Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 15341
Hei. Håper denne tråden er lagt på rett plass. Har prøvd å søke, men fant ingenting relevant.

Det har seg slik at jeg og noen kompiser skal til Sverige til helgen, og jeg bare lurte på om der er noen regler på hvor mange ganger man kan krysse grensen? Tenker å kjøre til Sverige, handle kvoten, legge fra oss i Norge, og repetere til vi går lei :P Er 8 timers kjøretur herfra til Sverige, så hadde vært greit å fått med litt over kvoten.

Har hørt flere ting, f.eks at du kan bli stoppet av tollen 3 ganger pr dag uten at det er noe problem, menst andre mener at bilen blir registrert ved førstegangs kryssing, og at det ikke er lov med flere enn 1 kryssning pr dag.

Noen som vet noe konkret?
Du kan krysse så mange ganger du vil. Men for å ta med deg kvote lovlig må du har vært ute av landet X-Antall timer. Du finner all info på toll.no

http://www.toll.no/templates_TAD/Top...epslanguage=no
Sist endret av Cikey; 24. april 2012 kl. 13:29. Grunn: linky
Ganske sikker på at de har et system på dette ja.
Hvis du handler alkohol eller tobbakk så må du vente 24 timer før du kan dra tilbake og handle mer, det er også noe som sier at hvis du er mer enn 2 dager eller noe lignende i sverige så kan du få mer med.
Meg og noen kamerater gjorde dette like etter han ene av oss hadde fått lappen. Vi handlet øl og røyk, kjørte over grensen og dumpet det i et skogholt i Norge, kjørte tilbake igjen og gjentok denne prosessen en del ganger. Selvfølgelig vet vi i ettertid at dette var en helt ubrukelig og unødvendig måte å gjøre det på, ettersom om det faktisk hadde vært tollere ved grensen ville vi bli tatt uansett ved å kjøre frem og tilbake x antall ganger.
Sitat av King Ink Vis innlegg
Meg og noen kamerater gjorde dette like etter han ene av oss hadde fått lappen. Vi handlet øl og røyk, kjørte over grensen og dumpet det i et skogholt i Norge, kjørte tilbake igjen og gjentok denne prosessen en del ganger. Selvfølgelig vet vi i ettertid at dette var en helt ubrukelig og unødvendig måte å gjøre det på, ettersom om det faktisk hadde vært tollere ved grensen ville vi bli tatt uansett ved å kjøre frem og tilbake x antall ganger.
Vis hele sitatet...
Hvis det er snakk om Svinesund så vet jeg at det er en skogvei du kan kjøre igjennom bak Halden, kan ikke forsikre deg om at det ikke er noe toll der men jeg ser ikke helt for meg at de står i skauen og stopper folk.

Ingen bru, eller noe er bare et skilt som informerer deg om at du nå er i Sverige.
Last heller ned iTaxfree (appstore) og finn ut hvor mye dere har råd til å bli stoppet med over grena.. Med tanke på at det er fryktelig lite kontroller så er det temmelig billig å bli tatt med lit for mye. Den første literen med sprit koster f.eks bare 300 kroner)
6L sprit med over grensen gir en bot på 2600 på stedet. Tar dere med mer en 6L så vil det bli anmeldt.
Dem stopper ofte folk med fjerne registreringsskilt ( langt unna oslo/akershus ) osv så kan nesten garantere på at dere blir stoppa. . Men neida, dem stopper bare polske skilter osv
Jeg som har sykt mye skjegg og ser ut som den kriminelle fyren har aldri blitt stoppa, selvom jeg kjører stasjonsvogn med sota ruter :P dog bærum registrert bil
Sist endret av SRB; 24. april 2012 kl. 14:00.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
6L sprit med over grensen gir en bot på 2600 på stedet. Tar dere med mer en 6L så vil det bli anmeldt.
Vis hele sitatet...
Jepp, men i tillegg så kan man ta med en hel del øl, vin og sigaretter..
Spørs om dere får plass til alt i bilen
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jepp, men i tillegg så kan man ta med en hel del øl, vin og sigaretter..
Spørs om dere får plass til alt i bilen
Vis hele sitatet...
tror det er feil,
1L sprit er det vell som er lov? og ingenting øl/vin. Og 5L over er maksimalt man kan ta med uten og måtte møte i retten.

Siggaretter vet jeg ikke.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
De kan vel ikke vite om du har brukt kvota vær gang du krysser grensa??
Sitat av Clayton Vis innlegg
De kan vel ikke vite om du har brukt kvota vær gang du krysser grensa??
Vis hele sitatet...
Nei, men så lenge de har være ute av landet i mindre enn 24 timer så har de ingen kvote i det hele tatt.
Husk også at tollvesnet kan kontrollere kjøretøyet opptil 3 mil fra grensa. Har selv opplevd å bli utspurt av tollere uten å ha vært i Sverige.
De stopper nesten bare Polaker og pakistanere, så det burde gå bra å ta med alt i engang.
Hvor i landet er planen å krysse grensa?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
tror det er feil,
1L sprit er det vell som er lov? og ingenting øl/vin. Og 5L over er maksimalt man kan ta med uten og måtte møte i retten.

Siggaretter vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Vær så snill og ikke skriv slikt uten å vite. Da blir det mye feilinformasjon.

Når det gjelder alkohol kan "brennevinskvoten" byttes i 1,5 liter av enten vin eller øl, mens vinkvoten kan byttes i øl, liter for liter. Eksempler på lovlige kombinasjoner:
1 liter brennevin + 1,5 liter vin + 2 liter øl
3 liter vin + 2 liter øl
5 liter øl

Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Gui...epslanguage=NO
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Nei, men så lenge de har være ute av landet i mindre enn 24 timer så har de ingen kvote i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Dette er en regel som ikke blir fulgt av noen,heller ikke tollvesenet bryr seg om dette.Viss dette hadde vært realiteten så hadde det ikke vært noe grensehandel i det hele tatt.
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Husk også at tollvesnet kan kontrollere kjøretøyet opptil 3 mil fra grensa. Har selv opplevd å bli utspurt av tollere uten å ha vært i Sverige.
Vis hele sitatet...
Opptil 3 mil? De kan stå i hele norge å kontrollere deg.. De følger gjerne etter folk svært lenge.
Kvotekalkulatoren for Android er og grei å ha!
Det blir jo ganske dyrt når du må betale bommpenger hver gang du krysser grensa. Vet at noen av storsmuglerne kjører med to biler slik at den første sjekker om det er kontroll, det kan jo være en ide dersom dere kjører flere biler.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Hvis det er snakk om Svinesund så vet jeg at det er en skogvei du kan kjøre igjennom bak Halden, kan ikke forsikre deg om at det ikke er noe toll der men jeg ser ikke helt for meg at de står i skauen og stopper folk.

Ingen bru, eller noe er bare et skilt som informerer deg om at du nå er i Sverige.
Vis hele sitatet...
Hehe trodde du tollerne ikke vet om denne veien? De gjør nok det skjønner du.
Og de har faktisk tollkontroller også ved denne overgangen. Og har de først kontroll så er nok sjansen mye større for å bli grundig sjekket på en overgang der det nesten ikke passerer biler.

Har krysset ved Svinesund mange gang og selv når det er kontroll og mange biler blir vinket inn har jeg tilgode å bli stoppet. Tollerne har sikkert en ide om hvem de ønsker å sjekke.

Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Det blir jo ganske dyrt når du må betale bommpenger hver gang du krysser grensa. Vet at noen av storsmuglerne kjører med to biler slik at den første sjekker om det er kontroll, det kan jo være en ide dersom dere kjører flere biler.
Vis hele sitatet...
Husk da at tollerne kan stå inntil 30 km fra grenseovergangen - du kan altså bli vinket inn i kontroll lenge etter at grensa er krysset.

Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Det blir jo ganske dyrt når du må betale bommpenger hver gang du krysser grensa. Vet at noen av storsmuglerne kjører med to biler slik at den første sjekker om det er kontroll, det kan jo være en ide dersom dere kjører flere biler.
Vis hele sitatet...
Tror det koster 20kr å krysse - det blir jo småpenger i forhold til hva de sparer om de fyller kvota hver gang de passerer.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:23.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Opptil 3 mil? De kan stå i hele norge å kontrollere deg.. De følger gjerne etter folk svært lenge.
Vis hele sitatet...
Kjenner noen som ble tatt i Ålesund
Sitat av dolan_duck Vis innlegg
Kvotekalkulatoren for Android er og grei å ha!
Vis hele sitatet...
Eneste problemet er at jeg snart ikke har mer plass i barskapet
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hvor i landet er planen å krysse grensa?
Vis hele sitatet...
Litt usikker fortsatt :P I sommer var vi i Charlottenberg, vurderer det samme i år. Virket som de hadde bare et lite tollkontor der, med begrenset kapasitet.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Litt usikker fortsatt :P I sommer var vi i Charlottenberg, vurderer det samme i år. Virket som de hadde bare et lite tollkontor der, med begrenset kapasitet.
Vis hele sitatet...
Charlottenberg har lite kontroller sammenlignet med svinesund. kjører over grensa et par ganger i mnd. blitt stoppet kun en gang i løpet av noen år nå, å da var det bare narkosjekk eller noe, så de bare lot bikja lukte på alt i bilen, brydde seg ikke noe om at vi var over kvota, så var vel noe mer interesant å bruke resurser på da, flaks hvertfall :P

De har jo forresten satt opp nytt tollbygg der, men sjelden jeg ser en eneste bil eller folk på plassen der.
Kan vel bare raportere dagens hendelser

Startet turen nedover rundt midnatt, holdt godt driv nedgjennom, og var i Charlottenberg klokken 9. Holdt oss til kvoten på alkohol og kjøtt, tok med litt for mye kosttilskudd, og 55 bokser snus :P På 2 karer. La lovlig mengde (20 bokser tilsammen) i baksetet, før vi kjørte et stykke unna kjøpesenteret, fant en tom parkeringsplass, og skrudde opp midtkonsollen på bilen, og la de resterende 35 boksene med snus innimellom der "Better safe then sorry" var tankegangen.

Kjørte over til Norge uten noe problem, tollerne var ikke ute på veien eller noe. Stod biler på baksiden av tollboden, men ingen som var interessert i å stoppe folk, selvom det var godt med biler som strømmet gjennom.

Er nå endelig hjemme, etter 23 timer i bil, og 36 timer uten søvn :P
wow, det var lite smugling i forhold til innsats/tid!
Jo, egentlig :P Men som student så får det holde :P
Turen er ofte halve gleden, også
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Husk også at tollvesnet kan kontrollere kjøretøyet opptil 3 mil fra grensa. Har selv opplevd å bli utspurt av tollere uten å ha vært i Sverige.
Vis hele sitatet...
Er nok mye mer en 3 mil fra gensa dem kan stoppe deg.
Du er ikke 100% trygg før man er kommet hjem og inn døra
Sitat av slarti Vis innlegg
Er nok mye mer en 3 mil fra gensa dem kan stoppe deg.
Du er ikke 100% trygg før man er kommet hjem og inn døra
Vis hele sitatet...
Ja mulig det men da må regelverket ha blitt endret de siste årene?
Har du noen kilde å vise til?
Ble stoppet i tollen på svinesund for noen uker siden. Jeg hadde lagt tobakk og alkohol under matvarer i poser. Dette funket helt fint, de sjekket bare posene med alkohol og tobakk(ikke mat posene). Ikke at dette er 100% sikkert men hvis du legger kvota godt synlig og gjemmer resten så går det nok bra.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ja mulig det men da må regelverket ha blitt endret de siste årene?
Har du noen kilde å vise til?
Vis hele sitatet...
fant regelen som bestemmer hvor og når tollerne kan kontrolere

http://toll.no/templates_TAD/GuideAr...epslanguage=no

Det er tilstrekkelig at det er sannsynlig at transportmiddelet eller personen skal til eller kommer fra grensen, havnen eller flyplassen. Sannsynligheten vil bli mindre jo lenger vekk fra disse områdene man kommer, men lokale forhold vil kunne spille inn.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker det er at så lenge tollerne har skjellig grund til misstanke om at du har vert eller skal til utlandet kan dem ha kontroll uavhengig av hvor i landet du befinner deg

Tollmyndighetene kan kontrollere overalt utendørs på steder hvor lossing eller lasting foregår eller har foregått
Vis hele sitatet...
Siste står også i tollreglene.
Sist endret av slarti; 2. mai 2012 kl. 19:48. Grunn: edit la til litt mer info
Hehe, ved nærmere ettertanke, så kan kanskje en tråd om smugling på freakforum få endel til å tenke at det er ulovlige substanser som skal over grensen :P Så må beklage om noen ble skuffet

Kjartan, var den taktikken vi også kjørte, la de lovlige kvantumene godt synlig, og gjemte snusen inne i dashbordet/under midtkonsollen. Er vell lite trolig at de begynner å plukke fra hverandre bilen, med mindre de har god grunn.