Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3470
Hei!

Jeg har hatt en rotete periode i livet mitt siste halvåret, og ser nå at jeg har glemt å betale lånekassen på 4 mnd..

Betalte den nå, og det står dersom jeg ikke betaler innen fristen må hele beløpet betales inn. Fristen var 10 dager siden..

Har jeg krølla det til og må betale inn 150k, eller er det mulig å få en "andre" sjangse?
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De kan fort kreve hele beløpet på en gang, jeg snakker av erfaring. Måtte tømme første lønninga(over 20 og låne penger privat, som jeg selvsagt betalte neste måned).
Jeg anbefaler deg å ta kontakt og forklare situasjonen, så de ser at du tar intiativ så fort som mulig!
På nettsiden står dette:

Selv om du har misligholdt lånet i mer enn tre år, vil ikke Lånekassen overføre gjelden permanent til SI dersom

du har inngått en betalingsavtale som du overholder
du har trekk i lønn eller trygd
du har betalt et vesentlig beløp i løpet av det siste året
du har dokumentert at du har rett til betalingslettelse.


Betyr dette at jeg faktisk har en sjangse?

Er litt sjokkert over meg selv, var nemlig sikker på at jeg betalte 3mnds rening sist mnd, så skulle jeg sjekke denne mnds regning og ser at jeg ikke har betalt på en stund..
Hei,

Som Lånekassen skriver på sine nettsider:
Du kan utsette betalingen 36 ganger
I Lånekassen er det månedlige regninger, og du kan utsette å betale 36 regninger til sammen, som tilsvarer tre år. På Dine sider får du full oversikt over hvor mange betalingsutsettelser du har, og hvor mange utsettelser du har brukt.


Da jeg søkte om betalingsutsettelse fikk jeg innvilget ett år uten videre begrunnelse. Det er bare å logge inn på din side.

Ha en fin kveld!
Ja, men det er vell for sent når de allerede har sent ut regningene?

Mange små årsaker, dårlige unnskyldninger og latskap rundt dette, har vært opptatt med ferie og mye ekstra jobb til sjøs samtidig som jeg måtte flytte. Endret først adresse idag og har ikke fått disse regningene i postkassen som normalt.

Setter veldig pris på erfaringer og tips. Jeg er så stressa at jeg ikke får sove.
Hei,
Beklager, men jeg har lest feil og opplyst deg feil. Jeg skriver i mitt forrige innlegg at jeg fikk ett års utsettelse. Dette stemmer ikke.

Men på lånekassen sin nettside, som jeg forøvrig linket til i forrige innlegg, står det nest øverst:
Du kan velge å ikke betale den siste regningen din og fremtidige regninger, opptil seks forfall av gangen. Har betalingsdatoen passert, kan du fortsatt søke om å få utsatt denne regningen.

Den eksakte fasit har jeg dessverre ikke, men jeg ser dette kan tolkes på forskjellige måter:

1. Du kan søke om utsettelse for seks krav, men må begynne å betale igjen om tre måneder.
2. Du kan søke om utsettelse for seks krav, vil få innvilget seks måneder fremover, men betale de tre forhenværende kravene.

Jeg mener det enkleste og beste for deg er bare å sende epost til lånekassen og spørre. Der vil du få et helt konkret svar.
Hehe, jeg oppdaget dette sent i gårkveld og ble super stresset. Hadde virkelig gått på snørra om jeg måtte betalt 150k asap.

Jeg snakket med Lånekassen, der hadde lånet gått videre til Statens Innkrevningsentral. Han sa siden jeg hadde betalt inn 6272kr i dag, var det kun et gebyr fra Statens Lånekasse som måtte betales før lånet automatisk gikk over til Lånekassen igjen.
Jeg ringte Innkrevningsentralen og fikk høre hva som sto igjen, rundt 600kr. Dette kunne jeg føre over til Lånekassen.
Det skal nå gå 2-3 virkedager før alt er som normalt igjen.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da ordner det seg Du har hatt flaks!