Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7833
Hei.

Vi er 3 personer som skal starte en veldedighetsorganisasjon.

Vi er i planleggingsfasen og skal gjøre ting skikkelig og grundig, så vi kommer så klart til å lese om regelverk og slike ting, men vi vil også gjerne spørre her inne om noen av dere som kan mye om dette eller kanskje til og med har erfaringer rundt det å starte og drive en veldedighetsorganisasjon om tips og råd.

Setter pris på alle gode bidrag =)
Har gjort mye arbeid frivillig arbeid, men trenger litt kjøtt på beinet for å kunne gi noen tips
Hva skal dere drive med?
Ungdom? Miljø? Dyr? Utviklingsland?
Vi har tenkt til å drive med bistand til fattige og syke i U-land.

En av oss er fra et land i Afrika som er fattig og siden vi da har en fordel med at vedkommende kan språket, har familie der og kjenner mange som behøver hjelp, så tenkte vi å starte der.

Vi ønsker også å hjelpe der kriser og krig oppstår.

Men vi vet vi ikke kan hjelpe alle med en gang, og at vi har tenkt til å starte et sted og ikke eksludere noen trengende som hjelpmottakere.

Vi er nøytrale og er ikke politisk engasjerte. Vi er ute etter å hjelpe fattige og syke.

Vi ønsker å hjelpe i form av:

Penger
Klær
skolemateriale
Medisinsk utstyr ((Krykker, rullestoler, senger osv) og medisiner.

Vi skal gjøre dette ved siden av våre studier, men ser for oss å jobbe heltid med dette etterhvert som det vokser.

Vi ønsker å dokumentere vår bistand gjennom film, intervjuer og bilder, slik at de som støtter og donerer, ser hvor deres bidrag havner, og hvordan det hjelper.

Vi tror veldig på utdanning og ønsker å fokusere på å hjelpe folk utdanne seg, slik at de kan skape et bedre samfunn der de er fra. Vi ønsker å så frø, ikke bare dele ut penger. =) Håper dette hjalp.
Sist endret av entusiasten747; 30. desember 2015 kl. 04:43.
Vet ikke om dere allerede har fådd med dere frivillighetsregisteret, men det kan jo være en ide å registrere seg der. Ellers har dere en kort sjekkliste her på hva som skal til for å etablere en organisasjon.

Ellers ønsker jeg dere lykke til, alltid fint med folk som ønsker å gjøre en forskjell her i verden
Takk for de 2 linkene og gode ordene =)

Flere med tips/råd =)?
Se gjennom de to listene her:
http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/

Sammenlign de forskjellige organisasjonene, så blir det kanskje lettere å sørge for at man havner på grønnlista.
Sist endret av mentalmelt; 30. desember 2015 kl. 18:21.
Takk for det Mentalmelt! =)
Selv om det er en fantastisk ide og virkelig creds til dere å tenke i disse baner, men for å spørre:

Hvorfor blir dere ikke bare med i en av de allerede godt etablerte organisasjonene?
Hei Blackkoz.

Jo takk for det =)!

Grunnen til at vi ønsker å ha vår egen organisasjon er fordi vi ønsker å starte noe eget. Vi mener også at vi har visjoner og strategier som er bedre egnet enn de som blir brukt av de store organisasjonene.
Små organisasjoner vil ha mulighet til å strukturere og planlegge annerledes enn de store, samt. mye mindre byråkrati osv.

Men det er mest fordi vi ønsker å bestemme selv hvordan hjelpen skal frem og vi ønsker en mer personlig donasjonsprosess.

Vi ønsker å tilby deg som donerer en mulighet til å bli kjent med personene som får hjelpen, via film og intervjuer, oppfølging og se at dine penger og bidrag faktisk når frem og endrer liv.

Nå er det andre organisasjoner som også gjør dette, men vi ønsker å gjøre dette med alle som får hjelp og på en "moderne" måte.

Vi har som mål å skille oss fra vanlig veldedighetsorganisasjoner, og bli en innovasjonsorganisasjon, i vår strategi, markedsføring og bistandsmåter.

Beklager litt rotete svar. =)
Har noen av dere drevet et selskap eller vært aktive i en frivillig organisasjon på et organisatorisk nivå før? Hvis ikke, you're going to have a bad time. Jeg ser du snakker om byråkrati som en faktor for å starte noe eget. Det er, ikke veldig overraskende, mindre overhead og styr i større organisasjoner på grunn av byråkrati. Hvis du har vært delaktig i en hvilken som helst organisasjon, nesten uavhengig av størrelse så vil du se at det er en grunn til at de fleste organisasjoner er bygd opp ganske likt.

Noe å ha i tankene er at det ikke er sikkert at de som trenger hjelp har lyst å være poster boys for deres organisasjon. Det er ikke uten grunn til at de store organisasjonene ikke benytter seg av den type hjelpemidler med mindre det er snakk om akutt f.eks. en akutt sultkatastrofe. Og da ser vi helt bort fra det massive overheadet dere vil ha med produksjonen av dette.

Jeg blir alltid veldig skeptisk til folk som ikke klarer å formulere hva de skal oppnå uten å beklage seg selv for et rotete svar. Det oser ikke akkurat av seriøsitet eller profesjonalisme. Jeg kan godt ta feil, men det virker nesten som dere har et større ønske om å drive med frivillig arbeid av egosentriske årsaker.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg blir alltid veldig skeptisk til folk som ikke klarer å formulere hva de skal oppnå uten å beklage seg selv for et rotete svar. Det oser ikke akkurat av seriøsitet eller profesjonalisme. Jeg kan godt ta feil, men det virker nesten som dere har et større ønske om å drive med frivillig arbeid av egosentriske årsaker.
Vis hele sitatet...
Men har motivasjonen bak handlingene egentlig noe å si? Hvorfor er det værre å gjøre slike handlinger av egosentriske årsaker? Resultatet uansett motivasjon er det samme. Bedret livskvalitet og økt lykke hos mottakerne av støtten. Bør ikke det være godt nok i seg selv?

Dere vil alltid møte motstand når man prøver å starte noe nytt. Dere kommer også fort til å erfare at det å starte en bedrift slettes ikke er en dans på roser, men utrolig mye hardt arbeid og vanskelige stunder. Dere høres veldig motiverte ut, noe som definitivt er en fordel.

Jeg ville startet med å studere andre veldedighetsorganisasjoner, pratet med så mange som mulig høyt oppe i systemet for å få et godt bilde av hvilke funksjoner som er fullstendig nødvendig, og hvilke man kan etablere etterhvert som bedriften får luft under vingene. Her er det svært mye å hente, og mange som driver veldedighetsorganisasjoner er svært behjelpelig med å få mindre aktører i gang. Ta kontakt med folk over e-post, vær hyggelig og profesjonell så klarer du garantert lande et intervju/en kopp kaffe med noen.

Deretter ville jeg sørget for at alle involverte hadde en reell oppgave og relevante ferdigheter. Det kan være en god idé å ta kontakt med en finans/eiendomsadvokat (evt økonom), de har generelt god peiling på det å starte bedrifter. Andre grundere er selvfølgelig også greit å prate med.

Hvis dere virkelig er seriøse kan det være en god idé at alle involverte har oppsparte midler. Det er svært vanlig at bedrifter går med relativt kraftig underskudd i begynnelsen, og det kan være et stort problem om man ikke har noe å lene seg på. Lykke til, håper dere får det til
Siden dere har en som kan språket og er litt lokalt kjent så hvorfor ikke ta en tur ned dit og forsøk å se hva behovet er ?
Gir jo også litt mer troverdighet hvis man senere skal samle inn penger å ha vært der.
Kanskje kan dere knytte kontakt med lokale hjelpeorganisasjoner også, og f.eks bruke tid sammen med disse der nede.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Har noen av dere drevet et selskap eller vært aktive i en frivillig organisasjon på et organisatorisk nivå før? Hvis ikke, you're going to have a bad time. Jeg ser du snakker om byråkrati som en faktor for å starte noe eget. Det er, ikke veldig overraskende, mindre overhead og styr i større organisasjoner på grunn av byråkrati. Hvis du har vært delaktig i en hvilken som helst organisasjon, nesten uavhengig av størrelse så vil du se at det er en grunn til at de fleste organisasjoner er bygd opp ganske likt.

Noe å ha i tankene er at det ikke er sikkert at de som trenger hjelp har lyst å være poster boys for deres organisasjon. Det er ikke uten grunn til at de store organisasjonene ikke benytter seg av den type hjelpemidler med mindre det er snakk om akutt f.eks. en akutt sultkatastrofe. Og da ser vi helt bort fra det massive overheadet dere vil ha med produksjonen av dette.

Jeg blir alltid veldig skeptisk til folk som ikke klarer å formulere hva de skal oppnå uten å beklage seg selv for et rotete svar. Det oser ikke akkurat av seriøsitet eller profesjonalisme. Jeg kan godt ta feil, men det virker nesten som dere har et større ønske om å drive med frivillig arbeid av egosentriske årsaker.
Vis hele sitatet...

Vi starter absolutt ikke dette av egosentriske årsaker, vi ønsker å hjelpe andre som sliter og ikke har det like godt som oss, punktum.

Sier ikke at byråkrati er negativt alltid uansett, men man har smådriftsfordeler fremfor stordrifts bedrifter, man har ulemper også.

Du kan gjerne bli skeptisk, men årsaken var det at jeg bare svarte veldig raskt på innlegget, vi har ikke hatt vårt første styremøte enda, vi har hatt felles brainstorming, men ikke bestemt oss 100% for strategi enda. Mye av det vi ønsker å gjøre vil mest sannsynlig faile, og noen ting som vi ikke har tenkt på vil vi sikkert oppdage underveis, men vi er villige til å faile og prøve vi =)

Å få penger og utstyr fra et rikt land til et fattig land er en "enkel" sak, det å drive organisasjonen på nasjonalt nivå, er noe helt annet, og der vi nå undersøker litt info.

Den ene som er med skal ha det administrative ansvaret, da vedkommende hadde en organisasjon tidligere, og hadde klart å samle opp 650 000 på 2 år for en organisasjon mot kvinneundertrykking i et land der kvinner hadde det dårlig. Så hun kan mye av det om hvordan starte det formellt og inn i systemet.

Men jeg vil gjerne lære litt sånn selv også, og det kan hende det har dukket opp nye ting hun ikke kan, siden hennes tidligere organisasjon var på 80 tallet. =)

Nether:

Jeg selv studerer Samfunnsøkonomi ved NTNU en 5 årig integrert master, så økonomibiten har jeg ansvaret for, så den skal nok gå helt fint.

vi skal skyte inn litt EK selv, for slik som det blir sagt: Det koster å drive, og startsperioden er velkjent å koste mer enn man har beregnet.

Takk for støtten =)
Sist endret av entusiasten747; 31. desember 2015 kl. 13:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Vi starter absolutt ikke dette av egosentriske årsaker, vi ønsker å hjelpe andre som sliter og ikke har det like godt som oss, punktum.
Vis hele sitatet...
I så måte får du antakeleg utretta meir ved å få deg ein godt betalt jobb og gi 10% av inntekta til t.d. Leger utan grenser.
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Sier ikke at byråkrati er negativt alltid uansett, men man har smådriftsfordeler fremfor stordrifts bedrifter, man har ulemper også.
Vis hele sitatet...
Ein har og massive stordriftsfordeler, t.d. større ressurser, mindre overhead, mogelegheit til å framforhandle betre avtaler, mindre innsats per krone innsamla etc. Så eg er ikkje spesielt overtydd om at det tel i favør av små...
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Å få penger og utstyr fra et rikt land til et fattig land er en "enkel" sak, det å drive organisasjonen på nasjonalt nivå, er noe helt annet, og der vi nå undersøker litt info.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje nødvendigvis ei enkel sak. Du har tollvesen, gjerne korrupt. Korleis skal du gjere det? Å bidra til korrupsjon er problematisk. Ting tar tid, og transport er dyrt. Små kvanta er uproporsjonalt dyrt å frakte. Å få ein 40' container frå Korea til Noreg er billig, fordi det er mykje transport som går der. Å få samme 40' til Uganda er dyrt, fordi det er lite shipping dit. Igjen vil stordriftsfordeler slå inn, samt at anerkjente organisasjoner gjerne får sponsa frakt av speditører og myndigheiter.
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Den ene som er med skal ha det administrative ansvaret, da vedkommende hadde en organisasjon tidligere, og hadde jlart å samle opp 650 000 på 2 år for en organisasjon mot kvinneundertrykking i et land der kvinner hadde det dårlig. Så hun kan mye av det om hvordan starte det formellt og inn i systemet.
Vis hele sitatet...
325k er ikkje allverden. Det dekker jo knapt ei 50% stilling.
Sitat av dggr Vis innlegg
Siden dere har en som kan språket og er litt lokalt kjent så hvorfor ikke ta en tur ned dit og forsøk å se hva behovet er ?
Gir jo også litt mer troverdighet hvis man senere skal samle inn penger å ha vært der.
Kanskje kan dere knytte kontakt med lokale hjelpeorganisasjoner også, og f.eks bruke tid sammen med disse der nede.
Vis hele sitatet...
Han skal dit på ferie snart, så da skal han undersøke endel slikt for oss, snakke med sin familie der nede, komme i kontakt med lokale organisasjoner og forespørre et fremtidig samarbeid. =)

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så måte får du antakeleg utretta meir ved å få deg ein godt betalt jobb og gi 10% av inntekta til t.d. Leger utan grenser.

Ein har og massive stordriftsfordeler, t.d. større ressurser, mindre overhead, mogelegheit til å framforhandle betre avtaler, mindre innsats per krone innsamla etc. Så eg er ikkje spesielt overtydd om at det tel i favør av små...

Nei, det er ikkje nødvendigvis ei enkel sak. Du har tollvesen, gjerne korrupt. Korleis skal du gjere det? Å bidra til korrupsjon er problematisk. Ting tar tid, og transport er dyrt. Små kvanta er uproporsjonalt dyrt å frakte. Å få ein 40' container frå Korea til Noreg er billig, fordi det er mykje transport som går der. Å få samme 40' til Uganda er dyrt, fordi det er lite shipping dit. Igjen vil stordriftsfordeler slå inn, samt at anerkjente organisasjoner gjerne får sponsa frakt av speditører og myndigheiter.

325k er ikkje allverden. Det dekker jo knapt ei 50% stilling.
Vis hele sitatet...


Jeg tror du har missforstått hele greia!

Hun samlet inn 650 000kr som gikk ALLE til formålet sitt, hun gjorde dette ved siden av hennes heltidsjobb.

Organisasjonen skal ikke betale ut noe lønn til noen i sine første år, det ville ikke vært forsvarlig. Vi skal vokse oss store, på bakgrunn av effektiv utnyttelse av smådriftsfordelene + innovasjonsbiten. Dette er en strategi jeg ikke skriver ut her.

Du hevder det er bedre at jeg donerer 10% av en heltidslønn istedenfor å starte en hel veldedighetssorganisasjon? Er du morsom eller? Her snakker vi om stor skala veldedighet, og du sier at det er bedre at 1 person heller donerer bort 10 % av sin netto lønn?

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av dine påstander.

Si jeg har årslønn på 600 000kr brutto.

10% er 60 000kr - skatt på ca 30 % = 60K-18K = 42K

Ja! Nå er jeg det! MYE bedre at jeg heller donerer bort 42000kr i året, enn å starte en egen organisasjon som potensiellt kan få hundretusenere i donasjoner årlig, etterhvert som organisasjonen vokser gjennom årene.

Jeg er ganske sikkert på at etter 1. år så har vi klart å samle inn MER enn 42 000kr som alle går til sine veldedighetsformål. =)

Den summen, klarer jeg fint å skaffe KUN fra mine venner!

Så helst ikke skriv mer om du ikke har noe vettugt å komme med.
Sist endret av entusiasten747; 31. desember 2015 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Negative og skeptikere kan oppfattes utrolig negativt, selvsagt trenger vi skeptikere men hallo? Når man øser ned negative tanker istedenfor innspill, da er du den person som sier ting ikke kan.. Vær skeptiker men også gi ideer fra din erfaring, bidra!

Men nFF er jo kjent som skeptikere til grundere og gambling, fordi vi fleste er så virkelighetbevist og stoler på komfort-sonen. Her vil TS utrette noe for andre samt seg selv, hva gjør du? Jobbe for din eget beste, leve et rutinert liv å hakker ned på de som ikke? Vær litt skeptiker men også bidra med erfaringer om korrupsjon, farer og hvordan unngå slikt.

Egoisme fordi ts vil dokumentere og lage poster child? Alle orgienasjoner, bedrifter osv gjør sånn. Hvordan skal vi (folk flest) få kjennskap til hva den org gjør, og hvem de er?

Virdalo/aka slashdot:
325k er ikkje allverden. Det dekker jo knapt ei 50% stilling.

325k eller ingenting? hva er best, de 325K hadde ikke eksistert hvis det ikke var for den innsamlingen, gjort av orgienasjonen.
325K er bedre enn ingenting.
Sist endret av justastonedhuman; 31. desember 2015 kl. 22:46.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Egoisme fordi ts vil dokumentere og lage poster child? Alle orgienasjoner, bedrifter osv gjør sånn. Hvordan skal vi (folk flest) få kjennskap til hva den org gjør, og hvem de er?
Vis hele sitatet...
Det er egentlig ikke det egosentriske aspektet ved det hele som får meg å bli negativ, folk kan gjøre mye bra av helt egoistiske årsaker. Men det er tanken med at å klistre folks personlige skjebner, i god "Kony 2012"-stil, som ikke ressonerer med meg. Nå er det ikke sagt at det skal bli sånn, men det er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest et par dårlig konstruerte "bedriftsplaner".

Det er ikke uten grunn at ingen av de store og seriøse hjelpeorganisasjonene velger denne taktikken. Det er ikke lønnsomt og det kan fort fremstå som svært tvilsomt med hvite menn og kvinner som plutselig skal løse alle problemene deres, gjerne uten tanke på lokale konsekvenser ("kjøp en, gi en"-sko f.eks.). Så man må i det minste spørre seg selv om hvorfor det er sånn, ikke bare gå på et "Start Up"-seminar og lære ordet "market disrupter" og tro at det løser alt.

Ga du ti kroner til Leger Uten Grenser i 2014 så vil åtte av disse gå direkte til hjelpearbeid. Og de er ikke blant de aller beste engang, det er organisasjoner der ute som ligger helt opp mot 96-97%. Fordi de er store, fordi de har kontakter. Fordi andre folk er gjerne mer villige til å arbeide gratis når andre gjør det og at mesteparten av pengene går til formålet.

Poenget er, ønsker man bare å hjelpe så gir man penger til en etablert og velrenomert veldedig organisasjon. Du som studerer økonomi burde da allerede vite om markedsmeting og sånt blåskjorte fjas. Det er ikke sånn at bare fordi det kommer en ny veldedig organisasjon på markedet at det blir gitt mer penger tilgjengelig. Hvis du ikke kan peke på noe annet enn "de lager ikke triste sippevideoer til Facebook" som problemet, så tror jeg vi begge vet hvorfor dere ønsker å gjøre dette.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Negative og skeptikere kan oppfattes utrolig negativt, selvsagt trenger vi skeptikere men hallo?.
Vis hele sitatet...
Har vært på et par prosjekter i regi av en av de store og kjente hjelpeorganisasjonene.
Det er tydelig at trådstarter ikke har noen som helst anelse om hva slags forviklinger som kan oppstå når man forsøker å hjelpe i forskjellige deler av verden.
Det er ikke uten grunn at de største hjelpeorganisasjonene har et kobbel av godt betalte og veldig profesjonelle advokater utelukkende for å ta seg av byråkrati, og forsikre seg om at det ikke oppstår politiske og religiøse konflikter. Tro meg, konflikter oppstår, og kan man ikke løse de ved forhandlingsbordet kan og vil farlige situasjoner oppstå.
Har sett flere eksempler på at Norsk ungdom med de beste intensjoner har kommet ned (Afrika) og forårsaket politiske forviklinger som det har tatt uker å løse.
Det er en viktig grunn til at man nå må betale dyrt for å få lov til å være frivillig hjelpearbeider.
Nå sitter du Deziree med helt feil oppfatning, og jam kan all den økonomiske biten og det med markeder, tror du virkelig at hele verdens eller norges markeder er mettet? HAH, det er vell det alle sa til de nå ledende bedriftene, du aner kanskje ikke hvor mye dritt de aller beste har hørt

Starter først i landet der vi har bekjentskaper og videre skal bygge et sterkt nettverk med, vi går ikke ut på gata og setter opp en bod og begynner å dele ut heller, er ikke småunger som skal drive dette. Her er det topp folk, og vi har avtalt oss rådgivning og veiledning fra en stor organisasjon allerede, men det er en stund til vi kan få det. (Til våren)

Men, fra nå av, hvis noen har noe positivt å birda med, eller råd/tips så kom med det, hvis ikke så hold dine tanker for deg selv, organisasjonen skal starte uansett hva du måtte synes =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Men, fra nå av, hvis noen har noe positivt å birda med, eller råd/tips så kom med det, hvis ikke så hold dine tanker for deg selv, organisasjonen skal starte uansett hva du måtte synes =)
Vis hele sitatet...
Om du ikkje takler sakleg kritikk på eit nettforum, så trur eg neppe du bør satse på å starte hjelpeorganisasjon.

For du svarer ikkje på kritikken - du avfeier den.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ga du ti kroner til Leger Uten Grenser i 2014 så vil åtte av disse gå direkte til hjelpearbeid. Og de er ikke blant de aller beste engang, det er organisasjoner der ute som ligger helt opp mot 96-97%. Fordi de er store, fordi de har kontakter. Fordi andre folk er gjerne mer villige til å arbeide gratis når andre gjør det og at mesteparten av pengene går til formålet.

Poenget er, ønsker man bare å hjelpe så gir man penger til en etablert og velrenomert veldedig organisasjon. Du som studerer økonomi burde da allerede vite om markedsmeting og sånt blåskjorte fjas. Det er ikke sånn at bare fordi det kommer en ny veldedig organisasjon på markedet at det blir gitt mer penger tilgjengelig. Hvis du ikke kan peke på noe annet enn "de lager ikke triste sippevideoer til Facebook" som problemet, så tror jeg vi begge vet hvorfor dere ønsker å gjøre dette.
Vis hele sitatet...

Regner med at du har sjekket dette, og om det stemmer så tar jeg hatten av for leger uten grenser og vil heretter også støtte de i tillegg til de to jeg alt støtter idag. Respekt for de som virkelig gir av både sin tid og sitt overskudd. Er svært mange som faller utenfor, både innenlands og utenlands.

Dessverre så har det vært innslag på nyhetene om veldedige organisasjoner som bruker opp mot 80% av alt de mottar på "administrasjon". Feks er det vanlig at callselskap som har kontrakter med veldedige org. tar minst 50% av donasjonene. Altså er minst halvparten vekk alt før administrative og løpende utgifter trekkes. Altså helt motsatt av det du nevner. Er tydeligvis viktig å sjekke litt før en åpner sin lommebok.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du ikkje takler sakleg kritikk på eit nettforum, så trur eg neppe du bør satse på å starte hjelpeorganisasjon.

For du svarer ikkje på kritikken - du avfeier den.
Vis hele sitatet...

Der tar du feil.

Man kan råde noen til å ikke gjøre noe, så rådene jeg ber om bør ikke KUN støtte meg. Men ingen vil klare å råde meg vekk fra det jeg har bestemt meg for. Så hvis noen skal råde meg til det, så kan jeg spare dem tid ved å si at de rådene vil jeg ikke ta til meg.

Saklig god kritikk er hjertlig velkommen.

Kommentarer som: Drit i å starte en ny organisasjon, hjelp heller via de som allerede eksisterer, eller "Doner heller 10%av din netto årslønn, det er bedre enn å starte en veldedighetsorgansisasjon" er lite saklige og helt feil også. =)

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Regner med at du har sjekket dette, og om det stemmer så tar jeg hatten av for leger uten grenser og vil heretter også støtte de i tillegg til de to jeg alt støtter idag. Respekt for de som virkelig gir av både sin tid og sitt overskudd. Er svært mange som faller utenfor, både innenlands og utenlands.

Dessverre så har det vært innslag på nyhetene om veldedige organisasjoner som bruker opp mot 80% av alt de mottar på "administrasjon". Feks er det vanlig at callselskap som har kontrakter med veldedige org. tar minst 50% av donasjonene. Altså er minst halvparten vekk alt før administrative og løpende utgifter trekkes. Altså helt motsatt av det du nevner. Er tydeligvis viktig å sjekke litt før en åpner sin lommebok.
Vis hele sitatet...
Desverre finnes det mange skurker der ute, men dette er OT, hold dere til trådens forespørsel: "vi vil også gjerne spørre her inne om noen av dere som kan mye om dette eller kanskje til og med har erfaringer rundt det å starte og drive en veldedighetsorganisasjon om tips og råd."
Sist endret av entusiasten747; 1. januar 2016 kl. 01:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Regner med at du har sjekket dette, og om det stemmer så tar jeg hatten av for leger uten grenser og vil heretter også støtte de i tillegg til de to jeg alt støtter idag. Respekt for de som virkelig gir av både sin tid og sitt overskudd. Er svært mange som faller utenfor, både innenlands og utenlands.

Dessverre så har det vært innslag på nyhetene om veldedige organisasjoner som bruker opp mot 80% av alt de mottar på "administrasjon". Feks er det vanlig at callselskap som har kontrakter med veldedige org. tar minst 50% av donasjonene. Altså er minst halvparten vekk alt før administrative og løpende utgifter trekkes. Altså helt motsatt av det du nevner. Er tydeligvis viktig å sjekke litt før en åpner sin lommebok.
Vis hele sitatet...
Det er ikke spesielt vanskelig å sjekke opp i, alle seriøse organisasjoner er veldig åpne om pengebruken sin. En annen god kilde for å finne gode organisasjoner å støtte er CharityReport, som overvåker svært mange ideelle organisasjoner, verden over.

Nesten utelukkende er det mindre organisasjoner som har dårlig kontroll på økonomien sin eller dårlige prioriteringer.

Vi har kommet med helt saklige argumenter for hvorfor du ikke bør starter din egen organisasjon, men du blankt avfeier disse. Men lykke til, du kan glede deg til du faktisk får usaklig kritikk, som det er forventet at du svarer saklig på. For det er livet som en ideell organisasjon.

Og nei, jeg tror ikke alle verdens markeder er mettet. Men jeg vet at det er problematisk for ideelle organisasjoner at man blir spredt for tynt. Det er bare en TV-aksjonen i året, f.eks. Ta deg en gåtur igjennom en travel gågate i en av de store byene i Norge, tell hvor mange recruiters du møter fra hvor mange hjelpeorganisasjoner.
Sist endret av Deezire; 1. januar 2016 kl. 02:55.
Må bare spørre, men hvor mange prosent av hva dere eventuelt samler sinn går til saken?
§ 6.Minimumsandel til det oppgitte formål med innsamlingen
Alle registrerte innsamlinger skal ha et budsjett hvor minst 65 % av de innsamlede midler skal gå uavkortet til det oppgitte formålet med innsamlingen. Beregningen av minsteandelen kan skje i forhold til en tidsperiode på maksimalt 3 år. Registreringsorganet utarbeider nærmere retningslinjer for hvordan beregningen skal skje.
Hatten av for et godt initiativ!

Jeg vil støtte oppunder de rådene dere har fått om å kontakte eksisterende organisasjoner for tips og råd, samt å øke kunnskapen om det området dere vil jobbe i.
Siden dere har med en person fra området vil dere også kunne unngå en del kulturelle fallgruver. Det finnes desverre en mengde eksempler på hjelpeorganisasjoner som ikke har tatt innover seg dette og dermed gjort mer skade enn gavn.

Likevel; du snakker stadig om at dere skal bli store. Legg fra dere de tankene. Dere vil ha mer enn nok med å få etablert organisasjonen og komme i gang med hjelpearbeidet. Når dere er vel og vakkert oppe å gå, prosjektene deres lykkes og dere har ressurser og overskudd til å vokse, da kan dere se på hvordan dere skal vokse.

Videre; sørg for realistiske målsetninger og budsjetter. Å få en last med skolemateriell levert i en landsby i Afrika krever mer enn bare å samle inn materiellet og putte det i en pappeske. Tollregler må sjekkes, frakt må betales, det må være et mottagerapparat på plass, og det hele må følges opp.
Vær også realistiske med tanke på hvor stor andel av midlene som faktisk tilfaller de som hjelpes. Om dere samler inn 10000 kroner for å kjøpe skolebøker til landsbyens skole innebærer ikke dette at skolen får 10000 kroner utbetalt. Det vil være tap i forbindelse med veksling, det kan påløpe avgifter og gebyrer i forbindelse med overføring av pengene, og det kan være kostnader knyttet til innkjøpet.
Verdt å tenke på at prosenten som går direkte til formålet ikke nødvendigvis er noe objektivt mål på hvor godt arbeidet gjøres, og definitivt ikke alltid handler om unødvendig byråkrati, høye lønninger eller annen sløsing. Å samle inn og ukritisk kaste penger på fattige folk fører til små administrasjonskostnader, men det betyr ikke at hjelpen er spesielt nyttig. Det ligger mye arbeid bak målrettet hjelp som faktisk fører til langsiktige løsninger, og det koster selvfølgelig litt, selv om folk jobber frivillig.