Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 35328
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
pakistan sin nasjonal dag blir feiret stort i norge , hadde vi hvite norske troppet opp der og veiva med norske flagg hadde det sikkert blitt leven
Vis hele sitatet...
Artig at du skulle nevne dette:
http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...e#.UXrDT2QazCQ

Skulle man ha sett! Norske flagg på Pakistans nasjonaldag.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Artig at du skulle nevne dette:
http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...e#.UXrDT2QazCQ

Skulle man ha sett! Norske flagg på Pakistans nasjonaldag.
Vis hele sitatet...
jøss det hadde jeg aldri trodd . kp
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg mener fortsatt ikke det er så enkelt å bare si det er konstant - folk endrer seg.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Folk endrar seg, men årsaka til at vi feirar 17. mai, og ikkje til dømes 18, juni eller 15. oktober - er grunnlova.

Og selv om dagen offisielt handlet om å feire grunnloven så kan man ikke si at det er det dagen handler om hvis folk flest feirer dagen av helt andre årsaker.
Vis hele sitatet...
Dersom folk på grunn av historieløyse fyller dagen med eit anna innhald - noko som diverre i stor grad har skjedd - er det likevel grunnlova som er den objektive årsaka til dagen.

Jeg tror det er mye viktigere å tenke på hvilke verdier dagen har for oss som nasjon enn å tenke på hva som var den opprinnelige grunnen.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dét som er problemet: Dagen har degenerert til å bli ein ekshibisjonisme av nasjonal sjølvdyrking. Dersom du tenkjer at denne "nasjonsfeiringa" er viktigare enn å bruke ein dag i året på å feire grunnlova og fantastiske sivile rettar som demokrati, ytringsfridom og prentefridom, er eg lei for det. Kva hadde du hatt å feire utan dei? Det opplyste eineveldet?

Hvilke verdier vi knytter opp mot nasjonaldagen endrer seg - og som jeg sa i stad kan man fort gå fra å feire "grunnlovsdagen" til å feire "nasjonaldagen".
Vis hele sitatet...
Akkurat dét har nok allereie skjedd.

[...] Og jeg tror at med tiden vil mer og mer historien om hvorfor man feirer 17. mai bli glemt. Og det er ikke nødvendigvis er direkte negativ ting (selv om det selvfølgelig heller ikke er positivt). Det er bare en konsekvens av et samfunn i endring og det at det har gått lang tid.
Vis hele sitatet...
Folket si evne til å gløyme er enorm, og min påstand er at folk flest ikkje kan hugse løgnene til politikarane i valkampen fire år før når det skal stemme på nytt, men ein må likevel freiste å slå eit slag eller to for folkeopplysinga. Det kan nesten virke som om folk som veks opp ser på ytringsfridom, prentefridom og demokrati som sjølvsagte - som verdiar som er vunne ein gong for alltid og som aldri kan falle bort, og ikkje som ein prosess der dei må vernast mot dei kreftene som vil undergrave dei.

Tenkjer folk litt over at desse verdiane er eit unntak i ein relativt kort del av historia i staden for normen, og at det ikkje er usannsynleg, med tanke på normalitet, at vi på eitt eller anna tidspunkt igjen kan få eit autoritært styre i Noreg, er det naturleg at ein med jamne mellomrom går attende til og blæs støvet av dei verdiane som var reisverket for den demokratiske moderne norske staten for å utsette alternativa så lenge som mogleg.

Dersom ein ikkje eingong kan få seg til å gjere det på 17. mai bør ein seriøst ta seg sjølv i nakken og spørre kva i hulaste ein driv med.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Artig at du skulle nevne dette:
http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...e#.UXrDT2QazCQ

Skulle man ha sett! Norske flagg på Pakistans nasjonaldag.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik at dette tok sted i Norge.
Hvordan tror du de hadde reagert hvis man begynte å flagge med andre flagg i Pakistan på deres nasjonaldag? Drept regner jeg med...

Man burde respektere nasjonaldagen uavhengig av hvilket land man befinner seg i. Hvorfor skal man flagge med pakistanske flagg på NORGES nasjonaldag?

Personlig ville jeg aldri flagget med et annet flagg enn det landet som feires.
Man får ha respekt for det landet man bor/befinner seg i. 17. mai er ikke Norges "flerkulturelle feiring", men Norges nasjonaldag.
Jeg ser ikke det store problemet med andre flagg i 17 mai toget.

Om en liten gutt vil gå med Senegal-flagg i stedet for det norske flagget så betyr ikke det at han ikke ferjer den norske nasjonaldagen. Han vil fortsatt synge den norske nasjonalsangen, gå ved siden av sine norske venner og lære om norsk kultur på skolen.
Det viser at vi inkluderer annen minoritet i samfunnet vårt, og dersom de skulle føle at de trenger en dag for å uttrykke sin stolthet over landet sitt, skal de få lov til det.

FRIHET
Hva er poenget med å gå rundt å flagge med andre enn norske flagg på akkurat denne dagen? Er det noen som ikke helt skjønner hvorfor vi feirer 17. mai?
Sist endret av ThaMan; 26. april 2013 kl. 20:43.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Hva er poenget med å gå rundt å flagge med andre enn norske flagg på akkurat denne dagen? Er det noen som ikke helt skjønner hvorfor vi feirer 17. mai?
Vis hele sitatet...
var snakk om noen små lapper som barna har tegnet flagg på . sikkert noe læreren har pakket på dem og det er ikke noe nordmenn fra andre land har krevd.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Hva er poenget med å gå rundt å flagge med andre enn norske flagg på akkurat denne dagen? Er det noen som ikke helt skjønner hvorfor vi feirer 17. mai?
Vis hele sitatet...

Hva er poenget med å gå rundt med det norske flagg på akkurat denne dagen?

Jeg tenker i hvert fall at det er ment som en hyggelig gest, hvor de viser at også dem som er fra et annet land gratulerer oss.

Må si jeg klør meg litt i hodet når det kommer til denne debatten.. Har knapp hørt et eneste utsagn fra en innvandrer om dette. Denne diskusjonen er både startet og fortsatt av så vidt meg bekjent, nordmenn.

Får bare sende en god gratulasjon til de som driver fyret.nu. De har nok fått det akkurat som dem ønsker. Får håpe folk som "støtter" de ved å dele saken har vært oppegående nok til å være kritisk mtp. hvem de støtter, og ikke bare dilter etter..
Fyret hadde knappe tusen følgere i går kveld og nå har de passert 1200. Det er sånn de høyreekstreme rekrutterer. Lag en sak basert på spissformuleringer, misinformasjon og løgn, lat som om du ikke tar stilling men bare sprer info og la "folk flest" tro de har kommet frem til konklusjonene på egen hånd. Folk liker ikke å bli fortalt hva de skal mene men de lar seg mer enn gjerne ledes i en forhåndsbestemt retning.

Jeg tipper det er mange titusen nordmenn i dag som har konkludert med at det er horder av skumle innvandrere som hater 17. mai og at de vil vise hatet sitt ved å bruke utenlandske flagg.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Fyret hadde knappe tusen følgere i går kveld og nå har de passert 1200. Det er sånn de høyreekstreme rekrutterer. Lag en sak basert på spissformuleringer, misinformasjon og løgn, lat som om du ikke tar stilling men bare sprer info og la "folk flest" tro de har kommet frem til konklusjonene på egen hånd. Folk liker ikke å bli fortalt hva de skal mene men de lar seg mer enn gjerne ledes i en forhåndsbestemt retning.

Jeg tipper det er mange titusen nordmenn i dag som har konkludert med at det er horder av skumle innvandrere som hater 17. mai og at de vil vise hatet sitt ved å bruke utenlandske flagg.
Vis hele sitatet...
Er dessverre helt enig. Har nettopp brukt tid på å diskutere dette med noen venner, og jeg er opprørt over hvor mye meningsløs og ondskapsfull svada folk har postet i kommentarfeltene.

Jeg har lær her i livet at hvis man vil bli tatt seriøst er den dårligste taktikken å hoppe opp og ned mens man forsøker å brøle høyest. Det er slike tilfeller jeg har sett alt for mange av de siste tolv timene

Bare det at folk bruker fyret.nu som kilde er tåpelig. Skal man basere et argument på noe så sørger man i alle fall for at informasjonen ikke med overlegg er vinklet i en retning. ("Uavhengig nyhetskilde" my ass, mer "høyrevridd blogg"... )

My two cents.

Peace
Sist endret av Bl4derunner; 26. april 2013 kl. 21:38.
Internett siden dems er nede nå
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Internett siden dems er nede nå
Vis hele sitatet...
De påstår det er pga massiv trafikk. Ikke freaks eller anon med andre ord
Sist endret av Bl4derunner; 26. april 2013 kl. 21:48.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg tipper det er mange titusen nordmenn i dag som har konkludert med at det er horder av skumle innvandrere som hater 17. mai og at de vil vise hatet sitt ved å bruke utenlandske flagg.
Vis hele sitatet...

Hat mot dei liberale fruktene av den franske revolusjonen i ikkje-vestlege krinsar er ikkje uvanleg, men synet av mange damer i skaut og side klede veg kanskje opp for det.

Så lenge ingen teiknar Muhammed på flagga sine er det vel inga fare for at særleg mange innvandrarar over 16 dukkar opp i toget.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Hva er poenget med å gå rundt med det norske flagg på akkurat denne dagen?
Vis hele sitatet...
Poenget med å gå rundt med det norske flagget på akkurat denne dagen er at 17. mai er Norges nasjonaldag hvor vi feirer landets selvstendighet. Kan legge til at det også er en offisiell flaggdag etter den norske Flaggforskriften av 1927.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
De påstår det er pga massiv trafikk. Ikke freaks eller anon med andre ord
Vis hele sitatet...
ja håper og tror det er pga ddos he he
Min mening om saken har dere fått, så det er jeg ferdig med.

Men som det sikkert allerede er sagt her, så blir det alt for dumt med all denne delinga på Facebook som jeg nå ser eskalerer noe voldsomt. Snakk om å lage 5 høns ut av en fjær som uttrykket heter seg. Selv om man har meninger om dette i den ene eller den andre delen av skalaen, så er det ikke nødvendig med alle disse delingene på Facebook eller i kommentarfelt som bare sørger for mer hat, når det ikke engang er våres "nye landsmenn" som har kommet med dette. Så med det så håper jeg at dere ikke fortsetter/begynner med å dele dette. Det er rett og slett for dumt.
Kanskje et sidesprang men "helliggjøring" av et stykke tøy er
etter min oppfatning en noe pussig skikk, litt på linje med
opplyste, pyntede bartrær midt i stuen.

Jeg synes folk skal få vifte med hva de vil på 17. mai.
Hvorfor feire sitt eget land på nasjonaldagen til Norge?? Det finnes 364 andre dager å gjøre dette på...

Det er vel ikke lenge før man skal feire hele klassen, om en har bursdag..

stikk hjem igjen om det er så viktig å feire det landet dere har dratt fra. fuckers
Sist endret av Dub; 26. april 2013 kl. 23:30.
Sitat av Dub Vis innlegg
Hvorfor feire sitt eget land på nasjonaldagen til Norge?? Det finnes 364 andre dager å gjøre dette på...

Det er vel ikke lenge før man skal feire hele klassen, om en har bursdag..

stikk hjem igjen om det er så viktig å feire det landet dere har dratt fra. fuckers
Vis hele sitatet...

Hva mener du med at de feirer sitt eget land, kan du utdype det litt?

Jeg tenker hvertfall at de feirer sammen med oss og viser at selv de, med annen nasjonalitet, feirer sammen med oss.
Trudde ikke det skulle være så vanskelig å forstå, men feire med egne flagg på norges nasjonaldag..

Om du skal i bursdag, så kommer du ikke med gave og kort til deg selv, gjør du vel?
Sitat av Dub Vis innlegg
Trudde ikke det skulle være så vanskelig å forstå, men feire med egne flagg på norges nasjonaldag..

Om du skal i bursdag, så kommer du ikke med gave og kort til deg selv, gjør du vel?
Vis hele sitatet...
17. Mai er da ingen bursdag og flagg er ikke en gave.. Du vet jo ikke engang hva du snakker om..

Det er da ikke så veldig uvanlig at man forener flagg for å vise sin støtte fra et land til et annet.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Hva mener du med at de feirer sitt eget land, kan du utdype det litt?

Jeg tenker hvertfall at de feirer sammen med oss og viser at selv de, med annen nasjonalitet, feirer sammen med oss.
Vis hele sitatet...
Hvis de ønsket å feire med oss skulle de vel viftet med et norsk flagg, istedenfor å distansere seg ved å vifte med et annet lands flagg. Det er da tross alt NORGES nasjonaldag. Hva i all verden har f.eks et asiatisk flagg å gjøre med vår feiring av grunnloven og Norge som selvstendig land?

Hvor tolerant og tragisk er det mulig å bli?
Sist endret av pkk1990; 27. april 2013 kl. 00:12.
Norskehesten
Alden's Avatar
Kan vi bare like godt fjerne alle grenser siden vi først er i gang? Ett flagg som gjelder for hele verden. Så slipper vi slike uenigheter.
17. mai er Norges "bursdag"
"Flagg er ikke en gave" skriver du?? Troller du, eller skjønte du ikke at jeg skrev det i en annen setting, så du skulle skjønne hva jeg mente bedre??

Uvanlig eller ikke, man viser vel mer støtte med å flagge med flagget til lande du bor i, eller?
Sist endret av Dub; 27. april 2013 kl. 00:20. Grunn: Skrive feil
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvis de ønsket å feire med oss skulle de vel viftet med et norsk flagg, istedenfor å distansere seg ved å vifte med et annet lands flagg. Det er da tross alt NORGES nasjonaldag. Hva i all verden har f.eks et asiatisk flagg å gjøre med vår feiring av grunnloven og Norge som selvstendig land?

Hvor tolerant og tragisk er det mulig å bli?
Vis hele sitatet...
At de distanserer seg med å bruke sitt lands flagg er kanskje måten du ser det på, jeg vil kalle det å distansere seg fra andre kulturer om man ikke tillater det. Og hvor paradoksalt ville det ikke være om vi forbød noe slikt samme dagen vi feirer grunnloven?

Jeg er grusomt toleralt. Gjør det meg tragisk så får det så være.


Sitat av Dub Vis innlegg
17. mai er Norges "bursdag"
"Flagg er ikke en gave" skriver du?? Troller du, eller skjønte du ikke at jeg skrev det i en annen setting, så du skulle skjønne hva jeg mente bedre??

Uvanlig eller ikke, man viser vel mer støtte med å flagge med flagget til lande du bor i, eller?
Vis hele sitatet...
La meg oppklare det du ikke skjønte her. Jeg mener du bruker en metafor som ikke passer denne settingen i det hele tatt. Hørt den et par ganger før allerede og den høres for meg like dum ut hver gang.

Om man går til sakens kjerne, som egentlig omhandlet noen papirflagg de hadde laget, hvor det norske flagget var på ene siden og sitt eller foreldrenes på andre, så synes jeg det er lett å se hvor de vil med det. Overrasket over hvordan noen kan se så mye negativt i det.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Norges KULTURMINISTER er en midtøstisk muslim. Sier seg selv at det går galt med norsk tradisjon.
På ungdomskolen hadde vi ei lærinne med innvandrer bakgrunn fra asia, hun lot oss ikke synge nasjonalsangen på skolen begrunnet med at hun mente den var rasistisk. What the fukka?
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Norges KULTURMINISTER er en midtøstisk muslim. Sier seg selv at det går galt med norsk tradisjon.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært en spektakulær opplevelse å se deg duellere med Hadia Tajik i en quiz om norsk kulturhistorie.
Sitat av kv81 Vis innlegg
La meg oppklare det du ikke skjønte her. Jeg mener du bruker en metafor som ikke passer denne settingen i det hele tatt. Hørt den et par ganger før allerede og den høres for meg like dum ut hver gang.

Om man går til sakens kjerne, som egentlig omhandlet noen papirflagg de hadde laget, hvor det norske flagget var på ene siden og sitt eller foreldrenes på andre, så synes jeg det er lett å se hvor de vil med det. Overrasket over hvordan noen kan se så mye negativt i det.
Vis hele sitatet...

Snakker du om alle nå, eller om noen få?? Det er ikke noe nytt at det blir brukt andre flagg en norske flagg på Norges nasjonaldag.

Du spørr, men det var jeg som ikke skjønte?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det hadde vært en spektakulær opplevelse å se deg duellere med Hadia Tajik i en quiz om norsk kulturhistorie.
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt, deGrønne Skoger, har ett poeng.
Nei. Han/hun har ikke noe poeng i det. Det eneste poenget han/hun eventuelt har er "æsj, folk med annen hudfarge er skummelt og jeg vil helst ikke se de på stortinget - eller i det heletatt, egentlig."
Sitat av InternetFriend Vis innlegg
Nei. Han/hun har ikke noe poeng i det. Det eneste poenget han/hun eventuelt har er "æsj, folk med annen hudfarge er skummelt og jeg vil helst ikke se de på stortinget - eller i det heletatt, egentlig."
Vis hele sitatet...
Hvorfor må du absolutt blande inn hudfarge?
Regner med at han er kritisk til at en muslim skal være øverste sjef over norsk kultur, noe jeg selv også er.
Sist endret av pkk1990; 27. april 2013 kl. 01:16.
eh nei det minner veeldig om sildesalaten
men det var kanskje ment ironisk?

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvorfor må du absolutt blande inn hudfarge?
Regner med at han er kritisk til at en muslim skal være øverste sjef over norsk kultur, noe jeg selv også er.
Vis hele sitatet...
Ah så det relgion og ikke hudfarge du er kritsk til…det blir jo no helt annet lissom?Det blir for dumt! "hun er muslim så da kan hun ikke gjøre en bra jobb som kulturminister"???
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvorfor må du absolutt blande inn hudfarge?
Regner med at han er kritisk til at en muslim skal være øverste sjef over norsk kultur, noe jeg selv også er.
Vis hele sitatet...
Så det er bare generell fremmedfrykt, da?
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
eh nei det minner veeldig om sildesalaten
men det var kanskje ment ironisk?


Ah så det relgion og ikke hudfarge du er kritsk til…det blir jo no helt annet lissom?Det blir for dumt! "hun er muslim så da kan hun ikke gjøre en bra jobb som kulturminister"???
Vis hele sitatet...
Strengt tatt kan hun neppe det, dersom hun er muslim og følger muslimske tradisjoner. Du er klar over at nordmenn/kristne har et ganske annet syn på kultur og et helt annet behov? Dersom en muslim virkelig følger sin tro vil hun selvfølgelig ikke gjøre en god jobb som kulturminister med tanke på nordmenn.
Ålesund kommune har kommet ut med presisering på nettsida si. Fælt igrunn.
Sist endret av Magnisx; 27. april 2013 kl. 01:44.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Strengt tatt kan hun neppe det, dersom hun er muslim og følger muslimske tradisjoner. Du er klar over at nordmenn/kristne har et ganske annet syn på kultur og et helt annet behov? Dersom en muslim virkelig følger sin tro vil hun selvfølgelig ikke gjøre en god jobb som kulturminister med tanke på nordmenn.
Vis hele sitatet...
Muslimsk og kristen kultur er forskjellig ja.. Men nå er ikke det ganske mange nordmen som ikke er kristene da ( jeg er ateist for eks. ) Kulturministeren er faktisk født og oppvokst i norge og er norsk! Foreldrene hennes er fra pakistan. Men det er jo ikke sånn at hun kommer til å prakke på kultur derfra og neglisjere all gammel norsk kulturarv!

Hun har vært minister i over at halvt år nå. Kan du nevne et konkrett eksempel på at hun har gjort en dårlig jobb som følge av sin tro??

Jeg synes det er flott at vi har fått en kvinnlig muslimsk kulturminister. Har et håp om at en muslimsk minister på storringet kan bidra til å bekjempe noe av alt dette muslimhatet.
For meg virker hu ganke oppegående og flink,
og et sundt og bra forbilde for mange andre jenter.
Sorry at dette ble litt off topic men følte at jeg måtte ta denne diskusjonen.
Sist endret av h3kr0; 27. april 2013 kl. 02:10.
Folk har en tendens til å glemme historien til det norske flagget. Først og fremst feirer vi at grunnloven ble skrevet den 17.mai 1814, noe som gjorde at vi ble en uavhengig stat en kort periode. Etter en kort krig med Sverige i 1814 ble det opprettet en personalunion under den svenske regjeringen. Dette innebar at den svenske kongen var statshodet i Norge og at vi ble en protekratstat under Sverige i nesten 100år. Vi måtte også ha det et svensk flagg i vårt norske (se sildesalataen). Norge ville innføre allmenn stemmerett, ha et rent flagg, mer parlamentarisme og begrenset kongemakt. Vi ville ha et selvstendig land, med egen konge, økonomi og utenrikspolitikk. I 1905 ble denne unionen oppløst, og vi ble en selvstendig stat. Jeg mener vi skal respektere Norges selvstendighet, konstitusjonen og grunnloven vår ved å flagg med det norske flagget på 17. mai. Dette er en offisiell flaggdag, og det vil si at kommuner og regjeringen flagge med det norske flagget da.

Hva det gjelder denne saken i Ålesund bør heller lærerne fortelle mer om unionsoppløsningen istedenfor å leke tolerante. De er direkte utolerante og respektløse ovenfor kulturen vår når de "fremmer" slikt. I andre land hadde folk blitt blodige fornærmet. Hvis skolen hadde valgt å ikke flagge eller bruke et annet flagg på 17. mai ville det vært ulovlig. Flagget er et symbol som representer Norge, og jeg ville ikke skjønt hva en person med svensk flagg hadde ment på vår nasjonaldag. Det er ikke ulovlig å flagge for privatpersoner i 17.mai toget med Jolly Roger hvis man vil det. Jeg sier bare at da har de misforstått selve hensikten, og viser lite respekt for dagen. Vi feirer Norges selvstendighet, ikke at vi gir bort selvstendigheten vår.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Folk har en tendens til å glemme historien til det norske flagget. Først og fremst feirer vi at grunnloven ble skrevet den 17.mai 1814, noe som gjorde at vi ble en uavhengig stat en kort periode. Etter en kort krig med Sverige i 1814 ble det opprettet en personalunion under den svenske regjeringen. Dette innebar at den svenske kongen var statshodet i Norge og at vi ble en protekratstat under Sverige i nesten 100år. Vi måtte også ha det et svensk flagg i vårt norske (se sildesalataen). Norge ville innføre allmenn stemmerett, ha et rent flagg, mer parlamentarisme og begrenset kongemakt. Vi ville ha et selvstendig land, med egen konge, økonomi og utenrikspolitikk. I 1905 ble denne unionen oppløst, og vi ble en selvstendig stat. Jeg mener vi skal respektere Norges selvstendighet, konstitusjonen og grunnloven vår ved å flagg med det norske flagget på 17. mai. Dette er en offisiell flaggdag, og det vil si at kommuner og regjeringen flagge med det norske flagget da.

Hva det gjelder denne saken i Ålesund bør heller lærerne fortelle mer om unionsoppløsningen istedenfor å leke tolerante. De er direkte utolerante og respektløse ovenfor kulturen vår når de "fremmer" slikt. I andre land hadde folk blitt blodige fornærmet. Hvis skolen hadde valgt å ikke flagge eller bruke et annet flagg på 17. mai ville det vært ulovlig. Flagget er et symbol som representer Norge, og jeg ville ikke skjønt hva en person med svensk flagg hadde ment på vår nasjonaldag. Det er ikke ulovlig å flagge for privatpersoner i 17.mai toget med Jolly Roger hvis man vil det. Jeg sier bare at da har de misforstått selve hensikten, og viser lite respekt for dagen. Vi feirer Norges selvstendighet, ikke at vi gir bort selvstendigheten vår.
Vis hele sitatet...
Har du lest tråden?

Det var snakk om noen bittesmå papirflaggark i forbindelse med skolens 90års-jubileum, samt mange andre klasseprosjekter som skulle vises frem i 17mai toget.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har du lest tråden?

Det var snakk om noen bittesmå papirflaggark i forbindelse med skolens 90års-jubileum, samt mange andre klasseprosjekter som skulle vises frem i 17mai toget.
Vis hele sitatet...
Har du lest tråden?

De ti siste sidene i tråden handler jo nettopp om det han skriver her, det er jo hele diskusjonen.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Har du lest tråden?

De ti siste sidene i tråden handler jo nettopp om det han skriver her, det er jo hele diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Han presiserer hvor dum kritikken er, og irrelevant. Hvis norske barn vil vise sine kreasjoner på 17. Mai og de inneholder det norske flagget pluss noe "attåt" så er det greit. La barn være barn og være stolte over ting de lager.

At det har blitt en negativ sak at norske barn vil vise sine kreasjoner på nasjonaldagen er utrolig, og kvalmt av de som holder på sånn. Hadde det vært en Profetens Ummah eller noe som ville brenne norske flagg og løpe rundt med sitt egenkomponerte flagg, hadde jeg skjønt at folk blir provosert. At lærere oppfordrer elever til å lage ting, og vil vise dette frem på 17. Mai er så ufarlig som det kan få blitt.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Han presiserer hvor dum kritikken er, og irrelevant. Hvis norske barn vil vise sine kreasjoner på 17. Mai og de inneholder det norske flagget pluss noe "attåt" så er det greit. La barn være barn og være stolte over ting de lager.

At det har blitt en negativ sak at norske barn vil vise sine kreasjoner på nasjonaldagen er utrolig, og kvalmt av de som holder på sånn. Hadde det vært en Profetens Ummah eller noe som ville brenne norske flagg og løpe rundt med sitt egenkomponerte flagg, hadde jeg skjønt at folk blir provosert. At lærere oppfordrer elever til å lage ting, og vil vise dette frem på 17. Mai er så ufarlig som det kan få blitt.
Vis hele sitatet...
Så var det vel lærerne som oppfordret til dette, og ikke ett ønske fra barna selv? De kunne heller laget noe annet - flagget skal man ikke tulle med uansett om man er barn eller voksen! Temaet er absolutt relevant, og man kan jo lure på hva disse lærerne tenker med. Jeg syntes synd på barna.
Sitat av caperno Vis innlegg
Så var det vel lærerne som oppfordret til dette, og ikke ett ønske fra barna selv? De kunne heller laget noe annet - flagget skal man ikke tulle med uansett om man er barn eller voksen! Temaet er absolutt relevant, og man kan jo lure på hva disse lærerne tenker med. Jeg syntes synd på barna.
Vis hele sitatet...
Du må da trolle? Norske verdier, grunnloven og frihetsprinsippet står for meg mye sterkere enn et stykke tøy. Det er ikke det at det er greit å tulle med flagget, men det er barna som har laget noe med positive intensjoner. Jeg vet ikke hva slags barndom folk her på bruket har hatt, men sånn jeg husker det, så var mange sjenerte - men allikevel glade når læreren viste frem det barn hadde laget til foreldre og de rundt. At barn skal få vise frem ting de har laget på 17. mai er en selvfølge. Uansett om det er en ikke-fungerende vinopptrekker eller en to-sidet tegning.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du må da trolle? Norske verdier, grunnloven og frihetsprinsippet står for meg mye sterkere enn et stykke tøy. Det er ikke det at det er greit å tulle med flagget, men det er barna som har laget noe med positive intensjoner. Jeg vet ikke hva slags barndom folk her på bruket har hatt, men sånn jeg husker det, så var mange sjenerte - men allikevel glade når læreren viste frem det barn hadde laget til foreldre og de rundt. At barn skal få vise frem ting de har laget på 17. mai er en selvfølge. Uansett om det er en ikke-fungerende vinopptrekker eller en to-sidet tegning.
Vis hele sitatet...
Trolle? Virkelig?
At barna har laget det med positive intensjoner er jo noe alle skjønner. Lærerne kunne likegodt ha bedt de lage noe annet, og barna hadde vært likeglade.
At du sier at norske verdier står sterkt hos deg, mens du samtidig kaller flagget for "ett stykke tøy", lukter litt hyklersk.
Sitat av caperno Vis innlegg
Trolle? Virkelig?
At barna har laget det med positive intensjoner er jo noe alle skjønner. Lærerne kunne likegodt ha bedt de lage noe annet, og barna hadde vært likeglade.
At du sier at norske verdier står sterkt hos deg, mens du samtidig kaller flagget for "ett stykke tøy", lukter litt hyklersk.
Vis hele sitatet...
Tingene er laget i sammenheng med et eller annet tema de hadde på skolen, og ikke spesiallaget for 17. mai. At man ikke kan la en sånn fillesak gå under radaren er utrolig. At læreren søker om å få lov til dette i det hele tatt er for meg urovekkende. Hva er vel 17. mai uten barn som løper rundt med is og koser seg? Det er selve manifestasjonen av det vi feirer med grunnloven.

Siden når er det norske flagget en del av verdisettet til Norge? Det er et stykke tøy som viser nasjonen og våre verdier, men i enden av dagen er det et stykke tøy.

At et stykke tøy, som representerer Norge står sterkere hos mange her, enn 17. Mai gleden med barn som viser fram ting, og friheten til å gjøre dette, vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om. Det er skremmende at en dag i året gjelder ikke friheten til å gjøre som man vil, så lenge man ikke skader andre. Spesielt når det er noe så ufarlig som ting barn har laget.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Siden når er det norske flagget en del av verdisettet til Norge? Det er et stykke tøy som viser nasjonen og våre verdier, men i enden av dagen er det et stykke tøy.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv. Flagget er ett viktig symbol for våre verdier, og mye mer enn ett simpelt "tøystykke". Du kaller vel ikke grunnloven for "ett stykke papir"? (Med mindre du diskuterer hva den er skrevet på)

At et stykke tøy, som representerer Norge står sterkere hos mange her, enn 17. Mai gleden med barn som viser fram ting, og friheten til å gjøre dette, vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om. Det er skremmende at en dag i året gjelder ikke friheten til å gjøre som man vil, så lenge man ikke skader andre. Spesielt når det er noe så ufarlig som ting barn har laget.
Vis hele sitatet...
Du kan nok ta det med ro, barna kommer til å hygge seg like mye med is uansett. Dersom disse lærerne vil at barna skal vise sin egen nasjonalitet, så måtte de gjerne få bruke en pins, eller ett lite flagg på klærne, men av prinsipp, så mener jeg at de eneste flagg som skal vaie i vinden under toget skal være norsk eller samisk. Det er skremmende at man ikke kan få lov til å ha en dag i året som kun handler om Norge.
Sist endret av caperno; 27. april 2013 kl. 14:10.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Betyr ikkje dette at det landet oppe i hjørnet ligger under norsk styre? meinar det var noko slikt.

Har komt fram med ein ny konklusjon på meiningane mine i forhold til denne saken. Ungane skal jo bruke tosiders flagg, det syns eg går heilt fint. Det viktigaste er at dei utlandske flagga er små små at dei ikkje kjem inn i blikket ditt heile tida, dvs. minst mulig og færrest mulig. Det norske flagget skal vere i hovedfokus.

Sånsett er det betre å gå med nasjonaldrakta til landet du kjem frå, eller anna som lett viser kvar du kjem fra, visst det er så viktig.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du motsier deg selv. Flagget er ett viktig symbol for våre verdier, og mye mer enn ett simpelt "tøystykke". Du kaller vel ikke grunnloven for "ett stykke papir"? (Med mindre du diskuterer hva den er skrevet på)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kaller ikke grunnloven et stykke papir, men papiret den er skrevet på, er et stykke papir. Akkurat som Norge og verdiene ikke er derfinert på tøystykket kalt flagg, men i det vi legger inn i det. Har jeg sagt flagget er et viktig symbol for våre verdier? Verdiene er de samme uavhengig av om vi har et flagg, eller ikke. Hvis Norge plutselig fikk et annet flagg, ville ditt verdisyn endres? Nei? Da er det irrelevant for verdier.


Sitat av caperno Vis innlegg
Du kan nok ta det med ro, barna kommer til å hygge seg like mye med is uansett. Dersom disse lærerne vil at barna skal vise sin egen nasjonalitet, så måtte de gjerne få bruke en pins, eller ett lite flagg på klærne, men av prinsipp, så mener jeg at de eneste flagg som skal vaie i vinden under toget skal være norsk eller samisk. Det er skremmende at man ikke kan få lov til å ha en dag i året som kun handler om Norge.
Vis hele sitatet...
Hva? Samiske flagg kan vaie, men ikke andre land? Samene har ingenting med grunnloven å gjøre. Skal du være så bastant på dette med norske flagg, så får du være konsekvent.

Det handler jo ikke om å vise nasjonalitet eller noe annet. Kjernen i saken er at barn lagd noen flagg og læreren synes en gledesdag som 17. mai var en fin dag å vise det på. Med det NORSKE flagget på en side, og opprinnelseslandet på andre side. Det norske flagget vaier, svaier og flagger som bare det. Om vi skal legge noe symbolikk inn i det, så viser det at norske verdier samler folk og bringer friheten til å gjøre som man vil til folk.

Du ser ikke problemet med å nekte folk å gå med flagg eller noe annet? Norges kanskje viktigste verdi er kardemomme-loven, fritt sitert: "du må være grei og snill, for øvrig kan man gjøre som man vil". Idag nekter vi andre flagg, imorgen er det påbudt med bunad. Selvfølgelig satt på spissen, men det er dette tvangsprinsippet man innfører når man nekter folk å gå med hvilket flagg de vil. At man presterer å bli sur over dette viser kanskje hvor godt man har det, når slikt er et problem.
Jeg er av den oppfattning av "vi" har greid lage en nasjonalskandale av hva noen på barneskolen har laget, egne papirflagg til 17.mai. Har vi det så godt at dette er et problem?

Jeg mener at det skal flagges i flaggstang med kun det norske flagg, og at norske flagg i forstand det er et ordentlig flagg ikke skal kludres med, men hvilket flagg folk ønsker flagge med i et tog er for meg likegyldig. Og jeg har en meget stor nasjonalfølelse, og ser likevel på dette som et smålig problem vi har laget.
Sitat av Markus Vis innlegg
Jeg synes det er uproblematisk med andre flagg enn det norske flagget på 17. mai. Dette kommer av at jeg ser på flagg som et symbol på et individ, eller en ansamling mennesker, sin nasjonalitet. Flaggene viser ikke hva man feirer, men at man feirer.
Vis hele sitatet...
Vel, vel... Nå tror jeg nesten du har misforstått litt. Flagget representerer Norge. Norge representerer flagget. 17. mai går ut på å feire at Norge endelig ble selvstendige - en feiring på at Norge fikk sin egen grunnlov, uavhengig av andre land. Vi feirer at det er omlag 200 år siden Norge ikke lenger var i union med andre land. Dersom vi nå skal føre inn andre flagg, samt utelukke det norske, faller vi i prinsippet litt tilbake igjen.

Flagget viser hva man feirer, og det er denne ene dagen nordmenn skal få lov til å kunne være litt patriotiske. JA til mangfoldig samfunn, men det må da være lov å kunne få feire Norge litt på denne ene dagen...
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Vel, vel... Nå tror jeg nesten du har misforstått litt. Flagget representerer Norge. Norge representerer flagget. 17. mai går ut på å feire at Norge endelig ble selvstendige - en feiring på at Norge fikk sin egen grunnlov, uavhengig av andre land. Vi feirer at det er omlag 200 år siden Norge ikke lenger var i union med andre land. Dersom vi nå skal føre inn andre flagg, samt utelukke det norske, faller vi i prinsippet litt tilbake igjen.

Flagget viser hva man feirer, og det er denne ene dagen nordmenn skal få lov til å kunne være litt patriotiske. JA til mangfoldig samfunn, men det må da være lov å kunne få feire Norge litt på denne ene dagen...
Vis hele sitatet...
Det er ingen som vil forby det norske flagget, og det er ingen som vil hindre deg og andre i å feire Norge på 17. mai. Det er dere som vil hindre andre i å gjøre det samme, fordi dere på neandertalsk vis tror at et sammensirum av forskjellige flagg vil true "de norske tradisjonene".

Forøvrig dukker denne diskusjonen opp hvert eneste år, og shitkids som sannsynligvis hater å gå i tog bruker anledningen til å spre sin egen fremmedfrykt.