Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3130
Hei.

Tenkte på dette mens jeg satt inne og nå som jeg er løslatt tenkte jeg det kunne være greit og dele erfaringer om hvordan det er på innsiden av fengselet man soner i, hva man burde være forberedt på, hvordan rutinene er og hva man ellers har av tanker og meninger om der man sonet.

Jeg starta soninga 18.09.2020 i Bodø Fengsel. Fikk 13 mnd og ble prøveløslatt på 2/3-tid den 04.06.2021. Ubeskrivelig følelse og bli fri mann.

Bodø Fengsel har både positive og negative ting, som alt annet.
Det som klart var det beste med oppholdet var maten, da alt(omtrent) var hjemmelaget. Gikk opp noen kilo der ja
Vaktene som jobbet der var veldig okey og ha med og gjøre, så lenge man oppførte seg. Det kunne være irriterende når man spurte dem om noe, så fikk man som oftest: "Skal se på det" - "Skal sjekke det opp" - "Vet ikke" o.l.
Det var for at dem ikke skulle love noe som ikke ble overholdt. Men 9 av 10 ganger fikk man ikke tilbakemelding på det man forespurte. F.eks hvis man ba om og få gå inn på nettbank på morgenmøtene, måtte man purre på det spørsmålet flere ganger om dagen, selv om det ble ført opp på listen dems og det ble aldri tatt videre på overlappingsmøtet dem hadde mellom skiftene.

Når det gjelder soningen, er det hardt.
Husker jeg ble så abstinent noen dager etter innkomst. Var så ikke at tungemuskelen strammet seg, så lå der i senga og kunne ikke prate eller spise, trodde jeg skulle dø. Gikk over etter noen dager. Var opiat/benzo avhengighet.

Rutinene i fengselet er utlåsning i fellesskap i 7 timer daglig inkl frokost og lunch, ellers var man innelåst 17 timer i døgnet.
På cella hadde vi lov til og ha X antall klesplagg og der var liten TV med DVD spiller og SCART(!) tilkobling mellom dem, men det var i allefall noe og se på.

Work in progress, kommer mere utover kvelden

Lurer dere på noe, bare spør her.
Sist endret av svartemaja; 7. juni 2021 kl. 11:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har sonet noen korte dommer med åpen soning på Verdal fengsel. Det som irriterte meg der er også at det er et jævla mas å få til feks avtale om en tur i nettbanken. Som innsatt prøver jeg å være så ok å ha med å gjøre som mulig, og unngå unødvendig mas og slikt som kan irritere de ellers så trivelige fengselsbetjentene. Men med det systemet som var der måtte man rett og slett være ei jævla masekråke for å komme til.
Innlåsingstidene var litt drøye, spesielt i helgene.
Virkedager 1930-0730 og helger 1830-0830.

Helsehjelp var tungvindt. Kom en kar med heftig heroin abstinens, han fikk ikke hjelp før etter 4 dager og da fikk han Suboxone 4 mg, som bare hjalp han litt.

Work in progress, kommer mere utover kvelden

Lurer dere på noe, bare spør her.

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Jeg har sonet noen korte dommer med åpen soning på Verdal fengsel. Det som irriterte meg der er også at det er et jævla mas å få til feks avtale om en tur i nettbanken. Som innsatt prøver jeg å være så ok å ha med å gjøre som mulig, og unngå unødvendig mas og slikt som kan irritere de ellers så trivelige fengselsbetjentene. Men med det systemet som var der måtte man rett og slett være ei jævla masekråke for å komme til.
Vis hele sitatet...
Ja, irriterende at man føler seg som en byrde bare for og få gjort avtalte ting.
Sist endret av svartemaja; 7. juni 2021 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.