Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 43545
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Ah takk!
Så 22% av disse har kommet som flyktninger
Men 39% har også kommet som familie. Regner med at dette da vil inneholde tall fra alle de tre andre kategoriene?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, og i praksis seier landfordelinga langt meir om kven som er flyktninger enn noko anna. Polakker er t.d. ikkje flyktninger. Samme gjeld svensker. Irak? Flyktninger. Pakistan? Arbeidsinnvandring. Sånn kan ein fortsettje nedover lista.

Ein plass rundt 225000 virker på ingen måte urimelig, men det er finger i lufta. Poenget er uansett at om ein snakker om innvandrerbefolkinga, så er det langt frå det samme som flyktninger eller asylsøkjarar.
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Hvis vi da antar at familiegjenforening til flyktninger fordeles likt på de gruppene, har vi ca 225 000 flytkninger i Norge?
Fortsatt ikke så galt?
Vis hele sitatet...
Når en ser på nøden og lidelsene, som har vært på mange av stedene disse flykter ifra. Så synes jeg det ikke er noe å være stolt av!

Jeg synes vi bør høre på det Hans Rosling sier her noen ganger, og la det synke inn i under pannebrasken. Dem som kommer, har stort sett satt sitt og sin families liv og helse på spill, for å få komme til sikkerhet. Og så får dem den velkomsten.

Jeg blir noen ganger, rett og slett flau over å være fra Norge...
Når jeg ser, hvordan vi behandler andre folkeslag. Jeg mener ikke, at vi skal ha fri flyt! Men det er jaggu meg mellomting mellom fri flyt, og det vi har nå!..

Når jeg googlet, for å finne kilder til min forrige post her. Så kom det opp en del ting fra utenlandske kilder, når det gjelder Norge og flyktningehjelp. Med det første øyekastet, så så det ikke akkurat positivt ut!..
...Slik vi med Listhaug i spissen blir fremstilt der!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg synes vi bør høre på det Hans Rosling sier her noen ganger, og la det synke inn i under pannebrasken. Dem som kommer, har stort sett satt sitt og sin families liv og helse på spill, for å få komme til sikkerhet. Og så får dem den velkomsten.
Vis hele sitatet...
Samtidig er det ikkje til å stikke under ein stol at det er dei ressurssterke som greier å flykte til Nord-Europa. Det kan vere ei bjørneteneste å ta imot dei - for det er dei personane som er i stand til å bygge landet. Brain Drain er ikkje eit heilt ukjent fenomen mange plasser, og når det gjeld å bygge samfunn kan ein ikkje ignorere slikt.

Det er forsåvidt ikkje eit argument for å ikkje ta imot flyktninger, men samtidig eit argument for å oppmuntre folk til å flytte tilbake om/når situasjonen stabiliserer seg. Det er svært vanskelege spørsmål, og eg haller mot at vi har for lite liberal flyktningpolitikk per i dag, samtidig som eg ser mange reelle innvendinger.
Jeg er helt enig i det du skriver der Vidar, når det gjelder "brain draining"! Og det er avansert!
Men jeg mener (og det tror jeg du gjør også), at Sylvi er iallfall ikke passende til å styre noe slikt (jeg personlig ser ikke henne passende til mye, men det er en annen sak).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er et betent tema, "bare 13% av alle muslimer mener at selvmordsbombing er rettferdig" Det er 200+mill mennesker det! Vanskelig problemstilling, vi må ihvertfall prøve å få slutt på radikaliseringa av unge muslimer/konvertitter "lokalt" . Kast imamer/mullaer som sprer slikt hat ut, og ikke i fengsel( det er vel yngle plass nr 1.). Men et par fakkeltog og noen rose sermonier gjør sikkert jobben det.
Det har vært folkevandringer gjennom uminnelige tider, men ikke med det "volumet" vi ser nå.
Det er mange steder i verden det er "død og fordervelse", men Norge er et av de siste stedene de fleste bør komme til. Det har mest med geografi og gjøre, spesielt fordi det indikerer veldig sterkt at det nettopp er de ressurssterke som kommer hit.
Det er også slik at det finnes flere land i Midt Østen, slik som Saudi Arabia, hvor sunnimuslimer kan reise til.
Shia-muslimer kan fint reise til Iran.

Men det er fortsatt ikke politisk korrekt å være kritisk til å la mennesker fra folkevandringene (det er flere) reise inn i Norge for "hjelp".
Da slår "Meningspolitiet" til, og man blir stemplet som rasist, islamofob, fremmedfientlig, hjerterå osv. osv.
Slå opp på SSB sine sider, og sjekk kommunenes gjeld, og legg denne sammen med gjelda de private husholdningene har.
Vipps... eller hva det nå var..... Statens Pensjonsfond Utland rekker ikke til å betale ned den samlede gjelda.
Sjekk også hvor store pensjonsforpliktelser Staten har....
Konsekvensen blir eksempelvis at dine, mine, andre sine barn, får redusert standard på skolegang, gratis skolegang utover VG må kanskje betales for.
I tillegg kan du/dere kanskje tenke dere hva som kommer til å skje i et allerede hardt belastet helsevesen (eldreomsorg inkludert).
Dere skal også dit en gang..... Da er det for sent.
Så: Hjelp mennesker der de bor, eller i nærområdene. Punktum.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
" Europe is facing an escalating threat from jihadi terrorism.[1] There has never been higher numbers of attack plots per year than in 2014-16. An increasing proportion of plots goes undetected and result in deadly attacks. More people have been killed by jihadi violence in Western Europe in 2014-2016 (273 people) than in all previous years combined (267 people). This is due to a small number of highly deadly incidents: The Paris attack on 13 November 2015 (130 killed), the Brussels bombing in March 2016 (32 killed) and the Nice truck attack in July 2016 (84 killed). The period also saw the first example of two mass casualty attacks being launched successfully in a row, namely those in Paris and Brussel" (Nesser et al 2016)
http://www.terrorismanalysts.com/pt/.../view/553/html

Skremmende å tenke på at det har blitt slik i europa med selvmordsbombere som
dreper unge, uskyldige barn.
http://www.telegraph.co.uk/news/2017...terror-attack/

Noe er definitivt feil med europa om dagen, det ser i tillegg til at folk begynner å bli numme
for terror i europa.
Med numme mener at jeg at det er skjer så terror at en ikke legger merke til det eller
begynner å tenke over hva som har skjedd.
Mange europere er allerede numme over slik ting som skjer i Irak/Syria, men at en skal
bli numme på noe som skjer rett utenfor døra de, det er virkelig en skremmende utvikling.
Nå vil kanskje enkelte si at det er mye større sjangs for å miste livet når en kjører bil eller brann
eller liggnende, det kan nok stemme.
Alikevel så er det noe helt annet når noen du er glad i går bort i bil ulykke kontra å bli skutt i stykker/sprengt
i stykker av terrorister og annet avskum.
Poenget er altså at disse to scenarioene IKKE er sammenlignbare.
" Vi ser det i tendensen til å sammenligne terror med bilulykker; de siste tar tross alt flere liv. Men å sammenligne tilfeldige ulykker med planlagte massemord er ta et intellektuelt sprang ut i det tomme intet."
(Sneve 2017)
https://www.an.no/debatt/terror/sikk...r/o/5-4-523508

Kanskje på tide å muligens tilatte ervervelse av pepperspray eller liggnende.
Altså at en har mulighet til å bruke et verktøy mot ondskapen som ferder rundt i europa.
Britene/Nederlender/Belgia sier : run, hide, call.
http://www.telegraph.co.uk/news/0/ho...play-dead-say/
Jeg foretrekker amerikanerne sin løsning : run, hide, fight
https://www.dhs.gov/sites/default/fi...t_card_508.pdf

Hadde muligens ikke vært så mye terror i europa den dag i dag, hvis det ikke
var for vestlige intervensjoner i midtøsten.
Når vesten oppfører seg om en elefant i en glassbutikk når det gjelder midtøsten
i kombinasjon med meget dårlig integrering så går det som det går.
Dårlig integrering gjelder spesielt for landene Frankrike, Nederland og Sverige.
Sverige er jo seg selv et skrekk eksempel på hva som skjer når det ikke finnes et
debattklima i kombinasjon med naive og inkompetente politikere.
Noe som muligens kan forklare hvorfor det finnes så mange svensker
som er medlem av Nordic Resistance Movement kontra nordmenn.
Sist endret av UrbanFreak86; 4. juni 2017 kl. 05:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Skremmende å tenke på at det har blitt slik i europa med selvmordsbombere som dreper unge, uskyldige barn.
Vis hele sitatet...
Det som er verdt å hugse på her er at terrorister må få det til ein gong. Mottiltaka må fungere kvar gong. Det er assymetrisk situasjon, som gjer det vanskeleg å beskytte seg. Kva har dette med flyktningpolitikk å gjere er eg og litt usikker på.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Alikevel så er det noe helt annet når noen du er glad i går bort i bil ulykke kontra å bli skutt i stykker/sprengt i stykker av terrorister og annet avskum.
Poenget er altså at disse to scenarioene IKKE er sammenlignbare.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje samanliknbart. Men det er viktig å settje talet terrooffer i perspektiv og, for terroren med det omfanget som er i dag truer kun samfunnet i den grad vi lar det true samfunnet. Russland sine atomvåpen er eksistensiell trussel mot samfunnet. Terror er ikkje det.

Viare så er jo den typen low-tech-angrep vi ser i dag ekstremt vanskelege å beskytte seg mot. Det er ein del tiltak, t.d. geofencing av hastighet på lastebiler, som kan funke på sikt - men det krev utbytting av flåten vi har i dag.

Utover det så er nok det som fungerer best etteretning. Ta inn ekstremister til samtaler, og følg med på ekstreme miljø. Det vil ikkje sei å avlytte alle muslimer. >95% er antakeleg totalt uinteressante å følgje med på.
Sist endret av vidarlo; 4. juni 2017 kl. 12:04.
Hva skal vi gjøre a? Titte oss over skuldra hver gang vi går over gata?
Er det den nye normen?

Eller skal vi bare tenne noen lys og legge ned noen roser?
Sist endret av A-tillah; 4. juni 2017 kl. 13:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Hva skal vi gjøre a? Titte oss over skuldra hver gang vi går over gata?
Vis hele sitatet...
Slutte å konstruere stråmenn er jo eit greit utgangspunkt.

Eg nemde jo eit par tiltak, slik som etteretning. I tillegg ser vi jo at det å gjere angrep vanskelegare har ein effekt: 8 døde. Mot bombene i London for eit snaut tiår sidan, eller i Madrid.

Det vi ser no er einslige angrep, utført med små ressurser, og relativt små konsekvenser. Det er til gjengjeld langt vanskelegare å verne seg mot, ettersom dei bruker lett tilgjengelege middel, og ei aksjonsform som krev ca. 10 minutters planlegging.

Konkrete tiltak mot den typen angrep er jo betre separasjon av forsamlinger og biltrafikk. Vekk med ti centimeter høge fortauskanter, og få på plass meterhøgt autovern. Fjern biltrafikk i bykjerner. Innfør geofencing av hastighet på tunge køyrety. Følg opp ekstremister. Sørg for god nok integrering til at ekstremisme får dårlegare vilkår. God nok integrering til at innvandrarar har tillit til myndighetene.

Men litt av problemet er grunnleggande sett at det er ekstremt vanskelig å hindre ein motivert person i å ta livet av ei lita gruppe mennesker. Du kan bruke bil, kniv, pistol, eller ein håndgranat. Du kan angripe bussen, flyplassen, konserten, eller fortauet. Vi har i stor grad hindra angrep på "harde" mål. Så slik eg ser det må problemet løysast på to plan: gjere ein del typer angrep vanskelegare å gjennomføre - og samtidig sørge for at etteretning har best mogeleg sjans for å fange opp signal.

Når det kjem til etteretning så tipper eg at noko av det mest effektive vil vere infiltrasjon - som er dyrt. Og at britane difor vil ty til masseovervaking i stadenfor. Trafikkdata kan nok avsløre ein del, men for min del er eg usikker på om masseovervakinga er verdt det... Ei ulempe med det liberale demokratiet er jo at ein del av dei friheitene vi har kan brukast til dei som vil oss vondt.
Sist endret av vidarlo; 4. juni 2017 kl. 14:07.
Er det interessant å sammenligne dødstallene i vesten mot dem i Afghanistan?
Det virker kanskje som en søkt sammenligning, men på en helt utrolig merkelig måte markerte krigen mot terror, en økning av terror, i vesten.
Det ville vel egentlig vært relevant og ta med tall fra Irak og Pakistan, men da er vi visstnok oppe i millioner.
Afghanistan er fin komparativ, også fordi krigen der fremdeles pågår, 16år.

Så; Fra 2001-2016, dødsfall i Afghanistan; Mer enn 31,000, sivile.

Fra 2001-2016, dødsfall i 'vesten', da tar jeg med USA, som følge av islamistisk terror; I underkant av 3000,

Ser man på en global dødsrate for terrorisme, var vi i 2014 oppe i 40-000.
Jeg skal ikke påstå jeg forstår mekanismene i dette, men synes det er viktig å huske at det er midtøsten som faktisk lider her. terrorismen man opplever 'her' er vel ett slags symptom på helvete 'der'
Jeg skjønner ikke hvordan folk tror man kan la være å bidra til folk som søker hjelp, for så å tro at en slik egoisme ikke vil ha noen følger tilbake.
Jeg sier ikke det er rettferdig, men det tror jeg ikke terroristene påstår heller.

http://watson.brown.edu/costsofwar/c...vilians/afghan
http://www.datagraver.com/case/world...rism-1970-2015
http://www.datagraver.com/case/peopl...rope-1970-2015
http://www.globalresearch.ca/us-has-...war-ii/5492051
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein ting Turelli ikkje nemner direkte er at dei som oftast vert råka av IS sine terrorangrep er muslimer, som trur på feil retning av islam. Det vi ser i vesten er toppen av isfjellet - i tillegg til at angrep her er langt vanskelegare enn angrep i mange muslimske land, på grunn av tiltak vi har gjennomført.

IS må utvilsomt nedkjempast, men eg har ikkje heilt tru på at flyktninger er ein så stor del av problemet at terror er relevant for flyktningedebatten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har noen tatt en titt på oljefondet? hva gjør de pengene på konti? hvorfor bruker vi ikke de pengene? fremtiden? fremtiden er nå! politikken i norge er no bullshit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mevibylifelove Vis innlegg
Har noen tatt en titt på oljefondet? hva gjør de pengene på konti? hvorfor bruker vi ikke de pengene? fremtiden? fremtiden er nå! politikken i norge er no bullshit.
Vis hele sitatet...
For det første har staten framtidige forpliktelsar. Det å ha penger på bok er på mange måter forsikring mot magrare kår - enten det er nasjonalt eller på individnivå. Det at vi kan pumpe opp statsbudsjettet i nedgangstider har ein verdi - det gjer staten mindre sårbar for svingninger i skatteinngangen.

For det andre kan ein ikkje utan viare bruke slike summer - det vil føre til inflasjon, og pengane vert mindre verdt. Det fører igjen til at importerte varer vert dyrare.


Altså - når man ser hva forskjellige FrP politikere har sagt og mener, er jeg sterkt overrasket over at det norske folk sier seg enig nok i deres utsagn til å la dem komme til makten i regjering. Det er, for meg iallfall, en gåte.

Til hele debatten stiller jeg meg egentlig midt på treet - det er viktig å hjelpe, men vi må satse mye på vellykket integrasjon slik at innvandrere kommer inn i det norske samfunnet. Ikke slik det er nå, da de blir polarisert av selve integreringsministeren. Jeg syns det er helt idiotisk å stenge de ute slik, det bidrar ikke på noen som helst måte. Jeg vil ikke ha inn 20 000 per år, slik Rødt ønsker, heller, men det er en balansegang som må fikses og jeg håper at uansett hvilken regjering som kommer 11. september, at sentrumspartiene tar ansvar og ordner opp, og holder ute begge ytterkantene i saken.
Anonym bruker
"Blind Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Attila Vis innlegg


Altså - når man ser hva forskjellige FrP politikere har sagt og mener, er jeg sterkt overrasket over at det norske folk sier seg enig nok i deres utsagn til å la dem komme til makten i regjering. Det er, for meg iallfall, en gåte.

Til hele debatten stiller jeg meg egentlig midt på treet - det er viktig å hjelpe, men vi må satse mye på vellykket integrasjon slik at innvandrere kommer inn i det norske samfunnet. Ikke slik det er nå, da de blir polarisert av selve integreringsministeren. Jeg syns det er helt idiotisk å stenge de ute slik, det bidrar ikke på noen som helst måte. Jeg vil ikke ha inn 20 000 per år, slik Rødt ønsker, heller, men det er en balansegang som må fikses og jeg håper at uansett hvilken regjering som kommer 11. september, at sentrumspartiene tar ansvar og ordner opp, og holder ute begge ytterkantene i saken.
Vis hele sitatet...
Noen av utsagnene er over 10 år gamle. Hvor fant du bildet? på Facebooksiden til Rødt?
Hylekor må være den dummeste og minst intelligente formen for politisk rettet demonstrasjon jeg har sett. Har man ikke noe intelligent å argumentere med kan man være stille og sutre for set selv i min mening :-P
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen av utsagnene er over 10 år gamle. Hvor fant du bildet? på Facebooksiden til Rødt?
Vis hele sitatet...
Hva har i så fall forandret seg i FrP på 10 år?

Carl I Hagen var på Dagsrevyen i går med sin fordummende klimaretorikk. "klimaet har forandret seg tidligere" bla bla.. Jeg må seriøst ha vært ung og dum som ikkke bare stemte men var medlem.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/N...217/02-09-2017

13min.