Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 9523
Dette skjedde for 30 min siden, jeg var på vei til skolen. Bor rundt 15 min unna skolen min med bil. Jeg kom til en ganske bratt sving i en nedover bakke og der ser jeg 2 baklys, først virket det jo rart, men skjønte det at det faktisk var en bil som hadde kjørt ut. Det hadde akkurat skjedd da jeg så bilen sto og gikk og ingen var rundt der.

Det var da jeg gjorde min første feil, jeg kjørte bare forbi.. fordi jeg hadde dårlig tid og skulle rekke skolen. Jeg er en person som hater fravær og har ikke hatt noe fravær på mange år.

Jeg burde stoppet og hjulpet han/hun her, eller kanskje ringt ambulansen ? Jeg sitter nå og angrer til de grader og lurer på hvorfor jeg ikke stoppet... Jeg vet faktisk hva jeg burde gjort, men ville ikke komme for sent til skolen

Hva er deres tanker?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Vel da har du iallefall fått reflektert over det.

Ikke ring nå, du kjørte jo faktisk fra en ulykke :P

Noen andre har ringt, eller kommet til sikkert. (eller er dette ingenmannsland?)
Du "burde" ikke ha stoppet, du er pliktet til å stoppe. Det er straffbart å ikke stoppe ved en ulykke, og man kan ikke ytterste konsekvens bli buret inne for ikke å stoppe.
Min tanke er at du vet hva du ville gjort. Jeg ville gjort det samme som du vet du ville gjort. Rekke skolen når du kanskje kunne reddet et liv/flere liv? Det er faen meg helt utrolig. Skam deg.
Det er helt normalt og ikke tenke klart i slike situasjoner. Det er også ganske normalt og angre i ettertid.
Du burde ha stoppet for å hjelpe... Lærere skal ha full forståelse for slike situasjoner, og du burde ikke få noe fravær for det, men hvem vet? ikke sant?
Samt høres ikke dette ut som et alvorlig uhell med personskade.
Du er tydeligvis over 18 år, noe som gjør dette verre... Du prioriterer SKOLEN fremfor å hjelpe noen ved en ulykke?

For det første er det moralsk forkastelig å ikke tilby hjelp ved en ulykke, eller i det minste undersøke ulykken nærmere (dersom du er førstemann til ulykkesstedet).

For det andre er det ulovlig og straffbart, se Vegtrafikkloven §12, hvor det heter:

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4

Straffgrunnlaget for forsømmelse av hjelpeplikten er fastsatt i straffeloven §287:

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater
a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller
b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.
Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.
Ikke ikr.
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg ha unnskyldt meg fra skolebenken under henvisning til at du må undersøke et ulykkesåsted, og så dra dit for å undersøke selv. Samtidig burde du ringe ambulanse og/eller politi og be de om også dra til ulykkesåstedet, litt avhengig av hvor alvorlig du tror tilfellet var (det er tydeligvis alvorlig nok til at du spør om hjelp på at forum, så litt ille må det være)
Sist endret av Stormen; 5. desember 2014 kl. 10:32.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Jeg tenkte ikke klart, og jeg har funnet ut nå i etter tid at alt gikk bra med personen og var kun en utforkjøring. Jeg skammer meg en god del, men en ting. godt og få delt det. Dette er ingen bra ting jeg gjorde uansett om det er person skade eller ikke. Man bør alltid hjelpe til uansett.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Du er tydeligvis over 18 år, noe som gjør dette verre... Du prioriterer SKOLEN fremfor å hjelpe noen ved en ulykke?

For det første er det moralsk forkastelig å ikke tilby hjelp ved en ulykke, eller i det minste undersøke ulykken nærmere (dersom du er førstemann til ulykkesstedet).

For det andre er det ulovlig og straffbart, se Vegtrafikkloven §12, hvor det heter:



Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4

Straffgrunnlaget for forsømmelse av hjelpeplikten er fastsatt i straffeloven §287:



Personlig ville jeg ha unnskyldt meg fra skolebenken under henvisning til at du må undersøke et ulykkesåsted, og så dra dit for å undersøke selv. Samtidig burde du ringe ambulanse og/eller politi og be de om også dra til ulykkesåstedet, litt avhengig av hvor alvorlig du tror tilfellet var (det er tydeligvis alvorlig nok til at du spør om hjelp på at forum, så litt ille må det være)
Vis hele sitatet...
Jaa, det er straffbart. Det var det første man lærte på kurs. Men fant også ut at alt er bra med personen. Mange biler kjører forbi her, en ting jeg gjorde var at rett bak meg kom det en bil og den stoppet.

Heldigvis som nevt gikk alt bra med denne personen.
Sist endret av Shreddy; 5. desember 2014 kl. 10:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg jobber i ambulansen. Vi ryker ofte ut på ulykker hvor innringer "ikke har tid" til å stoppe. Disse blir som regel bøtelagt av politiet i ettertid da de selv har ringt inn oh sagt dette. Dersom det viser seg å være personskader så kan du både bli bøtelagt og miste sertifikat.

Bra du har tenkt over dette, hadde noen sittet med ufri luftvei kunne du reddet livet dems ved å bruke 5 sekunder. Også veldig viktig å sikre skadestedet, få opp varseltrekant, tenk om alt egentlig går bra med den første som kjørte ut men så kommet en annen bil innpå samme glatte parti og deretter kolliderer med den første bilen.
Årsaken til at du bare kjørte forbi er sannsynligvis fordi du ikke var forberedt og ikket vet hva du skulle ha gjort. Hjernen er laget slik at den lett overser åpenbare ting fordi virkeligheten er uønsket. Underbevisstheten din forstod nok veldig fort at her var det snakk om ei ulykke, men dette ble dempet og bortforklart med fravær på skolen.

I ettertid høres det naturligvis veldig banalt og idiotisk ut, men der og da var det veldig fornuftig for hjernen.

I tillegg så er det ikke sikkert du vet hva du skulle ha gjort, noe som kan lett gi panikk og en følelse av mangel på kontrolll. Dette har nok ført til enda større behov for hjernen for å dekke til virkeligheten.

Og dessverre er ikke dette så unormalt. Eg leser støtt om folk som bare kjører forbi ulykker, og eg kjenner og enkelte som har innrømmet og gjort det. Som kursholder har eg og snakket med veldig mange om nettopp dette, og det er alltid frykten for å gjøre noe galt og vondt værre samt kunnskapsløshet som gjør at folk får panikk når de kommer for ei ulykke, og da velger å kjøre forbi/overse i stede for å hjelpe til. Ingen eg har pratet med om dette har forklart at det skyldes egoisme, mangel på empati eller drittsekkoppførsel.

Løsningen her er å være mentalt forberedt og sørge for at kunnskap/kompetanse er på plass. Ta førstehjelpskurs når du får tjangsen, gjerne flere ganger pr år. Du vet aldri når du får bruk for det. Samtidig, når du kjører i trafikken kan du ha i bakhodet at du kan være så lite som tre sekund unna ei ulykke, til enhver tid. Veldig god grunn til å sørge for å være forberedt.

Ett lite tips for å roe nervene og tankene neste gang. Når du kommer til ei ulykke så skal du _alltid_ tenke på egensikkerhet først. Dette betyr at du skal sette på nødblinken på egen bil, ta på refleksvest og sette ut varseltrekant 100-200m bak din bil. Her går det fort en del sekunder og i den perioden vil du både ha tid til å sortere tankene dine og sannsynligvis vil det komme en bil nr 2(og 3 osv). Du vil dermed sannsynligvis ikke være alene, men du har allerede gjort noe veldig viktig - sikre skadestedet. Og skulle du være alene - ring 1-1-3(evnt 1-1-0 eller 1-1-2) så snart du ser at det faktisk er ei ulykke, da er du IKKE alene lenger
Dette var ikke bra, du kan straffeforfølges og kan også miste lappen.
Tenk om noen av de i den bilen blir varig skadet eller omkommer som følge av at du kjørte forbi uten å stoppe?
Kanskje tok det lang tid før neste bil passerte og det kan være tia som skiller liv og død.

Det er en grunn til at man er pliktig til å stoppe ved ulykke. Og det er for å kunne yte hjelp, kontakte nødetater og sette opp varseltrekant slik at ikke flere blir innblandet.

Det du bruker som grunn for å ikke stoppe må være den aller verste grunnen jeg noen gang har hørt, du bryter loven og driter i om andre dør bare du ikke kommer for sent på skolen.

Vi får håpe det går bra med de som var i bilen og at dette ikke endte i døden for de. Også får du virkelig ta lærdom av dette og unngå slikt i fremtiden. Vær klar over at det kan være du er fanget opp av vitner/kameraer eller på annen måte blir tatt for å ikke stoppe ved en ulykke og da vil du få din straff.
Tenk om det var du som lå i bilen med indre blødninger og lam i hele kroppen? og du hører en bil komme og tenker at redningen er på vei, men den bare kjører forbi.

Fy faen, at du kan tenke at nei jeg må rekke skolen i stedet for å stoppe for en ulykke er helt bak mål, i stunder som dette så mister jeg litt troa på mine medmennesker.
Djises, nå har han sagt at han angrer og har dårlig samvittighet. Lite vits å rakke ned på han.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Djises, nå har han sagt at han angrer og har dårlig samvittighet. Lite vits å rakke ned på han.
Vis hele sitatet...
Tror ikke folk har postet her for å rakke ned på ham, det er vel mer å snakke med store bokstaver slik at både TS og andre som leser tråden forstår hvor viktig det er å stoppe ved ulykker. De sekundene eller minuttene som spares ved at akkurat DU stopper kan skille mellom liv og død. Tette luftveier, blødninger....

Det hjelper på en måte ikke å si at man angrer om man har vært tankeløs og det har kostet noen livet. Heldigvis gikk det bra i dette tilfellet men det vet en jo ingenting om når en tar avgjørelsen om å kjøre videre ved et ulykkessted.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tror ikke folk har postet her for å rakke ned på ham, det er vel mer å snakke med store bokstaver slik at både TS og andre som leser tråden forstår hvor viktig det er å stoppe ved ulykker. De sekundene eller minuttene som spares ved at akkurat DU stopper kan skille mellom liv og død. Tette luftveier, blødninger....

Det hjelper på en måte ikke å si at man angrer om man har vært tankeløs og det har kostet noen livet. Heldigvis gikk det bra i dette tilfellet men det vet en jo ingenting om når en tar avgjørelsen om å kjøre videre ved et ulykkessted.
Vis hele sitatet...
Veldig viktig at alle poengterer det. Når man kjører har man kanskje 5 sekunder på å reagere på en ulykke. Mest sannsynlig var det tidelig på morgenen, han var trøtt, han var i tankene at "jeg må rekke skolen" og han ble stresset når han så bilen. ALLE kunne gjort den feilen, er forbanna egoistisk å rakke ned på han fordi han gjorde en feil som han helt tydelig angrer på. Dette er ikke personlig om deg @frtoretang, men mange av kommentarene her er ikke informative eller en "lærepenge", de er rett og slett spydige og hjernedøde.
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Veldig viktig at alle poengterer det. Når man kjører har man kanskje 5 sekunder på å reagere på en ulykke. Mest sannsynlig var det tidelig på morgenen, han var trøtt, han var i tankene at "jeg må rekke skolen" og han ble stresset når han så bilen. ALLE kunne gjort den feilen, er forbanna egoistisk å rakke ned på han fordi han gjorde en feil som han helt tydelig angrer på. Dette er ikke personlig om deg @frtoretang, men mange av kommentarene her er ikke informative eller en "lærepenge", de er rett og slett spydige og hjernedøde.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke akkurat si at det er en "feil" å kjøre fra en ulykke fordi man skal rekke skolen; det er en umoralsk handling uavhengig om hvordan hjernen reagerer. Og i og med at TS faktisk poengterer at han ikke er glad i fravær gjør jo hele scenarioet bare verre.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Jeg vil ikke akkurat si at det er en "feil" å kjøre fra en ulykke fordi man skal rekke skolen; det er en umoralsk handling uavhengig om hvordan hjernen reagerer. Og i og med at TS faktisk poengterer at han ikke er glad i fravær gjør jo hele scenarioet bare verre.
Vis hele sitatet...
Ja, nå vet jo ikke jeg hva som foregikk i TS sitt hode under hendelsen, det gjør sikkert ikke TS selv engang. Og det å si at det er umoralsk er idiotisk når man selv ikke er i kontroll over situasjonen (Hvis det var slik). Det er som å si at det er dyreplageri om man kjører på en elg som løper ut i veien.
Selvfølgelig er det umoralsk og idiotisk. Han så ulykken, gjorde seg opp en beslutning om at det er viktigere å komme seg til skolen til riktig tid, og kjørte videre. Han snudde heller aldri. Det er ikke det samme som om han kjørte forbi en bil og ikke oppfattet at en ulykke hadde skjedd.

Og den analogien din med elgen den er helt på jordet, det er ikke det samme i det hele tatt.
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Ja, nå vet jo ikke jeg hva som foregikk i TS sitt hode under hendelsen, det gjør sikkert ikke TS selv engang. Og det å si at det er umoralsk er idiotisk når man selv ikke er i kontroll over situasjonen (Hvis det var slik). Det er som å si at det er dyreplageri om man kjører på en elg som løper ut i veien.
Vis hele sitatet...

Nei det gjør jo ikke det - å kjøre på en dyr kan være 100% uforskyldt og noe man ikke kan lastes for i det hele tatt. Å kjøre forbi uten å stoppe når en ser en ulykke er et aktivt valg. Og slik TS legger fram saken så tok han et valg basert på at null fravær var viktigere enn å stoppe for å sjekke evt. redde liv.

Det er jo ordlyden til ts som gjør at folk reagerer. Det handler ikke om å rakke ned på fyren, det handler om å få folk til forstå.

Om du eller noen du er glad i havner i en ulykke tror jeg nok du ønsker at folk stopper for å hjelpe. Enkle ting som frie luftveier eller trykk-kompress redder liv. Det er ting alle sjåfører skal kunne. Og det er uansett lovfestet at man har en plikt til å stoppe ved ulykke.
Sitat av Chrisdenkule Vis innlegg
Dette skjedde for 30 min siden, jeg var på vei til skolen. Bor rundt 15 min unna skolen min med bil. Jeg kom til en ganske bratt sving i en nedover bakke og der ser jeg 2 baklys, først virket det jo rart, men skjønte det at det faktisk var en bil som hadde kjørt ut. Det hadde akkurat skjedd da jeg så bilen sto og gikk og ingen var rundt der.

Det var da jeg gjorde min første feil, jeg kjørte bare forbi.. fordi jeg hadde dårlig tid og skulle rekke skolen. Jeg er en person som hater fravær og har ikke hatt noe fravær på mange år.

Jeg burde stoppet og hjulpet han/hun her, eller kanskje ringt ambulansen ? Jeg sitter nå og angrer til de grader og lurer på hvorfor jeg ikke stoppet... Jeg vet faktisk hva jeg burde gjort, men ville ikke komme for sent til skolen

Hva er deres tanker?
Vis hele sitatet...
For det første, så er det umulig å danne seg et bilde av et ulykkessted, igjennom det du beskriver her. Selvsagt hvis bilen bare har seilt ut på et jorde. Eller et annet sted, der personskader umulig oppstår, sammen med at personen vimser rundt bilen eller ringer etter hjelp, så ser jeg ikke så stort problem å kjøre videre. Men en bør stoppe, sveive opp ruta, og spørre om dem trenger hjelp.

Hvis ulykkesbildet så mer eller mindre alvorlig ut, der det er store skader på kjøretøy o.l., så håper jeg du blir tatt for det du gjorde.

Sitat av Chrisdenkule Vis innlegg
Jeg tenkte ikke klart, og jeg har funnet ut nå i etter tid at alt gikk bra med personen og var kun en utforkjøring. Jeg skammer meg en god del, men en ting. godt og få delt det. Dette er ingen bra ting jeg gjorde uansett om det er person skade eller ikke. Man bør alltid hjelpe til uansett.


Jaa, det er straffbart. Det var det første man lærte på kurs. Men fant også ut at alt er bra med personen. Mange biler kjører forbi her, en ting jeg gjorde var at rett bak meg kom det en bil og den stoppet.

Heldigvis som nevt gikk alt bra med denne personen.
Vis hele sitatet...
Hvis du er så totalt fjern når du kjører bil, bør du vurdere om du skal være en passasjer istedet. Det høres ikke ut som du da er en sjåfør, jeg vil møte etter veien...
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Etter og ha lest en del hva folk har skrevet vil jeg faktisk si igjen. Personen er helt fin, bilen er dratt opp osv. Jeg har angra i hele dag og sitter forsatt og tenker på det. Men ja, jeg har nå lært hva jeg bør gjøre! ( Selvom jeg burde kunne dette) Takk gud for att alt gikk bra med personen.

Jeg vet også jeg var utrolig dum, men ikke tro jeg ikke vet det alt. Det er en grunn til at jeg skrev dette fordi jeg faktisk bryr meg om saken. Dette er faktisk alvorlig.

Tanken er at hva med vis det faktisk var meg som satt der og noen kjørte bare forbi? Hva ville jeg følt? Det kan jeg faktisk ikke tenke siden jeg aldri har vært i den situasjonen enda, men en dag hender det kanskje da vil jeg hvertfall få den hjelpen jeg trenger.

Og igjen, jeg hater meg selv for det jeg gjorde i dag. Og er glad for alt gikk bra. Bare ikke sitt der og skriv dritt, jeg vet selv at jeg var en utrolig møkka unge i dag og sånn måte er uakseptabelt.. Alt handler faktisk ikke om sitt eget hele tiden.

Den neste ulykka ( som jeg håper aldri skjer ) som jeg kommer borti blir nok en totalt forandra måte og reagere på nettopp fordi, mange gode folk her prøver også og hjelpe. Ja, nettopp og hjelpe folk
Sist endret av Shreddy; 5. desember 2014 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Chrisdenkule Vis innlegg
Dette skjedde for 30 min siden, jeg var på vei til skolen. Bor rundt 15 min unna skolen min med bil. Jeg kom til en ganske bratt sving i en nedover bakke og der ser jeg 2 baklys, først virket det jo rart, men skjønte det at det faktisk var en bil som hadde kjørt ut. Det hadde akkurat skjedd da jeg så bilen sto og gikk og ingen var rundt der.

Det var da jeg gjorde min første feil, jeg kjørte bare forbi.. fordi jeg hadde dårlig tid og skulle rekke skolen. Jeg er en person som hater fravær og har ikke hatt noe fravær på mange år.

Jeg burde stoppet og hjulpet han/hun her, eller kanskje ringt ambulansen ? Jeg sitter nå og angrer til de grader og lurer på hvorfor jeg ikke stoppet... Jeg vet faktisk hva jeg burde gjort, men ville ikke komme for sent til skolen

Hva er deres tanker?
Vis hele sitatet...
Du gjorde en feil ved å kjøre forbi. Ikke tenk at "det er vel sikkert noen andre som har ringt så jeg trenger ikke det". Ring! Det skader ikke. En positiv ting oppe i dette er at du føler på det. Neste gang.. Ring eller helst stopp. Læreren på skolen vil forstå deg.
Sitat av nomore Vis innlegg
Årsaken til at du bare kjørte forbi er sannsynligvis fordi du ikke var forberedt og ikket vet hva du skulle ha gjort. Hjernen er laget slik at den lett overser åpenbare ting fordi virkeligheten er uønsket. Underbevisstheten din forstod nok veldig fort at her var det snakk om ei ulykke, men dette ble dempet og bortforklart med fravær på skolen.

I ettertid høres det naturligvis veldig banalt og idiotisk ut, men der og da var det veldig fornuftig for hjernen.

I tillegg så er det ikke sikkert du vet hva du skulle ha gjort, noe som kan lett gi panikk og en følelse av mangel på kontrolll. Dette har nok ført til enda større behov for hjernen for å dekke til virkeligheten.

Og dessverre er ikke dette så unormalt. Eg leser støtt om folk som bare kjører forbi ulykker, og eg kjenner og enkelte som har innrømmet og gjort det. Som kursholder har eg og snakket med veldig mange om nettopp dette, og det er alltid frykten for å gjøre noe galt og vondt værre samt kunnskapsløshet som gjør at folk får panikk når de kommer for ei ulykke, og da velger å kjøre forbi/overse i stede for å hjelpe til. Ingen eg har pratet med om dette har forklart at det skyldes egoisme, mangel på empati eller drittsekkoppførsel.

Løsningen her er å være mentalt forberedt og sørge for at kunnskap/kompetanse er på plass. Ta førstehjelpskurs når du får tjangsen, gjerne flere ganger pr år. Du vet aldri når du får bruk for det. Samtidig, når du kjører i trafikken kan du ha i bakhodet at du kan være så lite som tre sekund unna ei ulykke, til enhver tid. Veldig god grunn til å sørge for å være forberedt.

Ett lite tips for å roe nervene og tankene neste gang. Når du kommer til ei ulykke så skal du _alltid_ tenke på egensikkerhet først. Dette betyr at du skal sette på nødblinken på egen bil, ta på refleksvest og sette ut varseltrekant 100-200m bak din bil. Her går det fort en del sekunder og i den perioden vil du både ha tid til å sortere tankene dine og sannsynligvis vil det komme en bil nr 2(og 3 osv). Du vil dermed sannsynligvis ikke være alene, men du har allerede gjort noe veldig viktig - sikre skadestedet. Og skulle du være alene - ring 1-1-3(evnt 1-1-0 eller 1-1-2) så snart du ser at det faktisk er ei ulykke, da er du IKKE alene lenger
Vis hele sitatet...
Varseltrekant er nok det siste jeg ville tenkt på i en slik situasjon. Nødblink, pass på at bilen ikke ruller avgårde, og kom deg ned til ulykken fortest mulig. Kan godt hende du er uenig, men jeg tenker bare hva jeg selv ville gjort i en slik situasjon (stress påvirker deg gjerne, men jeg tror jeg selv ville tatt det greit).
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det gjør jo ikke det - å kjøre på en dyr kan være 100% uforskyldt og noe man ikke kan lastes for i det hele tatt. Å kjøre forbi uten å stoppe når en ser en ulykke er et aktivt valg. Og slik TS legger fram saken så tok han et valg basert på at null fravær var viktigere enn å stoppe for å sjekke evt. redde liv.

Det er jo ordlyden til ts som gjør at folk reagerer. Det handler ikke om å rakke ned på fyren, det handler om å få folk til forstå.

Om du eller noen du er glad i havner i en ulykke tror jeg nok du ønsker at folk stopper for å hjelpe. Enkle ting som frie luftveier eller trykk-kompress redder liv. Det er ting alle sjåfører skal kunne. Og det er uansett lovfestet at man har en plikt til å stoppe ved ulykke.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvfølgelig enig, og jeg sier ikke det er galt i å "få folk til å forstå", men sa at det var mange kommentarer her som ikke var "få folk til å forstå" kommentarer men som var spydige og kvalme uten noen formål.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Varseltrekant er nok det siste jeg ville tenkt på i en slik situasjon. Nødblink, pass på at bilen ikke ruller avgårde, og kom deg ned til ulykken fortest mulig. Kan godt hende du er uenig, men jeg tenker bare hva jeg selv ville gjort i en slik situasjon (stress påvirker deg gjerne, men jeg tror jeg selv ville tatt det greit).
Vis hele sitatet...
Meget godt mulig at varseltrekant er det siste du ville tenkt på, men da går du i mot stort sett alle fagpersoner og autoriteter på området inkludert ambulansetjenesten. Det er viktig å gjøre biler oppmerksom på fare på tidligst mulig tidspunkt og dette oppnår man ved å plassere ut en synlig varseltrekant så tidlig som mulig. Dette vil ikke bare få bilister til å senke farten, men også øke tjangsen for at noen stopper og hjelper til. Viktig.

Så kan man alltids spekulere og gjette på hvordan en selv ville ha reagert i en slik situasjon. Sannheten er at det vet man ikke før man faktisk har vært oppe i en slik situasjon. Overraskende mange, selv de kontrollerte og rolige, får panikk og/eller såpass høy stressfaktor at en ikke klarer å hjelpe til eller stikker av. Og en annen veldig vanlig bortforklaring er at "noen andre hjelper til - eg trenger ikke".

Så mitt tips er og blir at man forbereder seg på det værste og sørger for å ta førstehjelpskurs regelmessig for å få kunnskap og sørge for at den sitter når det trengs. Førstehjelpskurs er ikke dyrt.
Jeg skjønner ikke hva folk får ut av å bare gni inn at dette var dårlig gjort og hvor hardt straffet han i teorien kunne blitt. Det er tydelig at ts både forstår og tar selvkritikk for den dårlige beslutningen, og bare det å lage en tråd om det er mer enn hva de fleste som kjører fra en ulykke gjør.

Bra av ts og gå i seg selv og tenke deg litt om. Hva son skulle vært gjort er vel ingenting å diskutere.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Varseltrekant er nok det siste jeg ville tenkt på i en slik situasjon. Nødblink, pass på at bilen ikke ruller avgårde, og kom deg ned til ulykken fortest mulig. Kan godt hende du er uenig, men jeg tenker bare hva jeg selv ville gjort i en slik situasjon (stress påvirker deg gjerne, men jeg tror jeg selv ville tatt det greit).
Vis hele sitatet...
Jævlig kjipt hvis det kommer en fyllekjører i 150, og kræsjer i bilen da.

Må nevnes at denne saken rører meg ganske mye, da en i nær slekt ble redda i ca samme situasjon, han ville dødd.
Sist endret av Grisefett; 12. desember 2014 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er ikke ment som noe kritikk mo TS, han har fått nok!

Sitat av Grisefett Vis innlegg
Jævlig kjipt hvis det kommer en fyllekjører i 150, og kræsjer i bilen da.

Må nevnes at denne saken rører meg ganske mye, da en i nær slekt ble redda i ca samme situasjon, han ville dødd.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er riktig å bruke x antall minutter på å rote fram varseltrekant, og sette denne opp langs veien 100-150 m unna. Mens personen i bilen kanskje sitter fastklemt og blør ihjel. Og/eller opplever sine lunger kollapser av Pneumo thorax. Eller at han blir drept av en intrakraniell blødning, som kommer av noen harde dult mot hode. Hvis du ikke vet hvordan de i ulykken har det, så er det de som er prioritet 1, sammen med å skaffe hjelp!
Varseltrekanter og annet er prioritet 2!

I verste fall rekker fyren å dø av blødninger, mens du roter fram varseltrekanten...
...det blir jo fint å tenke på resten av livet! Eller?

Red: Er det så vanlig med fyllekjørere, som kommer i 150 km/t, der du bor?

Livreddende førstehjelp og skaffing av annen hjel skal ALLTID være prioritet 1 ved alvorlige ulykker!
Sist endret av aluminiumfluorid; 13. desember 2014 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...

Sitat av http://home.online.no/~kneshei/ulykk3fh.htm
STOR ENERGI VED TRAFIKKULYKKER

I en kollisjon der bilen har en fart på 65 km/t i kollisjonsøyeblikket, tilsvarer det en energi på ca. 60 G. Det betyr at man kan gange egen vekt med 60, og energien for en person på 100 kg. vil tilsvare 6000 kg.

Skadene ved en bilulykke kan altså være mye verre enn de ser ut til ved første øyekast, ikke vent med å tilkalle hjelp helt til du ser de skadde kollapser. Da kan det allerede være for sent!


KJEDEN SOM REDDER LIV

Sikre skadested

De som kommer først til skadested setter på varsellys på egen bil, tar på seg refleksvest og setter ut varseltrekant for å varsle andre trafikanter om å redusere farten og eventuelt stanse. Sjekk at tenning er slått av i ulykkesbilene, og trekk til håndbrekk.
Vis hele sitatet...

Ja for fan. Du setter ALLTID ut varsel først ved en ulykke. Ellers så kan du ikke ha kontroll på hvordan ulykkesstedet oppfører seg.- Og kanskje blir du selv en del av uhellet istedenfor å minske skader.-
Sitat av Dasset Vis innlegg
Jeg jobber i ambulansen. Vi ryker ofte ut på ulykker hvor innringer "ikke har tid" til å stoppe. Disse blir som regel bøtelagt av politiet i ettertid da de selv har ringt inn oh sagt dette. Dersom det viser seg å være personskader så kan du både bli bøtelagt og miste sertifikat.

Bra du har tenkt over dette, hadde noen sittet med ufri luftvei kunne du reddet livet dems ved å bruke 5 sekunder. Også veldig viktig å sikre skadestedet, få opp varseltrekant, tenk om alt egentlig går bra med den første som kjørte ut men så kommet en annen bil innpå samme glatte parti og deretter kolliderer med den første bilen.
Vis hele sitatet...
Leste for litt siden at det var noen som hadde laget en liksom ulykke for så å rane stakkaren som stoppet for å hjelpe. Trodde ikke dette var noe som skjedde på annet enn film og ihvertfall ikke i Norge, men finnes tydeligvis så syke mennesker også her.
Tenkte etter det at om jeg kom over noe som ikke var en åpenbar ulykke, at jeg muligens bare skulle ringe det inn. Men etter å ha lest innlegget ditt så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lengre.
Sitat av Lucifer24 Vis innlegg
Leste for litt siden at det var noen som hadde laget en liksom ulykke for så å rane stakkaren som stoppet for å hjelpe. Trodde ikke dette var noe som skjedde på annet enn film og ihvertfall ikke i Norge, men finnes tydeligvis så syke mennesker også her.
Tenkte etter det at om jeg kom over noe som ikke var en åpenbar ulykke, at jeg muligens bare skulle ringe det inn. Men etter å ha lest innlegget ditt så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lengre.
Vis hele sitatet...
Slike tyveri er så sjedne at du ikke burde være redd for det. Husk at du tar en relativt stor rissiko når du velger å kjøre bil, og det er du tydeligvis helt OK med.

Svaret er enkelt, ser du en ulykke SKAL du stoppe. Sekunder er viktige i slike tilfeller og du kan redde liv som ikke ambulansepersonellet ville rukket å redde.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er ikke ment som noe kritikk mo TS, han har fått nok!


Så du mener det er riktig å bruke x antall minutter på å rote fram varseltrekant, og sette denne opp langs veien 100-150 m unna. Mens personen i bilen kanskje sitter fastklemt og blør ihjel. Og/eller opplever sine lunger kollapser av Pneumo thorax. Eller at han blir drept av en intrakraniell blødning, som kommer av noen harde dult mot hode. Hvis du ikke vet hvordan de i ulykken har det, så er det de som er prioritet 1, sammen med å skaffe hjelp!
Varseltrekanter og annet er prioritet 2!

I verste fall rekker fyren å dø av blødninger, mens du roter fram varseltrekanten...
...det blir jo fint å tenke på resten av livet! Eller?

Red: Er det så vanlig med fyllekjørere, som kommer i 150 km/t, der du bor?

Livreddende førstehjelp og skaffing av annen hjel skal ALLTID være prioritet 1 ved alvorlige ulykker!
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg. Og fyllekjørere(kanskje ikke i 150) er ganske vanlige. Du liker kanskje ikke å redde liv, for så få en bil i fronten og dø?
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Ja, det mener jeg. Og fyllekjørere(kanskje ikke i 150) er ganske vanlige. Du liker kanskje ikke å redde liv, for så få en bil i fronten og dø?
Vis hele sitatet...
Med den logikken burde du ikke kjøre bil i det hele tatt. Det er jo stor fare for at du møter andre bilister (i motgående kjørefelt) som kolliderer med deg. (og sansynligheten for å dø i trafikkulykke er temmelig stor). Jeg vil helt ærlig påstå at om du er OK med å ta risikoen du gjør med å kjøre en bil, burde du også være akseptabel med risikoen du tar om du prøver å redde livet til noen som har kommet utfor en ulykke.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så du mener det er riktig å bruke x antall minutter på å rote fram varseltrekant, og sette denne opp langs veien 100-150 m unna. Mens personen i bilen kanskje sitter fastklemt og blør ihjel. Og/eller opplever sine lunger kollapser av Pneumo thorax. Eller at han blir drept av en intrakraniell blødning, som kommer av noen harde dult mot hode. Hvis du ikke vet hvordan de i ulykken har det, så er det de som er prioritet 1, sammen med å skaffe hjelp!
Varseltrekanter og annet er prioritet 2!

I verste fall rekker fyren å dø av blødninger, mens du roter fram varseltrekanten...
...det blir jo fint å tenke på resten av livet! Eller?
Vis hele sitatet...
I følge blant annet NAF, Norsk Luftambulanse, NHI og Røde Kors skal du sikre stedet med varseltrekant før du begynner å hjelpe.
Mannen har sagt han skjønner hvor elendig det han gjorde var, har tenkt over det lenge og angrer. Så kan de som diskuterer det lage en ny tråd om emnet?

Og ikke lat som alle av oss ikke har oppført seg som ett komplett anus en gang i tiden.
Sitat av mocp Vis innlegg
Mannen har sagt han skjønner hvor elendig det han gjorde var, har tenkt over det lenge og angrer. Så kan de som diskuterer det lage en ny tråd om emnet?

Og ikke lat som alle av oss ikke har oppført seg som ett komplett anus en gang i tiden.
Vis hele sitatet...
forstår ikke helt hvor denne kommentaren kommer fra. FOlk driver ikke å direkte snakker negativt om TS gjennom hele tråden - den har jo utviklet seg derfra til en mer generell debatt om hva man burde gjøre i slike tilfeller. Det er jo tydeligvis mange som har ulike meninger her.
Det er forskjell på tråder. Dette er en tråd med bakgrunn i en kar sin hendelse så det er personlig. En generell tråd om emnet ville vært bedre. Jeg sier ikke at noen har sagt noe ondt, men se for deg at denne tråden vokser mange flere sider og TS skal ta på seg alt det. Jeg syns ikke det er rett. Han er ikke ansvarlig for annet enn sine egne handlinger.
Jeg har vært utenfor samme situasjon som deg og kan si at det er helt normalt å reagere som du gjorde.
Jeg valgte også en gang å kjøre forbi, fordi jeg ikke følte meg klar/sjokk og det samtidig var på motorveien og det var mange tilstedet der allerede som tok seg av situasjonen.
Men jeg tenkte at jeg burde hjulpet til. Og det tok jeg lærdom av.

Neste ulykken jeg kom utfor, hvor en person hadde hoppet fra 4 etasje, reagerte jeg med en gang. Der var det også mange som lukket gardinene i og med jeg kom meg sein ut og han fortsatt lå der.
Jeg kom meg ut og gjorde alt jeg hadde lært fra skole og kurs osv..

Det jeg vi frem til er at du ikke skal føle skam og at dere andre som kritiserer sannsynligvis ikke hadde vært helt feil-fri i en slik situasjon heller. Jeg følte også jeg kunne gjort det enda bedre, for tro meg, du er en helt annen person når du står i en slik situajon alene enn når du går gjennom et scenario i hodet.

Ta heller lærdom og jeg kan garantere deg at du vil gjøre det enda bedre neste gang hvor det faktisk kanskje er en som er avhengig av hjelpen din for å overleve.
Sist endret av løkpølsa; 13. desember 2014 kl. 12:50.
Sitat av mocp Vis innlegg
Det er forskjell på tråder. Dette er en tråd med bakgrunn i en kar sin hendelse så det er personlig. En generell tråd om emnet ville vært bedre. Jeg sier ikke at noen har sagt noe ondt, men se for deg at denne tråden vokser mange flere sider og TS skal ta på seg alt det. Jeg syns ikke det er rett. Han er ikke ansvarlig for annet enn sine egne handlinger.
Vis hele sitatet...
Det er og forskjell på starten av en tråd, og hvor tråden et etter 10-20 innlegg. Dette er et diskusjonsforum, og akkurat som alle andre diskusjoner så utvikler diskusjoner seg - slik at man ikke alltid snakker om akkurat det spesifikke som blir nevnt i førstepost. Så lenge det er i nærheten, altså innenfor samme tema, og diskusjonen er interesant og/eller relevant så blir det stående - og innleggen blir ikke slettet / flyttet i en annen mer relevant tråd.

I dette tilfelle var det ikke lenger så veldig relevant å diskutere TS sin sak lenger, det er allerede svart på. Så at diskusjonen utviklet seg til til å snakke om ting på et litt mer generellt plan er da egentlig bare en positiv utvikling av tråden. Dette er et scenario som absolutt er relevant og viktig å diskutere.

(Dette her ble veldig off-topic og meta, men følte for å få det med, for å sette litt premisser for hvordan jeg håper at diskusjonen går videre. Men føler vi burde sette en strek for metadiskusjon her, og fortsette å diskutere det som egentlig er tema.)
Sitat av etse Vis innlegg
Med den logikken burde du ikke kjøre bil i det hele tatt. Det er jo stor fare for at du møter andre bilister (i motgående kjørefelt) som kolliderer med deg. (og sansynligheten for å dø i trafikkulykke er temmelig stor). Jeg vil helt ærlig påstå at om du er OK med å ta risikoen du gjør med å kjøre en bil, burde du også være akseptabel med risikoen du tar om du prøver å redde livet til noen som har kommet utfor en ulykke.
Vis hele sitatet...
Nå må jeg innrømme at jeg ikke har lappen , men varseltrekanten skal opp først, i alle fall i disse dager med glatte veier! Er nok ikke noe vits i å løpe 150 meter vekk, men å spurte 50 meter kan ikke skade. Saken er selvfølgelig en annen, hvis bilen har blitt til et fullstendig vrak, og det første som popper i huet er død mann, men ved en mindre alvorlig ulykke vil man jo ikke gjøre noe verre!
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Nå må jeg innrømme at jeg ikke har lappen , men varseltrekanten skal opp først, i alle fall i disse dager med glatte veier! Er nok ikke noe vits i å løpe 150 meter vekk, men å spurte 50 meter kan ikke skade. Saken er selvfølgelig en annen, hvis bilen har blitt til et fullstendig vrak, og det første som popper i huet er død mann, men ved en mindre alvorlig ulykke vil man jo ikke gjøre noe verre!
Vis hele sitatet...
Poenget med at man setter opp varseltrekanter 150 meter fra skadestedet, er at andre skal ha mulighet til å senke farten. Kjører du i 80km/t gir det deg 7 sekunder.

Man skal alltid tenke egensikkerhet, på tross av hva som kanskje virker naturlig. Det hjelper lite at du klatrer inn i en bil for å hjelpe en som skriker etter hjelp og holder på dø, dersom det kommer en bil bakfra i 80 km/t og kolliderer med dere.

Som flere allerede har nevnt, bør alle som kan, ta et førstehjelpskurs. Har selv tatt det og lærte mye nyttig, absolutt verdt tiden din.