Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1671
Hei alle sammen!

Jeg har lyst å gå elektrolinjen på VGS om ett år, og lurer på om jeg kan søke skole andre plasser i Norge fordi jeg har lyst å flytte til Hamar. Grunnen til at jeg vil flytte til Hamar er at det er ganske nært Rena fordi jeg har tenkt å søke meg inn på TMBN etter VGS og førstegangstjenesten.
Det hadde vært fint å bo i nærheten av Rena og flytte hjemmefra.

Høres dette ut som en god ide, og har noen råd å gi?

Takk for alle seriøse svar!
Joda, det høres bra ut, men spørsmålet er om du vil få skoleplass hos en annen fylke. Tingen er at de som bor i det fylke blir prioritert skoleplass først, så kommer de utenfra inn hvis det er noe ledige plasser.
Hei! Jeg har bodd alene et halvt år nå. Jeg flyttet hjemmefra som 16åring, og er nå fyllte 17. Jeg har ofte tenkt at det kanskje var litt tidelig for meg, og jeg tror det er veldig viktig at du er helt ærlig med deg selv om du tror du er selvstendig nok. Det vanskeligste for meg har faktisk vært å gå å legge seg om kveldene, versus det å sitte oppe.

Noe spesielt du lurer på, så er jeg tilgjengelig på privat- meldinger. :- )
Hm, etter at jeg flyttet ut (var 19 dog) så har ting godt mye bedre faktisk. Jeg spiser vel så sunt som hjemme, og koser meg mye mer. Det eneste som er negative er det økonomiske, før du gjør noe slikt bør du sette opp et grundig budsjett for hva du kommer til å trenge penger på! Det er ikke kult og bo alene hvis du ikke har råd til tannpasta eller klær!
Trådstarter
30 3
Jeg skal sette alle konfirmasjonspengene mine inn på en sparekonto med resten av pengene på sparekonto, og søke om borteboerstipend. Føler jeg er ganske bevist det økonomiske og jeg trenger ikke så stor plass heller, så hvis jeg for eksempel får 4000 kr per mnd og finner en hybel/leilighet til 3000 så har jeg fortsatt 1000 kr til mat på en måned som er mer en nok til mat for en person.
Klær vil nok foreldrene mine støtte meg med en stund til og det er jo ikke noe problem å skaffe seg en jobb heller så jeg tror jeg kommer til klare meg godt økonomisk sett
Flytta hjemme fra i August 2011 som 16 åring. Økonomien er hard, men får hjelp av familiemedlemmer da.

Du burde også vurdere en jobb hvis du har mulighet, får 40k i stipend.. 3400 i mnd og husleia koster 3500..
(Bostipend uten noe ekstra)

Du burde også ha greie karakterer om du vil søke i ett annet fylke men om det er en helt standard linje går det nok bra, elektro er jo ikke så spess om du ikke har 2 i snitt fra ungdomskolen da
Trådstarter
30 3
Har 4,5 i snitt er dette bra, jobber for å få bedre da!
Det er elektro her i Elverum og, det er nærmere Rena. Elverum er ikke så stort heller(men har bystatus) så prisene tror jeg kan være rimeligere i Elverum, enn i Hamar.
Sitat av Dollarman Vis innlegg
så har jeg fortsatt 1000 kr til mat på en måned som er mer en nok til mat for en person.
Vis hele sitatet...
33 kr til mat hver dag? Da har du ikke høye krav
Hvorfor ikke flytte til et litt mer sentralt sted, småby utenfor Oslo eller evt en "storby"? Tviler på at det å ha bodd en time fra militærleiren gjør det noe lettere å komme inn
Sitat av Snøbark Vis innlegg
33 kr til mat hver dag? Da har du ikke høye krav
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke det engang. 1000 kr mnd til faste utgifter som: Mobilregning, klær, oppvaskmiddel, øl(?), nye klær, skolebøker, busskort, OG mat?

Jeg bruker ca 1000 kr i mnd på bare mobilregning, busskort og klær.

Og da går jeg utifra at TV, internett, vann og strøm er inkl i leia!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
1000,- bør holde til mat for en person ganske enkelt hvis man har et snev av økonomisk sans.

Havregryn er for eksempel pissbillig.
Du får 1kg for en tier, og det holder i et par uker om du spiser det en gang hver dag.
Itillegg er det sunt og metter mye også.

Selv lever jeg på havregryn. datovarer og firstprice. Jeg spiser sunt, mer variert og billigere enn de andre her i bofellesskapet. Koteletter, pasta og fisk går det for eksempel ganske mye av.
Sist endret av Bombasa; 6. mars 2012 kl. 15:19.
Det holder sikkert, men du får ikke mat som smaker godt for det
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Det holder sikkert, men du får ikke mat som smaker godt for det
Vis hele sitatet...
Vedde?

Idag har jeg planer om å ha marinert ovnsbakt kotelett med kokt ris, bearnesaus og salat.
Den middagen koster meg ca 25,-.

Imorgen regner jeg med at jeg skal ha stekt laks og pasta med saus.
Koster enda mindre enn dagens middag.

Trenger ikke å være dyrt for å smake godt.
Sist endret av Bombasa; 6. mars 2012 kl. 15:25.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
1000,- bør holde til mat for en person ganske enkelt hvis man har et snev av økonomisk sans.

Havregryn er for eksempel pissbillig.
Du får 1kg for en tier, og det holder i et par uker om du spiser det en gang hver dag.
Itillegg er det sunt og metter mye også.

Selv lever jeg på havregryn. datovarer og firstprice. Jeg spiser sunt, mer variert og billigere enn de andre her i bofellesskapet. Koteletter, pasta og fisk går det for eksempel ganske mye av.
Vis hele sitatet...

1000 kr til mat er iforsåvidt greit det, med litt innsats. Men ikke kom her og si at du kun har 1000 kr igjen etter at husleia er betalt, for den student som klarer det vil jeg møte!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
1000 kr til mat er iforsåvidt greit det, med litt innsats. Men ikke kom her og si at du kun har 1000 kr igjen etter at husleia er betalt, for den student som klarer det vil jeg møte!
Vis hele sitatet...
neinei, men mindre penger på mat = mer penger på annet gøy som fest, snop, snus, øl, lasertag osv.
Sist endret av Bombasa; 6. mars 2012 kl. 15:34.
Trådstarter
30 3
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Hvorfor ikke flytte til et litt mer sentralt sted, småby utenfor Oslo eller evt en "storby"? Tviler på at det å ha bodd en time fra militærleiren gjør det noe lettere å komme inn
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg mente, mente set var bedre for min del å bo nært så jeg slipper å ta fly eller 12 timer+- kjøretur for å komme meg til Rena om jeg slipper inn!
Sist endret av Dollarman; 6. mars 2012 kl. 17:38.
Sitat av Dollarman Vis innlegg
Hei alle sammen!

Jeg har lyst å gå elektrolinjen på VGS om ett år, og lurer på om jeg kan søke skole andre plasser i Norge fordi jeg har lyst å flytte til Hamar. Grunnen til at jeg vil flytte til Hamar er at det er ganske nært Rena fordi jeg har tenkt å søke meg inn på TMBN etter VGS og førstegangstjenesten.
Det hadde vært fint å bo i nærheten av Rena og flytte hjemmefra.

Høres dette ut som en god ide, og har noen råd å gi?

Takk for alle seriøse svar!
Vis hele sitatet...
Et lite råd som kanskje ikke er det svaret du er ute etter...

Jeg kan ikke se hensikten med å flytte til Hamar for å begynne på VGS fordi du om X antall år ønsker å søke TMBN. Mye forandrer seg med tiden og om X år er det stor sjangse for at du ønsker noe helt annet. Ønsker du å flytte til Hamar av andre grunner ønsker jeg deg lykke til, men pga noe du kanskje ønsker å søke om så mange år mener jeg det bare er tull.
Trådstarter
30 3
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Et lite råd som kanskje ikke er det svaret du er ute etter...

Jeg kan ikke se hensikten med å flytte til Hamar for å begynne på VGS fordi du om X antall år ønsker å søke TMBN. Mye forandrer seg med tiden og om X år er det stor sjangse for at du ønsker noe helt annet. Ønsker du å flytte til Hamar av andre grunner ønsker jeg deg lykke til, men pga noe du kanskje ønsker å søke om så mange år mener jeg det bare er tull.
Vis hele sitatet...
kan søke etter førstegangstjenesten som jeg er ferdig med om fire år, og det er dette jeg har hatt lyst til hele livet mitt så jeg skifter neppe mening.
Det er nok ikke vits å flytte til hamar hvis telemarksbataljonen er den eneste grunnen til at du vil akkurat dit, du har vel ikke tenkt å leie bolig i hamar under førstegangstjenesten uansett?
Kanskje best å vente og se om du får førstegangtjeneste? Alt er jo opp til sesjonen der de godkjenner deg.
Trådstarter
30 3
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Kanskje best å vente og se om du får førstegangtjeneste? Alt er jo opp til sesjonen der de godkjenner deg.
Vis hele sitatet...
Ja det er jeg fult klar over