Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1611
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Noen med som har tatt utdannelse innenfor It over nettet? Altså hele studier over nettet? Hvordan var det og hvilken linje tok du? Har du personlige erfaringer med andre nettstudier en It også så kom gjerne med innspill på hvordan det var.
Har bare tatt årsstudie over nett men jeg kan si så mye som at studier er vel så mye "det å studere" som selve lesingen. Med det mener jeg at den sosiale biten, det å lære å kjenne nye mennesker. Lære seg å klare seg på egenhånd, kanskje på et digert universitet eller høyskole der egne koder eksisterer det er i mine øyne vel så viktig som selve eksamen.

Å være student, kanskje uten oppmøteplikt er noe helt annet enn videregående på godt og vondt. En må faktisk vokse på oppgaven som student for å ikke sluntre unna. Du lærer deg å ta ansvar, takle faglig stress og ikke minst å takle problemløsning sammen med andre mennesker. Noe av det aller fineste i livet til folk er studietiden.

Du bør virkelig tenke nøye gjennom saken om du virkelig ønsker å kaste de fantastiske opplevelsene, den sosiale mestringen og utfordringen på båten ved å studere på nett.

Jada du kan velge studier med helgesamlinger etc. Men det blir ikke det samme. Studentlivet må oppleves.
UiN har noen nettstudier som skal være bra. Og gratis.
IT er så mangt, kommer litt an på hva du vil lære. Men for microsoft produkter har du jo Microsoft Virtual Academy, gratis og mye læring.
Nuggets av det du ønsker å lære kan jo også være en grei start.
Har tatt bachlorgrad i informatikk via HIST.no
Ser de nå kun har informasjonsbehandling, men det er stort sett de samme fagene.
Dyrt, men fungerer fint og de har gode oppsummeringsslides som gjør det enklere å se sammenhengen i stoffet.

Har tatt andre studier også via nettet, det er krevende, men mye avhenger av tilgang på faglærere til å stille spørsmål.
Har nå avsluttet to semester som nettstudent på Høgskolen i Narvik (HiN). Det er en god ordning, ettersom forelesninger enten kan streames live eller sees igjen i ettertid, og alle inleveringer går over nett. Koster ikke noe mer enn vanlig campus-undervisning, men du kan betale for å få eksamen nærmere deg om det er langt/dyrt å reise til Narvik å ta dem.
Min erfaring er at nettstudier krever mer av deg, og din egen måte å lære på. Det er tung å måtte sende mail til lærere hver gang du har et spørsmål, og man kan heller ikke stille spørsmål underveis i timene. Man får heller ikke den samme sosiale biten, både faglig og utenom. Om du har mulighet til å studere på en skole, burde du heller velge det. For min del har jeg søkt andre utdanninger i min by til høsten, jeg føler å ha et lokalt miljø rundt meg der jeg kan ha studegrupper og slik er bedre for meg. Men for all del, føler du at du kan ta fag greit på egenhånd og lese og skrive oppgaver godt alene, kan nettstudier sikkert gå helt greit. Og HiN har ingeniørfag i datateknikk ( http://www.hin.no/nor/hovedside/bli-...udie&subtype=2 ). Så om du vil ha nettutdanning kan jeg anbefale HiN.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har bare tatt årsstudie over nett men jeg kan si så mye som at studier er vel så mye "det å studere" som selve lesingen. Med det mener jeg at den sosiale biten, det å lære å kjenne nye mennesker. Lære seg å klare seg på egenhånd, kanskje på et digert universitet eller høyskole der egne koder eksisterer det er i mine øyne vel så viktig som selve eksamen.

Å være student, kanskje uten oppmøteplikt er noe helt annet enn videregående på godt og vondt. En må faktisk vokse på oppgaven som student for å ikke sluntre unna. Du lærer deg å ta ansvar, takle faglig stress og ikke minst å takle problemløsning sammen med andre mennesker. Noe av det aller fineste i livet til folk er studietiden.

Du bør virkelig tenke nøye gjennom saken om du virkelig ønsker å kaste de fantastiske opplevelsene, den sosiale mestringen og utfordringen på båten ved å studere på nett.

Jada du kan velge studier med helgesamlinger etc. Men det blir ikke det samme. Studentlivet må oppleves.
Vis hele sitatet...
Det er ikke d at jeg ikke vil gå på skole og være i studentmiljøet. Men jeg skal omskoleres og er på en måte ferdig med den tiden der. Slik d er nå vil jeg gjerne bo hjemme (ikke hos mamma) og fortsette livet mitt, men bruke dagen på studier.