Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6192
Hei, lurer på om noen har lignende problemer, erfaringer:

Jeg tåler simpelten ikke sprit, akkurat som om hukommelse og vett renner fullstendig ut og jeg blir en annen person. Nå tenker du kanskje "Ja, sånn kan det gå når du shotter og vaser" Men dette er hver gang, uansett om jeg i utgangspunktet drikker pils den kvelden, kan en drink ødelegge mooden fullstendig.

Pils derimot, går fullstendig bra, rolig og behersket fyll. Altså kan jo gå galt der også, men ikke på samme måte.

Hva kan dette skyldes? Personlighet? Alkoholterskel?

Jeg er i 20-årne om noen lurte.
Hvis det hjelper, så er vi ganske mange tusen gutter i samme alder som har det sånn.
Spørs jo ved intaket.

Mitt svar vil være, det er vanskelig og si hvem og ikke, som ikke tåler sprit, vi alle er ikke lik.
Noen tålere mere, men ingen tåler sprit, bare enkle klare og kontrollere drikke intaket bedre iforhold til andre.
Har hørt fra folk at jeg tåler sprit, men når jeg mistet kontrolleren over sprit intakte, så fikk alle sjokk, ente med sykehuset.

Drikk kontrollert og nyt festen, så skal du se at det går bra
Sist endret av justastonedhuman; 7. juni 2011 kl. 02:47.
Hos meg er det motsatt. Jeg kan tåle en god del brennevin, det være seg alt fra madeira til vodka. Men hvis jeg tar en pils, da blir jeg helt bløt i hodet.

Er det andre i familien som har det slik? (genetisk?) Har du hatt dårlig førsteerfaring med sprit som ungdom?
Lillebroren min tåler heller ikke sprit. Sist gang han fikk i seg sprit rakk han og gi en politimann en blåveis før han havna på cella.
Han blir rabiat når han får i seg sprit. Vet om en vennine som også er sånn, får hun i seg sprit blir hun helt umulig og ha med å gjøre og aggresiv.
Kan ikke forklare hvorfor det skjer men tror noen rett og slett må holde seg unna brennevin
Du må lære deg å kjenne selv, folk reagerer og tolererer helt forskjellig.
Vis du vet hvor grensa di ligger, så må du holde den, ellers får du som fortjent.
jeg tåler heller ikke sprit, blir helt psykotisk av det og gjør de rareste ting, er litt kjipt for det kan være digg å drikke sprit og da slipper man å drikke så mye, men tåler man det ikke så tåler man det ikke! hender det blir noen shotter når jeg er ute for det, men da snakker vi bare 1-3 shotter.
Er ikke etanol = etanol? Jeg merker 0 forskjell på øl/sprit/rusbrus eller absinth, så lenge jeg drikker like mye. Foretrekker selv sprit, så slipper jeg kvalmen av å drikke 15 øl og alle doturene inkludert.
Gjelder dette alle typer sprit?

Vet mange som ikke tåler enkelte typer sprit, men fint kan drikke andre.
Ikke bland halvt om halvt, bland deg noe mildere og ikke drikk mer mengde eller større prosentandel på siden av pilsen; du må nesten finne et gyldent midtpunkt.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Jeg tåler simpelten ikke sprit...

Hva kan dette skyldes? Personlighet? Alkoholterskel?
Vis hele sitatet...
Min kjæreste har det stikk motsatt. Hun klarer ikke kjenne kanten nærme seg når hun inntar (relativt lite) øl eller vin. Sprit derimot - hun kan drikke meg under bordet any day og være helt kontrollert full.

Regner med at dette er forskjellig for hvert menneske egentlig.
Jeg tåler sprit noen ganger og noen ganger ikke, alt varierer fra hvor mye jeg har spist og hvor mye jeg har sovet.
Anbefaler et godt måltid et par timer før du skal på fylla, ta 1 bilsjuketablett og en allergi tablett, det gir deg bedre balanse og allergi tabletten sørger for at du ikke er helt mofwefisdkom når du våkner dager derpå. Gjerne et glass vann og melk før du legger deg.
Er vel ganske normalt å reagere annerledes på sprit og øl.
Drikker jeg øl, er jeg rolig.
Drikker jeg sprit blir jeg hissig.... også ender jeg opp hengende over rekkverket.
Jeg opplever noe liknende selv, og glemmer ofte svært mye av kvelden dersom jeg drikker sprit - selv om det ofte kan være snakk om små mengder. Ser for meg at væskebalanse kan ha noe å si her: Drikker man drinker med relativt lav alkoholprosent (det være seg øl, rusbrus eller godt utblandet sprit), inntar man på samme tid en god del ekstra vann. TS: prøv å drikk et glass vann innimellom når du drikker sprit. Kanskje det kan gjøre den store forskjellen.
Sist endret av probe; 7. juni 2011 kl. 15:55.
Har akuratt det samme problemet.Liker ikke øl så godt,men drikker det endel.sprit elsker jeg,men det går så og si alltid til helvete!Pleier ikke og bli hissig,men alt går til helvete :P tror de fleste har det sånn.burde bare prøve og holde seg til øl og div,sprit i veldig små mengder funker,men har vi hele flaska så er det dømt.ned skal det! (B)
For meg kan det være varierende, men har funnet ut sånn ca hva det skyldes, ved drikking av brennevin:

1) Humør: Humøret skifter fra dag til dag, og time til time. Hvis du er inne i en dårlig periode, kan det være at du tåler en del sprit og blir glad av rusen, går ut og har det gøy.
Er du i "vanlig" humør, blir det til at du drikker det du tåler og da tar du det litt mer rolig, kvelden går vanligvis bra... Men, er du inne i en veldig bra periode i livet, DA kan det gå gæærnt! Da kan man føle at man tåler alt, og bøtter innpå, og føler at ingenting er en hindring. Har også en del å si hvor mye søvn man har fått den siste tida, er man godt utsovet kan man drikke mye, og faktisk gå på en smell, men vanligvis tåle den vanlige mengden. Sover man lite vil man sjelden drikke så mye at man får en dårlig tur på byen, da blir man drit-trøtt og tåler lite.

2) Form: Er du uthvilt og har trent litt i uka som var, vil du føle deg mer i kontroll over kroppen din og dermed ha mer kontroll når du drikker.

3) Type\mengde brennevin: For meg så spiller det ingen rolle hvilken type brennevin jeg drikker - men mengden har noe å si. Hvis jeg blander drinker, ligger de gjerne på rundt 20% alkohol (noe som nok er litt høyt). Da er det viktig å bruke masse is og drikke langsomt.
For noen så vil det nok ha noe å si hvilken type brennevin de drikker. Det er -noen- små forskjeller; whisky kan få meg ganske emosjonell, men kontrollert. Det vil si, blir jeg glad, så blir jeg veldig glad, blir jeg i dårlig humør, så kan jeg grine litt, men så kontrollere det og bli i godt humør igjen kjapt.
Vodka er det litt annerledes med. Det er litt mer sånn; du drikker og er fornøyd med det, men du ønsker at det skjer noe rundt deg. Kan også bli trøtt av det.
Absinth blir jeg alltid i god form av, men har respekt for den høye alkoholprosenten.
Øl er greit å drikke hvis man har spist riktig de siste dagene! Ikke noe å begynne å drikke på hvis man har spist masse junk\middager de siste dagene.
Sist endret av Taurean; 13. juni 2011 kl. 21:32.