Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2860
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Har lurt på om at jeg har hatt ADD i flere år nå. Er faktisk ganske sikkert på at jeg har det nå. Jeg vil studere på skolen og gjøre det bra, er svært sjelden borte hjemmefra siden jeg sier at jeg må gjøre skolearbeid. Men jeg syntes at det er ekstremt vanskelig å bare sitte stille og arbeide med lekser og studere selvom jeg er veldig motivert.

Andre her som har resept på legemidler som Ritalin eller Conerta? Lurer også på Adderal, men tror det ikke er vanlig i Norge men mer i USA.

Har aldri misbrukt legemidler, weed, drugs you name it - men tror at et slikt middel faktisk burde være lov å ta siden jeg tror jeg trenger det.
Er vel ikke verre enn å gå til utredning hos lege?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Er vel ikke verre enn å gå til utredning hos lege?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, burde gjort det for lenge siden. Men vil bare vite litt om hvilke legemidler som finnes og erfaringer rundt de.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
venn av meg med ADHD fikk utskrevet Ritalin først så Concerta, han er snart 17 nå.
Man prøver først ritalin så conserta. Hvis ikke det funker er det elevanse som er mer rein amfetamin. Dette får du ikke før du har prøvd de 2første i samråd med lege.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
Man prøver først ritalin så conserta. Hvis ikke det funker er det elevanse som er mer rein amfetamin. Dette får du ikke før du har prøvd de 2første i samråd med lege.
Vis hele sitatet...
Takk for svar (og fyren ovenfor), som sagt har jeg null erfaring med drugs.
Burde jeg virkelig tenke før jeg tar Ritalin eller Concerta? Skjønner at amfetamin er ulovlig, men de vi nevner er legemidler. Er det slik at det Ritalin og Concerta er basicly amfetamin som kan ødelegge livet ditt?

Blir man en "zombie" av å ta de nevnte legemidlene - burde jeg tenke på noen konsekvenser før jeg får de på resept? Og er det vanskelig å få de på resept? Har ikke akkurat tid til å dra dit 5 ganger for å så bli henvist videre for å ta en bs test. Hvorfor fort går det - tror ikke at det er mulig å faktisk teste om noen har ADD (Selvom jeg er ganske sikker på at jeg har det).


Alt er skummelt første gang man prøver det. Men føler meg klar nå.
Alt du lurer på vil du få grundig informasjon av legene/psykologene du kommer i kontakt med. Det er deres jobb å vurdere om du får noen gevinst av legemidlene basert på dine erfaringer. Alle reagerer forskjellig, og på spørsmålene dine om effekter er det umulig å svare på. Dersom du blir zombie, følelsesløs og "flat" er det ofte et tegn på at dosen er for høy.

Er det slik at det Ritalin og Concerta er basicly amfetamin som kan ødelegge livet ditt?
Vis hele sitatet...
Nei, og veldig liten sannsynlighet. Elvanse, som nevnt tidligere er amfetamin. Nå er det jo greit stor forskjell på terapautisk bruk og rus/misbruk.

Hvorfor fort går det - tror ikke at det er mulig å faktisk teste om noen har ADD (Selvom jeg er ganske sikker på at jeg har det).
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si, men er du under en viss alder (tror det er 23) så har du krav på hjelp fortere. Det er fint mulig å teste deg for symptomene som ADD gir, og at det ikke er mulig å teste for virker som en mindre gjennomtenkt påstand, slik som prosjektet du har her. Ta kontakt med legen du.

Dersom du har dette

er svært sjelden borte hjemmefra siden jeg sier at jeg må gjøre skolearbeid. Men jeg syntes at det er ekstremt vanskelig å bare sitte stille og arbeide med lekser og studere selvom jeg er veldig motivert.
Vis hele sitatet...
som symptomer tror jeg sannsynligheten for at en lege vil gi deg stimulanter på resept er minimal. Mulig du har flere symptomer, men om du tenker dette alene er ADD, så tror jeg nok ikke det er mulig å teste deg for ADD, nei.

Snakk med legen du.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Alt du lurer på vil du få grundig informasjon av legene/psykologene du kommer i kontakt med. Det er deres jobb å vurdere om du får noen gevinst av legemidlene basert på dine erfaringer. Alle reagerer forskjellig, og på spørsmålene dine om effekter er det umulig å svare på. Dersom du blir zombie, følelsesløs og "flat" er det ofte et tegn på at dosen er for høy.



Nei, og veldig liten sannsynlighet. Elvanse, som nevnt tidligere er amfetamin. Nå er det jo greit stor forskjell på terapautisk bruk og rus/misbruk.



Vanskelig å si, men er du under en viss alder (tror det er 23) så har du krav på hjelp fortere. Det er fint mulig å teste deg for symptomene som ADD gir, og at det ikke er mulig å teste for virker som en mindre gjennomtenkt påstand, slik som prosjektet du har her. Ta kontakt med legen du.

Dersom du har dette



som symptomer tror jeg sannsynligheten for at en lege vil gi deg stimulanter på resept er minimal. Mulig du har flere symptomer, men om du tenker dette alene er ADD, så tror jeg nok ikke det er mulig å teste deg for ADD, nei.

Snakk med legen du.
Vis hele sitatet...

Er det ikke veldig dyrt å gå frem og tilbake fra lege-psykolog, bare lurer. Og er det mulig å få dekket dette me frikort eller lignende?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det ikke veldig dyrt å gå frem og tilbake fra lege-psykolog, bare lurer. Og er det mulig å få dekket dette me frikort eller lignende?
Vis hele sitatet...
Etter frikortgrensen er nådd er det gratis, ja. Før dette er det en egenandel. Tror det er ca 350kr.
Anonym bruker
"Vanskelig Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg betaler 350 kroner pr time hos psykologspesiealist.
Har hatt 3 timer alene, en med en person fra barndommen, og det blir en time til før jeg skal til lege og få dosering.
Så totalt 5 timer a 350 kroner + legetimer som koster whatever. Med medisiner i etterkant, så er vi glætt over på frikort.

Er det uaktuelt å begynne rett på Elvanse? Har hørt at ritalin er et gammelt og kjipt medikament preget av ekstreme nedturer, følelse av tomhet og tristhet og rett og slett vemmelig å gå på i forhold.
Har prøvd ritalin og adderall.
Som det blir nevnt overfor er ritalin et medikament du bør holde deg unna. Du får en følelse av tomhet og tristhet etter ritalin-bruk.

Adderall på den andre siden er svært effektivt for studie (min erfaring). Men det er veldig viktig med kosthold, hviling og perioder hvor du holder deg unna medikamentet for å holde toleransen i sjakk. Baksiden er prisen.
Jeg har 2 venner som har ADHD. De valgte å ikke ta pillen pga prinsipper de hadde.
De fungerer utmerket på en veldig god og personlig måte den dag i dag. Jeg sier ikke at dere ikke skal ta medisin, men man klare seg uten.
Min beste venn i dag har ADHD og han bruker ikke medisiner og han ser ting jeg ikke ser, men samtidig har vi et herlig samarbeid.
For de med denne tilstanden prøv følgende: Tegn ADHD! Få frem fargeblyanter og tegneark og tegn den jæv** dritten ned, om og om igjen! Dere har en gave, dere er ikke annerledes.