Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1085
Mange har sagt at 1800 og 1900tallets ideologier er død. Kommunismen falt visstnok ved murens og Sovjets fall. Kina har blitt kapitalistisk. Sosialisme er noe LO pampene, SV og Arbeiderpartiet snakker om.
Ok. La oss si at ideologiene er død. Hva kan da forhindre kapitalismen i å fortære seg selv, og resten av menneskeheten, samt annet liv på jorden? Hva kan stoppe denne drivkraften som tar sikte på uendelig profitt?
Kapitalismen fungerer relativt dårlig, da den ikke tar sikte på en bærekraftig utvikling. Den tar heller ikke sikte på å utrydde fattigdom, og eliminere samfunnsklasser. Jeg prøver ikke å sammenligne det kapitalistiske vesen med et rasjonelt menneskelig vesen. Det er snakk om et destruktivt maskineri, uten menneskelige følelser (med unntak av grådighet).

Om dette er et faktum, står verden på terskelen til undergang, _fordi_:

1. Klimaendringene, som etter prognosene får en heftig oppsving, fører til drivhuseffekt.
2. På sikt: Utømming av ressurser
3. På sikt: Hungersnød
4. Atomkrig
Osv…

Hva er løsningen? Hvordan er det mulig å stoppe/reversere utvikling?
Jeg mener at det er nødvendig med en grunnleggende samfunnsendring. En ting burde i hvert fall være sikkert: Kapitalisme kan ikke vare evig. Samfunnet kan ikke styres av pengemakt. Det sies: Den norske stat har eierenandeler i f. eks. Statoil. Kanskje er det motsatt?
Bør ikke vanlige folk styre verden, fremfor kapitalen?
Mener du at Norge er et kapitalistisk samfunn? Hva er det nøyaktig du vil frem til? Provosere?
Sitat av vitenskapelig
Trenger Norge/verden en sosialistisk revolusjon?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av vitenskapelig
Mange har sagt at 1800 og 1900tallets ideologier er død. Kommunismen falt visstnok ved murens og Sovjets fall.
Vis hele sitatet...
Er vell tilfeldigvis ikke de samme som skriker "væpna rævlusjon" og "arbeidern til makta"?

[quote="vitenskapelig"]Ok. La oss si at ideologiene er død.[/qoute]
Og dermed lulle oss selv inn i vår egen lille livsløgn?

[quote="vitenskapelig"]Hva kan da forhindre kapitalismen i å fortære seg selv, og resten av menneskeheten, samt annet liv på jorden? Hva kan stoppe denne drivkraften som tar sikte på uendelig profitt?[/qoute]
Fullstendig utslettelse av menneskeheten.

Sitat av vitenskapelig
Kapitalismen fungerer relativt dårlig, da den ikke tar sikte på en bærekraftig utvikling.
Vis hele sitatet...
Hva behager? Du kan da ikke mene at alle kapitalister tenker kortsiktig?

Sitat av vitenskapelig
Den tar heller ikke sikte på å utrydde fattigdom, og eliminere samfunnsklasser.
Vis hele sitatet...
Jo? Kapitalisme åpner muligheter for alle. Alle vil ha muligheten til å komme seg opp og frem!

Sitat av vitenskapelig
Jeg prøver ikke å sammenligne det kapitalistiske vesen med et rasjonelt menneskelig vesen.
Vis hele sitatet...
hahaha, denne må du være vennlig å utdype ytterligere!

Sitat av vitenskapelig
Det er snakk om et destruktivt maskineri, uten menneskelige følelser (med unntak av grådighet).
Vis hele sitatet...
Javell. Og ellers har vi det bra?

Sitat av vitenskapelig
Om dette er et faktum, står verden på terskelen til undergang, _fordi_:

1. Klimaendringene, som etter prognosene får en heftig oppsving, fører til drivhuseffekt.
2. På sikt: Utømming av ressurser
3. På sikt: Hungersnød
4. Atomkrig
Osv…
Vis hele sitatet...
[ironi]Og dette er bare onde kapitalister sin skyld... Selvfølgelgi[/ironi]

[quote="vitenskapelig"]Hva er løsningen? Hvordan er det mulig å stoppe/reversere utvikling?[/qoute]
Back to the stoneage! Yay! Det vil vi, NOT!

[quote="vitenskapelig"]Jeg mener at det er nødvendig med en grunnleggende samfunnsendring. En ting burde i hvert fall være sikkert: Kapitalisme kan ikke vare evig. Samfunnet kan ikke styres av pengemakt. Det sies: Den norske stat har eierenandeler i f. eks. Statoil. Kanskje er det motsatt? Bør ikke vanlige folk styre verden, fremfor kapitalen?[/qoute]
Den absolutt mest fornuftige biten, men du forsetter likevel å kverne på din samme teori om at kapitalismen er rot til alt ondt...
Sitat av nikita

Jo? Kapitalisme åpner muligheter for alle. Alle vil ha muligheten til å komme seg opp og samfunnsendring.
Vis hele sitatet...
Ikke det samme som fjerning av samfunnsklasser og eliminering av fattigdom, bare så det er sagt.
Sist endret av mongeland; 4. desember 2006 kl. 21:54.
Sitat av mongeland
Mener du at Norge er et kapitalistisk samfunn? Hva er det nøyaktig du vil frem til? Provosere?
Vis hele sitatet...
ja, jeg mener det er viktig å provosere, slik at folk får anledning til å tenke over hvilken verden vi lever i. Og jeg mener at Norge er et, mer eller mindre kapitalistisk samfunn, da det er kapitalen som trekker i trådene.
Mener du at kapitalisme fører til atomkrig også nå? Ref. pkt. 4.
Skal ikke se bort ifra det. Tenker litt på eventuelle fremtidsscenarioer. Selvfølgelig er det bare en påstand. Jeg mener også at det er feil å gi kapitalismen skyld for alt her i verden, selv om veldig mange problemer er relatert til kapitalisme.
Sitat av vitenskapelig
Skal ikke se bort ifra det. Tenker litt på eventuelle fremtidsscenarioer. Selvfølgelig er det bare en påstand. Jeg mener også at det er feil å gi kapitalismen skyld for alt her i verden, selv om veldig mange problemer er relatert til kapitalisme.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er en større mulighet for atomkrig ved et "kapitalistisk" styre enn noen annen form, som f.eks sosialismen eller kommunismen.

For det første, tenk på hva kapitalisme først og fremst er. Det er et økonomisk system hvor produksjonsmidlene eies av private. Hvordan kan du trekke momenter for at det er større mulighet for at kapitalistene skal bombe en stakkarslig nasjon??

Og hvor har du det fra at Norge er en kapitaliststat? Noe du har hørt fra raddisene som skriker tilpolitiet dagen lang og klager?
Sitat av mongeland
Ikke det samme som fjerning av samfunnsklasser og eliminering av fattigdom, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser på det, jo.

Men du tolker det kanskje dertill at late tullinger skal kunne leve like godt selv om de ikke gjør en dritt for pengene?
Denne tråden er en katastrofe og vil bare bli verre.