Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2484
Hei, har de siste 2 månedene vært litt isolert fra samfunnet av div grunner. Dette førte til at jeg opparbeidet meg en god gammeldags "trashpile" rett ved pulten min, bestående av slike ting som tomme ølflasker, ronkepapir, potetgullposer, bæreposer, embalasje til godteri osv. Fikk det i dag i meg å endelig rydde og vaske rommet. Sjokket kom da jeg endelig bekjempa det siste laget dritt som beskytta gulvet. Jeg ble møtt av to insekter på størrelse med en gjennomsnittlig edderkopp. Panikken slo ganske fort og jeg knebla dem med et blad før jeg egentlig rakk å inspisere dem nøyere. Noe mer så jeg ikke til noe lignende før jeg pulla opp med støvsugeren. Fikk sett en 2-3 insekt som var på størrelse med brødsmuler(sånn 10 ganger mindre enn de originale insekta) som lurka på omtrent samme spotten. Drepte dem i ren panikk også, og har nå ganske noia etter å ha støvtørka hjørnet til helvete og tilbake som prikken over i'en. Har jeg skaffa meg en slags infestasjon av kakkelakker, eller er dette bare vanlig når man lar restavfall ligge litt? Kjenner det klør over hele kroppen nå, så vil gjerne ha avklaring før jeg legger meg i kveld(senga er ikke langt i fra helvetesspotten).
Sist endret av anonymhest; 21. mars 2019 kl. 13:44.
Støv, rot, skitt og søppel = insektparty. Så enkelt.
Mange slags insekter kan komme. Kakerlakker, sølvkre, fleskeklannere, pelsbiller, bananfluer, you name it. Dersom du har strigla og vaska, så er det antakelig det beste du kan gjøre. Det er stort sett kuren for å få ned bestanden, uavhengig av hvilke arter det er snakk om. Hold det rent og ryddig. De var ikke særlig spesifikke tilbakemeldinger, men du har ikke gitt særlig mye relevant informasjon heller. Mer info gir bedre svar.

Hvis du vil ha krypene identifisert, så må du poste bilder. Pass på at dyret er i fokus - det er det forbausende få som klarer! - og sørg for at det er nok lys til at vi kan se eventuelle tegninger, farger og særtrekk. Ha gjerne med en linjal eller en mynt eller noe i bildet slik at det er mulig å få en idé om størrelsen. Innlegg med ubrukelige bilder blir normalt sletta.
Trådstarter
5 0
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Støv, rot, skitt og søppel = insektparty. Så enkelt.
Mange slags insekter kan komme. Kakerlakker, sølvkre, fleskeklannere, pelsbiller, bananfluer, you name it. Dersom du har strigla og vaska, så er det antakelig det beste du kan gjøre. Det er stort sett kuren for å få ned bestanden, uavhengig av hvilke arter det er snakk om. Hold det rent og ryddig. De var ikke særlig spesifikke tilbakemeldinger, men du har ikke gitt særlig mye relevant informasjon heller. Mer info gir bedre svar.

Hvis du vil ha krypene identifisert, så må du poste bilder. Pass på at dyret er i fokus - det er det forbausende få som klarer! - og sørg for at det er nok lys til at vi kan se eventuelle tegninger, farger og særtrekk. Ha gjerne med en linjal eller en mynt eller noe i bildet slik at det er mulig å få en idé om størrelsen. Innlegg med ubrukelige bilder blir normalt sletta.
Vis hele sitatet...
Takker for raskt svar! Skal se om jeg finner tak i flere av dem. Er vel sikkert ikke noe skadelig for meg, men ekkelt likevel
Er det biller eller andre tinf?
Teppebiller eller majorstuabille som dek også kalles elsker steder med støv og drit, og h or det er sprekker/huller/ly.

Se etter knappenålish brune biller eller små gulhvite larver. Hvis dette er tilfelle er nok disse store insektene hunnbillene (eller hva det heter på fagspråket) for de kan bli digre!

Kan jo være hva som helst annet, så klart, men støvsuging og vask er det eneste som funker mot disse i hvert fall.
Trådstarter
5 0
Da er jeg tilbake, og har funnet en god del flere av jævlene på omtrent samme spotten. Har sikkert drept omtrent 15 av dem nå, fortsatt jævla små. Her er det beste bildet jeg har fått til å fikse. https://imgur.com/a/O5ixGmG shitty mobilkamera, men håper noen kan hjelpe
Kan se ut som fleskebille.
Dyr oppstår ikke av seg selv i søppel, så det er neppe noe veldig eksotisk du har fått i hus. Noen smådyr finnes det i alle hus, og lager du et bra sted for dem så etablerer de seg i større mengder.

Hold det ryddig og rent, unngå matrester, pass på steder som bak kjøleskap og sånn, så er nok problemet løst. Du skal ikke se bort fra at det hjelper på livet ditt generelt også.
Sitat av BAN Vis innlegg
Kan se ut som fleskebille.
Vis hele sitatet...
Det kan aboslutt være en fleskeklanner, men det er litt vanskelig å si det uten å ha sett ryggen. TS: denne?
Er vanskelig å få et bra bilde av dem, og de er jævla små, så uten lupe er det vanskelig å se nøye på dem. Etter mye observasjon kan det se ut til at de har det mønsteret på ryggen, men er usikker. Har også oppdaga mindre versjoner av de som er gjennomsiktige(?), noe som vet hva det kanskje tilsir?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Flått?
Vis hele sitatet...
Det er det tusen prosent sikkert ikke.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Unge individer som er nyklekket.
Rydd, vask og ta deg sammen, så er problem solved.
Burde ikke være noe overraskelse at det blir bugs i 2 mnd med søppel��
Sitat av Bang Vis innlegg
Unge individer som er nyklekket.
Rydd, vask og ta deg sammen, så er problem solved.
Burde ikke være noe overraskelse at det blir bugs i 2 mnd med søppel��
Vis hele sitatet...
Var ikke så alt for mye søppel så kom litt som et sjokk, men er og skal være rent som f i tida framover. Wake up call for å si det sånn. Takk for hjelp