Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6377
En gang iblant når jeg har litt penger til overs så hender det at jeg donerer litt av disse til bl.a. Regnskogsfondet og veledighetsorganisasjoner som jobber med saker som jeg personlig finner svært viktig.

Saker som jeg finner viktige er bl.a. Beskyttelse av Regnskogen (spesielt Amazonas) og mål om å beskytte dyr- og gi disse rettigheter på lik linje med Menneskeheten.

Det jeg er på let etter er anbefalinger fra dere til følgende:

- Organisasjoner som jobber for å beskytte Regnskogen, og da spesielt Amazonas/Den Brasilianske regnskogen og ellers de andre topp 10 største Regnskogene i verden.

Visst jeg hadde hatt ubegrenset med penger så ville jeg benyttet disse til å beskytte regnskogen ved å f.eks. kjøpe opp områder for å forhindre at skogshoggere/tømmeryrkene fikk tilgang til disse områdene.
Jeg er derfor spesielt ute etter Veledige Regnskogsorganisasjoner som tar direkte steg for å beskytte Regnskogen på slike måter.

Litt viktig er det også at organisasjonen(e) er Internasjonale og store - Og har positive resultater fra tidligere å vise til.

Gjerne også si litt om hvorfor dere velger å anbefale nettopp den organisasjonen.

- Veledighetsorganisasjoner som jobber med et mål om å f.eks. gi alle verdens dyr rettigheter på lik linje med Menneskeheten.

Litt viktig er det her også at organisasjonene dere foreslår er internasjonale og store.

Et stort pluss er det også visst organisasjonen jobber med et mål om å forby alle former for Dyrehagevirksomheter, Pels- og skinnvirksomhet, Slaktvirksomher og lignende virksomheter som utsetter/utnytter dyr på en negativ måte.

Et mål om å øke straffene for Dyremishandling- og drap er også et sterkt pluss!
Sist endret av supernatural; 26. april 2015 kl. 13:44.
Har ingen forslag annet enn å kanskje anbefale deg og prioritere 1 eller 2 ting kanskje. Regnskogen trenger hjelp. Og kudos mann, hadde alle tenkt som deg..
PETA, WWF og Regnskogsfondet er vel tre du kan se på umiddelbart.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Har ingen forslag annet enn å kanskje anbefale deg og prioritere 1 eller 2 ting kanskje. Regnskogen trenger hjelp. Og kudos mann, hadde alle tenkt som deg..
Vis hele sitatet...
hadde desverre alle tenkt som han så hadde nok verden gått i frø for menneskets del

fint å ønske at regnskogen skal bevares. men å gi dyr samme rettigheter som mennesker blir for meg litt feil, jeg er kjøtteter
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ikke spons PETA, de tullingene der fortjener ikke ei krone, spons heller WWF (World Wildlife Foundation).

Peta har drevet med mye tvilsomt opp igjennom tidene, så mye at Penn and Teller valgte å lage en egen episode om PETA Bullshit.
Flott at du engasjerer deg ts. Det er bra å ta et standpunkt å stå for det. Men en må også kunne spørre seg selv om de standpunktene en har tåler å testes over tid.

Altså du mener at dyr står likt med menneskene? At dyr skal behandles likt? At en slakter er en drapsmann og bør dømmes og straffes som en drapsmann?

Jeg er for at vi ikke skal påføre dyr unødige lidelser, samtidig så ser jeg på dyr som en ressurs vi mennesker forvalter og forbruker som best vi kan. Jeg spiser alle typer kjøtt, fisk, skalldyr etc og har ingen problemer med det. Men om jeg forstår deg korrekt ts så mener du det gjør meg medskyldig i dyredrap?

Om dette er din oppriktige mening, hvor skal vi trekke grensene? Kan vi spise egg? Eller er det barnedrap på ennå ikke klekte kyllinger? Hva med skalldyr? De møter sin skaper slik at vi kan kose oss med reker, kamskjell, kreps og hummer. Mener du alle som spiser skalldyr er drapsmenn?

Skal ikke dra denne noe lenger enn jeg alt har gjort, men jeg ønsker gjerne at du presiserer hva du mener ts. For jeg sliter veldig i å se hvor du setter grenser hen.
Sist endret av frtoretang; 27. april 2015 kl. 01:30.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Flott at du engasjerer deg ts. Det er bra å ta et standpunkt å stå for det. Men en må også kunne spørre seg selv om de standpunktene en har tåler å testes over tid.

Altså du mener at dyr står likt med menneskene? At dyr skal behandles likt? At en slakter er en drapsmann og bør dømmes og straffes som en drapsmann?

Jeg er for at vi ikke skal påføre dyr unødige lidelser, samtidig så ser jeg på dyr som en ressurs vi mennesker forvalter og forbruker som best vi kan. Jeg spiser alle typer kjøtt, fisk, skalldyr etc og har ingen problemer med det. Men om jeg forstår deg korrekt ts så mener du det gjør meg medskyldig i dyredrap?

Om dette er din oppriktige mening, hvor skal vi trekke grensene? Kan vi spise egg? Eller er det barnedrap på ennå ikke klekte kyllinger? Hva med skalldyr? De møter sin skaper slik at vi kan kose oss med reker, kamskjell, kreps og hummer. Mener du alle som spiser skalldyr er drapsmenn?

Skal ikke dra denne noe lenger enn jeg alt har gjort, men jeg ønsker gjerne at du presiserer hva du mener ts. For jeg sliter veldig i å se hvor du setter grenser hen.
Vis hele sitatet...
Visst du spiser kjøtt som stammer fra andre arter så vil jeg ikke kalle dette 100% drap - Derimot så vil jeg kalle dette at du er delvis medskyldig i drap.

Et mer rettferdig eksempel vil være å bruke Kannibalisme som et eksempel.
Det du gjør når du spiser kjøtt fra dyr/ikke-menneskelige arter er nemlig like ille som mennesker som spiser andre mennesker (kannibaler) - Den eneste forskjellen er at du spiser kjøtt fra en art som ikke stammer fra din egen, mens en kannibal spiser kjøtt som stammer fra dens egen art.

Det er galt å spise egg, drikke melk, spise produkter som stammer fra melk og lignende - Uten tillatelse fra eieren av disse produktene.
Men jeg vil ikke kalle dette drap.
Dette er å mer bli sett på som personlig/intim røveri fra en annen art.

Men jeg skal ikke si at jeg er noe spesielt bedre selv, siden jeg spiser kjøtt selv - Men derimot så kan jeg se at det jeg gjør ved å spise kjøtt er Galt, Forferdelig og Sykt.
Jeg har derfor, meg personlig, et mål dette året å spise mindre og mindre kjøtt og forhåpentligvis innen 1-2 år bli en 100% Veganer.

Jeg ser for meg en fremtid (forhåpentligvis ikke mer enn 1-200 år frem i tid) der hvor spising, slakting og generell negativ utnyttelse av dyr, er noe mennesket flest ikke lenger driver med, og som man da ser tilbake på som noe skamfult, noe man ikke vil snakke om og noe man absolutt ikke er stolt over.

Menneskets negative utnyttelse av dyr vil forhåpentligvis i fremtiden være noe som mennesket ser tilbake på og ser på som mye av det samme som vår fortids Slaveri av Svarte, Nazi-Tyskland, Halshugging som en "rettferdig" straff i rettssystemet og lignende.

Dyr er levende vesener som har følelser, kan føle smerte og frykt - Alt på lik linje med oss mennesker.

Så jeg må nesten spørre deg: Vil du, etter din død, bli husket som en av de fryktelig mange menneskene som i 2015 spiste kjøtt som om det var grønnsaker, eller vil du bli husket som en del av de veldig få- og første menneskene som tok de aller første stenge vekk fra tortur, drap, slakt og generelt grufulle handlinger av våre med-arter?

Skal man uansett regne ut hvor mye "verdt" et liv av en art er, på en rettferdig måte, så ville man faktisk regnet dette ut utifra hvor mange det finnes av den og den arten - Og da er ikke mennesket, med sine 8 mrd blant de mest verdte.

Jeg forventer heller ikke at du skal være enig i disse utsagnene som jeg kommer med her, da jeg nok er en veldig spesiell person, med en litt annerledes hjerne enn folk flest. Noe som bl.a. inkluderer at jeg ser ting på en litt annerledes måte, ser mye lettere verdien i et liv (uansett hvor "smått) og har økt medfølelse for de som mennesker flest ser på som "verdiløse".

Og til slutt: Jeg som en del av menneskearten har virkelig ikke lyst til å være en del av denne arten og vil være langtifra stolt av denne, visst måten denne arten blir den største på jorden, er via tortur, drap, grufulle handlinger og ved å fortsette med å utslette andre arter og evt. jorden selv.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
La meg da postulere, er ikke planter levende?
Det er forsøk som viser at planter reagerer på skade, klart man diskutere om dette kan defineres som smerte: http://www.smithsonianchannel.com/vi...-to-pain/12151
http://www.pri.org/stories/2014-01-0...k-about-plants

Monokulturer vil skade miljøet uavhengig om den består av planter eller dyr, er du klar over hvor mye regnskog som hugges ned for å få plass til å plante soya?
Du sier du spiser kjOtt selv, og i en annen setning sier du det er sykt og forferdelig, tilogmed sammenlignbart med aktiviteter som nazityskland drev med og slaveri. Saa du sier jo rett ut selv at du er en hykler da. Ingen liker hyklere bare saa du vet det. Ikke vegetarianere eller dyrevernere engang. Saa fOr du finner frem steinene bOr du tenke deg om en gang hvor du sitter hen.
Sist endret av A-tillah; 28. april 2015 kl. 17:57.
Hva vil du gjøre med andre rovdyr da? Vil du nekte løver å jakte?
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hva vil du gjøre med andre rovdyr da? Vil du nekte løver å jakte?
Vis hele sitatet...
Å sammenligne mennesker og løver blir 2 helt forskjellige ting.

Personlig så vet jeg ikke så altfor mye om løver og deres hjerne, men om jeg ikke tar helt feil så er det mye vanskeligere, evt. umulig for en løve å gjøre noe annet enn det instinktene deres forteller dem. Noe som er fullstendig og helt mulig for mennesker.

Også i forbindelse med fremtidens løver og andre kjøttetende dyr så ser jeg for meg en verden der disse dyrene kan bli lært, via avansert teknologi og metoder, til å gå fra å være kjøttetende til å bli planteetende.
Evt. å gi disse dyrene egenskapen til å kunne skille fra- og ikke følge instinktene som de er født med, på lik linje med oss mennesker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av supernatural Vis innlegg

Også i forbindelse med fremtidens løver og andre kjøttetende dyr så ser jeg for meg en verden der disse dyrene kan bli lært, via avansert teknologi og metoder, til å gå fra å være kjøttetende til å bli planteetende.
Evt. å gi disse dyrene egenskapen til å kunne skille fra- og ikke følge instinktene som de er født med, på lik linje med oss mennesker.
Vis hele sitatet...
Du vet at fordøyelsessystemet til rovdyr er laget for å fordøye kjøtt (som er lett), fordøyelsessystemet til planteetere er langt og kronglete fordi det tar tid å bryte ned plantemateriale.
Disse dyrene måtte i såfall fått et helt nytt fordøyelsessystem og man kan vel
diskutere hvorvidt det faktisk er det samme dyret lengre.
Det andre er at rovdyr faktisk har en rolle i økosystemet, å hindre at planteetere blir for mange. De tar syke dyr og holder populasjonene i balanse.

Sorry, men naturen er bygd slik, og sånn har den fungert i milliarder av år før vi dukket opp.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du vet at fordøyelsessystemet til rovdyr er laget for å fordøye kjøtt (som er lett), fordøyelsessystemet til planteetere er langt og kronglete fordi det tar tid å bryte ned plantemateriale.
Disse dyrene måtte i såfall fått et helt nytt fordøyelsessystem og man kan vel
diskutere hvorvidt det faktisk er det samme dyret lengre.
Det andre er at rovdyr faktisk har en rolle i økosystemet, å hindre at planteetere blir for mange. De tar syke dyr og holder populasjonene i balanse.

Sorry, men naturen er bygd slik, og sånn har den fungert i milliarder av år før vi dukket opp.
Vis hele sitatet...
Dette visste jeg ikke, men det kan sikkert stemme det.
Men ja, dette er i fremtidens teknologi sannsynligvis veldig enkelt å gjøre noe med og da uten at dette vil gå under noen former for voldelige eller smertefulle fysiske inngrep.

Du har et poeng! - Men det betyr ikke at dette ikke kan eller bør forandres på. Det fungerte også for USA å benytte Atombomber for å stoppe Japan, men det betyr ikke at dette var den beste løsningen.

Sitat av A-tillah Vis innlegg
Du sier du spiser kjOtt selv, og i en annen setning sier du det er sykt og forferdelig, tilogmed sammenlignbart med aktiviteter som nazityskland drev med og slaveri. Saa du sier jo rett ut selv at du er en hykler da. Ingen liker hyklere bare saa du vet det. Ikke vegetarianere eller dyrevernere engang. Saa fOr du finner frem steinene bOr du tenke deg om en gang hvor du sitter hen.
Vis hele sitatet...
Ja, per definisjon så er jeg nok en hykler.
Men selv om jeg spiser kjøtt så betyr ikke dette at jeg ikke kan være imot eller ønske å forandre på dette.

Hva folk skulle mene om at jeg er imot slike handlinger samtidig som jeg spiser kjøtt selv, det får nesten være deres problem.
I det minste så spiser jeg ikke kjøtt uten å få dårlig samvittighet for dette i ettertid.
Sist endret av supernatural; 28. april 2015 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Visst du spiser kjøtt som stammer fra andre arter så vil jeg ikke kalle dette 100% drap - Derimot så vil jeg kalle dette at du er delvis medskyldig i drap.

Menneskets negative utnyttelse av dyr vil forhåpentligvis i fremtiden være noe som mennesket ser tilbake på og ser på som mye av det samme som vår fortids Slaveri av Svarte, Nazi-Tyskland, Halshugging som en "rettferdig" straff i rettssystemet og lignende.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du glemmer elementære ting her. Vi mennesker er også forvaltere av dyrene. Ja vi spiser dem, og lager mengder av produkter - men vi forvalter, tar ut arter det blir for mange av og vi har også blitt flinkere til å stoppe beskatning av arter som er truet. Jeg kan virkelig ikke se at det å slakte en okse er drap, eller på noen måte en grufull handling.

Du sammenlikner vår matauk med nazi-hitler og slavehandel - det må jeg si jeg finner som svært lite gjennomtenkt i beste fall. I verste fall beregnende og nærmest manipulerende. Å brenne jøder i gassovner kan på ingen måte sidestilles med å slakte et dyr. Du drar det så langt at du mener at å spise kjøtt, fisk eller fugl er det samme som kannibalisme. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til det. Det utsagnet blir nesten for far out til å kommentere.

Det jeg undres på er om hvordan du har kommet til slike standpunkt. Hvem er det som har fått deg til å tenke slik? Du fremstår som en dyrevelferd-fundamentalist. Mye av det du lirer av deg er jo akkurat den propagandaen organisasjoner som feks PETA forsøker å bruke for å "skremme" folk inn til donasjoner og partihørighet. Vi har sett dette før. Hvordan sel jakt ble klippet og redigert til noe halt forferdelig som alle vil hate. Problemet idag er de nye fundamentalistene må bruke ennå sterkere virkemidler for å trenge gjennom mediastøyen. Og de drar strikken lengre og lengre. Det holder ikke engang med donasjoner og demo lenger. Nei det oppfordres rett og slett til terroranslag på motstandere, forskere og andre som ikke passer inn i deres virkelighetssyn.


Om noen bør sammenliknes med nazi hitler så er det kanskje PETA og liknende fundamentalister?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av supernatural Vis innlegg
Dette visste jeg ikke, men det kan sikkert stemme det.
Men ja, dette er i fremtidens teknologi sannsynligvis veldig enkelt å gjøre noe med og da uten at dette vil gå under noen former for voldelige eller smertefulle fysiske inngrep.

Du har et poeng! - Men det betyr ikke at dette ikke kan eller bør forandres på. Det fungerte også for USA å benytte Atombomber for å stoppe Japan, men det betyr ikke at dette var den beste løsningen.
Vis hele sitatet...
Ja det er mye du ikke ser ut til å vite, kanskje du skulle satt deg litt inn i mangfoldet i naturen og hvordan rovdyr faktisk bidrar til å holde økosystemet friskt før du kommer med grandiose ideer om å "fikse" naturen som har klart seg ganske lenge uten oss.

La oss ta et lite tankeeksperiment, vi sier at rovdyrene har fått en eller annen genterapi m.m. de kan fordøye planter og har blitt planteetere.
Hva skjer når f.eks kaninpopulasjonen blir så stor at de går løs på maten vår? Horder med planteetere vil ete opp alt de kommer over fordi det ikke er noe som holder arten i sjakk.
Du har nå skapt et dommedagsscenario, naturen går løpsk, det er ingen balanse lengre. Siden ingen eter kjøtt lengre vil likene ligge å råtne, og siden populasjonene bare vokser så vokser antallet lik, nye sykdommer kunne oppstå og vi har en pandemi i gang.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja det er mye du ikke ser ut til å vite, kanskje du skulle satt deg litt inn i mangfoldet i naturen og hvordan rovdyr faktisk bidrar til å holde økosystemet friskt før du kommer med grandiose ideer om å "fikse" naturen som har klart seg ganske lenge uten oss.
Vis hele sitatet...
Personlig så bryr jeg meg ikke om naturens nåværende ordninger på å få liv og død til å fungere, funker den dag idag. Ikke når dette inkluderer drap, tortur og fysisk smerte som er både unødvendig, strekkes for langt og i teorien kan forandres på.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
La oss ta et lite tankeeksperiment, vi sier at rovdyrene har fått en eller annen genterapi m.m. de kan fordøye planter og har blitt planteetere.
Hva skjer når f.eks kaninpopulasjonen blir så stor at de går løs på maten vår? Horder med planteetere vil ete opp alt de kommer over fordi det ikke er noe som holder arten i sjakk.
Du har nå skapt et dommedagsscenario, naturen går løpsk, det er ingen balanse lengre. Siden ingen eter kjøtt lengre vil likene ligge å råtne, og siden populasjonene bare vokser så vokser antallet lik, nye sykdommer kunne oppstå og vi har en pandemi i gang.
Vis hele sitatet...
Selv om løver og andre rovdyr slutter å spise kjøtt, så betyr ikke dette at ting vil ende som du nå beskriver. Vi har jo fortsatt fluer og andre insekter som spiser dødt liv.
Jeg er ikke imot spising av DØDE liv/lik og ser ingen grunn til å forandre på dette, det jeg er imot og ønsker at menneskeheten skal forandre på, når dette blir mulig, er spising, drap, tortur og påføring av fysisk- og psykisk smerte på LEVENDE liv.

Vi har jo også noe som kalles Spontanabort, som det i teorien er mulig at automatisk skjer hos individene hos en art når denne arten har nådd er maksimum i antall.
Visst ikke naturen allerede den dagen idag bruker denne metoden, uten at vi er helt klar over det, så er dette noe som er fullstendig mulig, i teorien, for oss mennesker å sette inn i naturens automatiske "reaksjoner" når en art når et for stort populasjonstall. - Dette igjen vil unngå at en art når et for stort populasjonstall, inkludert oss mennesker.

Personlig så tror jeg dette er noe som allerede finnes i- og blir automatisk benyttet av Naturen. Noe jeg derfor tror man vil se mye mer av blant menneskene visst vår populasjon begynner å vokse like fort som den gjør nå.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg tror du glemmer elementære ting her. Vi mennesker er også forvaltere av dyrene. Ja vi spiser dem, og lager mengder av produkter - men vi forvalter, tar ut arter det blir for mange av og vi har også blitt flinkere til å stoppe beskatning av arter som er truet. Jeg kan virkelig ikke se at det å slakte en okse er drap, eller på noen måte en grufull handling.?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at slakt av en okse IKKE er drap? Du vil ikke kalle dette drap, men visst det var omvendt (oksen slakter mennesker), ville du da ha kalt det drap, sykt og forferdelig?

Man må også huske på at vi mennesker ikke er mer verdt enn andre livsarter.
Det eneste som skiller oss fra resten av artene, er at vi har høyere intelligens, flere egenskaper og er de såkalte "herskerne" på jorden.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det jeg undres på er om hvordan du har kommet til slike standpunkt. Hvem er det som har fått deg til å tenke slik? Du fremstår som en dyrevelferd-fundamentalist. Mye av det du lirer av deg er jo akkurat den propagandaen organisasjoner som feks PETA forsøker å bruke for å "skremme" folk inn til donasjoner og partihørighet. Vi har sett dette før. Hvordan sel jakt ble klippet og redigert til noe halt forferdelig som alle vil hate. Problemet idag er de nye fundamentalistene må bruke ennå sterkere virkemidler for å trenge gjennom mediastøyen. Og de drar strikken lengre og lengre. Det holder ikke engang med donasjoner og demo lenger. Nei det oppfordres rett og slett til terroranslag på motstandere, forskere og andre som ikke passer inn i deres virkelighetssyn.


Om noen bør sammenliknes med nazi hitler så er det kanskje PETA og liknende fundamentalister?
Vis hele sitatet...

Det er ingen spesielle personer eller organisasjoner som har fått meg til å tenke slik. Derimot så kan jeg nevne at jeg er oppvokst på landet, der jeg har- og har hatt besteforeldre + foreldre som har behandlet dyr på måter som jeg får tårer i øynene bare å tenke tilbake på den dagen idag.

PETA er ikke en organisasjon som jeg personlig vet mye om, så det kan jeg dessverre ikke uttale meg noe særlig mye om.

Men, meg personlig er helt imot å gi dyr en bedre velferd ved å terrorisere, drepe og skade andre mennesker.
Drap, smerte og skade er noe jeg er sterkt imot både når det gjelder mennesker og andre liv/dyr!

Samtidig så er Ærlighet og Anti-Voldelighet ting som er svært viktig for meg personlig! - Sannsynligvis så har jeg langt flere fellestrekk med Gandhi enn fellestrekk hos f.eks. PETA eller andre mennesker/organisasjoner som er villig til å benytte vold, drap og lignende for å øke dyrets velferd.
Sist endret av supernatural; 29. april 2015 kl. 14:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo mennesker er mer verdt enn dyr - og din tankegang og dine holdninger virker som de er influert av ytterligående fundamentalistiske dyrevelferdsorganisasjoner. Jeg håper virkelig du tenker igjennom dine synspunkter grundig før du går videre med dette.

Du vil genmanipulere rovdyr slik at de ikke spiser kjøtt. Du vil endre premissene og balansen i dyreriket helt uten tanke på hvordan slike inngrep kan slå ut. Tortur og drap er ord du gjentatte ganger bruker. Du vil straffe og forfølge mennesker som er uenig i dine tanker og visjoner, noe som forøvrig ikke er ulikt det vi ser hos totalitære ledere/regimer.

Du spør om jeg ville kalt det drap om mennesker blir drept av dyr? Nei helt klart ikke. Det skjer hele tiden at mennesker blir drept av dyr - enten vi etes av rovdyr, avlives for leken sin skyld (ja dyr også leker/trener) eller blir klemt ihjel i en oksebinge. Slikt er naturens gang. Dyr handler ikke i ondskap eller med overlegg. De følger sine naturlige instinkter. Jeg mister ikke hodet og forlange å straffe/fengsle eller utrydde alligatorer når mennesker blir spist av alligatorer. Eller en løve slår ihjel en turist.

På samme måte så gjør vi mennesker det vi har gjort i millioner av år - vi høster fra naturens goder. Enten det er nøtter og bær eller harer og okser. Vi dreper ikke dyrene av ondskap, vi forsøker tvert imot å avlive dyrene på en så human måte som overhodet mulig. Slakt er ikke drap. Ei heller tortur. Det er matauk.

Det er ikke vår oppgave på denne kloden å detaljstyre naturen, å endre gener slik at verdensbildet passer akkurat dine synspunkter. Verden er ikke bare solskinn og regnbuer. Det er også smerte og motgang.

I naturens økosystem har vi alle en rolle og heldigvis så skal det enorme krefter til for å endre på det. Sjekk gjerne tilbake til denne tråden om en 6-10 år og gi oss en update.
@supernatural og noen andre:
Hvordan kan du mene, at det du mener er riktig, er bedre enn en prosess som har vært bærebjelken innen evolusjonen i flere milliarder år?!? Og denne prosessen vi foregå så lenge det er liv på jorden!
Hvis du mener en ikke kan gi smerte til, skade og/eller drepe andre dyr her på kloden, kan du bare ikke leve. For med hvert skritt du tar, så klemmer du (ihjel) hundrevis hvis ikke tusenvis med forskjellige organismer. For under hvert fotavtrykk finner en; 2500 spretthaler, 600 000 m sopphyfer, 4 000 000 000 000 bakterier, 250 000 nematoder (små marker), 6 000 hjuldyr, 250 000 urdyr, 600 småleddmark, 5 600 midd, 4 meitemark, 80 mygg- og fluelarver, 1 benkebiter, 2 skolopendere, 5 edderkopper, 20 biller og larver og 2 snegler (kilde= "Jordkultur" av Skøien, Svein ISDN 82-529-1359-8 fra-1989 s. 28). Og denne boka er over 25 år gammel, så jeg tipper en med mer moderne vitenskap har funnet flere arter under hvert fotavtrykk! Og en skulle tro at noen blir skadet eller drept for hvert skritt, eller? Og det samme skjer når du bygger deg hus, eller skaffer deg mat!

Og hva med parasittene, som lever av andre, og gjør andres liv jævlige? Dem må da også leve etter det du mener? For det er da "drap" å ta livet av disse, eller?

Og nesten hver gang vi virkelig klarer å hindre naturlig seleksjon og predasjon, så pleier mye å gå til h...... da!

Så din eksistens er ikke mulig, uten det går utover noen! Få dette inn i hodet! Les heller mere nøye i naturfagsbøkene eller studer biologi, istedet for å lage slike dumme utopiske verdenssyn, for dem har absolutt ikke noe med virkeligheten å gjøre!..
"Life is pain!"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Men jeg skal ikke si at jeg er noe spesielt bedre selv, siden jeg spiser kjøtt selv - Men derimot så kan jeg se at det jeg gjør ved å spise kjøtt er Galt, Forferdelig og Sykt.
Jeg har derfor, meg personlig, et mål dette året å spise mindre og mindre kjøtt og forhåpentligvis innen 1-2 år bli en 100% Veganer.
Vis hele sitatet...
Hadde du verkeleg internalisert det synet hadde du neppe vore i stand til å sove normalt om natta om du et kjøt. Så du påstår kanskje at det er drap, men du meiner det neppe.

Eg hadde iallefall hatt problem med nattesøvnen om eg oppriktig meinte det du påstår.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva hvis du slutter å gi penger til de "klima vil ødelegge alt" miljø svindel organisasjonene, og gav de heller til barn som trenger de?
Det er ett stort problem at barn i den 3 verden går blind i mørket fordi de ikke får nok vitaminer og mineraler nok til at de faktisk kan se noenting i mørket og det er bare pga mangel på vitamin d. Og du kan gjøre noe med det.

http://www.who.int/nutrition/topics/vad/en/
Sist endret av nutz; 1. juni 2015 kl. 17:58.
Jeg låner penger til KIVA.org. Kanskje ikke helt innertier for TS men men...
Kiva driver med microlån. Du velger hvem du låner til og ser hva dem skal bruke pengene til.
Føler at jeg hjelper mer direkte på denne måten.

Det er noen som har motforestillinger til dette også selvfølgelig.