Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2610
Heisann, jeg har slitt med angst hele mitt liv. Skulle egt begynne på strattera mot ADHD men jeg har en sårbarhet for psykose pluss jeg har hatt to nær psykotiske opplevelser (å høre stemmer og skrik i hodet) har snakket med psykiater om det de sa at det var angsten men hadde en sårbarhet, så jeg tenker at det ikke er lurt å begynne på strattera å det samme tenkte legen. Nå har jeg lest litt om ulike typer. C-preparater sa legen nei til, pga misbruk på potensialet og fare ved bruk av rusmiddler.



Men nå har jeg lest om denne (Buspiron) tror dere legen er villig til å la meg teste den?

Hvilke typer har dere prøvd. Har noen prøvd Buspiron, funket den?

Planen er å bli kvitt angst ikke oppnå rus!
Beste medisin mot angst - Begynn å lev i nuet(?) Altså, ikke framtid eller fortid. Med en gang tankene går fra første til 5 gir så gjør følgende: Knip deg selv, bit deg selv litt i tunga, bitchslap deg selv, alt ettersom, finn din metode. Dette hjelper med å dra deg vekk fra å tenke på fortiden eller framtiden.

Meditering, ekstremt undervudert. Morgen og kveld. Finnes tonnesvis av guider på nettet/utube. Ekstremt kjedelig i begynnelsen, men når du finner ut at det er ingen feil metode å meditere på, å du greier å sone helt inn stillheten, kan man sammenligne dette med heavy body high rus.

Alle sier trening, men trening er ikke alltid å løfte vekter, eller kjøre på heavy på et treningsenter. Det kan være så mangt, basket, tur-gåing, skating, hoppe i strikk, øv på å skrive hurtigere på tastaturet, øv på holde på pusten, whatever floats your boat(?)

Hold deg opptatt, lydbøker, podcasts. Stay busy 24/7.
Runk, dusj, hygene.
Hjernetrim (sjakk, kryssord, etc.)

Lær deg et nytt språk, start med dataprogrammering, design t-shirt loger/luer/capser.
Skriv dikt, musikk tekster, eller rable i vei hva enn det måtte være. Mal noe fint, tegn noe fett.

You catch my point. Slutt med jada, imorgen. NEI, IDAG MANN!

Lykke til!
Sist endret av eRixn; 30. desember 2020 kl. 03:53.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Beste medisin mot angst - Begynn å lev i nuet(?) Altså, ikke framtid eller fortid. Med en gang tankene går fra første til 5 gir så gjør følgende: Knip deg selv, bit deg selv litt i tunga, bitchslap deg selv, alt ettersom, finn din metode. Dette hjelper med å dra deg vekk fra å tenke på fortiden eller framtiden.

Meditering, ekstremt undervudert. Morgen og kveld. Finnes tonnesvis av guider på nettet/utube. Ekstremt kjedelig i begynnelsen, men når du finner ut at det er ingen feil metode å meditere på, å du greier å sone helt inn stillheten, kan man sammenligne dette med heavy body high rus.

Alle sier trening, men trening er ikke alltid å løfte vekter, eller kjøre på heavy på et treningsenter. Det kan være så mangt, basket, tur-gåing, skating, hoppe i strikk, øv på å skrive hurtigere på tastaturet, øv på holde på pusten, whatever floats your boat(?)

Hold deg opptatt, lydbøker, podcasts. Stay busy 24/7.
Runk, dusj, hygene.
Hjernetrim (sjakk, kryssord, etc.)

Lær deg et nytt språk, start med dataprogrammering, design t-shirt loger/luer/capser.
Skriv dikt, musikk tekster, eller rable i vei hva enn det måtte være. Mal noe fint, tegn noe fett.

You catch my point. Slutt med jada, imorgen. NEI, IDAG MANN!

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Har ikke lest hele enda, men leste det med trening. Jeg går 22km vær eneste dag. Noen ganger løper jeg og, for å få en løperus. I dag hadde jeg kraftig angst og selvmordstanker, gikk ca 11km så forsvant det på turen men etter kom det til bake.
Selvmordstanker sto vell ikke i første posten din.
Da anbefaler jeg forsatt alt jeg skrev men mest av alt nå, kom deg til legen.
Selvmordstanker er veldig alvorlig å bør deretter behandles, ingen her kan gi deg noen fasittsvar på hvilken medisin som er best for deg. Vi er alle forskjellige, å vi dermed reagere forskjellig på medisiner.

Fortsett med 22km turen din, og løpingen. Veldig bra. Husk gi deg selv ros selv for de "små" tingene/stegene du gjør. Det fortjener du. Du er like mye verdt som alle oss andre på denne planeten. Gå til lege, prat ut, så kommer dere igang med en plan, spør om psykolog da en GOD psykolog er gullverdt ved slike plager.

Lykke til videre, håper du har hatt en fin jul, og ha en stråelende nyttårsaften. Vi på freak er gla' ideg. Så ikke gi opp, ikke la dine demoner vinne, du er en vinner.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eneste angstmedisin som faktisk behandler og ikke bare bedøver angst er de forskjellige typene SSRI medisin som cipralex.
I tillegg er jo terapi for å adressere hvorfor angsten kommer og behandling med eksponering viktig. Er du sånn skikkelig heftig preget av angst fins det innleggelser for det med intensiv eksponeringsbehandling som på Raufoss og Modum
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eneste angstmedisin som faktisk behandler og ikke bare bedøver angst er de forskjellige typene SSRI medisin som cipralex.
I tillegg er jo terapi for å adressere hvorfor angsten kommer og behandling med eksponering viktig. Er du sånn skikkelig heftig preget av angst fins det innleggelser for det med intensiv eksponeringsbehandling som på Raufoss og Modum
Vis hele sitatet...
Nei, SNRI ala Effexor er førstevalg ved angst, N-en står for noradrenalin som er stoffet forbundet med angst. Og vil ikke si den «behandler» noe annet enn signalsystemet i hjernen på en måte ingen egentlig forstår 100 %. Du kan faktisk bruke benzo og eksponeringsterapi sammen, fulgt av en lengre, sakte nedtrapping og i samråd med lege, men det er mer en siste utvei.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Selvmordstanker sto vell ikke i første posten din.
Da anbefaler jeg forsatt alt jeg skrev men mest av alt nå, kom deg til legen.
Selvmordstanker er veldig alvorlig å bør deretter behandles, ingen her kan gi deg noen fasittsvar på hvilken medisin som er best for deg. Vi er alle forskjellige, å vi dermed reagere forskjellig på medisiner.

Fortsett med 22km turen din, og løpingen. Veldig bra. Husk gi deg selv ros selv for de "små" tingene/stegene du gjør. Det fortjener du. Du er like mye verdt som alle oss andre på denne planeten. Gå til lege, prat ut, så kommer dere igang med en plan, spør om psykolog da en GOD psykolog er gullverdt ved slike plager.

Lykke til videre, håper du har hatt en fin jul, og ha en stråelende nyttårsaften. Vi på freak er gla' ideg. Så ikke gi opp, ikke la dine demoner vinne, du er en vinner.
Vis hele sitatet...
Selvmordstanker om du vil kalle de det, jeg vil ikke ta selvmord men har tanker om det. Skal snakke med legen, men det går over en eller annen gang har kun hatt det nå de siste dagene.

Takk for det du sa det hjelper virkelig!

Går til psykolog, det er mye jeg ikke nevner. Pga det er for vanskelig å snakke om. Har prøvd. Men får det ikke ut.
Sist endret av Mr. Frosty; 30. desember 2020 kl. 06:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rede Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, SNRI ala Effexor er førstevalg ved angst, N-en står for noradrenalin som er stoffet forbundet med angst. Og vil ikke si den «behandler» noe annet enn signalsystemet i hjernen på en måte ingen egentlig forstår 100 %. Du kan faktisk bruke benzo og eksponeringsterapi sammen, fulgt av en lengre, sakte nedtrapping og i samråd med lege, men det er mer en siste utvei.
Vis hele sitatet...
Men noradrenalin gjør deg mere våken og på alerten?Høyere puls osv. Trodde det også da kunne gi mere angst?
Jeg har hatt mye angst spesielt etter jeg ble rusfri, men har nå litt over 2 år rusfrihet. Min erfaring er at i lengden må du faktisk vinne over angsten selv. Du må få kontroll på tankene, og grave litt i hvorfor du faktisk får/har angst i utgangspunktet. Medisiner maskerer bare problemet, slik at det vil alltid være der når evt du fjerner medisinene.
Hurtige løsninger er alltid fristende, men de varer sjeldent.


Jeg har også ADHD, bruker ingen medisiner og føler meg kjempe fin. Gjør det bra på skolen tilogmed. Jeg trener og spiser godt med mat.

PS. Dette er min erfaring.
Sist endret av Shreddy; 30. desember 2020 kl. 12:27.
Var ikke det du som røkte 1 gram i slengen?
Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Kommer jo an på hvor mye, jeg røyker 0,5 varer det 1-2t om jeg røyker 1g varer det 4t som oftest sovner jeg før jeg kan kjenne at effekten går over, og når jeg våkner tenker jeg faen jeg sløste hele rusen:/ Årsaken er nok dosen å jeg vet ikke hva du definerer som Stein, vet ikke hva du røyker på lys/brun/svart vet ikke hvilken type Indica/sativa. Så vanskelig å si.
Vis hele sitatet...
Slutt med det først og fremst. Utrolig skadelig for psyken.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Efexor fungerer veldig godt for meg, tar det mot panikkangst. Har brukt Cipralex tidligere men den funket ikke optimalt. Men bare kun å ta medisiner mot angst er heller ikke optimalt, man må jobbe litt med seg selv også.
Samtale med lege/psykolog er et veldig bra verktøy.
Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Men nå har jeg lest om denne (Buspiron) tror dere legen er villig til å la meg teste den?
Vis hele sitatet...
Synes det virker som ett fornuftig valg for deg. Som du sier søker du ikke rusen, og buspiron ansees som trygt å bruke ved kortvarig behandling i tilfelle det ikke skulle være for deg. I tillegg brukes den jo for å forebygge psykoser, så det virker som det er en vinn-vinn for deg. Hør med legen.
Har ingen tro på en magisk angstpille. Trening og løping det, hjalp meg.
Jeg har god hjelp i Buspirone. Et c prep faktisk som ikke er avhengighetsskapende. Eneste drawbacket er at den har kort halveringstid og da må doseres 2-3 ganger daglig
Er ikke helsepersonell, men noen ganger kan angst skyldes at en ikke helt forstår det en opplever. Selv om en har hørt stemmer, så er det lurt å forstå disse stemmene gjennom en psykolog. Fysisk aktivitet, sosial kontakt og riktig kosthold er også viktig, hvis målet er å bli kvitt angsten. Medisin gir bare tilskudd av et stoff som likner på stoffer kroppen selv kunne ha laget, og er noe en bør ta for å gjøre en mer mottakelig for behandling. Dvs, medisinen i seg selv vil ikke løse noe.