Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 3980
Som topic sier så lurer jeg litt på hva som skjer i Norge. Hvorfor FRP har fått så gode resultater på de siste meningsmålingene. Siden valget har FRP steget med hele 12% på noen av meningsmålingene. Jeg interessert i å se hva dere mener er grunnen, og hva dere syntes om dette. Og hva er grunnen til at andre partier som feks Høyre har falt på meningsmålingene?
FRP har så høye meningsmålinger fordi de er et populistisk parti (dvs. si at de er for det som er populært blant folk til enhver tid). Dette i tillegg til at det blir færre og færre som interesserer seg for politikk. Billigere bensin og sprit, ja da stemmer jeg FRP (for det finnes jo ikke viktigere ting å tenke på).

Jeg kunne vel på en måte tenkt meg at FRP fikk makta i norge i én periode, bare for at folk skulle se at de ikke hører hjemme der. Problemet med det er at hvis FRP får makta så kommer de til å ruinere norsk økonomi, i allefall hvis de skal gjøre alt det de lover.
På grunn av partier som FrP så mister jeg faktisk troen på demokratiet. Jeg ser ingen grunn til at folket skal få styre så lenge de ikke vet sitt eget beste.
Sitat av nle
FRP har så høye meningsmålinger fordi de er et populistisk parti (dvs. si at de er for det som er populært blant folk til enhver tid). Dette i tillegg til at det blir færre og færre som interesserer seg for politikk. Billigere bensin og sprit, ja da stemmer jeg FRP (for det finnes jo ikke viktigere ting å tenke på)..
Vis hele sitatet...
Du viser i alle fall at du IKKE har kunnskap om FrPs politikk. Les partiprogrammet og gjør deg opp en mening om hva som står der, og ikke hva folk tror. Har stemt i FrP i mange år, men har aldri opplevd at partiet spiller på sprit. Bensin er livsviktig for levende distrikter i Norge, og får sosialistfaen gjennomføre politikken er distriktene en saga. Sprit... Ja vel, FrP het opprinnelig Anders Langes Parti for sterk nedsettelse av avgifter og offentlige inngrep.

Sprit, sjokolade, melk, eiendomsoverdragelser... Det er faktisk avgift på det meste i samfunnet, men venstrevridde sosialister velger naturligvis en liten ting og blåser opp til uante høyder.

Sitat av nle
Jeg kunne vel på en måte tenkt meg at FRP fikk makta i norge i én periode, bare for at folk skulle se at de ikke hører hjemme der. Problemet med det er at hvis FRP får makta så kommer de til å ruinere norsk økonomi, i allefall hvis de skal gjøre alt det de lover.
Vis hele sitatet...
Morsomt at stadig flere seriøse samfunnsøkonomer mener at FrP ville kunne gjort ting meget godt for norsk økonomi. Å overkontrollere bønder, kneble norsk eksport og gjøre ting så vanskelig som mulig for næringslivet er venstresidens maktmiddel for å herse med folk. Fremskrittspartiet er for et åpnere samfunn hvor folk må ta ansvar selv, men samtidig få mer makt over sitt liv!
Det er ikke slik at FrP-velgere nødvendigvis må være dumme. En stor del av den nye bølgen FrP-velgere er den gruppen som har sett seg lei statlig detaljstyring og barnehagestaten Norge.

nle: Det er nok ikke bare fordi de er populistiske. Norge er vel et av de få landene som har et såpass stort populistisk parti, så det må nok være noe mer i miksen. Kanskje det kommer av at FrP faktisk er folkelige? Et eksempel er jo at de holder på formannstittelen, istedenfor å skrike etter kjønnsnøytrale titler som "leder", slik mange pripne feminister fra røde partier gjør høylytt.
En annen ting jeg tror de har tjent på, er sykehuspolitikken, som veldig mange pasienter og pårørende har etterlengtet.

Nå vet jeg ikke hvordan de faktisk ville gjort det i en større maktposisjon, men de gjør tydeligvis noe rett foreløpig.
Sitat av L0rdMeL
Jeg ser ingen grunn til at folket skal få styre så lenge de ikke vet sitt eget beste.
Vis hele sitatet...
Altså: Du mener at alle NFFere er stokk dumme, ikke kan kontrollere egne handlinger og dermed ikke bør ha råderett over seg selv? Joda, virker som DU bør ta deg en tur på lukket psykiatrisk avdeling uten internett.
Trash2000 : Klarer du, for en gangs skyld, å skrive noe som ikke høres ut som en 17-mai-tale? Du trenger ikke å skrive alt i en appellerende stil.
Et annen ting er vel at FrP tar telefonen hvis man ringer til partikontoret. AP og andre partier har aldri tid til å lytte på folket, men vet alltid hva som er best for folk. FrP hører på folk, legger opp politikken ut fra hva som er best for folket og snakker slik at folket forstår. Vår "kjære" Statsminister og Finansminister snakker pent, men hva hjelper det hvis man må ha master i økonomi for å forstå hva de faktisk snakker om?
FRP får den oppslutningen som de får fordi folk er egoister. Hadde alle tenkt litt mer på andre og vært solidariske mot resten av verdens befolkning hadde de stemt anderledes. Argumentet om at FRP ville ha ruinert norsk økonomi i en regjeringssituasjon holder ikke mål. Problemet er at vi faktisk har råd til å føre FRPs politikk. Dessuten ville de i en regjeringssituasjon måtte ta hennsyn til realitetene og ville ikke kunne innfridd alle lovnadene sine. Se hvordan det er gått med SV i regjering. De mister stemmer fordi de må ta hennsyn til realitetene og de kan derfor ikke gjennomføre alt det de ønsker.

Når det kommer til økonomiske prioriteringer er de aller fleste paritiene i Norge faktisk ganske like. Det er kun små forandringer på statsbudsjettene mellom de ulike regjeringene, og eneste grunnen til at vi merker noe til partienes ulike prioritering er fordi de selv hauser dem opp i media.

Leve revolusjonen!
Sitat av Hallgeir
FRP får den oppslutningen som de får fordi folk er egoister. Hadde alle tenkt litt mer på andre og vært solidariske mot resten av verdens befolkning hadde de stemt anderledes. Argumentet om at FRP ville ha ruinert norsk økonomi i en regjeringssituasjon holder ikke mål. Problemet er at vi faktisk har råd til å føre FRPs politikk. Dessuten ville de i en regjeringssituasjon måtte ta hennsyn til realitetene og ville ikke kunne innfridd alle lovnadene sine. Se hvordan det er gått med SV i regjering. De mister stemmer fordi de må ta hennsyn til realitetene og de kan derfor ikke gjennomføre alt det de ønsker.
Vis hele sitatet...
Den dagen FrP går i demonstrasjonstog på Løvebakken mot egen regjering går verden til hundene... Folk har fått nok av den sosialdemokratiske ordningen hvor landet forfaller mens oljerikdommen strømmer innover oss. Norge vil tilslutt tape på at vi ikke har bygd opp landet til materiell storhet når oljen tar slutt. Argumenter med inflasjon og lignende fungerer ikke, da disse rett og slett er løgn.

Sosialistene ønsker å overkontrollere folket samtidig som de peker nese og forteller oss hvorfor de vet best. FrP er ikke populistiske, og har ført samme poltikk siden 70-tallet. Hvorfor er oppslutningen så stor nå? Rett og slett fordi at Norges ærede befolkning er lei av tomme løfter, brutte lovnader og annet tull som Arbeiderpartiet har servert de siste 30 årene. Er det rart at lojale AP-velgere melder overgang til FrP uten returbillett når sosialistene gjør alt de kan for å bryte hvert eneste valgløfte?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Ikke spiller på populisme? Dagens!

Var iallfall tilfellet på skoledebatten tidlig i høst. Synes hele greia dreide seg om sprit til 18-åringer og bensinpriser. Men utrolig nok var høyremannen verre enn Frp-mannen.
Det var også gaske latterlig når Frp-lederen her i byen stilte seg ved besinstasjonen ved sørlig utkant av byen for å gi folk bensin til halv pris ved å betale mellomlegget.

Edit:

Sitat av Trash2000
Altså: Du mener at alle NFFere er stokk dumme, ikke kan kontrollere egne handlinger og dermed ikke bør ha råderett over seg selv? Joda, virker som DU bør ta deg en tur på lukket psykiatrisk avdeling uten internett.
Vis hele sitatet...
Dette er så jævlig typisk Frp-politikerstil. Du stiller deg forran folket (i dette tilfellet nFF-ere) og peker på den onde sosialisten som skal være vår felles fiende.

Sitat av Trash2000
FrP er ikke populistiske, og har ført samme poltikk siden 70-tallet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Trash2000
FrP hører på folk, legger opp politikken ut fra hva som er best for folket
Vis hele sitatet...
Selveid er veleid?
Sist endret av Kakcoo; 21. mai 2006 kl. 19:07.
Trash2000: Politikk hvor fokuset blir lagt på enkeltsaker og ikke det helhetlige med politikken er negativ. Og hvorfor legger politikerne vekt på enkeltsaker og ikke det helhetlige? Jo, for at velgerne skal forstå hva konsekvensene av politikken deres er. Og siden velgerne må få et forenklet bilde av politikken for å forstå, så tørr jeg faktisk hevde at den generelle velger ikke akkurat er den smarteste. (Og nå nevnte jeg ikke FrP spesifikt)

Og kan jeg få kildene til din henvisning til de "seriøse samfunnsøkonomene" som er for en slik økonomisk politikk?

Og nå må vi skille mellom "Å få være med å styre hele samfunnet" og "handle selvstendig, og ha råderett over seg selv". For min del skal mennesker få gjøre hva de vil slikt sett, men hvis de ikke er fornuftig nok til å innse hva som er best for landet når de skal stemme, ser jeg ingen grunn til at de skal få lov til å stemme.

Du er forresten ganske flink til å slenge rundt deg med begreper som "Sosialistfaen" og "venstrevridd sosialist". Er overhodet ikke rød selv, så er fullstendig uenig i både deres politikk og FrP sin politikk. Men, la oss analysere "venstrevridd sosialist". Er det mulig å være sosialist uten å være venstrevridd, siden det ligger i ordet sosialist at du er til venstre i partiskalaen. Derfor helt unødvendig med slik formulering.

Det at et parti er folkelig betyr ikke nødvendigvis at det er det beste partiet.
Trash2000: Jeg vet at folk som stemmer FRP er lei av at alle hakker ned på dem og alt det der, men hva forventer du når du ommtaler alle andre som "sosialistfaen", "venstrevridde sosialister". Når du i tillegg mener at "Å overkontrollere bønder, kneble norsk eksport og gjøre ting så vanskelig som mulig for næringslivet er venstresidens maktmiddel for å herse med folk.", slutter jeg helt å ta deg seriøst og plaserer deg glatt inn i båsen sammen med alle de andre i verden jeg spytter på.

Tror du virkelig at venstresiden ønsker å "herse" med folk? Da undervurderer du dem!
Sitat av Trash2000
Et annen ting er vel at FrP tar telefonen hvis man ringer til partikontoret. AP og andre partier har aldri tid til å lytte på folket, men vet alltid hva som er best for folk. FrP hører på folk, legger opp politikken ut fra hva som er best for folket og snakker slik at folket forstår. Vår "kjære" Statsminister og Finansminister snakker pent, men hva hjelper det hvis man må ha master i økonomi for å forstå hva de faktisk snakker om?
Vis hele sitatet...
Kanskje de alltid har medlemmer til å svare fordi de ikke har noen annen jobb
Sitat av Hallgeir
Trash2000: Jeg vet at folk som stemmer FRP er lei av at alle hakker ned på dem og alt det der, men hva forventer du når du ommtaler alle andre som "sosialistfaen", "venstrevridde sosialister". Når du i tillegg mener at "Å overkontrollere bønder, kneble norsk eksport og gjøre ting så vanskelig som mulig for næringslivet er venstresidens maktmiddel for å herse med folk.", slutter jeg helt å ta deg seriøst og plaserer deg glatt inn i båsen sammen med alle de andre i verden jeg spytter på.

Tror du virkelig at venstresiden ønsker å "herse" med folk? Da undervurderer du dem!
Vis hele sitatet...
Hahahah, dagens lattis....

Ta bøndene som et eksempel. Skal en bonde kjøpe et stykke jord må fylkesmannen godkjenne salget, for å unngå at salget skjer med for høy salgssum! Venstresiden gjør ALT de kan for å herse med vanlige folk, og det har de alltid gjort. Det er IKKE feil å si at sosialistene har en del hundre unyttige byråkrater som ikke er verdig lønna innenfor offentlig sektor, og her er det kun sosialistene som har skylda.

Når høyresida snakker stygt om venstresia tar man det stort opp. Minner på at det motsatte har skjedd i over hundre år. Venstresida har brukt ord som kakser, kapitalister og lignende som det samme andre vei.
Sist endret av Trash2000; 21. mai 2006 kl. 19:16.
Klaaaart folk stemmer FRP! De håvet jo inn stemmer når dette med denne flotte tegningen var aktuell. Folk er så lett å påvirke at det er sykt
Jeg holder med FRP pga. at de vil legge sametinget delvis ned og lavere avgifter (kommer aldri til å skje)
Hva er vitsen med sametinget?

Tar du Elevrådet fra en videregående skole med 1200 elever og skalerer opp, samt gir litt større budsjetter har du sametingen. Knapt makt og knapt innflytelse...
Sitat av Trash2000
Tar du Elevrådet fra en videregående skole med 1200 elever og skalerer opp, samt gir litt større budsjetter har du sametingen. Knapt makt og knapt innflytelse...
Vis hele sitatet...
TOTALT feil Man vil merke STOR forskjell. Sametinget består av Inkompetente, maktsyke , bålkaffedrikkende fyllefanter! Syns vi heller kan bruke pengene som går dit, til gratis sokkeholdere til de fleste! Blir feil at SAMEtinget skal forvalte en god del av Finnmark når det bor nordmenn også. Samene blir en slags diktator ovenfor nordmenn som bor i Finnmark
Sorry for mye off topic
Sist endret av ulf-rasmus; 21. mai 2006 kl. 19:34.
Sitat av Trash2000
Argumenter med inflasjon og lignende fungerer ikke, da disse rett og slett er løgn.
Vis hele sitatet...
Nåja, ikke helt løgn da, men det går ann å unngå det, feks ved å låne penger i andre land og heller stille oljepengene som garanti. Kronglete måte, men en av de få som faktisk fungerer.
Bonjævel
Marjo's Avatar
Sitat av ulf-rasmus
TOTALT feil Man vil merke STOR forskjell. Sametinget består av Inkompetente, maktsyke , bålkaffedrikkende fyllefanter! Syns vi heller kan bruke pengene som går dit, til gratis sokkeholdere til de fleste! Blir feil at SAMEtinget skal forvalte en god del av Finnmark når det bor nordmenn også. Samene blir en slags diktator ovenfor nordmenn som bor i Finnmark
Sorry for mye off topic
Vis hele sitatet...
Bra vi holder en saklig tone her i tråden! Jeg tror resten av forumet satte pris på å få høre din mening om samene! :-) (er du klar over at samene var her før "oss"?)
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Er det rart at lojale AP-velgere melder overgang til FrP uten returbillett når sosialistene gjør alt de kan for å bryte hvert eneste valgløfte?
Vis hele sitatet...
En stor del av de som har "meldt overgang" til FRP etter valget kommer fra Høyre og KRF. AP har omtrent like stor oppslutning i dag som ved valget. Kommentarer om at regjeringen ønsker å bryte valgløftene blir for dumt (at de sannsynligvis ikke kommer til å oppfylle alle er en annen sak). Det virker som du prøver å framstille folk på venstresida som onde mennesker som ikke vil alles beste. Kan du ikke heller konsentrere deg om politikken de fører? Jeg tror virkelig at FRP vil folks beste (kanskje bortsett fra en del innvandrere, som de mer enn gjerne sender tilbake til fattigslige kår i sine hjemland), jeg tror bare ikke at deres poltikk ikke er rette veien å gå. Likevel prøver jeg ikke å framstille FRP og høyresida som "Satans verk".

Morsomt at stadig flere seriøse samfunnsøkonomer mener at FrP ville kunne gjort ting meget godt for norsk økonomi.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jo at den nå avgåtte partikongen selv er økonom, men bortsett fra det har jeg fortsatt til gode å se eller høre en økonom som støtter opp om FRPs finanspolitikk.

Folk har fått nok av den sosialdemokratiske ordningen hvor landet forfaller mens oljerikdommen strømmer innover oss.
Vis hele sitatet...
Norge er, i følge FN, landet med best levestandard. Jeg kan ikke se hvordan det lar seg forene med påstanden din.

Argumenter med inflasjon og lignende fungerer ikke, da disse rett og slett er løgn.
Vis hele sitatet...
Det er de ikke. Les en hvilken som helst innføringsbok i samfunnsøkonoi, og du vil finne det ut.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
FRP er et populistisk parti, ingen tvil om det. Men jeg må si at jeg har respekt for mye av det Siv Jensen gjør og står for. Det jeg liker med høyresiden at de i mye større grad ønsker å tilrettelegge næringslivet slik at vi kan lokke til oss "de store" som er med på å skape mange arbeidsplasser i Norge. Menn som Fredriksen kan være nyttig for Norge selv om han ikke nødvendigvis betaler skatt.

FRP mener blant annet at SV har vært med på å "mobbe" Fredriksen ut av landet. Dette er nok satt på spissen. Men i stedet får å prøve å tvinge "de store" til Norge, prøver Siv Jensen å tilrettelegge slik at de i stedet kan komme frivillig. Les blant annet http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/na...icle633158.ece og http://www.na24.no/naeringsliv/article597570.ece

Vi har flere store som har kritisert Norge for å være fiendtlig mot næringslivet, blant annet Olav Thon. Og dette er en mann som selv sier at han liker å betale skatt.

Jeg er på ingen måte en FRP-velger, for jeg mener de mangler det store helhetsbildet. Men mange av enkeltsakene deres er ikke så dumme, og det er nok dette som appellerer til folk. Når Trash2000 sier at mange AP-velgere har gått til FRP tror jeg han tar veldig feil. I så fall må han sikte til pensjonistene. De siste valgene har blant annet mange høyrevelgere forsvunnet, og du skal ikke se bort i fra at at det er disse som utgjør majoriteten av de nye FRP-velgerne.
En god grunn til at FrP har høy omslutning har med medienes vinkling av saker å gjøre. Selv om en veldig stor del av journalistene i den "allmenne" presse har en tendens til å være noe venstrevridde(de er dog profesjonelle som journalister, for all del) er måten sakene fremstilles på svært FrP-vennlige: De snakker om DIN lommebok, DIN utrygghet osv. I mange saker intervjuer de enkeltpersoner og ser på hvordan dennes liv påvirkes av politikk og skattenivåer osv. FrP tenker i svært stor grad på enkeltindivider og ikke et helt og fungerende samfunn for alle. Den jevne mannen i gata blir fort smigret over at et politisk parti velger samme løsninger som de selv ønsker, men sin minimale kunnskap(virkelig populisme). For folk som ser på helheten og tenker på "alle" kan jo dette fort virke lettvint.
Når det er sagt, det er jævla greit å være i opposisjon fremfor i regjering. Havner man i regjering skal man styre og forvalte, ikke sette partiprogrammet ut i aksjon - det er stor forskjell på disse.
Sitat av Trash2000
Altså: Du mener at alle NFFere er stokk dumme, ikke kan kontrollere egne handlinger og dermed ikke bør ha råderett over seg selv? Joda, virker som DU bør ta deg en tur på lukket psykiatrisk avdeling uten internett.
Vis hele sitatet...
Neida, det er mange her som IKKE stemmer FrP også, så alle er ikke stokk dumme. Men man må jo begynne å lure på hvor utrolig lettlurte/dumme store deler av befolkningen er når FrP får så stor oppslutning.

Lurer på om det noensinne er gjort noen undersøkelser av hvilke partier som har størst oppslutning blant folk som har blitt dømt for f.ex. økonomisk kriminalitet, eller som er involvert i andre former for lyssky virksomhet... Har en følelse av at FrP kommer veldig høyt opp på den lista... For den saks skyld tror jeg de har veldig høy oppslutning blant de FrP selv også refererer til som arbeidssky slasker som ikke fortjener å fortsette å få dagpenger... (vet ihvertfall om et par sånne som bare sitter hjemme på ræva og slenger med leppa på nettet, og stemmer frp... Pluss en som har flytta ræva si til spania og slenger med leppa derfra istedet... Den ene jeg derimot vet om som stemmer rødt (vet ikke akkurat hva) og som går kronisk på dagpenger jobber ihvertfall veldig mye, selv om det ikke er ting han tjener penger på (refereres gjerne til som "idealistisk idiot"))

Forøvrig lurer jeg også veldig på hva som er vitsen med å få Fredriksen ++ (hehe, "de store" var en bra en for Fredriksen...) til å "skatteflytte" tilbake til Norge hvis det de kommer til å bidra med i skatt utgjør omtrent like mye som det jeg gjør?
Sist endret av atomet; 21. mai 2006 kl. 21:54.
Sitat av atomet
Neida, det er mange her som IKKE stemmer FrP også, så alle er ikke stokk dumme. Men man må jo begynne å lure på hvor utrolig lettlurte/dumme store deler av befolkningen er når FrP får så stor oppslutning.
Vis hele sitatet...
Så samtlige av FRPs velgere er utrolig lettlurte/dumme?

Sitat av atomet
Forøvrig lurer jeg også veldig på hva som er vitsen med å få Fredriksen ++ (hehe, "de store" var en bra en for Fredriksen...) til å "skatteflytte" tilbake til Norge hvis det de kommer til å bidra med i skatt utgjør omtrent like mye som det jeg gjør?
Vis hele sitatet...
Vel, de bidrar vel på andre måter, feks med arbeidsplasser? Dersom de flytter seg selv, kan det vel også hende at de flytter selskapene sine etterhvert?

Aller helst skal vel alle tjene det samme?
Sitat av Benson
Så samtlige av FRPs velgere er utrolig lettlurte/dumme?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det atomet mener er at alle man støter på som HEVDER at de er frp velgere kan oppfattes som de er lettlurte og dumme Alle som er litt smarte holder kjeft, fordi de vet at det bare vil bli krangel av det.
Sitat av Benson
Så samtlige av FRPs velgere er utrolig lettlurte/dumme?



Vel, de bidrar vel på andre måter, feks med arbeidsplasser? Dersom de flytter seg selv, kan det vel også hende at de flytter selskapene sine etterhvert?

Aller helst skal vel alle tjene det samme?
Vis hele sitatet...
Øøøh. De legger vel ikke ned sin virksomhet i Norge fordi de får bostedsadresse i et annet land? I tillegg har jeg lyst til å spørre deg om du noen gang har hørt uttrykket "transnasjonal ekspansjon"? ;-)

Alle skal vel ikke tjene det samme, men i et moderne samfunn skal man da kunne klare å ta vare på folk. Det handler ikke om at alle skal tjene det samme, det handler om at man ikke ønsker forhold vi ser i mange andre land, der noen sitter på toppen med vanvittige mengder penger, mens menneskene på bunn sliter ræva av seg for å komme i nærheten av å få endene til å møtes.
Sitat av Kakcoo
Ikke spiller på populisme? Dagens!

Var iallfall tilfellet på skoledebatten tidlig i høst. Synes hele greia dreide seg om sprit til 18-åringer og bensinpriser. Men utrolig nok var høyremannen verre enn Frp-mannen.
Det var også gaske latterlig når Frp-lederen her i byen stilte seg ved besinstasjonen ved sørlig utkant av byen for å gi folk bensin til halv pris ved å betale mellomlegget.
Vis hele sitatet...
Er det ikke lov til å drive valgkamp nå eller? FrP har alltid stått for lavere skatter og avgifter, og et resultat av det er billig bensin.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av atomet
Neida, det er mange her som IKKE stemmer FrP også, så alle er ikke stokk dumme. Men man må jo begynne å lure på hvor utrolig lettlurte/dumme store deler av befolkningen er når FrP får så stor oppslutning.
Vis hele sitatet...
Det samme sier jeg om de som stemmer AP. AP er partiet for de som ikke har innsikt i politikken, og velger å stemme på dette partiet fordi "alle andre gjør det". Hva er det egentlig som er så fantastisk med AP sin politikk at det er verdt å stemme på de? Etter hva jeg har fått med meg er det tonnevis av brutte løfter.
Sitat av comicz
Øøøh. De legger vel ikke ned sin virksomhet i Norge fordi de får bostedsadresse i et annet land? I tillegg har jeg lyst til å spørre deg om du noen gang har hørt uttrykket "transnasjonal ekspansjon"? ;-)

Alle skal vel ikke tjene det samme, men i et moderne samfunn skal man da kunne klare å ta vare på folk. Det handler ikke om at alle skal tjene det samme, det handler om at man ikke ønsker forhold vi ser i mange andre land, der noen sitter på toppen med vanvittige mengder penger, mens menneskene på bunn sliter ræva av seg for å komme i nærheten av å få endene til å møtes.
Vis hele sitatet...
Klart, men når de så tar formuen sin og stikker er det vel ikke helt utenkelig at det neste prosjektet forgår på annen grunn enn norsk.
Sitat av L0rdMeL
På grunn av partier som FrP så mister jeg faktisk troen på demokratiet. Jeg ser ingen grunn til at folket skal få styre så lenge de ikke vet sitt eget beste.
Vis hele sitatet...
Å du tror at SV alene i makta kunne gjort en bedre jobb??
Sitat av Kims lek
Å du tror at SV alene i makta kunne gjort en bedre jobb??
Vis hele sitatet...
Du la vel merke til at han sa "partier"? Han snakket altså om flere partier og ikke bare FRP...

Om SV alene i regjering ville kunne gjort en bedre jobb skal jeg ikke uttale meg om, men det som er helt sikkert er at de ville gjort en annerledes jobb. Jeg stemmer ikke SV, men jeg ville gått for dem fremfor FRP. Hvorfor? Fordi jeg tror flere mennesker ville fått det bedre og fordi man kanskje ville fått en anstendig del av PNB til bistand. Dagens 0,94% er latterlig!
jeg tror ikke det er noe enkelt svar på hvorfor FRP har vokst slik de har gjort på meningsmålingene. Men det er en kjennsgjærning at det generelt går en høyrebølge over hele europa og at det uten tvil kan settes i sammenheng med bråket rundt karrikaturtegningene.

Politikk og Politisk agitasjon utføres på mange måter og noen mer moralsk og etisk en andre. Jeg tror det at FRP er en av de partiene som har utnyttet bråker rundt karrikaturtegningene til sin fordel med og framstå som det eneste partiet som i følge dem selv fører en politikk som kan gjøre noe konstruktuvt med "problemet" som ifølge dem selv går ut på og stenge landegrensene for alt som heter innvandring og asyl for flykninger. å at de da på den måten har snudd på flisa.

Når det er sagt er det enkelt og kjøpe FRP's problemstilling hvis man ikke evner konstruktiv og kritisk tankegang.

Jeg tror det er flere faktorer til at FRP gjør det bra på meningsmålingene og at det jeg da overstående skrev er en flere vitale faktorer.

Hva folk tenker og kjøper av politiske argumenter er det vanskelig og ha sterke meninger om . Men en ting er jeg overbevist om at generasjonen som vokser opp nå desverre har en større grad av egoisme nært knyttet opp mot den politiske tankegangen sin. Og at slike holdninger rett og slett forer seg bedre på FRP's politikk en Sosialdemokratiske og sosialistiske prinsipper som handler om noe helt annet.

Sosialdemokratiet handler først og fremst om at vi vil ha et samfunn der alle skal ha de samme rettighetene og pliktene. Et samfunn som bygger på de 3 grunnprinsippene om likhet frihet og soledaritet. Og der ord som Sammen,samfunn og brorskap skal stå sterkt.

EDIT:
Desuten må jeg si meg enig til de som tidligere nevnte det med at politiske partiet bør ha en helhetlig politik og med det definerer jeg selv iallefall en politikk på bakgrunn av en ideologi. Frp EIER ikke politisk ideologi , det er et parti TUFTET/STIFTET på enkeltsaker. En av mine krav til de politikerne som skal sitte og styre landet er at de har en tankegang som går utåver saker som bensinprisen,bomavgiftene og alkoholavgifta. Det er flere større og viktigere problemstillinger i nåtiden. Trust me.
Sist endret av stiansj; 22. mai 2006 kl. 01:27.
OM det hadde vært påbudt med IQ-test før man stemte her i Norge, så ville ikke FRP eksistert. Period.
Sitat av aisLos
OM det hadde vært påbudt med IQ-test før man stemte her i Norge, så ville ikke FRP eksistert. Period.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om en iq test er det riktige å gjøre. Men jeg er til en viss grad enig med deg. En test, kanskje om de ulike partienes programmer eller noe lignende, ville kanskje ikke vært så dumt.

Er også enige at det å se FRP få så høy oppslutning, svekker min tro på demokratiet. Trist at et slikt parti skal ha en slik posisjon. Riktignok uten makt, men som det eneste "alternativet" til dagens regjeringspartier. Greit at kanskje FRP`s politikk ville gjort endel "godt" for de rike, for de 2-3 som er igjen i sykehuskø, for de fremmedfientlige på Grønland, samt nordmennene som fortsatt synes det er litt for mange utlendinger i Spania. Men det er en farlig politikk. En fordømmende politikk. En ubarmhjerting politikk. Jeg kunne fortsatt i evigheter. ALT som angår folk UTOVER norges grenser (pluss de FRP mener burde vært utenfor), blir sett ned på, og satt i en bås som "de andre".

Solidaritet, medmennesklighet, og nestekjærlighet er fraværende. Og det er farlig.

- "It`s not that I dont trust the politicians, I just dont trust the people" -meg selv
cezar: selvsagt er ikke det rett måte å avgjøre det på, men jeg tror nok det er noe i det han sier... frp ville ikke ha eksistert hvis det var sånn det var. Forøvrig gleder jeg meg veldig til å høre noen angripe de andre påstandene jeg kom med over angående frps velgere...

En ting skal FrP ha, de er flinke til å snakke for seg... Skulle de faktisk klare å komme i regjering så har jeg en følelse av at det passer veldig bra med den gode gamle "I hear you can talk the talk, now lets see if you can walk the walk"... store i kjeften, og ikke så mye å backe det opp med.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Sitat av comicz
Øøøh. De legger vel ikke ned sin virksomhet i Norge fordi de får bostedsadresse i et annet land? I tillegg har jeg lyst til å spørre deg om du noen gang har hørt uttrykket "transnasjonal ekspansjon"? ;-)
Vis hele sitatet...
Mindre tilknytting til Norge vil antageligvis føre til mindre interesse for næringslivet her også. Det sier vel seg i grunn selv. Det handler ikke om å legge ned de arbeidsplassene som allerede eksisterer, men å ikke opprette nye.

Sitat av atomet
Forøvrig lurer jeg også veldig på hva som er vitsen med å få Fredriksen ++ (hehe, "de store" var en bra en for Fredriksen...) til å "skatteflytte" tilbake til Norge hvis det de kommer til å bidra med i skatt utgjør omtrent like mye som det jeg gjør?
Vis hele sitatet...
Jeg blir imponert den dagen du kan peke på likninga di og si at du har skattet like mye som Olav Thon.

Du må også huske på at rikingene er med på å finansere mye på kultursiden. Se på Mærsk som ga flere milliarder i Danmark. Se på Fredriksen som redda Enga. Se på Røkke som ga Molde ny stadio. Se på Reitan i Trondheim. I grunn gjør disse rikingene en hel del for Norge uten at vi helt tenker over det. Kaster vi dem til utlandet, tviler jeg på at de er like velvillige til å sponse oss med flere fotballstadioer etc.

Jeg snakker ikke om å lage et skatteparadis og slikke dem oppover rævva. Bare å være mer imøtekommende mot næringslivet. Thon sier for eksempel at han gjerne skulle skattet mer om det ikke hadde vært for det håpløse byråkratiet. Og de som har lest historien om hvorfor Fredriksen flytta fra Norge, har vel en viss forståelse for at han flyttet(fengselsoppholdet etc.).

Jeg har ikke tenkt å dra denne diskusjonen noe lengre. Det eneste jeg ville fram til, var at det iallfall er positivt at FRP med Siv i spissen tar initiativ til å gjøre endringer slik at det skal være mer fristendes å satse på næringslivet her i Norge.

Men ser man på helheten er det ikke mye å skryte av. Men noen lysglimt kommer de med, det skal de ha.
Frp skal senke avgiftene, gjøre det mer attraktivt for næringslivet å satse i norge og samtidig øke velferden i norge. Er det slik at pengene som må til for at dette skal kunne realiseres skal hentes fra oljefondet? Hvordan skal dette gjennomføres uten massiv inflasjon? Forklar meg dette kjære frp velgere...
Snart spiller FrP på sex for å få mer enn 50% stemmere. Kan ikek forestille hvordan de kan gjøre alle det de påstår i praktisk...
Sitat av atomet

En ting skal FrP ha, de er flinke til å snakke for seg... Skulle de faktisk klare å komme i regjering så har jeg en følelse av at det passer veldig bra med den gode gamle "I hear you can talk the talk, now lets see if you can walk the walk"... store i kjeften, og ikke så mye å backe det opp med.
Vis hele sitatet...
Ja. MYE forventninger som skal innfries hvis de kommer til makten. Men når det gjelder det alle sier om at de er gode til å snakke for seg, det er lettere å selge sjokolade enn gulerøtter, for å si det sånn.
Sitat av cezar
Er også enige at det å se FRP få så høy oppslutning, svekker min tro på demokratiet.
Vis hele sitatet...

her må dere fan meg snart få forståelse for at det DU mener er riktig ikke nødvendigvis er det ANDRE mener er riktig.
Det som er virkelig snodig, RipZ, er at bedrifter fra andre land som etablerer seg her, faktisk syns at det er ENKELT å etablere seg her nettopp pga enkelt statlig system, papirarbeid som går dit det skal osv, rett og slett at det er orden i ting... (så en artikkel om dette for ikke alt for lenge siden, men klarer ikke å finne den i farta nå)

Akkurat hvor lavt du mener å senke skattene vet jeg selvsagt ikke, men det JEG mener er ihvertfall at det er meningsløst å få disse gutta til å skatte i Norge dersom skattenivået deres må senkes til praktisk talt null for å få dem hit, da kan de heller snylte på systemet et annet sted.

Jada, det er kjempefint at de redder enga, kjøper ny fotballstadion til molde, osv, men jeg skulle gjerne ha sett mer spenn til f.ex. skoler her i indre oslo øst, tror ikke så mange av dem (selv fredriksen som er gammel vålerengagutt) gidder å gi penger til sånt, selv om det er mye viktigere enn en ny fotballstadion? Nå har vi hatt høyre/frp&co-bystyre her i oslo endel år, og jeg kan ikke akkurat si at de er voldsomt tillitsvekkende...

Ja, nå spratt det f.ex. nettopp inn en mail til meg her... vårt kjære høyre/frp-dominerte bystyre bryr seg fint lite om ungdom og deres kultur:
Vi har en kommune som gjør sitt til å gjøre det vanskeligst mulig å kunne sette i stand ett arrangement i by bildet. Dette er vell strengt tatt ingen nyhet i seg selv, men således er ikke dette noe mindre diskuterbart da Oslo støtt og stadig ønsker å fremstå som en kulturell by. Det viser seg gang på gang at det er lite velvilje fra kommunen til å tilrettelegge for arrangement som i seg ikke koster fellesskapet noe annet enn gevinsten av kulturelle gratisarrangement.
Summerparade er ett av disse arrangementene som i år trues av bl.a. byråkratiet. Vi har lenge vært i dialog med de aktuelle etater innen kommunen for å få ett sted der paraden kan ende opp i en utendørs gratiskonsert den siste lørdagen i juli.
Ubesluttsomhet og lite samarbeidsvillige ledere for de forskjellige etatene har ført til sponsorflukt og dertil mangel på midler for å gjennomføre arrangementet som i år skulle ha fylt 10 år, og som på det meste har samlet 60.000 danseglade mennesker i byen.
Vi endte opp med å få disponere en plass i byen, men grunnet de mange og uforståelige restriksjoner som kommunen la frem for disponeringen så var ikke dette ett alternativ. Denne prosessen ble også så langvarig at våre aktuelle sponsorer ikke ønsket å være med videre under så usikre forhold.
La meg presisere at vi under hele denne prosessen har funnet mange løsninger på tilsynelatende ikke eksisterende problemer som kommunen har lagt til grunne for at arrangementet ikke kunne gjennomføres på de aktuelle plasser. Vi har også vært svert kreative med tanke på alternative arrangement områder.
Vi har under helle prosessen hatt visse avtaler gjort med politiet i forkant av fjorårets arrangement i bakhodet slik at deres krav på beste måte kunne imøtekommes. En av disse avtalene var at vi ikke skulle gjennomføre arrangementet på Rådhusplassen da kommunen nekter oss å sette opp de nødvendige gjerder for å kunne ivareta den ønskelige sikkerheten.

Vi har under prosessen møtt på mange "problemer", mange av dem oppdiktede, og vi har til stadighet fått inntrykk av at Oslo Kommune ikke lenger ønsker å gjeste paraden. Dette til tross for at arrangementet gjennom sin eksistens uten unntak har vært ett positivt bidrag til byens kulturelle tilbud. Paraden har også hvert år samlet media og satt ett meget eksotisk og positivt lys på sommer Oslo.

Ved siden av byråkratiet så er det dessverre slik i Norge at Politiet må betales i dyre dommer for å kunne få tillatelse til å gjennomføre utendørs arrangement, helt uavhengig av om arrangementet er gratis eller ikke. Dette er noe som til stadighet fører til at gratisarrangement og/eller idealistiske arrangement må avlyses før det har kommet lenger enn på tegnebrettet!!!
Det er slik at politiet krever tilstedeværelse for at gjennomføring skal kunne godkjennes. Dette er selvfølgelig positivt i forhold til sikkerhet og forebyggende arbeid. Men det mange ikke vet er at det er arrangøren selv som må betale regningen for den påkrevde tilstedeværelsen til politiet. For summerparade sin del var denne regningen i 2005 pålydende kroner 103.000,- av ett totalbudsjett på 200.000,-. Dette førte til at Foreningen Klubb og Kultur som sto som arrangør i 2005 ble slått konkurs tidligere i år. Regningen til Politiet skal betales inn på forskudd og fører i de fleste tilfeller til enten ruin eller ikke gjennomføring for mange arrangement!
Er det vikelig slik vi ønsker å ha det i Norge!?

Det ser ut til at paraden har hatt sin siste konsert i Oslo. Fra og med neste år ser vi oss nødt til å flytte hoveddelen av arrangementet ut av Oslo dersom ikke kommunen kommer på banen og viser vilje til samarbeid med Skandinavias største elektronisk musikk relaterte arrangement.
Vis hele sitatet...
Nå er det sikkert endel gitarfantaster som vil komme med meldinger som at "bare bra å slippe dunkehælvetet" osv, men tenk litt forbi sjangeren. Et gratisarrangement som samler titusener av ungdommer - fortjener ikke det en krone i støtte? Såvidt jeg vet, så får det ingenting.
Sitat av Psych|Com
her må dere fan meg snart få forståelse for at det DU mener er riktig ikke nødvendigvis er det ANDRE mener er riktig.
Vis hele sitatet...

Joda, det er greit. Men jeg favoriserer jo ingen av de andre partiene. Jeg kommer ikke med MINE politiske meninger. Men med en kritikk av FRP. Jeg har forståelse for at mange holder med FRP. Men det hindrer meg ikke i å mene at de er egoister.
Sitat av nle
FRP har så høye meningsmålinger fordi de er et populistisk parti
Vis hele sitatet...
Dette er bullshit.

FrP er populære pga av flere ting, punkt nummer 1 er at Norge har vært flinke til å hjelpe invandrere hit; men vært elendig på integrering. Dette kjenner folk på "kroppen" fordi at man denne manglende symbiotiske tenkningen har ført til et skille mellom "etniske"- nordmenn og våre nye landsmenn. FrP er populistiske kun i den sammenheng at de to forutnevnte gruppene og dette skille er både økonomisk og samtidig har en klar visuell relasjon.

Punkt 2 er avgifter, kortsiktig tenkning( ungdomsskolementalitet ) og kjennskap til TaxFreepriser, og et ønske om lavere priser til hverdag og fest, har en total mangel på symbiose, på lik linje med en idé om et liv med alkohol uten skallebank.

I det jeg skrev her kan jeg kanskje høres ut som at jeg forsvarer FrP; noe jeg ikke gjør, jeg prøver bare å redgjøre for hvorfor folk går rundt og tror at FrP er det rette partiet for dem.

Stem Venstre for faen!
Sist endret av fxxked; 22. mai 2006 kl. 15:37.
Eyh... fxxxed - hadde noen få flere stemt venstre (i stedet for rød/grønt), så ville vi jo faanmeg ha vært stuck med frp i regjering i fire år?!? Hallo?

Dessuten - det du ramser opp i punkt 2 er jo i aller høyeste grad viktige punkter innen populisme... "vi vil gjøre alt billigere"
Det å gjøre alt billigere som FRP sier, må være en av de dyreste løftene jeg har hørt noengang. Konsekvensen av så dyre løfter sier seg selv er destruktive med tanke på å opprettholde en sunn økonomi.
Sitat av atomet
Eyh... fxxxed - hadde noen få flere stemt venstre (i stedet for rød/grønt), så ville vi jo faanmeg ha vært stuck med frp i regjering i fire år?!? Hallo?

Dessuten - det du ramser opp i punkt 2 er jo i aller høyeste grad viktige punkter innen populisme... "vi vil gjøre alt billigere"
Vis hele sitatet...
Det populistiske er kortsiktig, og faller på sin egen urimelighet,
det viktigste å forstå er ikke at det er billigere øl i østeuropa,
men at øl faktisk er dyrere i Norge fordi vi har en høyere levestandard.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
fxxked; Det er jo ikke helt riktig. Danmark er ikke så langt i fra oss når det gjelder levestandard, og der selger de pils for litt over en krone. Det handler om å prioritere. I Danmark betaler man for eksempel mye høyere skatt.
fxxked: ja, og "vi vil gjøre alt billigere" faller ikke på sin egen urimelighet..? Tror vi egentlig er ganske enige jeg.

RipZ: Ser du for deg at FrP vil gå med på høyere skatt for å få ned alkoholprisene i den nærmeste framtid...? Det handler selvsagt BÅDE om prioritering OG å se på levestandarden generelt.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
atomet; Tviler på det gitt...