Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1924
Hei, jeg er en newbie på forumet som lurte på om det er noen med nok peil, og som er villige til å ta på seg en jobb her med å designe følgende:
Jeg ønsker å bruke ett sett walkie-talkier til å trigge utløseren på kameraet mitt, og har sett noen løsninger tilsalgs i Usa, men de er private og ganske dyre, og jeg vet ikke om det vil ha samme funksjonen med tanke på andre radiofrekvenser her i forhold til Usa.

Nå har ikke jeg så mye peiling på annet enn lodding, og er ærlig talt ganske rusten på det, men om jeg kunne fått designet ett kretskort (bilde, tegning, med komponentbeskrivelse og plassering), så kan jeg nok kunne ordne resten selv.

Jeg kan ordne etsing og lodding, men mangler altså selve designet.

Er det noen her som driver med sånt, og som kunne være villige til å hjelpe meg med dette (om man forstår hva jeg tenker på)?
Hei og velkommen til forumet

Hvilket kamera er det du trenger en utløser til?
Dersom det allerede finnes en utløser til ditt kamera, kan det bli enklere å finne et design til din hjemmelagde ved å kopiere fra en eksisterende utløser?
Trådstarter
5 0
Kameraet er ett Canon Eos 450D jeg i første omgang vil bruke denne på.

Tanken bak det hele er å ha en mye lengre rekkevidde enn det de vanlige fjernkontrollene har, og den løsningen jeg har sett, bruker ett kretskort (med 9-volts batteri) som er koblet til fjernkontroll-inngangen på kameraet, og phonojack på walkie-talkien.
Når man da trykker inn svarknappen på den andre enheten, så vil svaret trigge utløseren på kameraet.
Den løsningen jeg refererer til har ikke fokus, og det blir tatt seriebilder, men det er den eneste jeg har sett.

Jeg har en trådløs fjernkontroll fra før, men den har rekkevidde på maks 100m,- her er en lignende modell: Remotehttp://www.linkdelight.com/Wireless-...uct-flyer.html

Her er ett eksempel på hjemmelaget variant, og det er noe som dette jeg er ute etter, skulle man kunne legge inn fokusering eller zoom i tillegg, så hadde det vært topp, men ikke noe jeg forventer eller regner med.
Å designe kretsen for deg har jeg ikke tid til, men jeg kan si så mye som at dette ikke trenger å være veldig vanskelig så lenge du ikke har høye krav for feilfrihet. Du kan enkelt og greit bruke høyttalerutgangen på den andre walkie-talkien som et trigger-signal for at en annen enkel krets skal trigge utløseren på kameraet, men det innebærer at hvis noen andre i området bruker walkie-talkies på samme frekvens, så kan de også trigge utløseren. Skal du ha det (tilnærmet) feilfritt, så må du til med å sende en kode modulert i et audio-signal som mottakeren tolker, og kretsen blir straks litt mer komplisert for en nybegynner.
Denne i kameraet, Remote Shutter Release for Canon og så kjøper du ein 2,4ghz radiosender alla radiostyrt bil / båt / fly, på lokal butikk eller eit sett hjå HobbyKing + 2 små servoar, då har du eit lett system som du kan bruke. Har laga til dette til mitt Nikon d40, men det har ikkje ingang så servoen er montert på ei plate som klemmer ned avtrekkeren, men det er like lett og lage til med den remoten fordi då slepp ein og kødde til med kamerate og lodde inni det.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Denne i kameraet, Remote Shutter Release for Canon og så kjøper du ein 2,4ghz radiosender alla radiostyrt bil / båt / fly, på lokal butikk eller eit sett hjå HobbyKing + 2 små servoar, då har du eit lett system som du kan bruke. Har laga til dette til mitt Nikon d40, men det har ikkje ingang så servoen er montert på ei plate som klemmer ned avtrekkeren, men det er like lett og lage til med den remoten fordi då slepp ein og kødde til med kamerate og lodde inni det.
Vis hele sitatet...
Det var en dyr løsning.. Jeg ville nok brukt mottakeren til å utløse kameraet direkte, kanskje via den utløseren du linker til først, men å kjøpe dyre fjernkontroller og servomotorer synes jeg blir unødvendig komplisert, knotete og dyrt.

2,4 GHz er dessuten utsatt for mye demping pga den høye frekvensen. Det kan derfor være egnet til å styre fly/helikopter osv, men med mye skog og annet som står mellom sender og mottaker vil rekkevidden raskt bli sterkt begrenset. En walkie-talkie sender normalt på mye lavere frekvenser, og har derfor lenger rekkevidde.
Trådstarter
5 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Å designe kretsen for deg har jeg ikke tid til, men jeg kan si så mye som at dette ikke trenger å være veldig vanskelig så lenge du ikke har høye krav for feilfrihet. Du kan enkelt og greit bruke høyttalerutgangen på den andre walkie-talkien som et trigger-signal for at en annen enkel krets skal trigge utløseren på kameraet, men det innebærer at hvis noen andre i området bruker walkie-talkies på samme frekvens, så kan de også trigge utløseren. Skal du ha det (tilnærmet) feilfritt, så må du til med å sende en kode modulert i et audio-signal som mottakeren tolker, og kretsen blir straks litt mer komplisert for en nybegynner.
Vis hele sitatet...
Ja, det med deling av frekvens/kanal er jeg klar over, men jeg har funnet ut at det er noe jeg kan leve med.

Men, det var interessant det du sa om en modulert kode, men jeg har som sagt ikke noe peil på sånt, jeg studerte litt feilsøking o jobbet litt med montering for maaange år siden, så det eneste jeg føler meg kapabel til er monteringen.

Som nestemann påpekte, så har man andre muligheter, men jeg er spesielt interessert i løsningen med walkie-talkie, pga rekkevidden.

Takker for svar så langt.
Trådstarter
5 0
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vel...he he..jeg holder fremdeles en knapp på løsningen i den linken jeg la ut, enklere design, dessuten trenger du ikke modifisere hverken kamera eller walkie-talkie.
har laga ein utløyser sjølve, denne går på 27mhz, den er heilt grei opp til 100m, har ikkje hatt behov for lenger rekkevidd enno, har og ein fly-kontroll som eg kan kobla til, men poenget mitt med servo-ar og slik er slik at ein ikkje tren og øydelegge kameraet og det er minimalt med arbeid, lett og tilpasse nytt kamera osv, det var bare det eg ville sei, ein tek det ein har for handa.

Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
men den med walkitalkiane var jo og kjempebara, litt mei proff enn weekend project sin. og mindre risk for og fucka opp utstyr.
Trådstarter
5 0
Sitat av FpsDog Vis innlegg
har laga ein utløyser sjølve, denne går på 27mhz, den er heilt grei opp til 100m, har ikkje hatt behov for lenger rekkevidd enno, har og ein fly-kontroll som eg kan kobla til, men poenget mitt med servo-ar og slik er slik at ein ikkje tren og øydelegge kameraet og det er minimalt med arbeid, lett og tilpasse nytt kamera osv, det var bare det eg ville sei, ein tek det ein har for handa.


men den med walkitalkiane var jo og kjempebara, litt mei proff enn weekend project sin. og mindre risk for og fucka opp utstyr.
Vis hele sitatet...

Ja, det hadde vært morro å kunne lage en slik trigger selv, men hvis det blir veldig problematisk å få tegnet og designet ett kretskort, så ender jeg vel opp med å kjøpe den fra Usa, men jeg ser det an en måneds tid, før jeg blir nødt til å bestemme meg.
For meg kan den godt være verd 120$ med frakt, men det er mulig det kræsjer med tiden for når jeg kan betale den, mot når jeg trenger den...blir litt dårlig timing der.