Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2340
Anonym bruker
"Bitter Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Vurderer å dra til Nederland for å hente ut resept på cannabis (Bedrocan), men venter oppstart på dps. Kan dette ha noen innvirkning/negative følger videre for meg?

Har ikke lappen pga helsemessige årsaker, men får den tilbake om ca 6 mnd. Vil jeg fortsatt få ha førerkort om jeg står på medisinsk cannabis, og vil dps behandle meg noe annerledes hvis jeg velger å starte på bedrocan behandling?

Er i hovedsak søvnvansker, sosial angst, adhd og depresjoner jeg skal til dps for.

Noen som har erfaring rundt dette?
DPS ville ikke "utrede" meg siden jeg bruker cannabis. De mener jeg er rusavhengige. Eller canabiod avhengig. Anbefaler ikke og nevne noen form for rusbruk til leger. Får et skikkelig stempel, som henger resten av livet. Mvh.
Anonym bruker
"Bitter Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vet. Men hvis jeg henter foreksempel 100g cannabis i nederland (1ukes forbruk). For å ta med hjem mens utredning holder på. Så må vel dette ikke godkjennes av lege så vidt jeg vet? Dette skal holde lenge for meg, og at jeg får fastlege til å skrive under på at de er informert om det etter utredelse.

Som jeg ser på fremtiden nå så kan jeg nesten si at uføretrygd er eneste utveg jeg kan se, så da gir jeg egt faen i førerkort. Men vil lege i norge få beskjed om at jeg tar med en ukes forbruk, som jeg tar med fra nederland? Noen som vet?
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420filosof Vis innlegg
DPS ville ikke "utrede" meg siden jeg bruker cannabis. De mener jeg er rusavhengige. Eller canabiod avhengig. Anbefaler ikke og nevne noen form for rusbruk til leger. Får et skikkelig stempel, som henger resten av livet. Mvh.
Vis hele sitatet...
DPS avviser ikke folk fordi de bruker rusmidler. Men for å få en korrekt utredning og diagnose må man være rusfri fordi mye psykiske problemer er fremkalt av rusen og ikke personligheten eller traumer man har opplevd. Mine psykologer jeg har hatt gjennom årene vet godt at jeg røyka hasj men det var først når jeg slutta at jeg fikk utbytte av behandlingen og dps er et tilbud til de som kan få utbytte av behandling. Om de mener at du ikke kommer noen vei med psyken din så lenge du fortsetter å ruse deg så forstår jeg det, da må andre som de faktisk kan hjelpe få plass.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei.

Vurderer å dra til Nederland for å hente ut resept på cannabis (Bedrocan), men venter oppstart på dps. Kan dette ha noen innvirkning/negative følger videre for meg?

Har ikke lappen pga helsemessige årsaker, men får den tilbake om ca 6 mnd. Vil jeg fortsatt få ha førerkort om jeg står på medisinsk cannabis, og vil dps behandle meg noe annerledes hvis jeg velger å starte på bedrocan behandling?

Er i hovedsak søvnvansker, sosial angst, adhd og depresjoner jeg skal til dps for.

Noen som har erfaring rundt dette?
Vis hele sitatet...
Nå er medisinsk cannabis litt annet enn hasj fra gata, og medisinsk cannabis kan ha positiv effekt på angst f eks. Men det er også en klar sammenheng mellom negativ virkning av hasj på depresjon og angst. En som røyker hasj hver dag vil ødelegge den naturlige produksjonen av serotonin og dopamin, og da vil ikke kognitiv terapi ha noe for seg.
Anonym bruker
"Bitter Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har røyka hasj av og på halve live mitt. Hatt pauser på over 6mnd uten noe forskjell.

Har ikke noe rusbruk i sjonalen eller noe annet. Det jeg lurer på er om lege i norge får vite om jeg henter en ukes forbruk på 100g. Og forteller i ETTERKANT av utredning at jeg ønsker full resept på 300g mnd.

100g vil holde for meg i 2-3 mnd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
DPS avviser ikke folk fordi de bruker rusmidler. Men for å få en korrekt utredning og diagnose må man være rusfri fordi mye psykiske problemer er fremkalt av rusen og ikke personligheten eller traumer man har opplevd. Mine psykologer jeg har hatt gjennom årene vet godt at jeg røyka hasj men det var først når jeg slutta at jeg fikk utbytte av behandlingen og dps er et tilbud til de som kan få utbytte av behandling. Om de mener at du ikke kommer noen vei med psyken din så lenge du fortsetter å ruse deg så forstår jeg det, da må andre som de faktisk kan hjelpe få plass.
Vis hele sitatet...
Du har nok litt feil inntrykk av DPS.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har røyka hasj av og på halve live mitt. Hatt pauser på over 6mnd uten noe forskjell.

Har ikke noe rusbruk i sjonalen eller noe annet. Det jeg lurer på er om lege i norge får vite om jeg henter en ukes forbruk på 100g. Og forteller i ETTERKANT av utredning at jeg ønsker full resept på 300g mnd.

100g vil holde for meg i 2-3 mnd.
Vis hele sitatet...
Gjør det.
Hent for ei uke.
Møt opp som avtalt.
Lykke til.
Sist endret av 420filosof; 7. juni 2020 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er medisinsk cannabis litt annet enn hasj fra gata, og medisinsk cannabis kan ha positiv effekt på angst f eks. Men det er også en klar sammenheng mellom negativ virkning av hasj på depresjon og angst. En som røyker hasj hver dag vil ødelegge den naturlige produksjonen av serotonin og dopamin, og da vil ikke kognitiv terapi ha noe for seg.
Vis hele sitatet...
Nja, Bedrocan er heftige saker med mye THC. Daglig røyking av det vil også påvirke den naturlige produksjonen av disse signalstoffene.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420filosof Vis innlegg
Du har nok litt feil inntrykk av DPS.
Vis hele sitatet...
Nei, kan du utdype det?
Det er et medisinsk faktum at rusmidler påvirker psyken og at man sjeldent kan reparere psyken helt og holdent når man fortsetter å skade hjernen med rusmidler.
«Henter resept på 300 gram måneden..»

Kan jeg spørre om to, kanskje litt dumme, ting?

1. Hos hvem, og hvordan henter du resept, og hvilke kriterier ligger til grunn?
2. Røyker du 10 gram om dagen? Høres ut som litt i meste laget...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ikke noe rusbruk i sjonalen
Vis hele sitatet...
Å ikke ha rusmisbruk i sjonalen teller veldig positivt! Bra at du har en fin og ren sjonal
Med angst vil jeg heller anbefale Bediol, som har en bedre balanse mellom THC og CBD.

Du trenger ikke å informere en norsk lege hvis du får resept fra en i Nederland, men blir du stoppet i trafikken vil du nok ikke få beholde lappen, da kjøreevnen er regnet som nedsatt uansett om det er medisinsk eller ikke, samme som at man ikke kan kjøre hvis man bruker sterke smertestillende sporadisk.
Har du de nevnte diagnosene eller skal du utredes for dem? Om du skal utredes for dem ville jeg droppa å bruke noe i forkant da cannabis vil påvirke resultatene av utredninga og øke noen symptomer og dempe andre. Har du diagnosene stiller ting seg annerledes, men du bør informere behandlerne om at du får det medisinsk oga evt interaksjoner med andre medisiner etc.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men hvorfor ikke prøve å få det tilsendt til Norge? En jeg kjenner henter det på Ullevål Sykehus én gang i måneden. Det skal sies at han har en svært sjelden nervesykdom, og har prøvd alle typer medisiner før han fikk tillatelse til å få cannabis.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Med angst vil jeg heller anbefale Bediol, som har en bedre balanse mellom THC og CBD.
Vis hele sitatet...
Bedrocan er en veldig rolig sativa. Kraftig men veldig behagelig.
Den blir brukt til veldig mye. Anbefaler å teste den hvis du har sjansen. Jeg har adhd og kunne levd med kun den der selv om jeg foretrekker haze og noe som slår meg litt av på kvelden.