Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2495
Hei.

Er en kar på 21, som føler en merkelig angst, egentlig alltid gjort det. Det vil si om jeg blir konfrontert på byen f.eks, jeg blir trua med bank osv, så blir jeg svært nervøs/urolig angst inni meg. Har også en helseangst, så alt unormalt blir googlet opp, og gjør vondt verre.

Flere som sltier med det samme? Noe som kan hjelpe mot det? Evt medikamenter?

Er ellers ganske utadvendt av meg og ikke noe sosial angst og slik, men jeg blir nervøs før store forelesninger/presentasjon.
Sist endret av cansas; 18. august 2020 kl. 13:04.
R.i.p 23.04.2021
Ta det opp med fastlegen din , h*n kan sikkert finne noe som hjelper
Det er helt vanlig det. I din alder er man ikke helt voksen og trygg på seg sjæl ennå! Å være nervøs før forelesninger og presentasjoner er noe tja sikkert mer enn halvparten av voksne er også seff fordi man skal prestere og bedømmes det kan være nervepirrende for alle. Og det at du blir nervøs når du blir trua med bank er en helt naturlig respons til trusler og bråk. Greia her er at du må slutte å omgås folk som får deg oppi bråk eller slutte å oppføre deg på en måte som gjør at folk truer deg med bank gå evn helt andre plasser enn du gjør i dag om det er mye bråk og tullinger der.

Medikamenter skal ikke brukes for normale menneskelige responser. Om du føler nervøsiteten hindrer deg i å gjøre vanlige ting i hverdagen er det terapi og eksponering som er veien å gå isåfall og ang helseangsten må du rett og slett bare slutte å google og si til deg selv fuck it det går bra. Er du alvorlig syk vil du og legen merke det tydelig så ikke dyrk det fordi du kjenner litt rusk i halsen eller hoven lymfeknute et par dager.
Sist endret av Harek; 18. august 2020 kl. 13:39.
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Ta det opp med fastlegen din , h*n kan sikkert finne noe som hjelper
Vis hele sitatet...
Joa, kan det, er vel benzo? Problemet er at man blir fort avhengig av de greiene der, og da adder man bare andre ting oppå det igjen.
Sjekk testonivåene dine...

Hos fastlegen
Trådstarter
Sitat av cansas Vis innlegg
Joa, kan det, er vel benzo? Problemet er at man blir fort avhengig av de greiene der, og da adder man bare andre ting oppå det igjen.
Vis hele sitatet...
Sitat av 3mma Vis innlegg
Sjekk testonivåene dine...

Hos fastlegen
Vis hele sitatet...
Sjekket det for noen mnd siden, testoen var på 17(helt ok) mener jeg, SBHG på 30(?), estrogenet på 20 nmol/L (litt høyt), ellers alt normalt.

Tenker kanskje å sjekke ut TRT, hørt at det endrer liv og mindset til folk, fra beta til kraftig alpha.
Sist endret av cansas; 18. august 2020 kl. 14:47.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
har du snakket med psykolog? det er gjerne første man bør gjøre om man sliter psykisk
ta kontakt med fastlegen, forklar problematikken, og bli henvist til noen som er utdannet og kan hjelpe deg med dette. det å google ting å at vondt gjør værre kan være kompulsivt, og det er derfor jeg anbefaler å prate med fastlegen, slik at du kan lære teknikker for å unngå å gjøre dette og roe deg selv ned.

vil nevne at å være redd for bank er en helt normal ting. mennesker vil overleve, noe som truer vår overlevelse vil gjøre oss redde, slik beskytter vi oss fra å havne i dødelige situasjoner. noen skal selvfølgelig tøffe seg osv., men det å true med bank er ikke tøft, det er bare teit. er unødvendig å være voldelig med mindre det er for å beskytte seg selv eller andre i akutt fare!
Det er normalt. Drit i benzo for det du beskriver. Hvem er ikke nervøs før man må prestere foran en større forsamling?

Helseangst får du sikkert et bedre forhold til etter en samtale eller to hos en behandler.
Du blir nervøs når du blir truet med vold? Det ville vært bekymringsverdig om du ikke ble det. Presentasjoner er det også normalt å være nervøs for. Det er ikke noe mål å bli kvitt all uro og nervøsitet, da hadde du fort strøket med i en ulykke.

Hvis du opplever helseangst, så kan du jo google Ingvar Wilhelmsen og se om du får noen gode tips, eller ta en tur til psykolog om det blir for plagsomt.
Det er bak mål å foreslå eller forvente benzo og medikamenter mot noe som er helt vanlig. Shit tør folk så lite å kjenne på menneskelige følelser? Også skriver du i andre posten i tråden at du vurderer TRT for å gå fra beta til alfa. Hva er egentlig "beta" og "alfa" tenkt gjennom det? Det er bare en manneundertrykkende sosial konstruksjon som gjør noen normale personligheter dårligere enn andre normale eller ofte usunne og skadelige personligheter. Ut fra de andre trådene dine så ser det ut som at du er veldig selvopptatt eller selvbevisst... Fake tan med betakaroten på helsas bekostning, testotilskudd på personlighetens bekostning, bedøvende benzomedisiner for å endre vanlige menneskelige følelser og reaksjoner som prestasjonsangst og å ikke bli nervøs når noen ypper til bråk..... Testosterontilskudd er noe man skal forbeholde utskrevet fra legen når man har medisinsk påvist mangel på testosteron som oftest først etter fylte 50 og benzo er noe man også skal forbeholde utskrevet fra legen når man har urasjonell, unaturlig og alvorlig hemmende angst. Lær deg heller å aksepter den du er og jobb med de hindringene du har på normale måter andre folk gjør. Eksponering og det å lære deg å gi mer faen i hva andre tror og tenker om deg og ikke minst hva du tror og tenker om deg selv i forhold til andre og slutt med det idiotiske beta vs. alfa greiene. Du er helt normal og blir ikke bedre av å oppføre deg som en såkalt alfa heller.... Hvis du virkelig buy into that shit så burde du lese deg opp på hvor begrepet kommer fra og hva det opprinnelig betyr og ikke incel varianten med vanlige menn vs chads hvor det liksom er "alfa" og kult å være en cocky dust klar for bråk og undertrykking av andre folk anytime. Ligger mye på youtube hvis du søker på beta alpha myth!
Trådstarter
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Det er normalt. Drit i benzo for det du beskriver. Hvem er ikke nervøs før man må prestere foran en større forsamling?

Helseangst får du sikkert et bedre forhold til etter en samtale eller to hos en behandler.
Vis hele sitatet...
Joa, sant, men føler jeg er litt beta liksom, vil bli en alpha. Ikke feige ut om noen kommer å kødder med deg liksom.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du blir nervøs når du blir truet med vold? Det ville vært bekymringsverdig om du ikke ble det. Presentasjoner er det også normalt å være nervøs for. Det er ikke noe mål å bli kvitt all uro og nervøsitet, da hadde du fort strøket med i en ulykke.

Hvis du opplever helseangst, så kan du jo google Ingvar Wilhelmsen og se om du får noen gode tips, eller ta en tur til psykolog om det blir for plagsomt.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis vold, men om noen ypper mot deg, så har jeg en tendens til å backe ut, vil bli mer alpha.
Sist endret av cansas; 18. august 2020 kl. 18:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
New generation
colakork's Avatar
Hvis du vil bli "alpha" så må du trene GUTT. Først når jeg leste posten din forsto jeg ikke hva som var problemet men nå, etter du har svart på de siste postene ble "problemet" ditt helt åpenbart for meg.

Du er nok svak og ung. -Ingen fornærmelse intended, vi holder oss bare 100% ekte siden det er over internett. Hvor gammel er du?

Du kan jo, hvis du er i gull-alderen, 16 opp til 29,9år, begynne å trene.

Kampsport var uaktuelt for meg, er altfor mange utlendinger og ingen norske som trener her jeg holder til så jeg måtte finne egen sparre partner igjennom venner. Kanskje du kan gjøre en av de delene?

Hvis du først havner i en slåsskamp og opplever adrenalin-rushet du får av å slåss/overleve så kommer du ikke til å være redd for å slåss igjen. Er seriøst INGEN drugs som kan sammenligne seg med kroppens respons på KAMP. Det er rått, jeg får seriøst litt våte øyner bare av å skrive om hvor levende du blir av å kjempe som om du kjemper for å komme trygt hjem.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
Sitat av cansas Vis innlegg
Joa, sant, men føler jeg er litt beta liksom, vil bli en alpha. Ikke feige ut om noen kommer å kødder med deg liksom.
Vis hele sitatet...
største alfa movet er å oppføre seg som en voksen mann og ikke ta del i dumme ting som det der. alfa hanner går vekk, de vil ikke ha trøbbel. de vil bare leve livet sitt, og unngå idioter. beta menn? de må yppe og tøffe seg. kan ikke dra ut kuk og målebånd på baren, så da må de bruke knyttnevene. er skikkelig beta å ikke ha mer vett i huet enn en tenåringsgutt.
Sitat av cansas Vis innlegg
Ikke nødvendigvis vold, men om noen ypper mot deg, så har jeg en tendens til å backe ut, vil bli mer alpha.
Vis hele sitatet...
Altså...hvis vi først skal bruke de idiotiske begrepene der:

Det er ingenting som skriker beta mer enn menn som åpenbart jobber veldig hardt for å markere seg. Alfaer trenger ikke slå seg på brystkassen og brøle, de er ikke truet. De har råd til å snu seg og gå fra en konflikt og la de andre konkurrere om andreplassen. De har råd til å la andre også ta plass. Det er rett og slett ingen alfa som ville finne på å bruke begrepet alfa.

Gjør deg selv en tjeneste og skaff deg noe ekte selvfølelse i stedet for en fasade, og ikke ta selvtillitsråd fra folk som åpenbart ikke har så mye av akkurat det. Wannabe-alfaer der ute, dere er mye mer gjennomsiktige enn dere tror.
Sitat av *pi Vis innlegg
Altså...hvis vi først skal bruke de idiotiske begrepene der:

Det er ingenting som skriker beta mer enn menn som åpenbart jobber veldig hardt for å markere seg. Alfaer trenger ikke slå seg på brystkassen og brøle, de er ikke truet. De har råd til å snu seg og gå fra en konflikt og la de andre konkurrere om andreplassen. De har råd til å la andre også ta plass. Det er rett og slett ingen alfa som ville finne på å bruke begrepet alfa.

Gjør deg selv en tjeneste og skaff deg noe ekte selvfølelse i stedet for en fasade, og ikke ta selvtillitsråd fra folk som åpenbart ikke har så mye av akkurat det. Wannabe-alfaer der ute, dere er mye mer gjennomsiktige enn dere tror.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt! Bare se på en EKTE dominant hund. Den lar andre være ifred og svarer ikke mm den virkelig må.
Sitat av 3mma Vis innlegg
Sjekk testonivåene dine...

Hos fastlegen
Vis hele sitatet...
Så hvis man har høyt testosteron nivå så vil man automatisk kvitte seg med angsten og nervøsiteten med konfrontasjon med folk/forelesninger og presentasjoner?
Hva er det med folk og nivåer av testosteron her på forumet? TS virker som en helt normal ung mann med helt normale utfordringer. Bli kvitt alfa-beta-omega tankegangen. Den er så giftig og simplistisk. Selvsikkerhet utvikler du hvis du lærer å kjenne deg selv og blir komfortabel med den du er. Du trenger ikke benzo, testokur eller et svart belte i karate.
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hva er det med folk og nivåer av testosteron her på forumet? TS virker som en helt normal ung mann med helt normale utfordringer. Bli kvitt alfa-beta-omega tankegangen. Den er så giftig og simplistisk. Selvsikkerhet utvikler du hvis du lærer å kjenne deg selv og blir komfortabel med den du er. Du trenger ikke benzo, testokur eller et svart belte i karate.
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært så lett. Det er ikke bare å endre selvsikkerheten utover natta.

Jeg vil si at jeg ser over gjennomsnittet bra ut, så ditto merkelig at jeg har angst.
Sist endret av cansas; 18. august 2020 kl. 22:03.
Sitat av cansas Vis innlegg
Hadde det bare vært så lett. Det er ikke bare å endre selvsikkerheten utover natta.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er en god del ting du kan gjøre på litt lengre sikt, og det finnes hjelp hvis man trenger det.

Jeg vil si at jeg ser over gjennomsnittet bra ut, så ditto merkelig at jeg har angst.
Vis hele sitatet...
Er det noen korrelasjon mellom utseende og angstproblematikk?
Ts at du reagerer med frykt når det oppstår konfrontasjoner på by'n og noen truer deg med juling er et sunnhetstegn. Det viser at du virker. En unormal reaksjon ville vært å være likegyldig, eller å svart med grov vold - kun fordi du vil fremstå som en tøffing. Det er kanskje ikke angst som er problemet ditt - men de valgene du tar i hverdagen? Du ønsker være helt på byen og være han kule kisen "som ikke tar imot dritt". Du kan bli han fyren, men da velger du kanskje bort andre ting? Om du tar imot rådene i tråden, eller kanskje drar dem ennå lengre så begynner du å bole, trene kampsport også blander du benzo og alkohol på byen - så er du voldsmann, eller kanskje drapsmann for du aner. Ja i det minste trenger du ikke bekymre deg for presentasjoner eller forelesninger om du skal på lang soning for drap.

Hva med så snu fokus og se framover. Finn noen andre idealer og forbilder? Hva kan du gjøre i forhold til studier, hvor langt vil du nå? Om du flytter fokus til noe som faktisk kan gi deg et bra liv så er det vel langt bedre enn å være han kule karen som ikke tar imot dritt og som har maks uflaks når det faktisk blir bråk på by'n og den du sender en knyttneve faktisk ramler bakover og knuser hodet i asfalten. Slikt har faktisk skjedd. Eller at du møter en som er mer gær'n enn deg og når han ser at du faktisk skal forsvare deg så stikker han en kniv eller skrutrekker 18 ganger i brystet ditt? Hvor kult er det? Å blø ihjel utenfor byens beste skjenkested en lørdag?

Du er nervøs før presentasjoner. De fleste er det. Og så lenge du ikke svimer av eller får så høy angst at du gjør i buksa så er litt nervøsitet før en presentasjon skjerpende. Det er bare å trene mer på det. Tren på presentasjonen. Med små kort med notater. Ta tiden, film deg selv og legg merke til flyten på språket. Dette fikser du. Du er helt normal og du virker. Det er jo helt flott.
Sist endret av _abc_; 19. august 2020 kl. 05:11.
Har selv hatt samme problemet hele livet. Piller gjør bare angsten 10 ganger verre. Eneste som fungerer er Yoga om morgenen, sunn mat og å være fysisk aktiv mesteparten av dagen. Lange fjellturer gjør underverker mot angst, husk å ta med mat i sekken.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Jeg friskmelder deg.

Den medisinen du vil ha gjør bare at du slår først i stede for å bli redd og unngå en virkelig konfrontasjon.

Men er det det du vil så kjør på. Jeg støtter det ikke, men din kropp, din rett å velge.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Har selv hatt samme problemet hele livet. Piller gjør bare angsten 10 ganger verre. Eneste som fungerer er Yoga om morgenen, sunn mat og å være fysisk aktiv mesteparten av dagen. Lange fjellturer gjør underverker mot angst, husk å ta med mat i sekken.
Vis hele sitatet...
Denne igjen, ekstremt bastant tilogmed. Vanligvis ville jeg (med en alvorlig angstlidelse ++) bedt deg ryke og reise, men her virker det som TS sykeliggjør helt normale reaksjoner, så disse forslagene kan nok fungere ganske bra. Tror også et par timer hos psykolog for litt utredning og evt. en liten realitetsorientering (via psykoedukasjon) kunne gjort susen. Ligg unna negative online ekkokamre som div. subreddits og 4chan, det er giftig piss fra en annen kultur og drar deg mye mer ned enn opp. Alfa/beta-greiene minner om den latterlige intro-/ekstrovert-kampanjen som var i media for et par år siden. Det finnes langt mer enn to-tre forskjellige menneskelige arketyper.
Jeg var nervøs og anspent lenge, i så og si alle situasjoner. Jeg ble såpass lei at jeg måtte ta tak i ting, koffein f.eks gjør alt verre for min del og ett dårlig kosthold hjelper heller ikke. Jeg skjønner det frister med en quick fix men i det lange løpet må du lære deg å stå i slike settinger. Det krever mot men det hjelper.

Det er helt naturlig å bli litt nervøs og anspent. Husk at alt som skjer, det skjer inni ditt eget hodet.