Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4006
Jeg har en hund som har lært seg å hoppe på døra, og åpne den. Spesielt problem er ytterdøra, da hun åpner den og stikker av, og det er ikke spesielt populært i nabolaget. Jeg har et strømgjerde, og tenkte å surre rundt en kabel på alle dørhåndtakene, med den leverer bare strøm en gang hvert 1,5 sekund eller noe.

Noen tips for å få bikkja til å slutte med dette?
Får jo nesten begynne å låse døra da?
Vær (veldig) konsekvent med å låse døra. Når det ikke har fungert mange nok ganger vil atferden avta. Helt unødvendig å bruke strøm på dette.
Sist endret av Provo; 10. desember 2010 kl. 22:06.
du kan jo prøve og varme opp dørhåndtaket med en lighter eller noe sånnt da. men da funker det sikkert bare vist hunden gjør det rett etterpå
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sett på håndtaket motsatt vei slik at du må dytte det oppover for å åpne døren.
Sitat av paddus Vis innlegg
du kan jo prøve og varme opp dørhåndtaket med en lighter eller noe sånnt da. men da funker det sikkert bare vist hunden gjør det rett etterpå
Vis hele sitatet...
Da kan du jo like så godt bare korrigere hunden der og da. Trenger ikke å forårsake smerte for å avlære atferd, forstår du..
En ganske stram strikk fra dørhåndtaket til taket eller en skrue som står ut i døra, så du må ta i ganske hardt for å få ned håndtaket kan jo også funke
Korrigering, korrigering og korrigering. Det gjelder å være konsekvent. Og som sagt, du trenger ikke elektrisitet for å få en hund til å slutte med en dårlig vane.
Sitat av paddus Vis innlegg
du kan jo prøve og varme opp dørhåndtaket med en lighter eller noe sånnt da. men da funker det sikkert bare vist hunden gjør det rett etterpå
Vis hele sitatet...
Dust.


begynn å lås døra. tar du hunden din i å prøve å åpne døra, ikke straff hunden fysisk. Gi den en "timeout" i buret sitt hvis du har det eller ta den med inn på et rom i huset ditt og lukk døra. Dette ser jeg disse hundespesialitene gjøre på tv med hunder som har "adferds" problemer (utenfor egen bolig.. Tihi) og det funker.
Mange gode innspill. Ytterdøra er ikke den eneste døra den åpner. Alle dørene blir rispa opp, og låse ytterdører blir som oftest gjort, men det er alltid noen som glemmer det. Jeg vet at det brukes strøm for å avvenne hunder for å angripe sau. Og siden bikkja begynner å dra på noen år, funker det dårlig å bruke stemme til den.
Vi endte med å bytte håndtak på døra på grunn av at vør hund også fant ut av dette. Åfte er det enkleste å bare sørge for at hunden ikke greier det og den vil gi opp til slutt.
Sist endret av sixfeetunder; 11. desember 2010 kl. 03:57.
gi den en kraftig omgang med pisken hver gang den åpner en dør!
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
gi den en kraftig omgang med pisken hver gang den åpner en dør!
Vis hele sitatet...
Er du morsom?
Dette hadde vi som problem med hunden våres også.
Step 1.
TA H*N NÅR H*N HOPPER PÅ DØRA!

Step 2.
Fortsett med step 1 helt til han har skjønt att du er "sjefen" og h*n da lar vær med det, da gir du han godbit om han lar vær når du tar h*n for det.

Step 3.
Hunden vil venne det av seg til slutt.

Step 4.
Fortsett fra step 1 til 2 og lås døra.

Hunden våres slutta med det tilslutt, men du må ta h*n der og da, ikke lenge etterpå, da skjønner den ikke hva den har gjort galt!
Lås dørene, si bestemt "Nei" og få den til å sette potene ned på gulvet igjen. Enten fordi den reagerer på ditt "Nei" (og evn knips "ned" med fingern) eller løft (IKKE KAST!) potene ned fra håndtaket.
Aldri stå å følg med på den åpenbart, men stå gjerne med siden til og følg med i øyekroken om den prøver å hoppe opp igjen dersom den blir stående ved døra.
Eventuelt om du har et hundebur (kan være lurt) så sett den i hundeburet i ti minutter om den fortsetter å prøve igjen og igjen - men i sammenheng med at du tar den i "akten" og sier Nei.

Dyr skal ha ros for det riktige de gjør, men aldri direkte kjeft selvom de gjør noe feil.
Støtter den med å bytt håndtak - problem solved når bikkja forstår at den ikke klarer å åpne dører lengere.
Sitat av vacant Vis innlegg
Dyr skal ha ros for det riktige de gjør, men aldri direkte kjeft selvom de gjør noe feil.
Vis hele sitatet...
Det er enkelte hunder man er nødt til å demonstrere makt mot. Ikke i form av å gi den juling, men å ta den i nakkeskinnet og si bestemt nei, kan gjøre undre. Vi har tidligere hatt en hund i familien som har vært litt dominerende, og ettersom jeg var den eneste som satte en tydelig grense var også jeg den eneste den respekterte. Dette er naturligvis litt off topic, men enkelte hunder vil aldri lærer hvis det aldri får noen konsekvenser hvis den gjør noe galt. Dessuten liker hunder å ha klare grenser for å orientere seg bedre. Å gi den en time-out i buret kan være en god idé.

Det du vil oppnå er at hunden din respekterer deg, og derfor følger ordre. Å bruke smerte for å få hunden til å adlyde deg (det var en tosk som nevnte pisk), som flere har nevnt, er sjeldent en god løsning. Ved å styre hunden med frykt skaper man gradvis en hund som totalt underkaster seg i frykt og redsel. Dette gagner ingen av partene, ettersom hunden ikke føler seg trygg. Hunder som ikke føler seg trygge har også større sannsynlighet for å bite. Det være sagt, så stemmer det at man skal belønne god adferd.
Sist endret av Restyle; 11. desember 2010 kl. 06:53.
Helt enig med Restyle her. Dominans er et ofte misforstått begrep, hvor mange tror det innebærer å fysisk kue hunden. Dominans og underdanighet er tilstede i alle sosiale forhold, og går ofte ubemerket hen. Fysisk kuing (ikke medregnet rolig og bestemt berøring som etteraper hundenes egne fysiske kommunikasjon), smerte som straff og sint kjefting hjelper ekstremt sjelden (jeg kunne skrevet langt om akkurat hvorfor, men jeg skal spare dere), og kan tvert i mot være kontraproduktivt. Å være en leder for hunden innebærer for lederens del å alltid gi uttrykk for at man har kontroll, og å alltid være rolig og bestemt – ikke sint, frustrert, oppgitt osv, da dette understreker at du ikke har kontroll på situasjonen, og følgelig ikke er lederemne (i det minste ikke der og da) – og for hundens del at den slipper å forholde seg til det som for hunden er svært dramatiske avgjørelser på vegne av hele flokken.

Sørg som sagt for at hunden aldri lykkes med å åpne døren (det er viktig at den aldri lykkes, fordi hvis det fungerer noen få ganger kan det ende med at det blir enda mer innarbeidet – det er for øvrig samme mekanisme som forårsaker spilleavhengighet hos mennesker). Korriger den rolig og bestemt med en rask berøring og/eller en velvalgt og konsekvent lyd med en rolig og bestemt sinnstilstand når du tar den på fersken, og "krev" døren som din egen. Hvis det er innarbeidet at døren tilhører deg, og ikke hunden, så er det mye større sjanse for at den lar være.
Sist endret av Provo; 11. desember 2010 kl. 10:43.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Om verbal korreksjon ikke går ann, gå fysisk inn og avstraff. Når hunden hopper opp for å åpne døren, ta tak i nakken på den og vær konsekvent, bruk i tillegg gjerne det verbale også.
Sitat av eXclusive1337 Vis innlegg
Jeg har en hund som har lært seg å hoppe på døra, og åpne den. Spesielt problem er ytterdøra, da hun åpner den og stikker av, og det er ikke spesielt populært i nabolaget. Jeg har et strømgjerde, og tenkte å surre rundt en kabel på alle dørhåndtakene, med den leverer bare strøm en gang hvert 1,5 sekund eller noe.

Noen tips for å få bikkja til å slutte med dette?
Vis hele sitatet...
Strømgjerde?... drastisk må jeg si, kinda dyreplageri?

hva med å å låse døra som folk sier her, tror ikke bikkja di låser opp døra di igjen. kommer den seg ikke ut, går den lei.
Hva med gjerde rundt huset?
Barnegjerde forran døra?

haha, må le. hvorfor straffe hunden for noe du tydligvis har latt pågått?