Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5490
Har en hårklipper med dødt batteri som jeg vil bytte ut, men er usikker på hvor trygt dette er ettersom Google gir advarsler om eksplosjon & gass fare ved overoppheting av disse batteriene.

Dette batteriet måler 0.135 V og er vel å regne som passe dødt, ser ut som at det er punktsveiset etter å ha sammenlignet med svar fra google.

Det jeg ikke fant info om og som er grunnen til at jeg åpner tråden er hvorvidt dette batteriet er kapabelt til å eksplodere eller utløse gass om jeg er litt hardhendt med temperaturen. Loddetinnet på komponentene ellers på kretskortet krever høyere temp enn det jeg er vant med..

Tenker forøvrig for øyeblikket å lodde det vekk fra undersiden, fra PCB kortet - men er altså litt bekymret for gass og om det skulle si pang
La være - metall leder varme svært raskt, og skulle du ikke klare å få temperaturen nok opp på loddepunktene så kan du risikere å bruke så lang tid at deler av batteriet overopphetes.
"Øko-Terrorist"
Du får nye celler med loddeører ferdig påsveiset fra f.eks batterigiganten.no du kan lodde på ørene, bør ikke lodde rett på cella. De bruker nok blyfritt tinn som krever høyere temp. Du kan fint bruke vanlig blyholdig.
Sist endret av tr80r; 27. mars 2017 kl. 00:34.
Det er sannsynligvis umulig å sprenge et NiMH-batteri med en loddebolt. Du må varme det så mye at væsken inni begynner å koke. Risikoen er heller at batteriet tar skade av varmen, men for å lodde vekk et ødelagt batteri er det ingen fare.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Et tips når du skal lodde av ting er å tilføre litt ekstra loddetinn for å få bedre varmekontakt. Da smelter det eksisterende loddetinnet veldig lett og kan suges opp med en tinnsuger eller loddelisse.
Da blir det også mindre varme som tilføres komponenten.
Null problem, bare lodd i vei. Dersom det nye batteriet ikke har loddeører, bruker du sandpapir og så er du kjapp med loddebolten og lodder på en ledning hvor du pusset. Gjelder å være kjapp så du ikke skader batteriet.