres for det stemmer ikke, men at de modererer saklighet og nyttighet over bullshit å synsing som ikke henger på greip med virkeligheten er på sin plass da. Som sagt har det blitt enda mere press på moderering etter at de implenterte Anonym-funksjon, det er ufattelig mye dumme, teite og unødvendige tråder som dukker opp som skal modereres, spørsmål man LETT finner ved å bruke google, så at det til tider kan bli overivrighet og frustrasjon hos Crew`s side er ikke no`rart.
Er enig i endel av kritikken som kommer frem, men vil heller ha det for strengt, enn å la det koke å bli typ facebook-kvalitet på trådene.
GJ Crew!
Sist endret av Eyeamare; 6 dager siden kl. 22:27.
Ragga riddim raver
Min oppfatning er heller at det er en del av de som hevder at mods ikke tåler kritikk som egentlig er de som tåler kritikk minst av alle. selv i reglene, i hvert fall sist jeg leste dem så står det eksplisitt at innlegg med snert er tillatt, altså en viss grad av vittighet. Noen vil kanskje kalle det en røff tone, men sammenlignet med en rekke andre nettfora så er freak ganske on Point og saklig, og det er derfor jeg er her! Det er nok en ballangse mellom vittig og smug enkelte ikke klarer å skille på, selvom Mods etter alt å dømme også kan ta den litt langt i enkelte tilfeller. Jeg synes Mods gjør en kjempejobb! Åja, men du er jo enig med dem så det går jo greit for deg vil jo noen da si, men hvis det er noe Freak faktisk har lært meg er det i så fall bedre debattstil, og det kommer fra å observere alle som behersker den kunsten, mange av dem bedre enn meg, og folk som jeg er uenig med. Prøver å se hva andre gjør for å bedre min egen debattstil.

Men, innlegget ditt, (ingen konkrete men ditt generelt) ble ikke sletta "helt uten grunn", i 9 av 10 tilfeller. Posthistorikk og screenshots samt å kikke på ordlyden til vedkommende avslører som oftest at mr/mrs uten grunn hadde en grunn like vel.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Joda jeg er enig med deg @Eyeamare jeg mente bare at det er irrelevant at dette er et privateid forum når hele konseptet går ut på at alle kan bruke det.

Også ja jeg er helt enig tenk hvor mange møkka tråder crew må slette hver eneste dag som mangler rim og rytme så da kan det vel hende at en crew member feks missforstår en tråd eller feks overreagerer på en saklig tråd etter man har sett 10 man må slette men det er helt naturlig og egentlig en bra ting.

Dette er en analog fra han som startet r/norge

Dette er en åpen fest i mitt hjem, der alle i utgangspunktet er invitert, men de som kommer hit og lager dårlig stemning, kan bli bedt om å enten dempe seg eller gå.

At byrådet (a.k.a. Reddit) synes festen er såpass ålreit at de henger opp oppslag om den i rådhuset, betyr ikke at det plutselig er byrådet som har overtatt festen, eller at de plutselig skal frata festarrangøren råderett over lokale regler.
Vis hele sitatet...
Syntes den passet litt inn
Sist endret av Absurd; 6 dager siden kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så slemme dere er med hverandre. Fy!!
Sitat av *pi Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Her finner du flere temaer som omhandler dette forumet:

https://www.diskusjon.no/search/?q=freakforum&quick=1
Sitat av Havskilpadde Vis innlegg
Hvilke affiliatelenker snakker du om? Har aldri postet slike lenker her. Prøv å være streit her i det minste.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å rapportere samme posten fra deg nettopp pga linkene, men da var kommentaren allerede slettet..
Er vel sånne som deg som er med og lage det til dritt.
Jeg for min del synes det er ett bra forum med mye god info.
Mange jeg er uenige med, men det betyr ikke st det er jeg som har rett
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg
Har selv lagt merke til lenge at samme faan hva mod/crew skriver, er det den samme "harde kjernen" som på død og liv skal gi kp. Uansett hva som blir skrevet. Slått meg til ro med at det er crew/mods selv som gir kp med andre brukere...
Vis hele sitatet...
Utfordringen med KP-funksjonen er kanskje den at folk er blitt så
vant med å trykke "liker" på mange andre plattformer.

Slik jeg ser det, er KP ikke det samme som "liker" - men en indikasjon
på at posten man gir det til, tilfører noe viktig i diskusjonen.

Det at en såkalt "hard kjerne" gir KP til et visst brukersegment
tror jeg rett og slett bunner ut i felles interesse for de temaene
som diskuteres. Slik som at du f.eks. veldig sjelden vil se meg
gi KP i tråder som handler om kryptovaluta, men ofte i tråder
som handler om fleinsopp. Det første kan jeg ingenting om, og
jeg interesserer meg heller ikke for det. Det siste er jeg derimot
opptatt av, og vil alltid lese tråder innenfor emnet.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Har sett denne tråden utallige ganger før. Det var jo helt annerledes i gamle dager. Før 2010 ble så mange tråder slettet at man var heldig om en fikk stå

Jeg har ikke noe negativt å si om ledelsen her inne. Tvert i mot har de alltid vært hyggelige og behjelpelige om det skulle være noe. Føler man må være ganske på trynet for å få innlegg slettet. Har aldri opplevd å bli urettferdig behandlet.
Morsomt nok er forumet nå langt mer tilgivende og åpen for flere temaer (mopeder, biler, anabole steroider +++) enn det var for noen få år siden. Sammenlignet med begynnelsen og da jeg begynte å bruke forumet i 2002/03 så har det som resten av verden utviklet seg.

En av de få tingene som er gjenkjennelig er at slike tråder dukker opp med ujevne mellomrom. Jeg skjønner ikke helt iveren etter å henge på et nettsted hvor man er så uenig i hvordan drives.

Som gammel mod/crew er det også smått fornøyelig å kjenne igjen brukernavnene i tråder på diskusjon.no hvor man har furtet over å ha blitt utestengt. En god del av de som er mest høylytte i de trådene oppførte seg mildt sagt ufyselig og flere ble gitt langt flere sjanser enn de fortjente.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Slik jeg ser det, er KP ikke det samme som "liker" - men en indikasjon
på at posten man gir det til, tilfører noe viktig i diskusjonen.
Vis hele sitatet...
KP var opprinnelig en funksjon for å få folk til å slutte å sitere en hel post bare for å skrive under "jeg er enig" eller tilsvarende. Til det formålet har det virket helt flott.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror nok det kan være lett å tolke folk litt utfra hvordan de opptrer på forumet ellers, noe annet ville vært rart. Akkurat som det nok er lettere å tolke det personlig hvis man på forhånd oppfatter seg i opposisjon eller hva det nå er man tenker.

Jeg tar opplevd slettinger som jeg synes er skikkelig urettferdige og direkte kjipe også. Men jeg tror ikke det er personlig ment.
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg aldri hatt noe problem med å se hvorfor postene mine har blitt slettet før det siste året der jeg har gått inn i diskusjoner på motsatt side med deler av crew. Jeg greit fornøyd med modereringen i 8 av 9 år på forumet. Men det kan som du sier være lettere å ta noe personlig om man opfatter seg i opposisjon.

Sitat av *pi Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Hvordan kom du til den konklusjonen? Sitter på helt motsatt inntrykk etter å ha lest tråden på freak. Lorentz oppretter altså en tråd der han spør om noen har erfaring med å bruke loddetinn til å fikse en sag. Flere i tråden gir utrykk for at loddetinn ikke funker. Dette aksepterer lorentz helt fint, men lurer på om han derimot kan bruke sølv til loddingen. Innimellom alt dette blir det påstått gjentatte ganger at TS vil miste fingeren dersom han lodder. Når TS spør om dokumentasjon på at fingeren vil ryke er det ingen som gidder å komme med dette. Det holder med påstanden.

Det blir også gjentatt at det er billigere med nye blad enn med sølv. Lorentz sier at han benytter seg av svært dyre blad og at det derfor blir billigere å kjøpe sølv som kan brukes svært mange ganger. Ingen i tråden gidder å komme med hverken erfaringer eller argumenter for hvorfor han kan eller ikke kan bruke sølv til å lodde, noe som faktisk er det han spør om. Deretter blir Lorentz permanent bannet.

Han blir deretter beskyldt for å mangle kunnskaper om absolutt alt og for å ikke ta til seg noen form for argumenter. Til tross for at han har tatt til seg ett argument i tråden og argumentert for at ett annet argument er ugyldig. Han blir også beskyldt for å oppføre seg som en verdensmester som irriterer folk og behandler dem dårlig når de forsøker å hjelpe. Jeg vet ikke hvor representativt tråden er for lorentz sitt virke på forumet, men jeg synes eksempelet funker greit som "bevis."
Problem #1 er at man ikke ser alle andre tråder og innlegg fra samme bruker som har blitt slettet. Man får bare en side av saken, og gjerne den redigerte og polerte versjonen.

Terskelen for å permanent utestenge en bruker er i de fleste tilfeller ganske mye høyere enn oppførsel i én enkelt tråd
Sist endret av liasis; 5 dager siden kl. 18:45.
Hei
Jeg var ganske aktiv her på forumet når jeg lagde en bruker. Men gikk ikke lang tid før jeg skrev til noen i crew at jeg aldri kom til og skrive her mer.
Mange diskusjoner der jeg føler jeg er sakelig og innleggene mine blir slettet. Har faktisk hendt at hele tråden ble slettet. Ble diskutert hardt skadevirkning tramadol vs cannabis. Midt i diskusjonen forsvant hele tråden...
Plutselig 1-2 uker senere kom den tilbake, slik jeg forsto det ble den slettet uten grunn og dermed lov og gjennoprette senere.

Slik jeg husker ble noen av mine innlegg slettet på grunn av de ikke var "vitenskapelig bevist" og min argumentasjon var at "allt" idag var engang IKKE vitenskapelig bevist, men det betyr ikke at det er ikke er reealt selvom. Men bevist på senere tidspunkt.

En Tråd som jeg føler er stjerneeksempel på hva denne tråden handler om er Tøffetom sin "legendariske" tråd.
Der mods og crew forguder Tøffetom. Og sletter haugevis med innlegg som går "mot" tøffetom. Med den argumentasjon at tråden "sporer av".
Men slik de fleste ser det så er fsktisk tråden laget av en speed narkis som faktisk ikke henger med i virkeligheten og tror han skal revololusjonere hele verden.
Og så skal man ikke se bortifra at mods og crew har forgudet tøffetom såpass mye at han ikke har forstått alvoret med sin avhengighet tidligere pågrunn av mods/crew sin håndtering av tråden så tror han at han er på gang med noe. Kanskje tøffetom hadde søkt behandling tidligere hadde han fått den reality sjekken han trengte. Men crew/mods aldri tillot!

Virker som de siste innleggene Tøffetom har skrevet så skjønner han realiteten selv.
Og dette handler ikke om å være negativ mot Tøffetom!!
Fyren er fet. Og har nok masse potensiale på mange områder.

Jeg har sett mange tråder som blir sporet av og person angrep men som ikke blir slettet pågrunn av mods/crew ikke har sterke "følelser" om akkurat det emne eller tråden eller brukeren.

Og som tidligere skrevet, Folk får ikke med seg hvor mye som blir slettet så de fleste har ikke en reel forståele for denne diskusjonen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Pussig at jeg skjønner akkurat hvorfor dere som klager ble kasta ut i løpet av de første par setningene.
At du tror det har en betydning for en mod at du forteller de "jeg slutter!" indikerer at du har litt vel høye tanker om deg selv.
Sist endret av Bothrops; 5 dager siden kl. 19:23.
Her er ene mld jeg fikk av en i mod/crew

Hei,

Har ikke sette denne PM-en før nå. Kikket litt på tråden og gjenopprettet den.

Mvh
Nicho

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Pussig at jeg skjønner akkurat hvorfor dere som klager ble kasta ut i løpet av de første par setningene.
At du tror det har en betydning for en mod at du forteller de "jeg slutter!" indikerer at du har litt vel høye tanker om deg selv.
Vis hele sitatet...
Han forsto mer enn deg så det var jo bra.
Noen i mods/crew er faktisk flink
Sist endret av merk; 5 dager siden kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av merk Vis innlegg
Han forsto mer enn deg så det var jo bra.
Noen i mods/crew er faktisk flink
Vis hele sitatet...
Ikke uten grunn at de er mods og jeg er den som får innlegg sletta
Sist endret av Bothrops; 5 dager siden kl. 19:25.
De sletter meg stadig når jeg kommenterer den livsfarlige idiotien til enkelte av junkisene her. Det er visst ikke helt greit å si at det enkelte holder på med er livsfarlig, dumt, og at de bør oppsøke hjelp. Da blir det visst moraliserende hehe
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sånn som dette innlegget her. Viss noe skulle vært slettet så er det slike innlegg.

Her prøver jeg og fortelle og bidra til diskusjonen så sakelig som jeg kan. Kanskje jeg ikke er den beste her på forumet til og formulere meg riktig kanskje jeg kunne skrevet det på en annen måte.
Men jeg prøver så godt jeg kan.

Så føler jeg at neste innlegget blir et angrep på meg som person og at jeg er høy på meg selv. Syns det er trist at det skal være slik.

Vi må alle tolerere at vi har forskjellige meninger og ikke minst er forskjellige mennesker.
La oss heller prøve og forstå hverandre og ikke angripe hverandre.
Sist endret av merk; 5 dager siden kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av domingo Vis innlegg
De sletter meg stadig når jeg kommenterer den livsfarlige idiotien til enkelte av junkisene her. Det er visst ikke helt greit å si at det enkelte holder på med er livsfarlig, dumt, og at de bør oppsøke hjelp. Da blir det visst moraliserende hehe
Vis hele sitatet...
Du ser ikke ut til å ha særlig kunnskap eller interesse i alternative rusmidler og da synes vi virkelig ikke poster som bare hevder at trådstarter driver med idioti er noe særlig givende for debatten.

Freak sin filosofi går ut i fra et standpunkt om at rent moraliserende svar er ting folk ellers får høre fra alle andre kanter av samfunnet, og her skal man kunne diskutere rusbruk uten å få en pekefinger tredd opp i trynet.

Klart, der er ganger man kan påpeke hvor farlig en kombinasjon eller mengde rusmidler er, men da bygger man gjerne opp er slikt argument med henvisning til vitenskapelige kilder til påstanden sin.
Om denne tilnærmingen til rusbruk plager deg så mye at du bare må fortelle folk at de driver med idioti, så må jeg påstå at freak ikke er rette plassen for deg å henge.
Sist endret av Dodecha; 5 dager siden kl. 00:33.