Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5592
Hei.

Først vil jeg poengtere at jeg ikke vil diskutere hva som er rett og galt angående aksjonen ABB utførte 22.juli.

Jeg tar et utgangspunkt i at ABB ikke lider av psykiske lidelse.
Rett etter aksjonen ABB utførte, konkluderte flertallet med at ABB er en person med alvorlige sinnslidelser. Handlingene han utførte var en tragedie uten noe rasjonell forklaring.

I senere tid har vi fått vite hvordan hans nasjonalistiske ideologier preget hans handlinger. Er det et rasjonelt problem ABB aksjonerte mot? Har denne aksjonen fått noen endringer i samfunnsoppfatning vi har i det naive Norge? Har rettsaken påvirket din oppfattning av målet med aksjonen 22.juli?

Jeg vil helst ha en saklig diskusjon uten usaklige kommentarer av personer som ikke har noe innsikt i rettsaken eller de politiske synspunktene til ABB.
Jeg tror definitivt at han har inspirert mange potensielle militante ekstremister, og han har fått kringkastet meningene sine. Nå spørs det hvor mange som tar meningene hans for god fisk, men jeg tviler ikke på at mange føler at de har lært noe nytt, og kanskje har blitt mer kritiske til multikulturalisme.
Han har skapt en debatt uten tvil, men han har også ødelagt for alle sine meningsfeller..

Altså, bare tenk om staten hadde kuttet ned på/kuttet ut innvandringen nå, like etter at en person "advarer" mot multikulturalismen og islam ved å drepe nesten 100 barn og voksne! Det kommer aldri til og skje.. Breivik har ødelagt for seg selv og alle som mener det samme! Jeg på min side, kunne ikke gitt mer faen. Jeg er fargeblind og syntes like lite om jesus som jeg gjør om muhammed!
Sist endret av subscribe; 18. juni 2012 kl. 12:30.
Trådstarter
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg tror definitivt at han har inspirert mange potensielle militante ekstremister, og han har fått kringkastet meningene sine. Nå spørs det hvor mange som tar meningene hans for god fisk, men jeg tviler ikke på at mange føler at de har lært noe nytt, og kanskje har blitt mer kritiske til multikulturalisme.
Vis hele sitatet...
Ja, han har jo fått store mengder støtte erklæringer fra Norge og andre land. Han oppfordrer også til væpnede aksjoner.
Jeg føler at rettsaken er nesten ett talerør for flere av de politiske synnspunktene og delvis rasjonalisering av målet med handlingen ABB utførte.
Selve diagnosen Sørheim og Husby har stilt gir ingen mening når de ikke har tatt hensyn til de politiske synspunktene til ABB. Dette igjen gjør at ABB muligens framstår som en "frisk" person med ekstrem radikale synspunkter.

Sitat av subscribe Vis innlegg
Han har skapt en debatt uten tvil, men han har også ødelagt for alle sine meningsfeller..

Altså, bare tenk om staten hadde kuttet ned på/kuttet ut innvandringen nå, like etter at en person "advarer" mot multikulturalismen og islam ved å drepe nesten 100 barn og voksne! Det kommer aldri til og skje.. Breivik har ødelagt for seg selv og alle som mener det samme! Jeg på min side, kunne ikke gitt mer faen. Jeg er fargeblind og syntes like lite om jesus som jeg gjør om muhammed!
Vis hele sitatet...
Haha, likte den siste komnentaren din! Jeg syns de ekstreme varslingene mot multikuluralisme og islam er delvis usaklige, men har et holdepunkt når vi ser på selve utviklingen i Norge og europa. Jeg er selv for et sterkere nasjonalt samhold i Norge, jeg føler Norge er for liberale når det kommer til og akseptere kulturkrenkende innflytelser utenfra. Jeg er norsk og bor i Norge, men føler ikke noe sterk tilhørighet til Norge. Selvom jeg ønsker en mer patriotisk holdning til Norge, så forstår jeg den liberale holdningen til den Norske stat, de gjør alt for og unngå konflikter.
Sitat av Andcat Vis innlegg
Ja, han har jo fått store mengder støtte erklæringer fra Norge og andre land. Han oppfordrer også til væpnede aksjoner.
Jeg føler at rettsaken er nesten ett talerør for flere av de politiske synnspunktene og delvis rasjonalisering av målet med handlingen ABB utførte.
Selve diagnosen Sørheim og Husby har stilt gir ingen mening når de ikke har tatt hensyn til de politiske synspunktene til ABB. Dette igjen gjør at ABB muligens framstår som en "frisk" person med ekstrem radikale synspunkter.
Vis hele sitatet...
Hele grunnen til at han gjorde det han gjorde, var jo å få spredd dette manifestet sitt, og bli en kjent person for å gjøre verden oppmerksom på seg og sin politikk. Det har han jo selvsagt lykkes med, men han regnet kanskje ikke med at det ville bli stilt så store spørsmål om hans tilregnelighet.

Personlig har jeg ikke inntrykk av at han er utilregnelig, og er enig i at de første psykiaterne virker helt på jordet og kunnskapsløse. Men det er en diskusjon for en annen topic.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Mener heller at han har oppnådd det motsatte av hva han ville. Han ville splitte Norge, men han forsterket mer samholdet enn han ødela det.
Han har vært i alle aviser landet rundt flere hundre ganger og det går nesten ikke en dag uten å høre noen si navnet hans eller lignende, så eh... Ja, han har oppnådd masse rart han.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Jeg tror ganske greit at det er for tidlig å si noe om ABB oppnådde noe med aksjonen siden vi i stor grad fortsatt står midt oppe i det. Grumset roper hurra, men grumset roper hurra for alle fenomener/personer/grumseideologier de føler bekrefter deres eget syn. Det interessante er hvordan 22/7 vil påvirke "normalbefolkningen" på sikt, i det spørsmålet vil det nok ta noen år før vi virkelig kan begynne å gi noen slutninger.

Personlig er jeg i øyeblikket mye mer bekymret for hva slags effekt det kan ha på et skakkjørt Europa at Gyllent Dagry kan få så stor oppslutning i Hellas. Når det går til helvete skriker folket etter enkle løsninger, historien repeterer seg.
Sist endret av Apraksin; 18. juni 2012 kl. 12:51.
Trådstarter
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Mener heller at han har oppnådd det motsatte av hva han ville. Han ville splitte Norge, men han forsterket mer samholdet enn han ødela det.
Vis hele sitatet...
Hva forsterket han? Når det skjer en slik tragedie er det vel en menneskelig reaksjon og samles, men var dette en samling som var preget av det nasjonale samholdet?

Jeg føler heller ikke noe samhold nå i ettertid, jeg føler heller at de spørsmålene som ligger i luften anngående multikulturalisme står sterkere enn samholdet.

Aksjonen var jo for og få spredt sine ideologiske meninger, og det har jo han klart. Dagsorden hos media er jo klar, ABB står sentralt over alt, og det er ikke like kritisk og negativt som det var i starten.
Dette er mitt synspunkt og min forståelse for situasjonen.

Det han oppnådde som sterket hans sak:
- Folk ble mer oppmerksom og kritisk til innvandring.

Det han ødlagte for sin egen sak:
- Enda mer tabu og snakke om innvandring på en negativ måte, spesielt i media.
- Et mer sammenslått Norge som ser positivt på innvandring i det offentlige.

Altså det virker som de fleste ble mer kritisk til innvandring, men i media og i det offentlige er det blitt jævlig tabu og snakke om det og det gjerne blir framvist som stikk motsatt.
Jeg personlig har også blitt enda mer kritisk til innvandring, men jeg hadde aldri tatt det opp på narch feks, da blir du med en gang sitt på som en tilhenger av ABB..
Han har oppnådd å bli "berømt", politisk sett så er det vel vanskelig å få til noe mer gjennomført brønnpissing enn det han har gjort.
Han har bevist hvilket dårlig oppbygd politi og rettssystem vi har, det skal han ha.
Han har nok oppnådd det han ville ja oppmerksomhet, ikke rundt hans ideologi, men rundt han selv. Ideologien er nok bare noe han bruker som en unnskyldning for massemordet.

God artikkel ---> http://www.imitatio.org/mimetic-theo...g-breivik.html
Om ikke annet har handlingen i det minste fått Stortinget til å tenke over nedleggelsen av hv016. Kanskje de får på plass et helikopter til bruk av heimvernet/innsatspoliti også.

Rent verdipolitisk? Ikke godt å si, Breiviks meninger er en blanding av galskap og ideologi, han vil ikke ha noe særlig støtte hos noen betydelig organisasjon. Hans handlinger kunne teoretisk sett ha gitt de på motsatt side politisk sett ammunisjon, det var forsøk på å innføre sensur rett etter 22/7, det bar ikke frukter heldigvis.

Faktum er at galninger, som Breivik, alltid vil true i bakgrunnen. Derfor må man til enhver tid holde "guarden" oppe, eksempler på det å holde "guarden" oppe er ting som PST, faktisk ha antiterror styrker tilgjengelig, ha forbud mot å la biler kjøre forbi regjeringsbygg osv.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Han har fått bevist at Norge ikke er så naivt som trodde før denne hendelsen. Jeg, som alltid har vært rimelig paranoid over ekstreme meninger og hyperreligiøse utelukker ikke at han kanskje har et nettverk av andre høyreekstreme som kanskje planlegger flere aksjoner.

Jeg husker det var en bombetrussel på Trekanten i Bodø, bare en drøy måned etter en falsk bombetrussel i en bank i Bamble, Telemark. Jeg tenkte med en gang at det var ekstremister. Det skulle senere vise seg og bare være en kødd fra en butikkarbeider. Han jobber ikke der lengre.

Enig i det Petter H sier, at det er best å holde guarden oppe. og 1337Wince; en ting er at det er dårlig oppbygd, en annen ting er at det går alt for sakte.
ABB har drept drøyt hundre mennesker, den yngste 9 år(?). Det burde ikke ta over 40 dager før man bestemmer seg for at han skal inn på glattcelle på livstid (i ordets rette forstand og ikke snille Norges 21 år.) og blir erklært sinnssyk, for den mannen kan ikke kureres og livene til de døde kan man ikke få tilbake og livene til de pårørende blir aldri de samme.

[COLOR="Gray"]Beklager at dette innlegget ble smått off-topic.[/COLOR]
Det mange kanskje glemmer/ikke vet, er at Breivik i manifestet skriver at han var forberedt på en demonisering av seg selv og sine ideologier, men at etter den største sorgen etter tapet av barna har lagt seg, skal folk åpne øynene for hans ideologi. Han ville ikke ha en endring umiddelbart etter aksjonen. Manifestet heter "2083 – A European Declaration of Independence", så det er altså først om 71 år han ser for seg at Europa skal være "rent".

Dette er på ingen måte en støtteerklæring, men bare informasjon jeg anser som relevant til spørsmålet om hvorvidt han har oppnådd noe.
Manifestet er veldig selvmotsigende på mange punkter. Han trodde også oppriktig at han kunne snu rettssaken ved å påpeke myndighetenes "forbrytelser", og slik skulle dommerne og hele Norge forstå at han var den snille og regjeringen skulle bli fengslet. Nå når Lippestad har informert ham om hvordan en rettssak faktisk er, sier han selvsagt at disse ideene bare var "symbolske" og "pompøse", i likhet med uniformen og alt det der. Men i manifestet, skrevet før han gikk til aksjon, er det tydelig at han selv faktisk trodde på dette.

Og for å holde meg litt on topic igjen: Jeg tror hans egentlige mål (uten at han er helt bevisst det selv) er oppmerksomhet og et patologisk ønske om å være midtpunkt. Dette mener jeg kommer veldig klart fram fra manifestet. Det politiske kunne vært hva som helst. Hadde han vært miljøverner, kommunist eller muslim, så hadde han like fullt vært militant og jævlig farlig.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Han har bevist hvilket dårlig oppbygd politi og rettssystem vi har, det skal han ha.
Vis hele sitatet...
Så må det nevnes at han la hele opplegget veldig godt opp, tror de aller fleste vanlige personer ville dratt rett til utøya også hadde politiet sendt alt de hadde dit. Men politiet la mye av styrken inn mot oslo for de viste ikke hva som skjedde, det kom som et sjokk på alle.
Sist endret av Vod0; 23. juni 2012 kl. 10:58.
Eneste han helt ærlig har oppnådd er å kaste bort en masse med penger på rettssaken når det kunne vært avgjort så mye enklere med ei kule på utøya gjerne fra helikoper om du spør meg. Det er da skarpskyttere å oppdrive i Norge.

Blir forbannet når jeg tenker på hvor mye denne mannen koster norske samfunnet. De pengene kunne vært brukt på helt andre nødvendige ting. Til og med til å betale erstatning til de etterlatte.

Men forhåpentligvis blir sikkerheten skjerpet mye nå fremover på høyrisiko offentlige bygg som storting, regjeringskvartal osv.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Så må det nevnes at han la hele opplegget veldig godt opp, tror de aller fleste vanlige personer ville dratt rett til utøya også hadde politiet sendt alt de hadde dit. Men politiet la mye av styrken inn mot oslo for de viste ikke hva som skjedde, det kom som et sjokk på alle.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg fullstendig enig i. Men med det jeg sa, mener jeg måten politiet ikke hadde noen som helst type organisering, eller slagplan for hva de måtte gjøre i en sånn situasjon. Selv om det kom som et sjokk, burde man visst at en gang i tiden måtte det skje.

Angående rettsystemet, har jeg mistet all min tillit til både retten og psykiatri. Jeg synes rett og slett det er latterlig hvordan all sunn fornuft skal forbigåes, grunnet 2 psykiatere som stiller en diagnose gjennom et avkrysningsskjema fra 1800-tallet. Dette til tross for at Breivik selv sier han er tilregnelig, og mer eller mindre hele nasjonen vil ha han hardt straffet.
Jeg bryr meg ikke selv, men kjenner en utrolig bra fyr som mener at ABB sitt egentlige mål var å vise hvilke svakheter Norge har. På Utøya ringte jo han politiet og sa at han skyter folk, og ba dem arrestere ham om de kunne. Men så tok det ikke akkurat kort tid. Jeg tror det har en sammenheng med det at han var rolig og skjøt alle en etter en istedetfor å kjøre på med maskingevær liksom. I tillegg til dette tester jo han psykiatrien..
ABB sin aksjonering har i hvert fall ikke skadet målet! Kan nevne noen faktorer folk burde bli kvalme av:

-høyreekstreme miljøer har ikke stagnert og minsket etter terrorismen (slik de gjorde etter Benjamin-drapet, f. eks.)
-Folk svarte frykten og hatet som fulgte terroren med /mer/ nasjonalisme (ikke akkurat det samme som Stoltenbergs tomme ord om mer åpenhet og eskalert demokratisering (my ass))
-Media har feilet totalt med å ta et ordentlig oppgjør med det hatefulle tankegodset hans, og heller fokusert på hans legning og andre personlige ting. De har aktivt fyrt opp under den voksende nasjonalismen.

Nasjonalisme er farlig, folkens! Situasjonen i Europa ligner perverst mye på mellomkrigstiden! Hva fulgte?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 23. juni 2012 kl. 13:22.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Mener heller at han har oppnådd det motsatte av hva han ville. Han ville splitte Norge, men han forsterket mer samholdet enn han ødela det.
Vis hele sitatet...
Off topic:
Nei? Han ville jo få et sterkere samhold og at folket skulle bli samlet. Nasjonalfølelse og sånt piss.

On topic:
Jeg har hvertfall merket at det er ekstremt mange som er "enige" i synspunktene til Breivik. Da mener jeg at de sier "Det han gjorde var horribelt, men han har absolutt mange gode synspunkter feks om innvandring". Jeg har faktisk ikke møtt et eneste menneske som har sagt at de er uenige i Breiviks tanker om innvandring. Har også merket at det er blitt mer sosialt akseptabelt å snakke negativt om innvandring offentlig, og tilogmed innvandrere vil ha ut innvandrere som ikke kan oppføre seg.

Gjorde det til et lite "prosjekt" å finne ut om folk lot seg påvirke av denne saken, og jeg ble svært overrasket for å si det mildt. Jeg trodde folk skulle hate på han og være imot alt han sto for, men sånn var det jo absolutt ikke.
Sist endret av Dongerino; 23. juni 2012 kl. 15:02.
Sitat av EoT Vis innlegg
Nasjonalisme er farlig, folkens!
Vis hele sitatet...
Sier hvem?
Han har oppnådd å rette fokus mot norsk straffelov og (retts)psykiatri samt økt gjennomføringsvilje hva gjelder de reformer og kalibreringer jeg håper dette vil medføre i ettertid.
En økt forståelse for de faremomenter vi står ovenfor er hva jeg håper vil komme ut av dette.
Men jeg er ikke overbevist.
Det er vel ingen personer utenfor politikken som har hatt større påvirkning på et valg her i Norge enn den skapningen der.
Ikke helt den veien han ville, men dog det er vel en form for oppnåelse det.
Sitat av Bompi Bjørn Vis innlegg
Det er vel ingen personer utenfor politikken som har hatt større påvirkning på et valg her i Norge enn den skapningen der.
Ikke helt den veien han ville, men dog det er vel en form for oppnåelse det.
Vis hele sitatet...
Hvilket valg? Arbeiderpartiet gjorde det da ikke spesielt godt i kommunevalget, det fulgte trendene sånn passe.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Han har bevist hvilket dårlig oppbygd politi og rettssystem vi har, det skal han ha.
Vis hele sitatet...
Hvordan har han bevist at rettsystemet er dårlig oppbygd?

Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Sier hvem?
Vis hele sitatet...
EoT .
Han har oppnådd et strengere Norge mener jeg, han har ødelagt mye for befolkningen i Norge og han har ikke oppnådd målene sine.
Sitat av aSPACENOODLE Vis innlegg
Han har oppnådd et strengere Norge mener jeg, han har ødelagt mye for befolkningen i Norge og han har ikke oppnådd målene sine.
Vis hele sitatet...
Vil ikke akkurat si at han har ødelagt Norge. Mener heller at han har bidratt til et tryggere land, da det nå er store sikkerhetstiltak som kan unngå slike ting i fremtiden.

Uenig?
Jaja, du forandrer mening den dagen du blir skutt og drept, eller sprengt ihjel..
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Sier hvem?
Vis hele sitatet...
Sier grunnleggende historieforståelse. Har dere i det hele tatt noensinne reflektert over nasjonalisme som fenomen? Tror dere folk er født med en nasjonalitet? Manifestert i vår genetiske arv; som en byrde for den sultende somalier, men et evolusjonært fortrekk for den glade nordmann? Nasjonalismen kom haltende som erstatter for føydalsamfunnet, det skulle i prinsippet binde folket sammen, sammen mot en felles fremtid. Det politiske utspillet ble totalt annerledes; fraksjonering og misbruk av makt; populisme og etnisk rensning! Fra den franske revolusjon til andre verdenskrig ble nasjonalisme aktivt brukt som brensel for krig og elendighet - Slik habsburgerdynastiet legitimerte sin erobring som frigjørere ble folket sviktet av sin egen frigjøring; men her ble også grasrota manipulert. Samfunnsmodifisering på høyt nivå. Tenk, selv ideologien tilsynelatende dedikert til oss selv, og bare oss, sviktet oss - i virkeligheten var aldri ideologien noe annet enn en desperat klamring etter sannhet i en verden i oppløsning; og hva fant man virkelig? Bare en ny hersker, med blod på tann. Ja, nasjonalisme er farlig. Hvis vi virkelig skal ha en sjanse mot fremtidens utfordringer, må vi legge fra oss en av 1800-tallets mest grunnleggende vrangforestillinger - vi er mye, men vi er ikke nordmenn. Nordmenn lar seg ikke relatere ikke til virkeligheten, nordmenn kan ikke relatere til systemet vi må lære å utnytte. Bare menneskelighet kan gjøre det.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Vil ikke akkurat si at han har ødelagt Norge. Mener heller at han har bidratt til et tryggere land, da det nå er store sikkerhetstiltak som kan unngå slike ting i fremtiden.

Uenig?
Jaja, du forandrer mening den dagen du blir skutt og drept, eller sprengt ihjel..
Vis hele sitatet...
Var ikke sånn jeg mente det, mente han har ødelagt mye for nordmenn med handlingene sine, som resulterte i strengere sikkerhetstiltak som du nevnte.

Ta for eksempel han i pyroforumet som ble stilt en rekke spørsmål om han sympatiserte med ABB på grunn av en hobby.

Breivik oppholdte seg vist nok også på mange konspirasjons nettsteder og folk som liker disse terioene kan nå heller ikke lese fritt på disse sidene uten sjans for at politiet kommer på døren (eksempel).
Sist endret av aSPACENOODLE; 27. juni 2012 kl. 09:13.
Sitat av creavator Vis innlegg
Eneste han helt ærlig har oppnådd er å kaste bort en masse med penger på rettssaken når det kunne vært avgjort så mye enklere med ei kule på utøya gjerne fra helikoper om du spør meg. Det er da skarpskyttere å oppdrive i Norge.

Blir forbannet når jeg tenker på hvor mye denne mannen koster norske samfunnet. De pengene kunne vært brukt på helt andre nødvendige ting. Til og med til å betale erstatning til de etterlatte.

Men forhåpentligvis blir sikkerheten skjerpet mye nå fremover på høyrisiko offentlige bygg som storting, regjeringskvartal osv.
Vis hele sitatet...
Om det hadde vært tilfellet, ville vi alle levd sammen i frykt om hva som ville skje videre. Tror det å ta han i live var det beste.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Han har bevist hvilket dårlig oppbygd politi og rettssystem vi har, det skal han ha.
Vis hele sitatet...
Jeg personlig syntes politiet forsåvidt er godt nok, men du må jo huske på at vi normale mennesker kunne aldrig i livet ha forusett eller hindret dette! Det er klart det ikke var fult av millitær på åstedet, uansett hvem i helvete kan tenke tanken på at vi trenger slik type beskyttelse det som skjedde ble gjennomført av et skittent lusent animal. AAB kan umulig være et menneske ingen mennesker kan stå og se opp til 100 barn i tryne og le, og si good bye for så og peppre sund trynet på dem. Det dær er bare for sykt mennesker gjør ikke slikt, men nå har vi nå hvertfall funnet ut at kanskje få fødte mennesker er et eller annet sykt dyr som dessværre ser helt normale ut.

Men ja seriøst fakta er den at han ikke er et menneske og heretter burte ABB bli omtalt som den feil fødte sinnsyk apekatt eller noe slikt! Det er jo heslig og i det hele tatt se bildet av udyret pga det dette dyret gjorde, orker jeg ikke og klikke inn på de jævla artikklene min mening han oppnådde ikke en dritt, og det er ikke et menneske det er jo et forferdelig sinnsykt crazy udyr som dessværre har et menneske navn! haha jaja, for meg er denne tingen et totalt missfødt UDYR sorry for og skrive så mye irrelevant shit av en eller annen grunn hisser jeg meg opp så jævli når jeg hører eller ser det navnet.
Jeg tror absolutt ABB har påvirket folks meninger om forskjellige ting, hovedsakelig innvandringspolitikk.
Selv har jeg alltid vært på venstresida i politikk, men må innrømme at jeg har stilt meg mer kritisk til islam og flerkulturelle samfunn etter rettsaken startet. For eksempel at Angela Mercel visstnok har "hintet" diskré til at et flerkulturelt samfunn ikke fungerer bra, og noe liknende av Nicolas Sarkozy.
Er åpen for diskusjon til kommentaren min
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Mener heller at han har oppnådd det motsatte av hva han ville. Han ville splitte Norge, men han forsterket mer samholdet enn han ødela det.
Vis hele sitatet...
Jeg jobbet på en østkant-skole en stund, og må ærlig innrømme at jeg ble vettskremt av det jeg så. Altfor, altfor mange innvandrer-ungdom kommer aldri til å komme seg unna arbeidsledighetstrygd og sosialen.. for store atferdsproblemer, for mye systematisk underprestesering på skolen og altfor, altfor dårlig norsk. Hadde dette fått fortsatt tror jeg innvandrene i Norge i større og større grad hadde blitt negativt stigmatisert. Jeg tror virkelig vi i Norge har underkommunisert hvor store problemene er/var, og i den forstand tror jeg Breivik hadde rett i at den langsiktige utviklingen var til å bli redd av.

Jeg tror også at samholdet og holdningsendringene vi har sett etter angrepene hans har økt sjansen for at det går seg til, at forskjellene utjevnes og dermed har forbedret fremtidsutsiktene til etniske nordmenn også...

... så jeg tror han identifiserte et reelt problem, fant på en uhyrlig løsning og fant ut at den, vel, forbedret problemet. Riktig nok ikke på måten han så det for seg, men...
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8235483
– Det er flere nå som mener at innvandrerne bidrar til et større kulturelt mangfold og til norsk økonomi, istedet for å utnytte velferdsordninger. Det er også flere som er positive til at vi får muslimske trossamfunn i Norge. Det sier professor ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, Ottar Hellevik.

Bakgrunnen for spørsmålet som ble stilt i undersøkelsen Norsk Monitor er at man ønsket å få vite hva angrepet den 22. juli ville få å si for fellesskapsfølelsen i Norge, og om folk så på innvandrere som en berikelse eller en trusel.

– Det er ikke snakk om store endringer, og de kan ha andre forklaringer, men de som har trodd at 22.juli skulle ha en slik positiv effekt på folks holdninger til innvandrere, ser ut til å få rett, sier Hellevik
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 8. juli 2012 kl. 13:04.
Sitat av EoT Vis innlegg
Sier grunnleggende historieforståelse. Har dere i det hele tatt noensinne reflektert over nasjonalisme som fenomen? Tror dere folk er født med en nasjonalitet? Manifestert i vår genetiske arv; som en byrde for den sultende somalier.
Vis hele sitatet...

Aah du er den typen, som ønsker å fjerne staten og landegrenser.
Ganske trangsynt tankegang, hvor hadde vi vært hvis man ikke hadde hatt nasjoner som samlet folkegrupper undet et flagg eller whatever.
Man hadde levd fremdeles i jernalderen uten nasjonalisme...
Sitat av EoT Vis innlegg
Nasjonalisme er farlig, folkens! Situasjonen i Europa ligner perverst mye på mellomkrigstiden! Hva fulgte?
Vis hele sitatet...
Haha, hørt om Ukraina på 1900-tallet eller ? Man kan jo si at nasjonalisme var farlig der også. Hverken SS eller NKVD ville ha noe av et uavhengig Ukraina. Tror du ukrainske nasjonalister ga opp sine ideer for det ?
Nasjonalisme er farlig, folkens! Lengre ut på landet med den du.

Sitat av EoT Vis innlegg
Men ja, jeg mener at nasjonalisme er utelukkende negativt og bør elimineres. Det betyr ikke at jeg er imot sosiale, autonome grupper, tvert imot. Jeg er anarkist eller frihetlig sosialist, men det kan vi diskutere et annet sted..
Vis hele sitatet...
Kom jo på at du hadde en tråd fra juletider ifjor hvis du selv har glemt det.
Rart egentlig at du gidder diskutere nasjonalisme når du mener den er utelukkende negativ. Da kan du jo bare skrive: Nasjonalisme er farlig, folkens!, og bli ferdig med det.

Sitat av EoT Vis innlegg
Sier grunnleggende historieforståelse.
Vis hele sitatet...
Ja jøss. Nasjonalismen som oppstod i landene som Sovjetunionen ønsket å innlemme, var den på noen måte negativ ?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Aah du er den typen, som ønsker å fjerne staten og landegrenser.
Ganske trangsynt tankegang, hvor hadde vi vært hvis man ikke hadde hatt nasjoner som samlet folkegrupper undet et flagg eller whatever.
Man hadde levd fremdeles i jernalderen uten nasjonalisme...
Vis hele sitatet...
Det en ikke en "type", det er sannheten. Skjønner egentig ikke greia med at folk skal mene noe i denne saken, uten grunnleggende fakta og en solid verdenshistorie, samt en bred forståelse for menneskesinnet og hvordan vi oppfører oss og har gjort tidligere. Men jaja.. kall han trangsynt..
Sitat av rivo2MG Vis innlegg
AAB kan umulig være et menneske ingen mennesker kan stå og se opp til 100 barn i tryne og le, og si good bye for så og peppre sund trynet på dem. Det dær er bare for sykt mennesker gjør ikke slikt, men nå har vi nå hvertfall funnet ut at kanskje få fødte mennesker er et eller annet sykt dyr som dessværre ser helt normale ut.
Vis hele sitatet...
det er selvfølgelig forkastelig, ingen mennesker BURDE klare å gjøre noe sånn. Men vi er bare dyr vi og, menneskeheten er jævlig og det har den alltid vært. Se litt rundt i verden, folk blir torturert og drept for ingenting, det skjer overalt hele tiden.
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Kunne ikke vært mer enig med frø, helt for jævlig å se hva som foregår av menneskedrap og undertrykkelse rundt om i verden. Er drit lei av å høre om hele ABB saken, bur han nå bare inne og ferdig med det. Mye annen drit som skjer akkurat nå vi burde fokusert på. ( Jeg må bli mye flinkere til det selv)

Må også innrømme at jeg ble kvalm av all denne ny-nasjonalismen som oppstod rett etter drapene med bilder av det norske flagg på hver jævla facebook profil nesten. Og ALLE var så ille berørt av denne saken, mennesker man vet vanligvis ikke bryr seg en døyt om all jævelskapen som foregår på daglig basis var blitt rene moder Teresaer. En kortvarig trend riktignok, som varte i ca 2- 3 uker etter den tragiske hendelsen. Til og med der jeg bor begynte folk rett etter bomben var gått av å snakke om de 'jævla muslimene', dafuq, det endret seg fort etter noen timer det også selvfølgelig. Syntes hele landet stinket av skinnhellighet. Dette er nå bare mitt syn på saken og jeg støtter ikke noe av det ABB gjorde, jeg fant det umenneskelig og forkastelig.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Haha, hørt om Ukraina på 1900-tallet eller ? Man kan jo si at nasjonalisme var farlig der også. Hverken SS eller NKVD ville ha noe av et uavhengig Ukraina. Tror du ukrainske nasjonalister ga opp sine ideer for det ?
Nasjonalisme er farlig, folkens! Lengre ut på landet med den du.
Vis hele sitatet...
Har lite forhold til ukrainsk historie, men kjenner til flere av de sentral- og øst-europeiske landene. Man kan egentlig anvende argumentet for hvilken som helst "suveren" stat i dag. Parlamentarismen kom alltid innpakket i nasjonalisme.

Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Kom jo på at du hadde en tråd fra juletider ifjor hvis du selv har glemt det.
Rart egentlig at du gidder diskutere nasjonalisme når du mener den er utelukkende negativ. Da kan du jo bare skrive: Nasjonalisme er farlig, folkens!, og bli ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev jo det?

Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Ja jøss. Nasjonalismen som oppstod i landene som Sovjetunionen ønsket å innlemme, var den på noen måte negativ ?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke sette disse tingene opp mot hverandre: jeg ville for eksempel satt meg imot en imperialiststat som vil innskrenke min personlige frihet, på lik linje med en "nasjonalist".

nasjonalisme er farlig fordi den er filosofisk idiotisk og selvmotsigende. Den har ingen relasjon til virkeligheten; den blir ultimat sett bare enda et hinder i veien til en bedre verden, fordi den hakker opp og setter mennesker opp mot hverandre, når vi egentlig må forstå at vi har felles interesser over hele kloden.